Gå til innhold

Beste Os disk?


TomE

Anbefalte innlegg

raptor er best som OS disk

Bedre enn den 15k rpm SCSI-disken ?? Vet du hva du prater om?

eg meinte jo i forhold te prisen

Vel, Raptoren koster vel rundt 1600 kr, og SCSI-disken med kontroller rundt 2600 kr, så ja det er ca 1000 kr dyrere med SCSI-løsningen. Men så får man jo også ytelse deretter. Man får hva man betaler for i dette tilfellet.

 

Trådstarter sier også at Lagringskapasitet ikke er viktig, så størrelsen på disken og GB/krone er irrelevant. Her er det tydeligvis ytelse og bare ytelse som gjelder.

Så må han jo gjerne ha en scsi kontroller i tillegg.. Vet ikke hva de koster i dag, men det er vel godt over tusenlappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
raptor er best som OS disk

Bedre enn den 15k rpm SCSI-disken ?? Vet du hva du prater om?

eg meinte jo i forhold te prisen

Vel, Raptoren koster vel rundt 1600 kr, og SCSI-disken med kontroller rundt 2600 kr, så ja det er ca 1000 kr dyrere med SCSI-løsningen. Men så får man jo også ytelse deretter. Man får hva man betaler for i dette tilfellet.

 

Trådstarter sier også at Lagringskapasitet ikke er viktig, så størrelsen på disken og GB/krone er irrelevant. Her er det tydeligvis ytelse og bare ytelse som gjelder.

Så må han jo gjerne ha en scsi kontroller i tillegg.. Vet ikke hva de koster i dag, men det er vel godt over tusenlappen?

SCSI-kontrolleren er inkludert i eksemplet mitt. Selve disken koster ca 1800 kr, også la jeg på 800kr for en brukbar kontroller (80MB/s). Dvs. 2600 for SCSI-løsninga og ca 1600 for Raptoren.

Lenke til kommentar
Mitt tips: Legg mest vekt på støynivå, venter heller noen sekunder ekstra på at et program skal starte fremfor å høre kakling/susing fra disken.

I følge de testene jeg har lest så skal ikke siste generasjon 15k-disker støye merkbart mer enn vanlige 7200rpm-disker. Dvs. at 15k er nokså stillegående. Skal se om jeg klarer å oppdrive de målte testresultatene...

 

Edit: Storagereview har disse resultatene:

Western Digital Raptor WD740GD: 40.5 dB/[email protected]"

Seagate Cheetah 15K.3: 45.1 dB/[email protected]"

 

Ok, den støyer litt mer, men en forskjell på 4,6 dB er kanskje levelig..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt mer sakset fra storagereview.com, hentet fra leaderboard for desktop maskiner.

Western Digital's SATA Raptor WD740GD warrants a mention as the fastest drive (including 15k RPM units!) for non-server use, but commands a substantially higher price per gigabyte than traditional desktop-oriented drives as it's intended to compete in the budding low- to mid-load server arena.

 

edit: leifs

Endret av Rigel
Lenke til kommentar
raptor er best som OS disk

Bedre enn den 15k rpm SCSI-disken ?? Vet du hva du prater om?

Simen1 : Bør ikke du som moderator gå forran med et litt bedre eksempel enn det her? Det er direkte fornærende! Greit du kanskje vet bedre hva du prater om, og ikke er enig, men det her er jo ren flaming! Skal du kritisere andre kom da iallfall med underbyggende forklaring! Jeg ser at du forklarer, og gjør en god jobb med begunnelser, lengre ned her. Men dette bør du holde deg for god for :hrm:

haha. Det er så sinnsykt mange hårsåre mennesker på det forumet her + spillegal sitt.

 

Reagerte ikke i det hele tatt på hva Simen skrev jeg, tydligvis mener han at den andre brukeren ikke hadde peiling og hva er vel da mer naturlig enn å spørre om han vet hva han prater om?

 

Nei, hvis det der er flaming så har ikke du vært på forum hvor flaming pågår ivertfall.

 

Men, nå flame kanskje jeg og? :-)

Lenke til kommentar

Falmer nå jah!! Sitter å gråter mine stolte tårer jeg nå ass... :cry:

Neida! Det jeg mente var at de ønsker å holde en høy standard på forumene her, og her har serr (på forumet til GAmer primært) at moduratorene IKKe liker sånne komentarer. Og de bør derfor gå forran med et litt bedre eksempel.

Spørsmålet i seg selv er greit det, men hadde han lagt på en utdyping/begunnelse som nevnt ville det ikke vært no! *pirke, pirke*

Bondevik er jo ikke på forumet her (Så vidt jeg vet) Så NOEN må jo ta litt ansvar :tease:

 

EDIT: Og nei.. stemmer IKKE KRF :innocent:

Endret av Cord
Lenke til kommentar
Raptor, uten tvil.

 

Jeg er så fornøyd med raptor at jeg nå har 3 raptorer.

Har du prøvd begge deler så du kan gi en sammenligning, eller aner du ikke hvordan SCSI'en er i forhold til raptoren?

Har ikke prøvd begge, det har jeg ikke.

Men skal man ha SCSI blir det gjerne litt dyrere.

 

Min uttalelse er synsing og meningsutrykning. Ikke vitenskapelige avhandliger med dokumenterte forskjeller \fordeler\ulemper osv.

 

Visste ikke at jeg måtte dokumentere meninger på hw.no jeg. :)

 

V

Lenke til kommentar
Takker for alle svar! :)

Tror jeg prøver ut scsi disken jeg satt opp pluss den kontrolleren som vart anbefalt.

Det er helt klart det valget som gir best ytelse. Jeg har denne disken selv (15K.3), og jeg ville ikke hatt en raptor-disk om jeg så hadde fått den kastet etter meg. De som sier at WD Raptor er bedre enn Cheetah 15K.3 som systemdisk, burde ta en real reformatering og installering på sin egen harddisk.

 

Edit: jeg vet om 7200rpm ATA-disker som bråker mer enn 15K.3. Kanskje til og med WD Raptor 36.7 GB bråker mer enn 15K.3, så støy er ikke noe argument her.

 

Edit edit: Jeg var litt krass nå. vet det, men det er så mange som tror WD Raptor er den raskeste disken, og det er jo direkte feil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Mitt tips: Legg mest vekt på støynivå, venter heller noen sekunder ekstra på at et program skal starte fremfor å høre kakling/susing fra disken.

I følge de testene jeg har lest så skal ikke siste generasjon 15k-disker støye merkbart mer enn vanlige 7200rpm-disker. Dvs. at 15k er nokså stillegående. Skal se om jeg klarer å oppdrive de målte testresultatene...

 

Edit: Storagereview har disse resultatene:

Western Digital Raptor WD740GD: 40.5 dB/[email protected]"

Seagate Cheetah 15K.3: 45.1 dB/[email protected]"

 

Ok, den støyer litt mer, men en forskjell på 4,6 dB er kanskje levelig..

40 og 45 dB... Da hadde jeg klart meg uten begge :-) (Men så er jeg bare en vanlig bruker med spill som mest krevende applikasjon....)

Lenke til kommentar
40 og 45 dB... Da hadde jeg klart meg uten begge :-) (Men så er jeg bare en vanlig bruker med spill som mest krevende applikasjon....)

Det som er interresant er differansen, ikke absolutt-tallet, det sier nemlig lite, og kan ikke sammenlignes med tall hentet andre plasser.

 

Legg merke til at det står @0,7". Det betyr at lydstyrken er målt 0,7 tommer (=18mm) fra disken (i følge testprosedyren er det målt over diskens midpunkt.) Dvs. at det er det lydnivået du hører om du legger øret oppå disken.

 

Siden det er differansen som er interresant, så kan jeg tilføye at denn mest stillegående disken storagereview har målt er en Seagate Barracuda V 120GB, som er 2,7db mer stillegående enn Raptoren. Den mest støyende disken de har målt er IBM Ultrastar 36Z15 15k rpm, 36GB. Den støyer hele 14,3db mer enn raptoren. Så det er ingen tvil om at raptor 74GB er blandt de mest stillegående diskene man får tak i. Seagate Cheetah 15.3 73GB ligger ca midt på treet. 18GB-versjonen er nok litt mer stille siden den kun har 1 plate, i motsetning til 73GB-versjonens 4 plater.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen hvilken scsi kontroller anbefaler du som koster bare 800?

 

hvis man kjøper ett scsi kort til 800kr, eller ett som "kun" greier 80mb, vil det vel bli en saftig flaskehals på en 15,3 scsi disk?

Egentlig ikke. Den vanlige PCI-bussen klarer bare 133MB/s overføring, så en kontroller som klarer 80MB/s vil være en grei nok løsning. Det helt optimale ville vært en U160-kontroller for vanlig PCI-bus. U320 vil være totalt overkill. Da må man i såfall ha PCI-X-grensesnitt. Men jeg ville faktisk anbefalt en kontroller fra Adaptec, da driverstøtten for forskjellige OS er ekstremt bra på deres kontrollere, og at det aldri er noe tull med dem.

Lenke til kommentar
Simen hvilken scsi kontroller anbefaler du som koster bare 800?

 

hvis man kjøper ett scsi kort til 800kr, eller ett som "kun" greier 80mb, vil det vel bli en saftig flaskehals på en 15,3 scsi disk?

Det var 80MB/s jeg tenkte på ja. Prisen estimerte jeg bare i farta. Etter å ha sjekket prisguiden så ser jeg nå at PCutstyr.no selger denne:

Tekram SCSI DC-390U2B/U2WE for 883 kr..

 

En kontroller som takler 80MB/s vil ikke være noen merkbar begrensning når man bare bruker en disk.

 

Edit: Billigste 160MB/s kontroller jeg finner er en på Vagen consulting til 1347kr Den heter: Adaptec SCSI-CTRL Ultra160

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
40 og 45 dB... Da hadde jeg klart meg uten begge :-) (Men så er jeg bare en vanlig bruker med spill som mest krevende applikasjon....)

Det som er interresant er differansen, ikke absolutt-tallet, det sier nemlig lite, og kan ikke sammenlignes med tall hentet andre plasser.

 

Legg merke til at det står @0,7". Det betyr at lydstyrken er målt 0,7 tommer (=18mm) fra disken (i følge testprosedyren er det målt over diskens midpunkt.) Dvs. at det er det lydnivået du hører om du legger øret oppå disken.

 

Siden det er differansen som er interresant, så kan jeg tilføye at denn mest stillegående disken storagereview har målt er en Seagate Barracuda V 120GB, som er 2,7db mer stillegående enn Raptoren. Den mest støyende disken de har målt er IBM Ultrastar 36Z15 15k rpm, 36GB. Den støyer hele 14,3db mer enn raptoren. Så det er ingen tvil om at raptor 74GB er blandt de mest stillegående diskene man får tak i. Seagate Cheetah 15.3 73GB ligger ca midt på treet. 18GB-versjonen er nok litt mer stille siden den kun har 1 plate, i motsetning til 73GB-versjonens 4 plater.

Det dere også må tenke på er hvordan skalaen går. Den er målt ut av lydintensitet, og 3 mer i DB er en dobling i lydintensiteten. Så om man sier at "pytt 6 DB er ingen forskjell" så er det faktisk en ganske stor forskell. Bare nevner dette siden det er alt for mange der ute som tror man må doble tallet for at lyden skal være doblet i DB skalaen.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...