Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT - modem i stedenfor router/modem?

Anbefalte innlegg

Ser noen her skriver at NGT bruker autentisering med PPPoE (det heter vel ikke PPPoA som det ble skrevet her)

Dette stemmer vel ikke, er vel bare telenor som gjør dette?

Til trådstarter: rene modem finnes ikke lenger, men speedtouch tilbyr såkalt bridge, der du kan omgå router-funksjonaliteten. Mulig du kan sette din maskin i DMZ?

F.

Hvordan setter jeg opp speedtouch og/eller DMZ da?

Videoannonse
Annonse
Ser noen her skriver at NGT bruker autentisering med PPPoE (det heter vel ikke PPPoA som det ble skrevet her)

Dette stemmer vel ikke, er vel bare telenor som gjør dette?

Det heter PPPoA og ja, det er med brukernavn og passord.

PPPoE og PPPoA er forskjellige oppkoblingsmetoder mellom modem og ISP.

nå har jeg testet, det funket ikke med modemet jeg hadde, enda...

har sånn litt kontakt med nettet, må bare få åpnet modemet med ett passord, jeg har en liten liste over mulige passord her, ellers blir det brute-force på den...

dls lampa lyser, act lampa blinker og lan lyser, så det skal gå hvis jeg bare har passordet :)

NGT benytter RASPPoA, som er PPP over ATM, Telenor bruker RASPPoE, som er PPP over Ethernet. RASPPoA er en klart mye nyere og bedre standard en Telenor sin variant som har eksistert siden tidlig 80-tall. RASPPoA kom omtrent på midten av 90-tallet. Andre leverandører bruker enten samme som NGT/Telenor eller ren ethernett.

Det er mulig å sette opp routeren i bridged mode, men da må du søke om det hos NGT og det koster da kr 150 ekstra. Dette fordi det går med 4 off. IP adresser, 1 til innside PC (altså off IP rett inn på PC), 1 går til selve modemet og de 2 siste går vekk i routing. Det kalles "Subnett med 4 IP adresser" hos NGT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...