Gå til innhold

Knuse Microsoft!


Anbefalte innlegg

Quote:



Så HVORFOR har de lært seg windows?

Fordi "de på toppen" har bestemt det? Hvorfor har de valgt å bruke et OS som koster penger? Tenker de ikke på fortjenesten?

Det blir hele tiden syting og klaging når et system endres i en bedrift. Dette gjelder ikke bare data.

Nytt system, send medarbeidere på kurs. Dette er hverdagen i næringslivet.

"MS-vennlige konsulenter" har balletak på bedriftslederne, og det har de fått gjennom å fremstille opensource som et halvkriminelt, kommunistisk/anarkistisk ungdomsopprør som lager vanskelig software for skumle hackere. GNU-freakene snakker ikke stammespråket som dress og slips klubben gjør.

"De delegerer ikke oppgaver som vi gjør, de er fotfolk og drømmere. Vi tjener penger."

På grunn av disse slipsmennenes behov for å briefe - "vi har investert x antall kroner i pc-nettverk" - på seminar, så sitter de voksne damene rundt omkring med windows...og ser ikke poenget med å endre systemet...igjen.



 

Ja der sa du det så godt, som det bare kan sies.

Har ikke noe mer å tilføye.......

 

runmad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel vi kan vel egentlig bare inrømme at linux ikke er et godt alternativ som et nettverk i den sammenhengen, en kombinsasjon av begge hadde nok fungert, med linux på servere og win på arbeidsstasjoner.

Vi snakker delvis om middelaldrende kvinnelige sekretærer, og linux er ikke "helt der" enda

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-17 00:00, Booth skrev:


Så fram til mitt poeng, kan vi få en slutt på denne flameingen mot hverandre, det er jo bare tull, mange av linuxbrukerne som angriper vindus brukere har et grunnlag å angripe på, men dere gjør ikke noe annet en å skade linux miljøet så venligst snurp igjen smella, dere vindus brukere som ikke har prøvd noe annet kan egentlig også lukke kakehullet, for dere aner ikke hva dere prater om, dere føler bare en sterk trang til å forsvare dere av en eller annen merkelig grunn(!).


Så vis ikke dette snart tar slutt så vil jeg rette et blikk mot moderatorene av dette forumet og foreslå denne og alle lignende tråder stengt!


 

Kan ikke forstå hvorfor noen skal leke "meningspoliti" her! Denne tråden synes jeg er en bra (bortsett fra noen barn som er innom her). Og det å sammenligne Linuxfolk med korsfarere er for meg bortkasta. Ingen på dette forumet som har prøvd å presse Linux på noen, som jeg kan se (har jeg ALDRI vært borti ellers heller).

 

runmad (litt sint)

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-05-17 01:02 ]

Lenke til kommentar

Det kommer da helt an på hvordan du ser på det, kommentarer som "windows er dritt, bruk linux" eller kommentarer som "windows brukere er tapere" og vice versavil jeg se på som akkurat det.

 

Poenget er at det ikke er et OS som er best, det handler om hva som er best for akkurat deg, det at et eller annet filmstudio tar i bruk linux gjør ikke linux til det "beste" os't som noen vil fram til, det betyr bare at linux er det rette for dem, jeg prøver ikke å leke no "meningspoliti" , det jeg prøver å si er bare at, fordi linux er det beste for dem så er det nødvendigvis ikek det beste for ALLE.

Den dagen folk forstår det så vil sånne tåpelige diskusjoner opphøre, det samme vil forsåvidt også distrowars, men skal ikke gå nærmere inn på det her da det ikke er no tema i denne debatten.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-17 01:11, Booth skrev:

Det kommer da helt an på hvordan du ser på det, kommentarer som "windows er dritt, bruk linux" eller kommentarer som "windows brukere er tapere" og vice versavil jeg se på som akkurat det.




Hvorfor ikke bare legge en diger kabel i slike kommentarer? Slikt noe er det jo bare å overse. Ikke blir jeg fornerma om noen kaller meg for en taper fordi jeg bruker Linux! Tror ikke de som er noenlunde voksne, gidder å bry seg med flaming, både den ene og den andre veien.

 

Nå skal ikke jeg avspore debatten her.......

 

runmad

Lenke til kommentar

And the saga continues ....

 

Som jeg har sagt i tidligere innlegg så er det ikke bare en smakssak om man skal bruke Linux eller Windows. Hva som er best avhenger av nytteverdien av de oppgaver man skal ha utført. Skal man bare ha en løsning som er stabil og ikke skal brukes til noe annet enn å skrive brev eller utføre enkle arbeidsoppgaver kan Linux selvfølgelig være et godt og billig alternativ. Forutsetningen er da at man behersker engelsk. Nå vet jeg riktignok at Linux kommer i en norsk skoleversjon men hvordan sluttresultatet blir er vel ikke helt klart ennå. De fleste av mine kunder foretrekker norskspråklige programvareløsninger samtidig som de må være fleksible. Med dette tenker jeg på hva som finnes av tilleggsopsjoner. De fleste brukere som benytter sine datamaskiner til yrkesmessige oppgaver trenger programvare til dette. F.eks finnes det ikke noe fullgodt faktura/regnskapsprogram for Linux. Ikke noe kundebehandlingsprogram heller. En annen ting er at dersom en bruker plutselig trenger ny maskinvare som skrivere, skannere ol. fordi det gamle er gått i stykker kan man nesten hvorsomhelst kjøpe nytt med tilhørende Windowsdrivere klar til bruk. Dette er viktig da driftstans ofte er både tidkrevende og dyrt for en som lever av at it-systemet er 100% tilgjengelig til enhver tid. Nå må det for ordens skyld sies at dette ikke er hverken Linux eller Microsoft sin skyld, men programvareutviklerne som selv velger plattformen de ønsker å utvikle til.

 

Jeg ser i et av de seneste innleggene at det anbefales å skifte hele systemet til Linux fordi det er gratis, og så sende alle ansatte på kurs for å "omskoleres". Dette er et paradoks. Skal man bruke tid og penger på omskolering til et system ingen av de ansatte har et forhold til, eller skal man fortsette å bruke Microsoftbaserte løsninger som brukerne allerede kjenner og har brukt i en årrekke? Det er ikke vi konsulenter som er "MS vennlige" men vi er realister. En kontordame som har sittet med Windows 95 og word 6.0 vil øyeblikkelig kjenne seg igjen i WinXP/2000 med OfficeXP/2002. Dette medfører at tiden fra datamaskinen blir tatt ned for oppgradering/utskiftning til den er operativ og i drift igjen, ikke er lengre enn tiden selve utskiftningen tar. En annen ting er at Linux som sådan ikke er noe "ferdig" produkt. Det er som tidligere nevnt laget på dugnad og bærer preg av det. Linux leveres i forskjellige versjoner og kommer stadig i nye utgaver og det vil for en legmann være et sant helvete å holde seg oppdatert.

 

Som Booth så godt sier det "... at et eller annet filmstudio tar i bruk linux gjør ikke linux til det "beste" os't ... " Grunnen til at noen filmselskaper bruker Linux er at de bruker Silicon Graphics maskiner og da kan man velge mellom IRIX eller Linux, og siden Linux nok er bedre kjent enn IRIX faller det seg naturlig (samme som Linux versus Microsoft faktisk).

 

Og sist men ikke minst, Booth har helt rett i at Linuxbrukerne bør si at "Linux er best for meg" akkurat som Microsoftbrukerne bør gjøre. Hva som er best avhenger i bunn og grunn i hvilke behov man skal ha dekket, og hvor mye penger og tid man er villig til å ofre for å dekke dem.

 

Ha en fortsatt god kveld :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Hvorfor ikke bare legge en diger kabel i slike kommentarer? Slikt noe er det jo bare å overse. Ikke blir jeg fornerma om noen kaller meg for en taper fordi jeg bruker Linux! Tror ikke de som er noenlunde voksne, gidder å bry seg med flaming, både den ene og den andre veien.


Nå skal ikke jeg avspore debatten her.......


runmad


 

Det er jo helt tydelig at folk blir provosert, og det førte også til at denne tråden ble fullstendig off topic etter 4 poster, nettopp pga flameing.

Og dette er ikke den første tråden som lider den skjebnen.

Lenke til kommentar

Hehe! At filmselskapene har fått øynene opp for Linux hjelper selvfølgelig ikke min kjære tante som skal skrive brev. Men jeg syns det er et fint eksempel på at Linux har blitt <buzzword>production-proven</buzzword>.

 

Mange 14tisser her i forumet tror nemlig at Linux er noe hjemmsnekra dilldall som bare er brukbart for nerder med fritidsproblemer. At stadig flere store og suksessfulle selskaper tar i bruk Linux er vel et godt bevis på det motsatte.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir rimelig provosert av folk som så absolutt skal si å mene at linux er best. Det kommer jo ann på hva man bruker datamaskinen til, og ikke hvor mange hackere man beskytter seg mot.

 

Hadde jeg vært like paranoid mot virus/hackere som de værste araknofobene, da hadde jeg vel kjørt linux (for den ekstra sikkerheten). Men nå har det seg sånn at man får programmer til 'wintendo' også, som gjør samme nyttejobb som linux i seg selv (tenker på firewall og med sikkerhet generelt).

Ulempen er at det koster penger, men hvor mange her kan med hånden på hjertet si at de har kjøpt alt som kjører på pc'n sin?

 

Poenget er bare at selv om de raskeste og beste pc'ne i universet kjører linux, og at filmer blir lagd på maskiner med linux, betyr vel ikke det at linux er best for alle og en hver?

 

Jeg driver daglig med pc, og sitter for det meste å surfer, spiller litt, fikler med photoshop etc. That's it. Om man kan gjøre dette i linux også bryr meg midt i ****. Jeg er vandt til Windows, å det tilfredsstiller mine krav til det jeg driver med, så ikke kom å skryt linux opp i skyene fordi det kan kjøre med 32 prosessorer, ha filer på over 200petabyte, har et filsystem som ikke trenger defragmering og at alt lissom er så enkelt.

Quote:


Du MÅ jo ikke
kompilere
alle
programmer selv, hvis du ikke har lyst.


Når jeg installerer programmer i Linux gjør jeg det ofte på en av to måter:


1.
rpm -ivh et_eller_annet_program.rpm


2.
tar -xzvf et_eller_annet_program.tar.gz


Er ikke så mye vanskeligere egentlig


Ikke mye vanskligere enn det nei. Da tror jeg at jeg må hoppe over til linux med en gang, for det var jo så lett at selv mamma kunne gjort det.

 

Ting som det der får meg til å friike helt ut. Det skremmer meg over hvor mye av de "gamle" linux som fortsatt henger igjen (tenker på det der med ukjente kode snippeter og alt det der)

 

For å ikke ble flamet tilbake her må jeg bare nevne at jeg har prøvd linux (red hat), å det fant ikke via onboard lydkortet mitt en gang. Trodde linux hadde driver for alt jeg. Hadde i alle fall hørt det. (Jammen sa jeg smør...)

 

 

 

Jaja, i dag er det 17. mai, så jeg tar anledningen til å ønske alle en riktig god 17. mai!

Lenke til kommentar

Godt og se at noen faktisk er enige med meg :smile:

 

Må egentlig bare nevne at "tar -xzvf et_eller_annet_program.tar.gz" ikke innstalerer noe som helst, det bare pakker opp og "unarkiverer" filene, innstaleringen kommer først etterpå.

 

Nå er det jo også engang slik at drivere som kom idag ikke følger med distroen som kom igår, men i utgangspunktet så er det drivere til de fleste kort og duppedingser som er i en pc, men ikke alltid inkludert i en distro. Disse kan da enkelt hentes på nettet og instaleres i etterkant, Dette krever kanskje litt leting og litt lesing av INSTALL filer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at EU går til sak mot Microsoft no er jo at Linux er eit faktisk alternativ som vil passa utmerka for dei aller fleste brukarane. Ingen kan seie at Microsoft har reine hender når det gjeld måten dei hansamar konkurentane sine på.

 

_________________

Mennesker er laga for å kjøra Linux

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-17 02:23, Booth skrev:

Godt og se at noen faktisk er enige med meg :smile:


Jeg er ikke noen Linux-fanatiker. Syns bare at Linux er teknisk overtlegent, men jeg bruker Windows også til sitt bruk. Går helt fint å kombinere...

Quote:


Må egentlig bare nevne at "tar -xzvf et_eller_annet_program.tar.gz" ikke innstalerer noe som helst, det bare pakker opp og "unarkiverer" filene, innstaleringen kommer først etterpå.


Det var en liten glipp, rpm-pakker er jo installert med en kommando, kommer til og med opp i "startmenyen" i KDE. Når det gjelder disse tar.gz filene så bør man kanskje lage en symlink til /usr/bin eller noe for å kunne starte programmet enkelt.

 

Men til han andre fyren som "frika" ut over å se slike kommandoer, vil jeg bare si at praktisk talt all programvare som en typisk bruker vil ha behov for finnes i RPM format, som altså kan installeres med én kommando. Det finnes også GUI for å installere slikt hvis man har fobi mot kommandoer :smile:

 

------

 

Ta et lite eksempel som illustrerer forskjellen mellom installasjon i Windows og Linux. Du har lasta ned 20 programmer som alle er lastet ned til samme katalog:

 

WINDOWS: Hvert program må installeres individuelt og interaktivt, dvs. masse klikking og dobbelklikking med stor fare for musesyke. Kvelden blir ødelagt :smile:

 

LINUX: rpm -ivh *.rpm (alle programmene blir installert i én operasjon)

 

 

Hva er enklest?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-17 01:23, Dan Hansen skrev:

And the saga continues ....

*snip*

Jeg ser i et av de seneste innleggene at det anbefales å skifte hele systemet til Linux fordi det er gratis, og så sende alle ansatte på kurs for å "omskoleres". Dette er et paradoks. Skal man bruke tid og penger på omskolering til et system ingen av de ansatte har et forhold til, eller skal man fortsette å bruke Microsoftbaserte løsninger som brukerne allerede kjenner og har brukt i en årrekke? Det er ikke vi konsulenter som er "MS vennlige" men vi er realister. En kontordame som har sittet med Windows 95 og word 6.0 vil øyeblikkelig kjenne seg igjen i WinXP/2000 med OfficeXP/2002. Dette medfører at tiden fra datamaskinen blir tatt ned for oppgradering/utskiftning til den er operativ og i drift igjen, ikke er lengre enn tiden selve utskiftningen tar. En annen ting er at Linux som sådan ikke er noe "ferdig" produkt. Det er som tidligere nevnt laget på dugnad og bærer preg av det. Linux leveres i forskjellige versjoner og kommer stadig i nye utgaver og det vil for en legmann være et sant helvete å holde seg oppdatert.


 

Antar at dette er myntet på meg.

Det var ikke meningen å anbefale noe som helst.

Jeg prøvde bare å gi en redegjørelse for min oppfatning av hva som skjer i hodene på de som tar bestemmelsene FØRSTE gangen, og noen grunner til at situasjonen i dag er som den er.

Jeg er enig i at det er liten vits i å bytte fra windows etter at det er "innkjørt." DA har det lite å si om linux er gratis.

Anbefalingen må bli å tenke litt mer første gangen man installerer et system.

Ikke dermed sagt at løsningen blir *nix da heller...

 

At linux bærer preg av å være laget på dugnad er vel en uttalelse som stiller høyt i årets gapskratt compo. Resten er ganske fornuftig.

 

Quote:


Som Booth så godt sier det "... at et eller annet filmstudio tar i bruk linux gjør ikke linux til det "beste" os't ... " Grunnen til at noen filmselskaper bruker Linux er at de bruker Silicon Graphics maskiner og da kan man velge mellom IRIX eller Linux, og siden Linux nok er bedre kjent enn IRIX faller det seg naturlig (samme som Linux versus Microsoft faktisk).


Jeg skrev en gang noe sånn som: "Tror du filmstudioer bruker linux fordi det er dårlig på multimedia?" (Som et flåsete sleivspark til en som sleit med lydkortet sitt...litt humor har dere vel for pokker.)

Dette er IKKE det samme som å si at Linux er det beste OSet. Jeg er ikke 14 år.

Denne type kverulantlogikk hører ikke hjemme i en såpass velutviklet tråd som dette faktisk har blitt sammenlignet med mye av det andre jeg har sett.

 

SGI argumentet er bare halvveis sant.

Flere studioer bruker x86 stasjoner til renderingsarbeidet sitt.

Dette er en ren økonomisk vurdering de har gjort.

Så vidt jeg husker er Matrix laget på FreeBSD...:smile:

(Nå nærmer vi oss noe som kan kalles en hard konkurrent til beste OS tittelen.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-17 01:47, Dan Hansen skrev:

Sant nok, tør vedde på at ingen lenger kan si hva det egentlig dreide seg om uten å se etter :wink:


 

Vel, vi begynte med litt småprat om forretningsmetodene til Microsoft, men det var så lite uenighet om saken at vi hygger oss med litt menneske-maskin/psyko/innstilling diskusjon i stedet. Innimellom tar vi en liten OS-krig og litt fjortisflaming...dette er interaktivitet i praksis.

 

"Hva driver dere med på nettet hele dagen?"

 

[ Denne Melding var redigert av: synfault på 2002-05-17 15:34 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke bare ms som bygger på windows!

De har fått så mye penger at de kjøper opp

alle som har fått en god idee!

 

Og det er sant at gjennomsnitts IQ'n til Linux

brukere er høyere enn IQ'n til windowsbrukere.

Det er BRA! Så slipper alle som har litt oppe

i nøtta å sitte å svare ja/nei på alle de

hjærnedøde ja/nei spørsmålene i windowse.

Så la Linux bli for mer avanserte bruker og

la n00bizan slite med alle sikkerhetshullene

i Outlook osv :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...