Gå til innhold

veien fram til sivilingeniør?


chokke

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg veien fram til å bli sivilingeniør, skriv gjerne på 15årig språk ;)

 

GJerne en presentasjon og :p

 

Finnes det et program som oversetter fra bokmål til nynorsk, noen av oss som sliter med det og ikke vil at det skal gå utover karakteren, og uansett er tredje "parts" programmer lov hos oss (en kilde ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen fortelle meg veien fram til å bli sivilingeniør, skriv gjerne på 15årig språk ;)

Du må ha en tidsmaskin. Etter at kvalitetsreformen ble innført så vil du neppe bli sivilingenør med mindre du holder på med utdannelsen allerede. Skal du ha en mastergrad som det nå heter må du ha generell studiekompetanse, fordyping i matte og fysikk og sannsynligvis bra karakterer (avhengig av hvilken linje og utdanningsinstutisjon du skal gå på).

Lenke til kommentar

Sorry, det er ikke håp. Du kan ikke bli siving.

 

 

Men du kan bli Master, da ;) De nye titlene for ing. og siv.ing. er hhv. Bachelor og Master. Disse gjelder også for ting som siv.øk. og diverse, diverse.

 

Videre må du jo før eller siden spesialisere deg mot en spesiell ingeniør-vei. Hva vil du arbeide med? Du kan f.eks. bli Master of Science, Master of Physics, eller Master of Business. Alle tre tilsvarer tidligere siv.ing.-grader, men har jo totalt forskjellig innhold.

 

Felles for alt er at du må gjøre det greit på ungdomskolen, og så ta enten tre-årig allmenfag (kommer litt an på hvilke fag du velger - men normalt holder det), eller yrkesfag + allmenn påbygging + forkurs for ingeniørstudiet. Deretter er det fem år igjen på skolebenken. Etter tre år er du Bachelor, og etter fem er du Master.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ikke gå allmenne, men du må ha studie kompetanse. Dvs:

 

Hvis du går 2år elektro på skole, 2år som lærling og får fagbrev, så må du ta allmenne påbyggning på et år eller teknisk fagskole for å få studiekompetanse så du kan studere på høyskole. På høyskolen studerer du da først ingenør også sivil...

Lenke til kommentar
Ungdomsskolen (bra karakterer) -> Videregående AA (over 5 i snitt) -> NTNU. :)

Vel...

 

Ungdomsskolen (kanskje 4 i snitt, så er du sikra å komme inn på allmenn) -> velge matte og fysikk på vgs og få greit snitt (ikke over 5, herregud) -> NTNU

 

 

 

Mer sånn vil jeg påstå. :)

Lenke til kommentar
Ungdomsskolen (bra karakterer) -> Videregående AA (over 5 i snitt) -> NTNU. :)

Vel...

 

Ungdomsskolen (kanskje 4 i snitt, så er du sikra å komme inn på allmenn) -> velge matte og fysikk på vgs og få greit snitt (ikke over 5, herregud) -> NTNU

 

 

 

Mer sånn vil jeg påstå. :)

Skal se deg komme inn med 3 i snitt på NTNU. :D

Lenke til kommentar
Skal se deg komme inn med 3 i snitt på NTNU.  :D

Duh, sa ikke 3. 5 i snitt er faktisk veldig høyt, du trenger ikke så gode karakterer for å komme inn på det aller meste. Tar man realfag (matte, fysikk, kjemi) får man også en hel del ekstrapoeng.

NTNU har et krav på 55+ da. Så det betyr at du må ha minst 4.5 i snitt samt mye ekstrapoeng. Og da er 3.5 i snitt alt for lite ;)

 

Edit: joa, greit nok det at du kommer langt med 3.5 i snitt, men ikke på NTNU. Og det er der man "skal" gå dersom en vil bli master i datateknikk vettu :)

Endret av Blib
Lenke til kommentar
NTNU har et krav på 55+ da. Så det betyr at du må ha minst 4.5 i snitt samt mye ekstrapoeng. Og da er 3.5 i snitt alt for lite ;)

 

Edit: joa, greit nok det at du kommer langt med 3.5 i snitt, men ikke på NTNU. Og det er der man "skal" gå dersom en vil bli master i datateknikk vettu :)

Hmm.. Jeg hadde akkurat 4 i snitt til sommeren. Tipper jeg havner over det nå, og jeg går ikke allmennfaglig. Jeg er ikke akkurat så veldig god på det heller da. :hmm:

Lenke til kommentar
NTNU har et krav på 55+ da.

Hva mener du med det?

Summér alle karakterene dine. Da får du poengsummen, som teller.

Hehe, jeg vet det, ahpadt. ;)

 

Jeg lurte på hva han mente med at NTNU har et krav på over 55 poeng, det stemmer jo ikke. (Kommer an på om dere snakket om noen spesielle linjer eller noe)

Lenke til kommentar
NTNU har et krav på 55+ da.

Hva mener du med det?

Summér alle karakterene dine. Da får du poengsummen, som teller.

Hehe, jeg vet det, ahpadt. ;)

 

Jeg lurte på hva han mente med at NTNU har et krav på over 55 poeng, det stemmer jo ikke. (Kommer an på om dere snakket om noen spesielle linjer eller noe)

Det er nok snakk om en master of technology eller noe i den duren da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...