Gå til innhold

Beste Os disk?


TomE

Anbefalte innlegg

en ting jeg lurer på hvor for går det med OS'et på et compact flash kort?

Har vell egentlig ikke noe og si med denne posten da :|

Jeg synes vi skal holde oss til tråden. Kapring av andres tråder liker jeg ikke. Svar på spørsmålet ditt kan du finne både på google og andre steder her i forumet. Evt. om du leter og ikke finner noe svar, så kan du starte en egen tråd med det spørsmålet.

Går ikke compact flash kort under "disk"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja okej, men har CPU noen betydning for disken da? er ikke i såfall arkitekturen den avgjørende parten?

 

Forresten; Finnes det noen tester eller guide for kontrollere? Hadde vært utrolig nyttig

Det at en SCSI (RAID) kontroller har en CPU gjør at hovedprosessoren i maskinen ikke trenger å bry seg om f.eks. interrupts for SCSI-komponentene. Det gjør også at overføringshastigheten blir mer stabil enn hvis kontrolleren ikke har en slik DMA-CPU. SCSI-enheter tar nesten ikke opp CPU-tid som det ATA-enheter gjør, hvilket gjør det til en mer effektiv arkitektur enn ATA-arkitekturen. Desverre så har hw.no valgt å glemme SCSI-segmentet, selv om en del av oss faktisk er opptatt av det, og bruker det til daglig. Tror ikke jeg har sett en eneste test av kontroller. Det er noe hw.no burde ha tatt tak i.

Lenke til kommentar
en ting jeg lurer på hvor for går det med OS'et på et compact flash kort?

Har vell egentlig ikke noe og si med denne posten da :|

Jeg synes vi skal holde oss til tråden. Kapring av andres tråder liker jeg ikke. Svar på spørsmålet ditt kan du finne både på google og andre steder her i forumet. Evt. om du leter og ikke finner noe svar, så kan du starte en egen tråd med det spørsmålet.

Går ikke compact flash kort under "disk"?

Compact Flash egner seg ikke om OS-disk. Aksesstiden er glimrende, men båndbredden er elendig. CF egner seg heller ikke for å bli skrevet til ofte. Med typisk OS-bruk så vil nok ikke kortet vare særlig lenge før filene blir korrupte. Det har vært forsøkt i en del HTPC'er men lykken er som regel kortvarig.

Lenke til kommentar

Pcen skal brukes til masse photoshop og Warcraft3. Skal snart begynde å lære meg videoredigering også så jeg tenkte det var lurt med en rask os-disk. Og siden scsi blir bare en 1000 lapp dyrere enn en raptor disk syns jeg det virket fornuftig med tanke på den ekstra ytelsen du får.

Lenke til kommentar
Så hvis ikke XP står oppført som OS maskinkrav funker ikke kontrolleren for dette?

Alle kontrollere (nyere) skal ha støtte for WinXP/2000. Men hvis du skal bruke et sært OS som f.eks. linux, xBSD, Solaris osv så kan det være greit med en kontroller som har støtte i de fleste OS. Her står Adaptec mye sterkere enn Tekram. Husk at av og til kan man finne brukte SCSI-kontrollere, og jeg erfarer at kontrollerne fra Adaptec er like gode brukte som nye.

Lenke til kommentar
Pcen skal brukes til masse photoshop og Warcraft3. Skal snart begynde å lære meg videoredigering også så jeg tenkte det var lurt med en rask os-disk. Og siden scsi blir bare en 1000 lapp dyrere enn en raptor disk syns jeg det virket fornuftig med tanke på den ekstra ytelsen du får.

Det mener jeg også. Men husk at SAS (Serial Attached SCSI) er rett rundt hjørnet, så jeg ville kanskje ikke ha investert i store SCSI-systemer, med mindre du får det veldig billig.

Lenke til kommentar
Så hvis ikke XP står oppført som OS maskinkrav funker ikke kontrolleren for dette?

Alle kontrollere (nyere) skal ha støtte for WinXP/2000. Men hvis du skal bruke et sært OS som f.eks. linux, xBSD, Solaris osv så kan det være greit med en kontroller som har støtte i de fleste OS. Her står Adaptec mye sterkere enn Tekram. Husk at av og til kan man finne brukte SCSI-kontrollere, og jeg erfarer at kontrollerne fra Adaptec er like gode brukte som nye.

Hvor kan du anbefale å kjøpe brukte kontrollere da?

 

 

Hvis disken jeg skal kjøpe er lik pris 68 Pin som 80 Pin, hva bør jeg da velge?

 

Og hva er hot-swap?

Lenke til kommentar
Så hvis ikke XP står oppført som OS maskinkrav funker ikke kontrolleren for dette?

Alle kontrollere (nyere) skal ha støtte for WinXP/2000. Men hvis du skal bruke et sært OS som f.eks. linux, xBSD, Solaris osv så kan det være greit med en kontroller som har støtte i de fleste OS. Her står Adaptec mye sterkere enn Tekram. Husk at av og til kan man finne brukte SCSI-kontrollere, og jeg erfarer at kontrollerne fra Adaptec er like gode brukte som nye.

Hvor kan du anbefale å kjøpe brukte kontrollere da?

 

 

Hvis disken jeg skal kjøpe er lik pris 68 Pin som 80 Pin, hva bør jeg da velge?

 

Og hva er hot-swap?

Brukte SCSI-kontrollere er noe man av og til finner på QXL eller her på bruktmarkedet. F.eks. fant jeg en brukt SCSI RAID-kontroller fra Adaptec (2100S) på QXL som jeg fikk for 500 inkl. porto. Denne kontrolleren koster over 4000 ny. Og du bør helt klart velge en 68pins disk, selv om 80pins koster like mye. 80pins disker er disker som får alt (data og strøm) gjennom en kabel. De kalles hot-swap disker fordi disse kan tas ut og settes inn mens maskinen går. Dette er aktuelt for maskiner som er så kritiske at de ikke kan skrus av for vedlikehold. Det er ikke aktuelt for en workstation.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
aaahh takk for veldig gode råd. Poster her før jeg har bestemt meg tror jeg :)

Det er lurt. Du bør være helt sikker på at du vet hva du skal ha før du kjøper. I SCSI-sammenheng gjelder i hvert fall regelen "du får hva du betaler for". Men unntaket er at du her kan gjøre et røverkjøp, i hvert fall når det kommer til kontrollere. Min Adaptec 39160 som kostet nesten 5000 kr for over to år siden fikk jeg den gang for 1700 kr. Også på QXL. Det er nok et eksempel.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hitachi har overtatt IBM sin harddisk-divisjon. Jeg har vært borti et par IBM SCSI-disker, og jeg liker de ikke. Har hatt en del problemer med dem. Jeg går nå og samler inn penger slik at jeg kan få skiftet ut IBM-disken min. Seagate Cheetah 15K.3 er kanskje den beste SCSI-disken som fins til dags dato. Den er snill på støy, har svært god ytelse og er stabil. Som sagt, man får det man betaler for.

 

Edit: det er en grunn til at seagate-disken er en del dyrere enn hitachi-disken. og det har med kvalitet å gjøre.

 

edit edit:

tips: det hender komplett har demovarer av 15K.3-disker. Jeg har en selv i maskinen min nå, og denne fungerer perfekt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har funnet meg 3 kontrollere, men er ikke helt sikker på hvem jeg skal ta, noen som har gode forslag til disse eller noen andre typer?

 

Til denne disken:

Seagate Cheetah 15K.3 18.4GB 68 pin Ultra320 ST318453LW 15000RPM 8MB cache

 

Kontrollere;

 

Tekram SCSI DC-390U3W 68-pin Ultra160 + 50-pin Ultra

Spesifikasjoner til komplett

 

Tekram SCSI DC-390U2B 68-pin Ultra2 LVD/Ultra2 Wide

Spesifikasjoner fra komplett

 

Adaptec SCSI 68pin ASC-19160 Ultra160 PCI, 50p/68p, Bulk

Spesifikasjoner fra komplett

Denne siste er Bulk, så i såfall trenger jeg de kablene som tilhører ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...