Gå til innhold

Knuse Microsoft!


Anbefalte innlegg

Quote:


Cluet her er "hvis de vil". 90% av alle brukere BRYR SEG IKKE om denne friheten. Det eneste de vil, er å skrive et brev, lese og sende mail, vise den videosnutten til kolegaene sine osv. De hverken VIL eller GIDDER å sette seg inn i noe mer enn det. Dette er grennen til at Linux aldri kommer til å bli "mainstream", ihverfall ikke i den formen den har nå.


 

Helt enig i dette!

 

Folk flest gir beng i eventuelle OS-tekniske finurligheter som måtte gjøre et OS bedre enn et annet - 95% av alle datamaskinbrukere skal bare gjøre 'vanlige' ting og ikke fikle noe utover det. Stabiliteten på 'vanlige' kontorapplikasjoner under windows-plattformen er det strengt tatt ikke noe å si på - det er ikke disse programmene som kræsjer og forårsaker eventuelle problemer og ustabilitet.

 

For disse brukerne er vel noe av det viktigste at de 'kjenner seg igjen' i ulike applikasjoner og ikke må lære alt på nytt hver gang det slippes nye versjoner - standardisering og overforenkling som mange anklager MS for er jo faktisk det de aller aller fleste brukerne vil ha for å slippe å knote med å lære seg nye ting når de faktisk har en jobb de skal gjøre. Jo mer som er integrert i et OS som standard jo bedre synes den store hopen at det er nettopp fordi det blir mindre kluss og bryderi for den enkelte.

 

Dette er kanskje nytt for enkelte av dere men de aller fleste bruker faktisk datamaskinen som et verktøy for å gjøre en jobb og synes faktisk kursing når nye ting innføres ikke er en 'artig avveksling fra jobben' men heller no orntli' dr**t fordi jobben hoper seg opp mens man er og blir kurset...

 

Når først en standard er etablert (og ut i fra antall brukere er jo helt klart win-plattformen standarden i PC-verdenen) skal det enormt mye til for at folk gidder å lære seg helt nye ting.

 

Som noen påpekte: Hr. Torvalds var noen år for sent ute - standarden var allerede satt.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-05-15 01:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote fra annen tråd:

 

Den 2002-05-13 11:26, jokke20 skrev:

hmmm

Tenkte jeg skulle ta fram et expempel!

 

Jobber i et firma med 70-80 ansatte. Parken består av ca. 50/50 pc - mac. Vi er to på support - jeg supporterer PC-brukerene og min kollega Mac-brukere... Skal si hvem som har mest her å gjøre, det er meg det ja!

-------------------------------------------------

 

 

 

LMAO!!!

 

TVING førstegangsbrukere over til Macintosh med OSX + MSOffice + IE for Mac :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 01:35, Gabriel_X skrev:


For disse brukerne er vel noe av det viktigste at de 'kjenner seg igjen' i ulike applikasjoner og ikke må lære alt på nytt hver gang det slippes nye versjoner - standardisering og overforenkling som mange anklager MS for er jo faktisk det de aller aller fleste brukerne vil ha for å slippe å knote med å lære seg nye ting når de faktisk har en jobb de skal gjøre.


Overforenklingen kan gå for langt!

 

Eks. Når folk spurte meg om hjelp til Word før i tida, var det for å få til et eller annet, kanskje sette inn et bilde, lage en tabell whatever...

 

Nå er en alarmerende andel av spørsmålene knyttet til denne overforenklingen du snakker om. Folk er drittlei binderser som spretter frem på skjermen. De blir forbanna når Word bestemmer at det på død og liv skal være stor bokstav etter punktum, selv om punktum kan brukes til mange andre ting enn å avslutte setninger. Alt dette kan slås av, men poenget er at det er på som default, og for en nybegynner er det faktisk ganske pes å slå av slikt (må lete igjennom masse option-menyer og slikt)

 

Hvorfor i huleste skal et OS utelukkende designes med tanke på folk med IQ under 50? Ta 'Start' knappen i Windows som eksempel. Microsoft har tydeligvis trodd at folk skulle slite litt med å finne ut hva den brukes til (hva med å bare klikke på den for å prøve, det står jo ikke "Spreng dataen i fillebiter" på den), så de la inn denne "<-Klikk her for å begynne" greia :LOL

Lenke til kommentar

Quote:


Folk flest gir beng i eventuelle OS-tekniske finurligheter som måtte gjøre et OS bedre enn et annet - 95% av alle datamaskinbrukere skal bare gjøre 'vanlige' ting og ikke fikle noe utover det.


 

Siden når kunne man ikke gjøre 'vanlige' ting, som du sier, under Linux?

 

Quote:


For disse brukerne er vel noe av det viktigste at de 'kjenner seg igjen' i ulike applikasjoner og ikke må lære alt på nytt hver gang det slippes nye versjoner


 

Erm...unnskyld meg, men er det noen som vil at du skal oppgradere Office pakken din eller Windows versjonen din, så er det vel Bill! Det slippes jo pinadø nye versjoner i hytt og gevær bare for at bedrifter skal spytte mer lisenspenger inn i M$ kassa.

 

Linux derimot kan du ha gående i mange år uten at du må "lære deg nye ting når du har en jobb å gjøre", som du sier. Vær vennlig å ikke bland sammen hva du er vant til fra før, og hvordan en ny bruker vil oppfatte et OS. Dette er og blir en vanesak - og hvis noen er så fastgrodd i den ***** START-knappen at de friiker ut når de ser noe annet, så får det bli deres sak. Lykke til videre i livet med å lære deg "nye" ting...

 

Linux: En gang installert/konfigurert, alltid installert/konfigurert. Ville vært fint om WinXP var slik også, men etter 3 mnd med bruk er hele dritten som sirup sammenliknet med en nyinstallasjon... Lykke til med å rydde i registeret! ROFL :grin:

 

Quote:


standardisering og overforenkling som mange anklager MS for er jo faktisk det de aller aller fleste brukerne vil ha for å slippe å knote med å lære seg nye ting når de faktisk har en jobb de skal gjøre. (Dette er kanskje nytt for enkelte av dere men de aller fleste bruker faktisk datamaskinen som et verktøy for å gjøre en jobb...)


 

Standardisering sier du? Lever vi to egentlig på samme planet?? Er det noen som ikke følger standardiseringer, så må det jo være Microsoft. De tar jo som regel og kopierer en standard, og skriver den om slik at ingen andre en M$ programvare kan lese den! Hvorfor kunne ikke IE fulgt W3Cs retningslinjer? Hvorfor kunne ikke Office brukt XML ved lagring av filer? Hvorfor ikke bruke Ogg Vorbis eller DivX, istedet for dagens Windows Media format? Alle disse er åpne og fastsatte standarder. Det er mye vits i uavhengige standardiseringsorganisasjoner da, som skal sikre plattformuavhengighet, når M$ bare kan ta for seg og gjøre hva f¤#! de vil pga markedsandelen - akkurat dette er vel det beste beviset på at M$ har altfor stor makt.

 

Quote:


At makroer og forenkling av mange prosesser kan føre til spredning av virus er selvfølgelig ugunstig, men dette finnes det motgift for hvis man bare gidder. Veid opp mot tid man faktisk sparer ved at mange funksjoner automatiseres er dette en liten pris å betale.


 

Virusprogrammer er vel og bra, men M$ tenker ikke sikkerhet når de utvikler programmer - greit nok det, for det er tross alt dere som sluttbrukere som må avgjøre om dere vil "betro" datafilene deres til M$ programvare :smile: Og det finnes "makroer" og "forenkling av prosesser" for linux også, men virus er det heller lite av...

 

Next please!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 01:57, t-paul skrev:

Quote fra annen tråd:


Den 2002-05-13 11:26, jokke20 skrev:

hmmm

Tenkte jeg skulle ta fram et expempel!


Jobber i et firma med 70-80 ansatte. Parken består av ca. 50/50 pc - mac. Vi er to på support - jeg supporterer PC-brukerene og min kollega Mac-brukere... Skal si hvem som har mest her å gjøre, det er meg det ja!

-------------------------------------------------




LMAO!!!


TVING førstegangsbrukere over til Macintosh med OSX + MSOffice + IE for Mac :smile:


Er ikke den største Mac-fan'en men jeg er enig i at Mac er bedre med tanke på support.

 

Når en Mac eller Unix maskin kræsjer er det stort sett hardwaren som er ødelagt. Windows-bokser derimot...

 

En konsekvens av dette er at skoler og andre som er spesielt plaget, legger inn programmer som skal beskytte den stakkars Windows-maskinen. Resultatet er at maskinen blir ganske begrenset i bruk. På Unix maskiner er ikke slikt nødvendig, og det pleier å gå ganske bra på Mac også :smile:

Lenke til kommentar

Siden du er inne og redigerer postene dine, så må jeg bare svare på dette også da

 

Quote:


Dette er kanskje nytt for enkelte av dere men de aller fleste bruker faktisk datamaskinen som et verktøy for å gjøre en jobb og synes faktisk kursing når nye ting innføres ikke er en 'artig avveksling fra jobben' men heller no orntli' dr**t fordi jobben hoper seg opp mens man er og blir kurset...


 

Igjen, ikke bland inn dette med hva folk er vant til fra før. Hadde du brukt et annet OS siden 1994-1995, så hadde du vært "ekspert" i det også.

 

Quote:


Når først en standard er etablert (og ut i fra antall brukere er jo helt klart win-plattformen standarden i PC-verdenen) skal det enormt mye til for at folk gidder å lære seg helt nye ting.


 

En standard oppstår ikke ved at 90% av jordas PC brukere benytter en spesiell type programmer. Det er direkte feil! En standard er en allment tilgjengelig og åpen beskrivelse av en løsning på et problem - altså kan ingen benytte standardisering til egen vinning, slik som M$ gjør idag.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 02:07, Linuxguru skrev:

Quote:


For disse brukerne er vel noe av det viktigste at de 'kjenner seg igjen' i ulike applikasjoner og ikke må lære alt på nytt hver gang det slippes nye versjoner


Erm...unnskyld meg, men er det noen som vil at du skal oppgradere Office pakken din eller Windows versjonen din, så er det vel Bill! Det slippes jo pinadø nye versjoner i hytt og gevær bare for at bedrifter skal spytte mer lisenspenger inn i M$ kassa.

Jepp! En vesentlig forskjell mellom Linux og Windows er jo nettopp at Linux utvikler seg jevnt og trutt, mens Windows kommer med store oppgraderinger hvert 1 1/2 - 2 år. Sånn sett er utviklingen til Linux mye enklere å forholde seg til. I tillegg til å lære en ny versjon, slipper man alt peset med å oppgradere bøttevis med software, f.eks. var det mange progammer som ikke var kompatible med WinXP, og folk måtte vente på nye versjoner. Dette koster tid og penger!

 

Hvorfor er utviklingen så forskjellig? Jeg er ikke i tvil om at Linux' utviklingsmodell er bedre for forbrukerne, men for et kommersielt selskap som Microsoft er deres modell mer lønnsom. Tross alt litt kulere å reklamere for "Windows XP" enn "Windows 3.2.17" :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 02:07, Linuxguru skrev:


Vær vennlig å ikke bland sammen hva du er vant til fra før, og hvordan en ny bruker vil oppfatte et OS. Dette er og blir en vanesak


 

Ja, men noe av 'problemet' er jo at det folk flest er vant til faktisk er Windows. Det er de færreste som begynner med Linux som sitt første OS og når man først har lært noe som fungerer greit til sitt bruk (snakker her om folk som i utgangspunktet ikke er spesielt interessert i data - og det er fremdeles det store flertallet) har mange ikke lyst til å bruke tid på å lære nye ting. Prøv å tvinge en godt voksen dame med noen års Win-erfaring over på en ny plattform - det være seg Mac eller Linux og du har en fiende for livet for hun vil jo rett og slett ikke se vitsen i det - kun problemene det skaper for henne.

 

Quote:


Linux: En gang installert/konfigurert, alltid installert/konfigurert. Ville vært fint om WinXP var slik også, men etter 3 mnd med bruk er hele dritten som sirup sammenliknet med en nyinstallasjon... Lykke til med å rydde i registeret! ROFL
:grin:


 

Wow - man trenger altså ikke å gjøre endringer hvis man f.eks. bytter CD-rom, setter i nytt grafikk-kort eller har lyst på de siste video-kodekene på Linux - det visste jeg ikke (Linux har kanskje kun mpg-1 støtte og kan ikke oppgraderes til å spille nyere formater - det løser ihvertfall glatt oppgraderingsproblematikken for media-avspillerne...) Wow kanskje jeg burde gå helt over til Linux alikevel for å slippe å tenke på ting som drivere og ny programvare og sånt... :wink:

 

Neida, sarkasme til side: Innlegget mitt tok jo for seg 'folk flest' sine holdninger og bruk av datamaskiner - på min arbeidsplass er det ihvertfall utrolig sjelden at noen ønsker å legge inn noe mer enn det som er installert som standard sammen med PC'en.

 

Quote:


Virusprogrammer er vel og bra, men M$ tenker ikke sikkerhet når de utvikler programmer - greit nok det, for det er tross alt dere som sluttbrukere som må avgjøre om dere vil "betro" datafilene deres til M$ programvare :smile: Og det finnes "makroer" og "forenkling av prosesser" for linux også, men virus er det heller lite av...


 

Her vil jeg påstå at det er såvidt få Linux-brukere at det faktisk ikke er interessant for de med onde hensikter å lage skadelige virus for denne plattformen. Hvis Linux, Windows (og Mac for den delen) hadde hatt like stor markedsandel tror jeg også at andelen virus hadde vært nogenlunde jevnt fordelt.

 

Har kjørt win-plattform hjemme i 'alle år' og har vært på nett hjemmefra lenger enn de fleste (den første isp'en min var Oslonett (noen som husker dem?) som senere ble til Schibstednett og så videre) og har aldri blitt rammet av alvorlige virus til tross for at maskinen min står på og er koblet til døgnet rundt. Det handler bare om å ta fornuftige forholdsregler - ikke noe problem slik jeg ser det.

 

Ellers er jo debatten her preget av ytterpunkter men slik vil det alltid være i diskusjonsgrupper - på samme måte som det er i avisinnlegg. Folk flest er nemlig ikke engasjerte nok til å faktisk poste (eller skrive til avisen), så det vil alltid være de med litt ekstreme meninger som slipper til. Den 'generelle folkemening' (eller 'gjennomsnittet' om du vil) finner man aldri på slike steder.

Lenke til kommentar

Quote:


En standard oppstår ikke ved at 90% av jordas PC brukere benytter en spesiell type programmer. Det er direkte feil!


 

Du må gjerne leke deg med ordkløveri hvis du ikke har noe bedre å ta deg til, men å hevde at noe 9 av 10 mennesker bruker/gjør/synes/tenker ikke kan defineres som en ledende standard - eller rettesnor om du vil - innen et hvilket som helst felt er å tyne strikken ganske langt.

 

Minner meg faktisk en del om de ganske så udemokratiske tanker og meninger ('folk flest vet ikke hva som er best for dem selv og må styres!') en venninne av meg som jobber som journalist i KK har (og nei, det er ikke Kvinner og Klær det er snakk om...)

 

Jeg vet du mener det godt og tror på saka, men Linux kan være så bra/sikkert/rettferdig/overlegent det bare vil - det hjelper ikke så lenge den store majoriteten velger noe annet.

 

Personlig skulle jeg gjerne sett at alle som hadde mulighet tok kollektivtransport til jobb/skole, men tror du ikke j*vlene sitter i de varme forurensende bilene sine om vinteren istedet for å stå og fryse på holdeplassen for å spare miljøet a? Mye dyrere er det også! Folk ass!

Lenke til kommentar

Quote:


Her vil jeg påstå at det er såvidt få Linux-brukere at det faktisk ikke er interessant for de med onde hensikter å lage skadelige virus for denne plattformen. Hvis Linux, Windows (og Mac for den delen) hadde hatt like stor markedsandel tror jeg også at andelen virus hadde vært nogenlunde jevnt fordelt.


 

Nei, fordi OSene er bygd opp på to vidt forskjellige måter (filrettigheter og fildeling bl.a.) Ettersom man er innlogget som en vanlig bruker i *NIXer - med de restriksjonene det innebærer - er det *veldig* vanskelig å utvikle virus for slike plattformer. I Windows suser 99% av alle hjemmebrukere rundt med Administrator kontoer, altså alle rettigheter.

 

Apropos filrettigheter og fildeling: Jeg forstår meg forresten ikke på fildelingen i Windows. Noen som har fått "feilmeldingen" "The file cannot be copied. There has been a sharing violation" eller noe i den duren. HALLO?!? Jeg vil da bare kopiere den forbanna fila! Bill kan da drite f i hva jeg skal med kopien, men neeeeida den får jeg ikke kopiere nei. Bill vet best, og du som bruker er pent nødt til å føye deg. Burde ikke brukeren få en tilbakemelding om at dette kanskje ikke er så lurt, ettersom filen er åpnet og innholdet kan endre seg?

 

Til og med feilmeldingen "This file cannot be copied" er jo motstridende! Det er brukervennlighet på sitt beste det...

 

Hvis noen kan forklare meg logikken, lytter jeg gjerne :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Noen som har fått "feilmeldingen" "The file cannot be copied. There has been a sharing violation" eller noe i den duren.


 

Hehe - bra den, men for engelsktalende vil jeg tro den ikke er så håpløs alikevel.

 

"You don't exist. Go away." synes nå jeg er artig da.

 

Eller hva med den: "Error - on fire" (eller hva den heter - lenge siden jeg har sett den.

Lenke til kommentar

Jeg tror det at hvis vi ikke hadde hatt Microsoft i det hele tatt, så hadde det vært en annen som var frempå. Kanskje linux hadde vært like langt som Windows er i dag.

 

Hadde vi ikke hatt andre alternativer en linux når data-alderen startet, så hadde vi lært oss det uten å sukke. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 03:19, Gabriel_X skrev:

Quote:


En standard oppstår ikke ved at 90% av jordas PC brukere benytter en spesiell type programmer. Det er direkte feil!


Jeg vet du mener det godt og tror på saka, men Linux kan være så bra/sikkert/rettferdig/overlegent det bare vil - det hjelper ikke så lenge den store majoriteten velger noe annet.

 

Vanlige brukere velger ikke Windows, de blir påtvunget Windows.

 

EKS: Skolen min har fått tilbud på Windows XP lisenser gratis fra M$ (20-30 lisenser til ikt-klassene). Vi har også fått Tilbud på Office XP lisenser gratis. Det er jo en måte å venne brukerene til Windows.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 02:10, Langbein skrev:

Quote:


Den 2002-05-15 01:57, t-paul skrev:

Quote fra annen tråd:


Den 2002-05-13 11:26, jokke20 skrev:

hmmm

Tenkte jeg skulle ta fram et expempel!


Jobber i et firma med 70-80 ansatte. Parken består av ca. 50/50 pc - mac. Vi er to på support - jeg supporterer PC-brukerene og min kollega Mac-brukere... Skal si hvem som har mest her å gjøre, det er meg det ja!

-------------------------------------------------




LMAO!!!


TVING førstegangsbrukere over til Macintosh med OSX + MSOffice + IE for Mac :smile:


Er ikke den største Mac-fan'en men jeg er enig i at Mac er bedre med tanke på support.

 

Når en Mac eller Unix maskin kræsjer er det stort sett hardwaren som er ødelagt. Windows-bokser derimot...

 

En konsekvens av dette er at skoler og andre som er spesielt plaget, legger inn programmer som skal beskytte den stakkars Windows-maskinen. Resultatet er at maskinen blir ganske begrenset i bruk. På Unix maskiner er ikke slikt nødvendig, og det pleier å gå ganske bra på Mac også :smile:

 

 

 

Synes synd på Jokke20 jeg! Han sliter ræ*** av seg! Mens kollegaen har tid til andre ting..

Lenke til kommentar

Sover dere aldri dere?

 

Quote:


Ja, men noe av 'problemet' er jo at det folk flest er vant til faktisk er Windows. Det er de færreste som begynner med Linux som sitt første OS og når man først har lært noe som fungerer greit til sitt bruk (snakker her om folk som i utgangspunktet ikke er spesielt interessert i data - og det er fremdeles det store flertallet) har mange ikke lyst til å bruke tid på å lære nye ting. Prøv å tvinge en godt voksen dame med noen års Win-erfaring over på en ny plattform - det være seg Mac eller Linux og du har en fiende for livet for hun vil jo rett og slett ikke se vitsen i det - kun problemene det skaper for henne.


 

Da vil jeg si at det er en voksen dame med begrensede evner.

Har hun installert windowsen selv? Da burde hun klare enn linux installasjon også. De er mistenkelig like, nemlig.

Dersom hun bare er bruker, burde det knapt merkes at man skifter.

F.eks. KDE eller fvwm95 ser ut som windows, oppfører seg som windows...startknapp har de og man får et fint vindu å logge inn med.

Hva er problemet?

*nix er ikke bare en konsoll.

Jeg vet om flere eksempler fra biblioteker i statene hvor linuxbokser står med fvwm95 og folk tror de bruker windows...

 

Nye windowsbrukere klikker, NT administratorer skriver .bat filer i et mystisk svart vindu.

Nye linuxbrukere klikker, root skriver i konsoll...

Hvorfor skal man hele tiden anta at en bruker skal "omvendes" fra windowsklikker til erfaren root?

Er det fordi "linux er bra for nerder - da må man bli nerd for å bruke det?"

 

Når du installerer redhat kan du komme fra tom maskin til X uten å vite at det finnes en konsoll...

helt til du en dag trykker ctrl-alt-F1 ved et uhell og ser at det var noe der og.

Linux/BSD er fint å fikle med og lære seg "masse om data" med , men man MÅ ikke.

 

De færreste windowsbrukere utnytter potensialet i windows. Hvorfor skal de samme menneskene da på død og liv utnytte potensialet i linux?

 

Og hvem er det som har spredt ryktet om at det ikke er ikoner å klikke på i *nix?

 

Quote:


Wow - man trenger altså ikke å gjøre endringer hvis man f.eks. bytter CD-rom, setter i nytt grafikk-kort eller har lyst på de siste video-kodekene på Linux - det visste jeg ikke (Linux har kanskje kun mpg-1 støtte og kan ikke oppgraderes til å spille nyere formater - det løser ihvertfall glatt oppgraderingsproblematikken for media-avspillerne...) Wow kanskje jeg burde gå helt over til Linux alikevel for å slippe å tenke på ting som drivere og ny programvare og sånt... :wink:


Skjønner ikke hvor du vil med denne "sarkasmen" din.

Bytte cd-rom (spiller altså?)Finn et skrujern og sett den i.

Oppgraderingsproblematikk?

Tenke på drivere?

Er det dette den voksne damen skal drive med?

Eller er det windowsnerden som ikke får sett pr0n på linux? Han burde kunne såpass om hvordan ting fungerer i windows at det ikke er noe problem i linux heller.

Tror du virkelig at store filmstudioer bruker linux fordi det er dårlig på multimedia?

 

Oppgradere programmer er ofte enklere på dagens linux distroer enn windows. Forskjellig, men ikke vanskelig.

La oss ta et eksempel der en ny versjon ligger på en webside et sted.

Windows: Du må kunne å komme deg på nett - hvordan laste ned ting - hvor tingen ligger etterpå - hvordan kjøre installasjonen - svare på spørsmålene som installasjonen stiller (hva er en installpath? f.eks.) - ...puuh ferdig.

Dette er ikke så lite som mange tror.

For ikke å snakke om dersom noe går galt, og man må oppgrader en driver eller noe...

 

Debian: apt-get programmnavn. Ferdig.

 

FreeBSD: kom deg inn i ports og skriv make programnavn. Ferdig.

 

Redhat er faktisk mer lik windows her, (men det skal vist bli mer apt-aktig med tiden) samme opplegg med å komme på nett - last ned - finn filen - rpm -Uvh programnavn. Endelig Ferdig

 

Igjen: hvorfor skal denne voksne damen som bare sender mail og skriver brev i windows, plutselig begynne å installere programmer og oppdatere drivere i linux?

Jeg sier ikke at alle skal bruke linux. Folk må gjerne bruke windows dersom det dekker deres behov.

MEN. Jeg godtar ikke at disse menneskene sier at linux er dårlig/vanskelig uten å ha brukt det.

Heller ikke at de sier: "Hva er vitsen med linux når du kan gjøre det i windows?" Mine behov kan være forskjellig fra deres.

 

Dersom du er en voksen dame som skal skrive brev, sende mail til studentsønnen, samle oppskrifter og slikt og ikke gidder å følge med i det siste nye av spill eller grafikk/drivere, hvorfor skal du da bruke penger på windows?

 

Linux er perfekt for husmødre, programmerere og sysadmins.

Windows er for gamerz.

Behovene er forskjellige, men våg ikke å kom her og fortell meg hva mine behov er.

Er det noen der ute som kartlegger en førstegangsbrukers behov før de anbefaler windows "fordi det er enkelt"?

 

Det var en tidligere her som påstod at "linuxnerder" ville beholde linux vanskelig for å ikke miste konsulentinntektene sine.

Sikkert noen som tenker slik, men jeg anbefaler linux til folk så jeg skal slippe å renne ned dørene der i tide og utide i supportoppdrag.

 

En "dum" bruker vil kreve like mye support uansett, men man slipper å fikse på "systemting" på linux, og kan bruke tiden på å lære folk noe(hvordan bruke maskinen). Med windows blir bare ting fiksa av "folk som kan det", og de som ikke kan, lærer ingenting.

Hvorfor tror du windows er closedsource, forresten?

 

Dersom du kjøper datamaskin og bruker windows fordi du ikke "gidder å lære noe" er du rimelig bak mål.

Også windows må læres - omtalt i tidligere postinger her.

 

Myten om at linux er vanskelig blir like mye opprettholdt av fjortisen nedi gata som kjører Mandrake når han laster divx og pr0n. "Han bruker linux og sier stygge ting om microsoft, så han må ha peil." - tenker kompisene mens de løfter opp buksebaken (litt) og trekker lua lenger ned over øra.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 09:14, olsen skrev:


Vanlige brukere velger ikke Windows, de blir påtvunget Windows.


EKS: Skolen min har fått tilbud på Windows XP lisenser gratis fra M$ (20-30 lisenser til ikt-klassene). Vi har også fått Tilbud på Office XP lisenser gratis. Det er jo en måte å venne brukerene til Windows.



 

selvfølgelig.. de driver butikk...

Hvis de ikke hadde gjort det så hadde skolene blitt enda fattigere ettersom å kjøpe os er dyrt

 

Hvis jeg ikke husker feil så gjorde Apple det samme på noen skoler i Amerika

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 12:41, DeejPhant skrev:

Quote:


Den 2002-05-15 09:14, olsen skrev:


Vanlige brukere velger ikke Windows, de blir påtvunget Windows.


EKS: Skolen min har fått tilbud på Windows XP lisenser gratis fra M$ (20-30 lisenser til ikt-klassene). Vi har også fått Tilbud på Office XP lisenser gratis. Det er jo en måte å venne brukerene til Windows.



 

Men det er jo litt tvilsomt da.

 

Samme med maskiner med preinstallert Windows. Man kan ikke komme til elkjøp, og si at den maskinen vil jeg ha. Men jeg vil ha Linux på den. Da sier ekspeditøren at det kan de ikke gjøre på grunn av lisenser +++ Hvis ikke så spør han hva linux er... :wink:

 

selvfølgelig.. de driver butikk...

Hvis de ikke hadde gjort det så hadde skolene blitt enda fattigere ettersom å kjøpe os er dyrt

 

Hvis jeg ikke husker feil så gjorde Apple det samme på noen skoler i Amerika

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...