Gå til innhold

Knuse Microsoft!


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-15 00:16, amd_guru skrev:

Jeg sier bare en ting:

Bill var smart, og smed mens jernet var varmt. Dos var det eneste "ordentlige" som var tilgjengelig for pc i 80-årene, og derfor programerte man programer til akkurat denne platformen. Dos utviklet seg senere til Windows, og var like populært som Dos. Programererne fortsatte å lage programmer til Windows, å slik ble 'monopolet' som enkelte kaller det, dannet!


Put simple: Linus var for seint ute!



(Linux kommer aldri til å klare å dominere desktop markede i den grad windows dominerer nå. Linux er og blir for entusiastene/servere)



 

Jeg vil heller si Linus kom i akkurat riktig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg og mange andre bruker det OS'et, som har best utvalg i spill/programmer/drivere osv osv. med andre ord Windows. Jeg har alltid vært en Amigafreak, men når mulighetene ble større og større på pc siden, var man jo snar og konverter til pc og win98 :smile:

 

hadde f.eks utvalget vært størst til Linux, hadde jeg seff valg det! men når ikke det er tilfelle, så velger man jo ikke Linux.

 

Jeg driter i hvor enkelt og stabilt ett OS er, når ikke utvalget av programmer som jeg bruker mYE ikke finnes, eller er bra nok til mitt bruk, så styrer jeg unna!.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 17:58, JuBi skrev:

jeg og mange andre bruker det OS'et, som har best utvalg i spill/programmer/drivere osv osv. med andre ord Windows. Jeg har alltid vært en Amigafreak, men når mulighetene ble større og større på pc siden, var man jo snar og konverter til pc og win98 :smile:


hadde f.eks utvalget vært størst til Linux, hadde jeg seff valg det! men når ikke det er tilfelle, så velger man jo ikke Linux.


Jeg driter i hvor enkelt og stabilt ett OS er, når ikke utvalget av programmer som jeg bruker mYE ikke finnes, eller er bra nok til mitt bruk, så styrer jeg unna!.




 

 

 

Hvilke programmer bruker du mYE da?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 17:22, HoVeSkOt skrev:

Hvor i HÆVVLETTE får en tak i Quake3 for LINUX??



Og Wolfenstein...og andre KJENTE spill...



finst det Half-life for linux? (cs da)



Hva i HÆLVETE skal du med Quake3? Er ikke Xbill kult nok kanskje :lol:

 

Må si det er litt artig at du nevner akkurat disse spillene da - samtlige finnes jo til Linux.

 

Men hvis du tar turen til Elkjøp og spør etter RTCW for Linux tror jeg du sliter litt. Der har de nok dessverre ikke noen Linux-versjon, så den vanlige prosedyren for spill på Linux er at man kjøper Wintendo-versjonen i butikken, så kan man laste ned Linux binaries fra nettet. Selvfølgelig litt småkjipt om man sitter på 33,6 modem, men ellers skulle ikke dette by på alt for store problemer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 18:32, Langbein skrev:

Hva i HÆLVETE skal du med Quake3? Er ikke Xbill kult nok kanskje
:lol:

Må si det er litt artig at du nevner akkurat disse spillene da - samtlige finnes jo til Linux.


Men hvis du tar turen til Elkjøp og spør etter RTCW for Linux tror jeg du sliter litt. Der har de nok dessverre ikke noen Linux-versjon, så den vanlige prosedyren for spill på Linux er at man kjøper Wintendo-versjonen i butikken, så kan man laste ned Linux binaries fra nettet. Selvfølgelig litt småkjipt om man sitter på 33,6 modem, men ellers skulle ikke dette by på alt for store problemer.


 

Jeg kjøpte linux versjonen av quake3 på linuxbutikken.no :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 12:32, synfault skrev:

Da vil jeg si at det er en voksen dame med begrensede evner.

Har hun installert windowsen selv? Da burde hun klare enn linux installasjon også. De er mistenkelig like, nemlig.


 

Hadde jo vært ålreit om folk leste innlegg ordentlig før de poster - de innleggene jeg har i denne tråden går alle på at det godt skal gjøres å omvende 'vanlige folk' som er vant til å bruke Win til å bruke Linux fordi de rett og slett ikke vil se poenget i det.

 

Når det gjelder voksne damer med begrensede datakunnskaper så kjenner du nok mer oppegående voksne damer enn det jeg gjør. Nivået på jobben hos meg er at disse damene skriker etter support hvis noen har stilt om filbehandleren til å vise ikoner istedet for en vanlig liste (eller omvendt) - da skjønner de ikke hva som har skjedd og får helt panikk... De samme menneskene måper av mine utrolige kunnskaper når jeg bruker hjelp-funksjonene i applikasjonene deres for å finne svaret på ting jeg ikke er sikker på selv.

 

Synd å si det men slik er faktisk nivået hos mange som ikke har begynt å bruke data i noen særlig grad før de rundet 40. De tar det latterlige datakortet (hvor de ikke lærer noe som helst fornuftig spør du meg) og er sååå stolte. Med en gang de setter foten sin utenfor word eller excel panikker de. Kom ikke å si at å omvende slike personer til et annet OS burde være en grei jobb.

 

Jeg sier ikke at Linux er dårlig - på mange områder gjør det nok en bedre jobb enn MS. Ting som sikkerhet og stabilitet scorer selvsagt høyt hos sysadminer og disse ser selvsagt store fordeler i dette. Den vanlige kontorbruker derimot bryr seg lite om slikt - det er jo bare å rope på en suppportjalla hvis ting ikke funker, og da slipper de jo å tenke selv...

 

Sorry for den negative instillingen, men etter å ha jobbet mer eller mindre motvillig med support i flere år har jeg gitt opp troen på at godt voksne mennesker gidder å prøve å finne ut av ting selv.

Lenke til kommentar

Som mange andre har sagt.. man bruke det man har bruk før..

Mange e vant me Windows å e førnøyd me det. Å noen som har løst å ta steget vidre i data verdene bruke Linux.

Selv bruke jeg WinMe å e storfornøyd med det, enkelte problema e d.. ja.. men det klare man alltis å ordne med oppdateringe.

Problem med os kommer sjelden av feil i Os`et men av masse dritt man legg inn.. beta drivera, demo spill/progz som man ikkje veit kommer i fra..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 17:35, Radiax skrev:

Quote:


Den 2002-05-15 00:16, amd_guru skrev:

Jeg sier bare en ting:

Bill var smart, og smed mens jernet var varmt. Dos var det eneste "ordentlige" som var tilgjengelig for pc i 80-årene, og derfor programerte man programer til akkurat denne platformen. Dos utviklet seg senere til Windows, og var like populært som Dos. Programererne fortsatte å lage programmer til Windows, å slik ble 'monopolet' som enkelte kaller det, dannet!


Put simple: Linus var for seint ute!



(Linux kommer aldri til å klare å dominere desktop markede i den grad windows dominerer nå. Linux er og blir for entusiastene/servere)



 

Jeg vil heller si Linus kom i akkurat riktig tid.

 

Hvorfor quoter du meg for så mye?

Kunne du ikke kutta det ned til Put simple: Linus var for seint ute!, eller er du for lat?

Blir bare så fuckings irritert når folk quoter så mye dritt.

Holder bare å quote relevant stoff ffs.

 

edit: Dette var bare et eksempel. Ser folk som 4-5 dype quotes.

Og btw, jeg møter _ikke_ meg selv i døra ved dette innlegget.

_________________

Amd XP 1600+

EPoX 8KHA+ bla bla bla

 

[ Denne Melding var redigert av: amd_guru på 2002-05-16 17:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 17:35, Radiax skrev:

Jeg vil heller si Linus kom i akkurat riktig tid.


 

Hvor utbredt er linsux i forhold til Windows?

Linux har vel sånn 5-6% markedsanndel, og det er i server/nerd miljøet. Linux blir lissom aldri mer enn det det er nå.

 

Og ja, jeg har prøvd linux, men jeg fikk f.aen meg ikke hørt på musikk. Viste ikke om lydkortet var instalert en gang. Bare trouble hele shitten.

 

(Nå kommer sikkert linuxguru eller langbein med hvor perfekt linux er, bare vent å se)

Lenke til kommentar

Hvem i h......,s....,t.... mener at Gimp kan erstatte Photoshop!! Brukte en del tid på Gimp før jeg begynte å bruke Photoshop!! Gimp er jo bare piss i forhold!! Kan jo knappt sammenlignes!!

 

Har brukt MANGE timer foran PC'n med gimp, så det er ikke erfaringene det skorter på!! Nei photoshop for enten Win eller Mac er MYE bedre!!

 

Linux er ikke enkelt!! Man kan f.eks ikke bare sette inn en cd og trykke på install for å legg inn et program slik man kan i Windows!!

 

Det er enkelt for folk som har noen timers erfaring med det!! Har en bror som ikke har vært borti verken Windows eller Linux av noe slag!! Han synes personlig at Win XP var enklere og mere oversiktlig!!

 

Men.. Hvorfor ikke la Windows-brukere bruke windows, Linux-brukere bruke linux, å la Mac ha sitt Mac-OS?? Da er jo alle fornøyd!!(?)

Lenke til kommentar

Tror ikke at Linux blir å bli så utrolig mye utbredt før det ligner mer og mer på windows, folk har blitt prakket på med windows siden de begynte med data, (bortsett fra de som kanskje var "heldig" og fikk starte med Unix, MacOS etc).

Den alminnelige gruppen blir å fortsette med Linux så lenge gutta på elkjøp ikke vet bedre eller kan håndtere å legge inn linux og forklare litt om det.

Så lenge pc-leverandører holder seg til MS og dets programvare, så blir folk å vandre som MS zombier.

Vi forbrukere kunne spart mye penger på at de skiftet til Linux, siden de har så utrolig mye unyttig software som de selger med nye pc'er.

Feks Works 2002 og Office 2002, er jo så og si det samme, og selger med samme pc, ikke vits.

Så mye som kunne hvert annerledes.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-16 17:31, Juppjupp skrev:


Men.. Hvorfor ikke la Windows-brukere bruke windows, Linux-brukere bruke linux, å la Mac ha sitt Mac-OS?? Da er jo alle fornøyd!!(?)



 

 

Jeg!! synes!! ogsaa!! at!! utropstegn!! er!! sjempekult!!.

 

Jeg!! kan!! bare!! ikke!! faa!! nok!!.

 

Det!! er!! nesten!! bedre!! enn!! aa!! bruke!! argumenter!! som!! nesten!! ligner!! paa!! logikk!!.

Lenke til kommentar

Du store min. Driver dere på ennå?

 

Quote:


Den 2002-05-15 21:40, Gabriel_X skrev:

Quote:


Den 2002-05-15 12:32, synfault skrev:

Da vil jeg si at det er en voksen dame med begrensede evner.

Har hun installert windowsen selv? Da burde hun klare enn linux installasjon også. De er mistenkelig like, nemlig.


 

Hadde jo vært ålreit om folk leste innlegg ordentlig før de poster - de innleggene jeg har i denne tråden går alle på at det godt skal gjøres å omvende 'vanlige folk' som er vant til å bruke Win til å bruke Linux fordi de rett og slett ikke vil se poenget i det.

 

Riktig det, men du fremstilte det som om det var OSets skyld...

I denne posten sier du bare om igjen det jeg sa.

Det er folk som gjør det vanskelig, ikke OSet.

Så vi er ikke særlig uenige. :smile:

 

Enig med "se poenget" uttalelsen din, men mange vil nok heller ikke se poenget med å oppgradere fra win95 til winxp.

Den kan også snus på hodet til at mange ikke vil se poenget i å bruke windows på jobb. De spiller jo ikke, og å bruke et OS som krasjer i tide og utide eller ha binderser som spretter opp likeens er bare irriterende når man forsøker å skrive brev. (De vet jo ikke hvordan den slås av...)

 

Tror faktisk det vanskeligeste er å "omvende" enn *nix bruker til windows. :wink:

 

Litt annet tema:

 

Så HVORFOR har de lært seg windows?

Fordi "de på toppen" har bestemt det? Hvorfor har de valgt å bruke et OS som koster penger? Tenker de ikke på fortjenesten?

Det blir hele tiden syting og klaging når et system endres i en bedrift. Dette gjelder ikke bare data.

Nytt system, send medarbeidere på kurs. Dette er hverdagen i næringslivet.

"MS-vennlige konsulenter" har balletak på bedriftslederne, og det har de fått gjennom å fremstille opensource som et halvkriminelt, kommunistisk/anarkistisk ungdomsopprør som lager vanskelig software for skumle hackere. GNU-freakene snakker ikke stammespråket som dress og slips klubben gjør.

"De delegerer ikke oppgaver som vi gjør, de er fotfolk og drømmere. Vi tjener penger."

På grunn av disse slipsmennenes behov for å briefe - "vi har investert x antall kroner i pc-nettverk" - på seminar, så sitter de voksne damene rundt omkring med windows...og ser ikke poenget med å endre systemet...igjen.

 

Quote:


Sorry for den negative instillingen, men etter å ha jobbet mer eller mindre motvillig med support i flere år har jeg gitt opp troen på at godt voksne mennesker gidder å prøve å finne ut av ting selv.


 

Jeg har nok stort sett den samme erfaringen, men dette er ikke et større problem med linux enn med windows, slik mange andre her virker å tro. Det var bare det poenget jeg prøvde å få gjennom.

Brukerene er like "dumme" uansett.

 

Remember, there are no stupid questions - just stupid people.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-16 17:31, Juppjupp skrev:

Linux er ikke enkelt!! Man kan f.eks ikke bare sette inn en cd og trykke på install for å legg inn et program slik man kan i Windows!!


 

Nei, du skal klikke på setup.sh i stedet for install.exe eller setup.exe

 

Vanskelig...

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-16 17:31, Juppjupp skrev:

Hvem i h......,s....,t.... mener at Gimp kan erstatte Photoshop!! Brukte en del tid på Gimp før jeg begynte å bruke Photoshop!! Gimp er jo bare piss i forhold!! Kan jo knappt sammenlignes!!


Har brukt MANGE timer foran PC'n med gimp, så det er ikke erfaringene det skorter på!! Nei photoshop for enten Win eller Mac er MYE bedre!!


Det er jo din høyst subjektive mening at Photoshop er bedre. Mange andre vil mene det motsatte. Selv syns jeg begge er veldig fine programmer, og jeg tror jeg bruker dem ca. 50/50.

 

Viktigste forskjellen er kanskje prisen:

 

- Photoshop: 6 920,00,- for engelsk versjon og hele 9 027,00 for norsk (eks. mva.)

 

- Gimp: DET ER GRATIS DET ER GRATIS TRALALALALALALALA!!

Quote:


Linux er ikke enkelt!! Man kan f.eks ikke bare sette inn en cd og trykke på install for å legg inn et program slik man kan i Windows!!


Du MÅ jo ikke kompilere alle programmer selv, hvis du ikke har lyst.

 

Når jeg installerer programmer i Linux gjør jeg det ofte på en av to måter:

 

1. rpm -ivh et_eller_annet_program.rpm

 

2. tar -xzvf et_eller_annet_program.tar.gz

 

Er ikke så mye vanskeligere egentlig. Som ekstra-bonus går installering av Linux-programmer normalt MYE raskere, pga. alle InstallShield-Bloatware greiene på Windows, og fordi man ikke trenger å svare på 100 spørsmål under installeringen. Man trenger heller ikke restarte maskinen etterpå. Bare start ditt nye program med en gang!

Lenke til kommentar

Har neon av dere windoze-freaker prøvd lycoris ? Jeg bruker selv Windows, og hva må jeg gjøre etter jeg har installert det ? Jo, legge inn skjermkort-drivere, lydkort-drivere, nettverkskort-drivere, og selfølgelig divx-codec og programvare. Jeg prøvde Lycoris her om dagen. Alt ble autoprobet, og jeg kunne til og med spille 7'ern kabal mens installasjonen pågikk. Tenkte jeg skulle se en divx da. Stappet inn cd-en, gikk inn på MY Linux System og trykket på cd-romen . Vanskelig ? Hvem er det som sier at Linux er vanskeligere enn Windoze. Det er bare en tilvennings-sak...

Lenke til kommentar

NOen av oss har data som en hobby, og for oss trenger ikke ting alltid være like enkelt, jeg kan godt stresse med noe på en linux plattform i et par dager, kjipt er det når det står på, men herregud for en digg følelse nå ting går i orden.

 

Det som egentlig ikke er blitt nevnt(som jeg har sett, var så mange poster) er at linux er så mye mer en "bare" et os.

Linux har et skikkelig svært og bra miljø, for noen er linux omtrent blitt en religion, som noen da i litt for stor grad prøver å presse på folk, på lik linje med kristendommen i sin tid. Dette ser vi utrolig mye av bare i denne tråden, dette er jo selvfølgelig beklagelig, og ja jeg kan faktisk si meg enige i noe av det som blir skrevet, noen innstalerer faktisk linux for å prøve å bli litt "kulere" og liker å skryte av det. Dette ødelegger jo selvsagt for oss andre, og det sørger ikke akkurat for at vi får flere brukere over på linux.

 

Linux er stort sett "laget" på "dugnad" som noen så fint sa her tidligere, mange 1000 mennesker har som et team laget et supert os, som er min personlige mening, og de fleste på linux har faktisk prøvd vindus også, det er vel mer en hva vi kan si om vindus brukere.

 

Så fram til mitt poeng, kan vi få en slutt på denne flameingen mot hverandre, det er jo bare tull, mange av linuxbrukerne som angriper vindus brukere har et grunnlag å angripe på, men dere gjør ikke noe annet en å skade linux miljøet så venligst snurp igjen smella, dere vindus brukere som ikke har prøvd noe annet kan egentlig også lukke kakehullet, for dere aner ikke hva dere prater om, dere føler bare en sterk trang til å forsvare dere av en eller annen merkelig grunn(!).

 

Så vis ikke dette snart tar slutt så vil jeg rette et blikk mot moderatorene av dette forumet og foreslå denne og alle lignende tråder stengt!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-17 00:00, Booth skrev:

Så fram til mitt poeng, kan vi få en slutt på denne flameingen mot hverandre, det er jo bare tull, mange av linuxbrukerne som angriper vindus brukere har et grunnlag å angripe på, men dere gjør ikke noe annet en å skade linux miljøet så venligst snurp igjen smella, dere vindus brukere som ikke har prøvd noe annet kan egentlig også lukke kakehullet, for dere aner ikke hva dere prater om, dere føler bare en sterk trang til å forsvare dere av en eller annen merkelig grunn(!).


Jeg er enig i at vi må få slutt på drittkastingen, og prøve å holde oss på et saklig nivå når vi diskuterer ting.

 

Men det er likevel en ting som slår meg - hvorfor påstår Windows-fansen at Linuxbrukere hele tiden prøver å prakke Linux på dem? Hvis dere titter litt igjennom gamle tråder er det den andre siden som dominerer, med usaklige topics og argumenter som f.eks:

 

- Linux suger

- Linux er ræva fordi lydkortet mitt ikke funker

- Linux er dritt fordi <sett inn favorittspillet ditt her> ikke kjører på Linux

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-17 00:09 ]

Lenke til kommentar

Er endel "Windows er dritt" også rundt forbi her, og andre plasser for den saks skyld. Jeg er så drittlei av å se kommentarer som "Linux er best" isteden for kan de heller skrive "Linux er best for meg" , om de først føler at alle andre har en trang til å vite hva de syns er best.Det samme gjelder vel også "distrowars".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...