Gå til innhold

Beste Os disk?


TomE

Anbefalte innlegg

Men har ikke en Ultra 320 disk som Seagate Cheetah 15K.3 en teoretisk overføring på 320 MB? Hvorfor blir det da anbefalt 80MB her og at den ikke ville være til noen stor begrensning?

 

"Den vanlige PCI-bussen klarer bare 133MB/s overføring"

 

Betyr det at man må ha et hovedkort med spesielle kvalifikasjoner? I såfall hvilke trenger man?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men har ikke en Ultra 320 disk som Seagate Cheetah 15K.3 en teoretisk overføring på 320 MB? Hvorfor blir det da anbefalt 80MB her og at den ikke ville være til noen stor begrensning?

 

"Den vanlige PCI-bussen klarer bare 133MB/s overføring"

 

Betyr det at man må ha et hovedkort med spesielle kvalifikasjoner? I såfall hvilke trenger man?

PCI Express klarer vel 250MB/s omtrent tror jeg?

Nå vet ikke jeg om det har kommet SCSI-kontrollere til PCI Express, men...

Og så er det vel noe som heter PCI-X (som sikkert er raskere enn vanlig PCI, men jeg vet ikke en dritt om PCI-X så jeg skal la være å uttale meg :p)

Lenke til kommentar
Det dere også må tenke på er hvordan skalaen går. Den er målt ut av lydintensitet, og 3 mer i DB er en dobling i lydintensiteten. Så om man sier at "pytt 6 DB er ingen forskjell" så er det faktisk en ganske stor forskell. Bare nevner dette siden det er alt for mange der ute som tror man må doble tallet for at lyden skal være doblet i DB skalaen.

 

-Heiper-

Vel, du må også tenke på at ordet "lydintensitet" er en teknisk definisjon målt i kraft per areal = trykk. "lydintensitet" er ikke et mål på hvordan mennesker oppfatter lydstyrken. Mennesker oppfatter lyden på en måte som gjør db-skalaen mye riktigere å bruke. En økning på f.eks 6db er i teknisk sammenheng en økning i lyden på 4 ganger høyere kraft per areal, men det oppfattes ikke som 4 ganger kraftigere av menneskelige ører. For oss høres det mer ut som en ganske liten økning.

Lenke til kommentar
Men har ikke en Ultra 320 disk som Seagate Cheetah 15K.3 en teoretisk overføring på 320 MB? Hvorfor blir det da anbefalt 80MB her og at den ikke ville være til noen stor begrensning?

 

"Den vanlige PCI-bussen klarer bare 133MB/s overføring"

 

Betyr det at man må ha et hovedkort med spesielle kvalifikasjoner? I såfall hvilke trenger man?

Fordi 320MB/s er den hastigheten SCSI-kabelen og SCSI-kontrolleren er i stand til å dytte gjennom. Det er ikke den hastigheten disken er i stand til å ta i bruk.

 

Verdens raskeste SCSI-disk klarer 89 MB/s på begynnelsen av disken og ned mot 50MB/s på slutten av disken. Dermed er det ikke behov for noe mer enn ca 80MB/s for en enkelt disk. Hadde man derimot koblet 4-5 stk eller fler av verdens raskeste SCSI-disker i raid1 eller Raid5 så ville nok hele kapasiteten til kabelen og kontrolleren kunne bli tatt i bruk.

 

PCI-bussen på 133MB/s er heller ikke noen flaskehals så lenge man kun har en disk tilkoblet den. Hvis man har 2 eller flere disker så kan det begynne å bli et poeng med noe raskere enn PCI. Da er PCI-X eller 66MHz 32bit PCI, eller 66MHz 64bit PCI alternativer. Dette finnes på en rekke server-hovedkort.

Lenke til kommentar

Vil egentlig takke for utrolig mye hjelp i denne topicen.(spesielt Simen1) Har planer om å bestille SCSI disk og kontroller litt senere i dag men fortsatt litt usikker på hva jeg skal bestille. Tror jeg ihvertfall går for Seagate Cheetah 15K.3 18 GB som OS disk men skal sjekke litt rundt om kontrollere nå..

 

Forøvrig vil jeg legge til dette bildet som viser ltit hvem kontroller man trenger for denne disken :yes:

 

Edit: Bildet er nede på tomshardware :p

 

Det vil da si at en kontroller med 80MB ikke vil være noen flaskehals siden denne disken ligger noen få MB under maks hastigheten ..

Endret av arna
Lenke til kommentar
-Heiper-

Vel, du må også tenke på at ordet "lydintensitet" er en teknisk definisjon målt i kraft per areal = trykk. "lydintensitet" er ikke et mål på hvordan mennesker oppfatter lydstyrken. Mennesker oppfatter lyden på en måte som gjør db-skalaen mye riktigere å bruke. En økning på f.eks 6db er i teknisk sammenheng en økning i lyden på 4 ganger høyere kraft per areal, men det oppfattes ikke som 4 ganger kraftigere av menneskelige ører. For oss høres det mer ut som en ganske liten økning.

Her tar du litt feil.

 

En økning av lydnivået på 10 desibel oppfattes av mennesker som en fordobling av lydnivået.

 

Mennesker reagerer svært forskjellig på støy. Det er sikkert en del som tåler over 30 desibel uten å føle seg plaget. Andre plages på nivåer langt under.

 

Så en økning på 4,5db vil oppfattes av mennesker som en godt merkbar økning.

Lenke til kommentar

Oki, jeg er fortsatt usikker når det gjelder 80mb/sek selv om det kun gjelder en disk, jeg har alltid blitt anbefalt minimum ultra 160 kontrollerkort på 15,3 disk, helst 320, hvis det virkelig er sånn at verdens raskeste disk kun svelger unna 80mb i peek, tror jeg mange sløser forferdelig mye penger på scsi kontroller kort og kabler, dette koster tross alt flesk.

 

jeg skulle gjerne sett en test på dette, på en 15,3disk med en 320kontroller og en "jalla" kontroller til 800kr, er det virkelig ingen ytelses forskjell bøyer jeg meg i støvet.

 

teori og praksis stemmer ikke alltid like bra

Lenke til kommentar
Ville lagt litt mer i kontrolleren. Det er kvalitetsforskjeller på kontrollere.

Men hvilke faktorer er det som gjør at en kontroller er bedre enn en annen(i hastighet)

 

For jeg skal ha Seagate Cheetah 15K.3 18.4GB some eneste disk i scsi og da ser jeg ikke andre faktorer i en kontroller som skal avgjøre om det kjappere eller ikke, ivhertfall ikke som jeg får opplyst i de jeg ser. Eller er det noe jeg har gått glipp av ?

 

som for meg vil jo mest sannsynlig disse funksjonene utgå :

 

PCI-X (hovedkort har ikke dette, IC7-MAX3)

RAID funksjoner

Dataoverføringshastighet 320 MBps ( trenger vel bare 80 siden ingen raid og pga disk)

 

 

 

Btw, hva er MTBF på en kontroller ?

Lenke til kommentar

Det handler om OS-støtte. Dessuten er det noen SCSI-kontrollere som tilbyr RAID. F.eks. kontrollerne fra Adaptec er støttet av alle tenkelige operativsystemer. F.eks. på min kontroller (Adaptec 39160 kontroller dual channel) sitter det en DMA-prosessor som øker effektiviteten og stabiliteten på overføringshastigheten.

 

Edit: Adaptec-kontrollerne har vist seg å ha lang levetid. Jeg har sett kontrollere fra 1994 som fungerer like bra.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
på min kontroller (Adaptec 39160 kontroller dual channel) sitter det en DMA-prosessor som øker effektiviteten og stabiliteten på overføringshastigheten.

Så har dette noe betegnelse eller noe, hvordan kan jeg liksom se og prøve å finne ut av om en kontroll har denne funksjonen ?

Lenke til kommentar
på min kontroller (Adaptec 39160 kontroller dual channel) sitter det en DMA-prosessor som øker effektiviteten og stabiliteten på overføringshastigheten.

Så har dette noe betegnelse eller noe, hvordan kan jeg liksom se og prøve å finne ut av om en kontroll har denne funksjonen ?

Det er ikke noen ekstra betegnelse, nei, men vil tro de bruker det på denne kontrolleren siden denne kontrolleren har to separate kontrollere, og man da kan koble til maks 30 enheter. Adaptec pleier å overdimensjonere kontrollerne sine litt, noe som også gjenspeiler seg i prisen. På deres SCSI RAID-kontrollere sitter det en relativt kraftig CPU.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
en ting jeg lurer på hvor for går det med OS'et på et compact flash kort?

Har vell egentlig ikke noe og si med denne posten da :|

Jeg synes vi skal holde oss til tråden. Kapring av andres tråder liker jeg ikke. Svar på spørsmålet ditt kan du finne både på google og andre steder her i forumet. Evt. om du leter og ikke finner noe svar, så kan du starte en egen tråd med det spørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...