Gå til innhold

Knuse Microsoft!


Anbefalte innlegg

Lei for å si det men her var det mange tåpelige innlegg

 

Er det ingen av dere som vil bli en Martyr for det dere tror på.

 

Sitat "Jeg tror på Linux, derfor er jeg villig til å teipe sprengstoff på meg selv og sprenge meg i lufta utenfor eller i Microsofts hovedkvarter eller for den saks skyld Telenors hovedkvarter på Fornebu"

 

Mye snakk og lite praksis preger dagens samfunn

 

Alt for mye syting over bagateller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-14 18:28, tintin77 skrev:

Lei for å si det men her var det mange tåpelige innlegg


Er det ingen av dere som vil bli en Martyr for det dere tror på.


Sitat "Jeg tror på Linux, derfor er jeg villig til å teipe sprengstoff på meg selv og sprenge meg i lufta utenfor eller i Microsofts hovedkvarter eller for den saks skyld Telenors hovedkvarter på Fornebu"


Mye snakk og lite praksis preger dagens samfunn


Alt for mye syting over bagateller


 

Det syns jeg var et upassende innlegg, som ikke hører hjemme her. Vi prøver å diskutere OS'er, ikke ødelegg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 18:28, tintin77 skrev:

Lei for å si det men her var det mange tåpelige innlegg


Er det ingen av dere som vil bli en Martyr for det dere tror på.


Sitat "Jeg tror på Linux, derfor er jeg villig til å teipe sprengstoff på meg selv og sprenge meg i lufta utenfor eller i Microsofts hovedkvarter eller for den saks skyld Telenors hovedkvarter på Fornebu"


Mye snakk og lite praksis preger dagens samfunn


Alt for mye syting over bagateller




 

Tviler på at det er noen normale mennesker som ønsker å bli martyrer på grunn av noe så bagatellmessig (i den store sammenhengen) som et OS

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 18:02, arvjakob skrev masse rart:

Hvor stor er en fisk?

hvilken bil er best?

Hvem er den peneste jenta? <-- sukk!


Alle har sine behov!Deretter velger hva man trenger av OS. Et OS er best for en,mens det er helt ubrukelig for en annen! Hvis du trenger en program som kun kjøres i windows, så får du heller kjøpe OS og programmet! Du må betale for dine ting! Du kan ikke kreve å få en Ferrari gratis siden du fikk en gammel moped gratis av en annen levenradør!


Har du foressten råd til å bruke 10-20 tusen kroner på en PC og alt mulig dill-dall, så har du fadern med rå til en lisens! Det er akkurat som om du skal ringe statoil å be om gratis bensin! Det koster å bruke ting her i verden! Men, selvfølgelig kan du få lov til å få gratis bensin av noen andre, men da må du kanskje ofre mer!(kanskje du får dårligere bensin)


Til dem som klager over at Windows er ustabilt: vel, eldre OS som 95,ME og 98 er veldig ustabile. Men kommer du opp på Windows 2000 eller nyere, så har man et tilfredstillene oppetid! Er ikke noe problem å holde en Workstation oppe i 60 dager selv om du bruker den til masse forskjellig! Er systemet ustabilt, så er det nok pga dårlig hardware/3. parts programvare eller inkompetent bruker. Hvem trenger en Workstation med 100000 dager oppetid? Dagens Microsoft systemer kan ha så god oppetid at du må restarte pga en oppdatering/skifte hardware e.l


lei av MSN eller Internet Explorer? Ingen tvinger deg til å bruke det. Er ikke noe problem å slette ikoner for så å legge inn tredje.parts programvare! Du trenger ikke å beholde hus-fargen din, du kan få lov til å male over!


Microsoft burde ikke knuses!


Selv er jeg ingen OS-kriger! jeg holder meg til OS'et jeg har behov for! Både Microsoft og Linux. Det dekker mine behov.


Ha en fin kveld!


--

Knut


NB: Med forbehold om skrivefeil =)


 

Endelig en som forstår at det ikke fins et OS som er best til alt. Det kommer an på hva du skal bruke det til.

Jeg f. eks. bruker linux til det meste, men jeg gidder ikke å spille cs i/med wine, så derfor har jeg windows på en egen partisjon (satt av hele 1.5GB til win partisjon :razz: ).

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg den store MS hateren, men det er et par punkter med filosofien bak som jeg vil kommentere her.

 

Quote:


Den 2002-05-14 18:02, arvjakob skrev:

Hvor stor er en fisk?

hvilken bil er best?

Hvem er den peneste jenta?


 

Skjønner hva du mener, men det egentlige spørsmålet her burde være:

Hvor mye bør man betale for en så stor/bra fisk/bil?

Jenter betaler man ikke for. De er OpenSource.

 

Quote:


Alle har sine behov!Deretter velger hva man trenger av OS. Et OS er best for en,mens det er helt ubrukelig for en annen! Hvis du trenger en program som kun kjøres i windows, så får du heller kjøpe OS og programmet! Du må betale for dine ting! Du kan ikke kreve å få en Ferrari gratis siden du fikk en gammel moped gratis av en annen levenradør!


 

Nei, men det er trist å betale for en moped når du kan få en annen moped gratis. For ikke å snakke om hvis du må kjøpe bil når du bare trenger moped. (Som du får gratis.)

Ellers 100% enig med første linjen her.

 

Quote:


Har du foressten råd til å bruke 10-20 tusen kroner på en PC og alt mulig dill-dall, så har du fadern med rå til en lisens! Det er akkurat som om du skal ringe statoil å be om gratis bensin! Det koster å bruke ting her i verden! Men, selvfølgelig kan du få lov til å få gratis bensin av noen andre, men da må du kanskje ofre mer!(kanskje du får dårligere bensin)


 

Enig, men det er i alle fall LOV å få bensin til den gratis mopeden.

(Kanskje ikke for skattekontoret, men de er ikke normale mennesker.)

 

Quote:


Til dem som klager over at Windows er ustabilt: vel, eldre OS som 95,ME og 98 er veldig ustabile. Men kommer du opp på Windows 2000 eller nyere, så har man et tilfredstillene oppetid! Er ikke noe problem å holde en Workstation oppe i 60 dager selv om du bruker den til masse forskjellig! Er systemet ustabilt, så er det nok pga dårlig hardware/3. parts programvare eller inkompetent bruker. Hvem trenger en Workstation med 100000 dager oppetid? Dagens Microsoft systemer kan ha så god oppetid at du må restarte pga en oppdatering/skifte hardware e.l


 

Mye riktig her, spesielt det om brukerfeil, men ustabilitet er ikke nødvendigvis det samme som kort oppetid. Dårlig software skal ikke dra med seg OS'et ned når den krasjer.

Kernel hacks for buggy hardware, eller kompilere med optimalisering for bra hardware. PC'en går dobbelt så fort. Tenk om man hadde hatt "kernel-config" som et ikon i kontroll panelet...dream on.

 

Quote:


lei av MSN eller Internet Explorer? Ingen tvinger deg til å bruke det. Er ikke noe problem å slette ikoner for så å legge inn tredje.parts programvare! Du trenger ikke å beholde hus-fargen din, du kan få lov til å male over!


 

GNU: "Jeg ser du skal male huset. Hva med litt gratis maling?"

 

Quote:


Microsoft burde ikke knuses!


 

Kanskje ikke, men de trenger litt pes.

Diktatorer med lydige subjekter er bakstrebersk.

Framskritt blir gjort av folk som trekker i alle retninger samtidig.

 

Quote:


Selv er jeg ingen OS-kriger! jeg holder meg til OS'et jeg har behov for! Både Microsoft og Linux. Det dekker mine behov.


 

Jeg er heller ingen OS-kriger, jeg bruker alle sammen for å se hva jeg har bruk for.

Mine behov er ikke dekket i så måte.

 

Fortsatt Fin Kveld

Lenke til kommentar

Håper ikke jeg kaster en brannfakkel:

 

Uten Microsoft hadde sannsynligvis ikke PC-markede vert så langt fremme som det er i dag!

 

Og de fleste bruker jo OSer som bygger på mye av det win bygger på. Eller tar jeg feil ? er ikke helt sikker her :razz:

 

Men er du en hyppig serverbruker eller mer avanser, (for jeg har ikke turt og prøve meg på Linux enda :razz:) så må du velg det som passer deg best.

 

Win og dos var grunnleggerene der er jo greit at de for konkurrans av andre OSer :smile:

 

MAn kan si hva man vil om Microsofts oppførsler over andre selskaper og personer, den diskuskjon vil jeg ikke ta.

 

:smile: Ha en fin OS

Lenke til kommentar

runmad hadde et godt poeng i stad (husker ikke hva det var nå da, men)

 

uansett, man velger etter behov - har man behov for et svindyrt, tregt og lite sikkert samt buggete operativsystem velger man windows.

Dessuten er det egentlig ikke konseptet windows, eller windows selv jeg har noe imot - egentlig er det microsoft sin politikk og markedsføring - "PWR 2 D PPL".

 

________

Linux er en kjempebra idè, gratis, logisk, ekte multitasking - når man skal installere slackware står det "you're running a tru multitasking system now".

 

 

get the point?

 

I love linux, men jeg bruker windows til spill - alt annet gir jeg til linux - power to the penguin!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 22:03, The_Creator skrev:

Håper ikke jeg kaster en brannfakkel:


Uten Microsoft hadde sannsynligvis ikke PC-markede vert så langt fremme som det er i dag!


Antar at "langt framme" = stort.

Det er nok riktig, men skal de dermed få blanko til å oppføre seg som de vil?

De har kanskje sparket liv i markedet, men etter som markedet modnes, vil ting endre seg, og også de må finne på ting for å beholde sin posisjon. MS har valgt en grumsete vei. Såpass grumsete at de har måttet gå til retten flere ganger. Man husker vel "antitrust-saken"?

Fra økonnomi til software:

MS sin filosofi er å endre brukerne, ikke softwaren.

Målet er å selge software.

GNU filosofi er å lage software.

Målet er brukendes software.

 

Quote:


Og de fleste bruker jo OSer som bygger på mye av det win bygger på. Eller tar jeg feil ? er ikke helt sikker her :razz:


 

Tror nok det er omvendt. Musa er fra Xerox, GUIen fra Mac, TCP/IP fra BSD etc. etc.

 

Quote:


Men er du en hyppig serverbruker eller mer avanser, (for jeg har ikke turt og prøve meg på Linux enda :razz:) så må du velg det som passer deg best.


Win og dos var grunnleggerene der er jo greit at de for konkurrans av andre OSer :smile:


 

Grunnleggerne av hva?

Konsumermarkedet?

MS startet som en konkurrent til "grunnleggerne."

Nå er hjulet kommet rundt en halv omdreining.

Minner meg om ungdomen som tror at coverlåter er originalen...

Noe har de jo klart selv, det er ikke det, men originalitet er ikke MS' varemerke.

 

addendum: Misforstå meg rett...jeg sier ikke at man MÅ være original for å være bra, men MS er dårlige på kopiering og.

 

[ Denne Melding var redigert av: synfault på 2002-05-14 22:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Kan _ikke_fordra den måten de "snapper" vekk folks mulighet til frihet. Sikkert mange som ikke bryr seg noe om det (greit nok for meg), men jeg FORLANGER Å FÅ HA DEN FRIHETEN, og jeg synes ALLE skal ha den muligheten hvis de vil.


 

Cluet her er "hvis de vil". 90% av alle brukere BRYR SEG IKKE om denne friheten. Det eneste de vil, er å skrive et brev, lese og sende mail, vise den videosnutten til kolegaene sine osv. De hverken VIL eller GIDDER å sette seg inn i noe mer enn det. Dette er grennen til at Linux aldri kommer til å bli "mainstream", ihverfall ikke i den formen den har nå.

 

Dette er noe endel enkelte Linux fantaster tydeligvis ikke skjønner.

 

Personlig kjører jeg Linux på firewallen og ftp/html serveren min, og det funker PERFEKT. Men for _meg_ fungerer XP best som desktop pc.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 23:05, covah skrev:

Quote:


Kan _ikke_fordra den måten de "snapper" vekk folks mulighet til frihet. Sikkert mange som ikke bryr seg noe om det (greit nok for meg), men jeg FORLANGER Å FÅ HA DEN FRIHETEN, og jeg synes ALLE skal ha den muligheten hvis de vil.


 

Cluet her er "hvis de vil". 90% av alle brukere BRYR SEG IKKE om denne friheten. Det eneste de vil, er å skrive et brev, lese og sende mail, vise den videosnutten til kolegaene sine osv. De hverken VIL eller GIDDER å sette seg inn i noe mer enn det. Dette er grennen til at Linux aldri kommer til å bli "mainstream", ihverfall ikke i den formen den har nå.

 

Dette er noe endel enkelte Linux fantaster tydeligvis ikke skjønner.

 

Personlig kjører jeg Linux på firewallen og ftp/html serveren min, og det funker PERFEKT. Men for _meg_ fungerer XP best som desktop pc.

 

Og for å skrive brev, sende mail og vise video mwd windows må du ikke sette deg inn i noe?

Hvorfor flyr da folk rundt og spør "Hvordan kommer jeg på internett?"

Dagens linux distroer er ikke vanskeligere å bruke enn windows. Ikke tale om. Det er en vanesak.

HVA er vanskelig å forstå med linux? Aldri sett noen som har sagt HVA som er vanskelig.

De sier: "Slik er det ikke i win-"

Forskjellig er ikke det samme som vanskeligere.

Problemer oppstår fordi "folk" forventer at "data"

skal være "slik"

Mora mi hadde aldri tatt i en datamaskin før hun starta linuxen...i dag legger hun kabal i windows og spiller mahjong i linux...like vanskelig uansett sier hun.

<alt>+q er ikke mindre intuitivt enn <alt>+F4

(men man trenger ikke så lange fingre.)

Mental blokking er rare ting.

Har sett folk som bruker Netscape på windows som ikke skjønner bæret når de starter netscape i linux.

Fordi det er theme på blackboxen...er det OSet som har skylda da?

Lenke til kommentar

Hehe...

 

Synfault, du svarte det jeg tenkte på - så takker :smile:

Som Synfault var inne på: Microsoft er ute etter å forme brukeren etter OSets premisser og begrensninger - noe som jeg mener er stikk i strid med begrepet brukervennlighet.

 

Virker som det er endel på dette forumet generelt (sannsynligvis den yngre garde) som tror at Microsoft har "funnet opp" datamaskiner, operativsystemer, click-o-rama, GUI etc etc Beklager om jeg ødelegger noens illusjoner nå, men det er nok ikke tilfellet...

Lenke til kommentar

Glimrende innlegg synfault.

 

Linux er ikke vanskeligere, det er anerledes.

 

For å peke på Microsoft sin posisjon:

 

Jeg går på IKT, der forventer man at det er masse nerder som elsker å eksperimentere med datamaskinen. Men av 24 elever, så er jeg den eneste som kjører Linux. Grunnen til at de ikke kjører linux er at CS ikke virker, og at de har sett at jeg sitter å taster inn komandoer og editerer config filer i VI.

 

Windows er best sier de uten å ha brukt linux i mer enn 5 min. til sammen. 2 forsøk på å mounte en fat partisjon og de gir opp og sier: Så dårlig linux er, kan ikke finne fat partisjoner engang.

 

Microsofts 'grumsete' politikk; HP (tror jeg det var, kanskje dell), solgte linux workstations. da flippet det for M$, og de truet med å bryte kontrakten om pre-installert wintendo på HPs WSs.

 

Jeg har ikke noe i mot Windows bortsett fra at jeg ikke liker det, men jeg liker ikke at de tar fra oss friheten, at de nærmest tvinger forbrukeren til å bruke wintendo.

 

Mvh

 

olsen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 23:37, Linuxguru skrev:


Virker som det er endel på dette forumet generelt (sannsynligvis den yngre garde) som tror at Microsoft har "funnet opp" datamaskiner, operativsystemer, click-o-rama, GUI etc etc Beklager om jeg ødelegger noens illusjoner nå, men det er nok ikke tilfellet...



 

 

Helt enig!

 

Det er ikke noe å beklage over heller, det er det verste av alt, noen er så mentalt blokkert av reklame for Windows + Spill til det, at de ikke ser alternativer.

 

"Kritisk blikk på Microsofts software politikk"

Lenke til kommentar

Jeg sier bare en ting:

Bill var smart, og smed mens jernet var varmt. Dos var det eneste "ordentlige" som var tilgjengelig for pc i 80-årene, og derfor programerte man programer til akkurat denne platformen. Dos utviklet seg senere til Windows, og var like populært som Dos. Programererne fortsatte å lage programmer til Windows, å slik ble 'monopolet' som enkelte kaller det, dannet!

 

Put simple: Linus var for seint ute!

 

 

(Linux kommer aldri til å klare å dominere desktop markede i den grad windows dominerer nå. Linux er og blir for entusiastene/servere)

Lenke til kommentar

Quote:


Sitat "Jeg tror på Linux, derfor er jeg villig til å teipe sprengstoff på meg selv og sprenge meg i lufta utenfor eller i Microsofts hovedkvarter eller for den saks skyld Telenors hovedkvarter på Fornebu"


 

JAA! Gjør det i morgen!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 00:16, amd_guru skrev:

Jeg sier bare en ting:

Bill var smart, og smed mens jernet var varmt. Dos var det eneste "ordentlige" som var tilgjengelig for pc i 80-årene, og derfor programerte man programer til akkurat denne platformen. Dos utviklet seg senere til Windows, og var like populært som Dos. Programererne fortsatte å lage programmer til Windows, å slik ble 'monopolet' som enkelte kaller det, dannet!


Put simple: Linus var for seint ute!


(Linux kommer aldri til å klare å dominere desktop markede i den grad windows dominerer nå. Linux er og blir for entusiastene/servere)



 

 

 

Time will show! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-15 00:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 18:02, arvjakob skrev:

Har du foressten råd til å bruke 10-20 tusen kroner på en PC og alt mulig dill-dall, så har du fadern med rå til en lisens! Det er akkurat som om du skal ringe statoil å be om gratis bensin! Det koster å bruke ting her i verden!


Det trenger vel ikke å koste noe å bruke ting. Linux er gratis, er det ikke?

 

Argumentet om at folk værsågod får bla opp penger for Windows når de likevel bruker 10.000-20.000 på data er trolig det dårligste argumentet jeg hørt noensinne for å bruke Windows. Det er slett ikke greit å bruke penger på et program som lages av et selskap som helt opplagt har et ulovlig monopol. De fleste er faktisk ikke så veldig begeistret for Windows, men de er tvunget til å kjøpe det fordi det kommer pre-installert på ferdig-pc'er, fordi de må ha Word pga. alle uvitende folk som sender .doc filer i hytt og pine osv.

 

Quote:


Den 2002-05-15 00:16, amd_guru skrev:

(Linux kommer aldri til å klare å dominere desktop markede i den grad windows dominerer nå. Linux er og blir for entusiastene/servere)


Ikke akkurat i nåværende form, men at folk i framtiden kan komme til å bruke Linux-baserte OS er meget mulig. MacOS X er f.eks. basert på en del unix teknologi og Mach(?) kjerne. Fundamentet til Linux er veldig bra, mens innpakningen kan være litt skremmende for vanlige brukere, men dette er under konstant utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...