Gå til innhold

Beste Os disk?


TomE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
raptor er best som OS disk

Vel, da er vi uenige. 15k SCSI-diskene har svært mye høyere ytelse til OS-bruk enn 10k SATA-disker. En av hovedgrunnene er at aksesstiden er veldig mye lavere på 15k-diskene. Samtidig får man også noe høyere transferrate (opptil ca 90MB/s i motsetning til ca 72MB/s på raptoren)

 

Edit: Jeg har moderert utalelsen min ganske mye. Jeg gikk litt over streken der. (*puh* godt jeg ikke fikk noen advarsel :p )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kjøp heller raptoren. Kontrolleren har en båndbredde på 40 MB/s, og dette blir litt tregt (Litt raskere enn ATA33). Raptoren tilsvarer ATA150, så den blir en del raskere.

 

Det hjelper ikke med raske disker når de er koblet til en treg kontroller. :)

For det første så er det aksesstid som teller for OS. Der vil SCSI-disken spise Raptoren til frokost.

 

Når det gjelder båndbredde så har det mindre å si for ytelsen. Raptoren klarer en hastighet på 50-70MB/s, mens SCSI-disken klarer 60-90MB/s. Desverre vil kontrolleren som han har satt opp begrense hastigheten til 40MB/s, men nå finnes det andre kontrollere da..

 

Når du først kritiserer kontrolleren, så går det jo an å anbefale en annen kontroller også da. F.eks har komplett en 80MB/s kontroller til 950kr, og en 160MB/s kontroller til 1550kr. Forøvrig så kan man spare hhv. en hundrelapp eller to dersom man kjøper kontrolleren andre plasser enn komplett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
raptor er best som OS disk

Bedre enn den 15k rpm SCSI-disken ?? Vet du hva du prater om?

eg meinte jo i forhold te prisen

Vel, Raptoren koster vel rundt 1600 kr, og SCSI-disken med kontroller rundt 2600 kr, så ja det er ca 1000 kr dyrere med SCSI-løsningen. Men så får man jo også ytelse deretter. Man får hva man betaler for i dette tilfellet.

 

Trådstarter sier også at Lagringskapasitet ikke er viktig, så størrelsen på disken og GB/krone er irrelevant. Her er det tydeligvis ytelse og bare ytelse som gjelder.

Lenke til kommentar
raptor er best som OS disk

Bedre enn den 15k rpm SCSI-disken ?? Vet du hva du prater om?

Simen1 : Bør ikke du som moderator gå forran med et litt bedre eksempel enn det her? Det er direkte fornærende! Greit du kanskje vet bedre hva du prater om, og ikke er enig, men det her er jo ren flaming! Skal du kritisere andre kom da iallfall med underbyggende forklaring! Jeg ser at du forklarer, og gjør en god jobb med begunnelser, lengre ned her. Men dette bør du holde deg for god for :hrm:

Lenke til kommentar
Hva vil gi best ytelse som os-disk? Lagringskapasitet er ikke så viktig.

Dette scsi systemet:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114172&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=106638&cks=PRL

 

Eller en Western Digital Raptor 74GB? Eventuelt noen forandringer som kan gjøre scsi systemet enda raskere? Helst til under 3000kr.

Takker for alle svar.

Er det noen andre bedre kontroller til denne disken som anbefales da? også fra andre produsenter... fordi jeg vurderer den samme disken selv men har ikke snøring på kontrollere ..

Lenke til kommentar
Husk også at SCSI disker er generelt mer driftssikre pga. at det er hovedsakelig bedriftsmarkedet som kjøper slike løsninger, og at bedriftene er avhengig av driftsikkerheten.

Min erfaring med SCSI-disker var at de var alt annet enn driftsikre og at vi regelmessig måtte hot-swape disker i RAID-5 systemene våre pga feil.

 

Men dette er noen år siden, og regner med at de nok er blitt bedre med årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...