Gå til innhold

Lidl, hvilke varer er av kvalitet?


Raggi

Anbefalte innlegg

Lidl er vel først og fremt for familier som handler sjeldent og i store kvantum samt mye grønt.

 

Nope - disse drar på OBS eller Smart Club. Lidl konkurerer med Rema, Rimi, Bunnpris, Kiwi og Prix, og ligger jevnt med dem i pris. OBS og Smart Club gruser hvem som helst av disse igjen på pris, men forutsetter at du gidder dra hjem fem kilo koteletter og tyve pakker kaffe, to kilo kyllingvinger og en palle kålhoder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bah! Jeg har ingen planer på å innta urdu-cola eller en annen dårlig kopi av coca cola. Det smaker ikke godt, og ved å kjøpe "originalen" støtter man et godt formål

Hva mener du med at Coca-cola støtter et godt formål? Coca-cola som tar mye av grunnvannet til folk i India. Hvis du så den dokumentaren angående det skjønner du hvorfor det kalles "Flytende kapitalisme" og mange personer inkludert meg har boikotta Coca-Cola.

Lenke til kommentar
Bah! Jeg har ingen planer på å innta urdu-cola eller en annen dårlig kopi av coca cola. Det smaker ikke godt, og ved å kjøpe "originalen" støtter man et godt formål

Hva mener du med at Coca-cola støtter et godt formål? Coca-cola som tar mye av grunnvannet til folk i India. Hvis du så den dokumentaren angående det skjønner du hvorfor det kalles "Flytende kapitalisme" og mange personer inkludert meg har boikotta Coca-Cola.

Coca-cola som tar mye av grunnvannet til folk i India.
Tror du virklig at dette er et av Indias store problemer? :!: :!:
Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke det største problemet i India, men et problem er det. Å ta grunnvannet til en landsby kan ikke forsvares fordi du skal ha din daglige dose med sprudlevann.

Har du en link til dette? Hvor mye betaler coca-cola for grunnvannet, eventuelt - hva gir de tilbake til landsbyen for grunnvannet?

Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke det største problemet i India, men et problem er det. Å ta grunnvannet til en landsby kan ikke forsvares fordi du skal ha din daglige dose med sprudlevann.

Så hvis colaen ikke kommer fra India, så er det greit å drikke Coca Cola?

 

Det skal uansett mer til før jeg slutter å drikke min daglige dose med livsvann

Lenke til kommentar

En kompis av meg kjøpe en en røyk pakke som er en slags kopi av malboro light utseende messig og som har 19pinner istedenfor 20 og koster 40kr og noe. Røykte noen av disse idag og eg må si de er nesten som malboro light. 20malboro light koster jo ca 65kr i bennere og ca 60kr i butikken så der er det litt å spare hvis man røyker mye.

Lenke til kommentar
Skal ikke si at jeg kunne puttet navn på alle colaene dersom jeg var i en blindtest, men jeg skulle nå kunne skilt mellom typene og kåret en "vinner" da 

Naturligvis vil fisefine colakjennere og ungdom (storforbrukere av sukkerdrikke) kunne smake seg frem til kjente merker. Men blant den store majoriteten av befolkningen ville ikke dette gå inn. Om brusen heter singo eller ringo, kommer fra eldorado eller landlord så ville de fleste ikke ha smakt særlig forskjell. Det er begrenset hvor mange måter man kan blandet fargestoff, vann og sukker på.

Ja, man kan nok smake forskjell. Men Lidl gjør det forholdsvis bra i ganske mange markeder, hvordan de kommer til å gjøre det i Norge er enda uvisst. For egen del tror jeg nok Lidl droppes.

 

Var inneom en Lidl i Berlin for å se hva Lidl egentlig var. Eneste merkevaren jeg fant var Pepsi-Cola tappet med tillatelse fra Pepsi-Co. i Purchase. Men ellers var det kun Lidl-varer, og det var en ordentlig billigbutikk hvor pallene står i butikken. For det andre planlegger meg bekjent ikke Lidl noen butikker i Oslo Vest-området.

 

MEN! Jeg er veldig glad for at Lidl etablerer seg i Norge. Konkurranse er viktig for samfunnet og for markedet. Selvom jeg tror "Lidl-frykten" fra konkurentens side er overdrevet, tror jeg det fører noe positivt med seg. Markedet vil bestemme om Lidl S.A NUF (Eller hva de måtte kalle seg, tenker meg det er noe i den duren :p ) overlever eller ikke. Og Lidl-ledelsen ser ut til å ville akseptere markedets valg. De trakk seg visstnok ut fra Canada nylig pga. det.

 

Lidl er ett nydlig eksempel på kapitalisme!

 

ENJOY CAPITALISM!

Lenke til kommentar
Behandler de de ansatte dårlig, for jo bare de ansatte bytte jobb. Slutt å klag!

Herregud for ett utsagn... tenk litt før du svarer da... det er ikke bare bare å bytte jobb. Uansett skal de ansatte bli behandlet ordentlig. Så slutt å kom med slike påstander.

 

Selv blir jeg meget bra behandlet der jeg jobber, og det er jeg glad for. Hadde jeg blitt behandlet dårlig, vet jeg ikke om jeg kunne sluttet i jobben... for hvem vet om jeg hadde fått ny jobb med en gang?

Lenke til kommentar
Takk, du er jo bare så smart. Enten tar man den jobben man får å skriver under på de vilkårene og aksepterer dermed det, eller så kan du gå på dagpenger. Jeg gir f. i om du lett finner en jobb eller ikke etter å ha sagt opp en jobb du ikke likte. Men det er nå en gang slik markedet fungerer.

Vel. Markedet har et innebygget paradoks. Nemlig for bedriften lønner det seg isolert sett at lønningene er lavest som overhodet mulig. Problemet oppstår da at hvis markedet er slik så er det ingen som kan bruke penger slik som det gjøres i dag. Det vil si kapitalismen (les blandingsøkonomien vi har i verden) vil da spille falitt.

 

Derfor har de fleste innsett (utenom høyrebroilere og dilettanter av objektevismen) at det er en gyllen middelvei som lønner seg i det lange løp.

 

At du gir faen gir heldigvis sammfunnet en god blanke i.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at nordmenn bryr seg om merkevarer som "Godt Norsk"

"Godt norsk" kan uansett kun brukes om fisk da de meste av kjøttet som selges her i landet (Gilde-ferdigpakket skit) er av laverestående kvalitet. Drar man til et tidligere østblokkland som f.eks. Polen eller Baltikum forventes det nesten rasjoneringskø og kun vodka i hyllene, men der er det ikke uvanlig for en dagligvareforretning å ha dusinvis på dusinvis på meter med ferskvaredisk. Mens her, i verdens rikeste land, avspises vi med drit på plast.

 

HUSK! At man har det bra her på berget er ikke en unnskyldning for ikke å ha det så meget bedre!

Endret av farke
Lenke til kommentar

Var innom Lidl i går for titte litt på utvalget. Kjøpte litt frukt, pålegg, drikke og frossenvarer, blant annet en pizza som smakte helt greit. Lidl-ølet har jeg ikke fått smakt på enda, men frukten var av god kvalitet. Ingen brune flekker på banen min. Lidl har varer som man ikke finner i andre butikker, men disse er stort sett av god kvalitiet. Syltetøy, peanøttsmør og ost smakte like godt som de produktene jeg er vant med.

Når det gjelder Coca Cola, så er det et produkt som er vanskelig å kopiere, og Lidl sin Freeway-cola kan ikke måle seg med originalen selv om den ikke var vond på noen måte.

 

Må si meg enig med Joachim i at det er bra at Lidl etablerer seg i Norge. Konkurranse er viktig, og dette kommer oss forbrukere til gode. Jeg tror ikke det er noe verre å jobbe i kassa på Lidl enn i kassa på Rimi. Det er klare regler for arbeidsvilkår i Norge, og føler man seg dårlig behandlet, kan man gå til arbeidstilsynet med saken eller slutte i jobben. Det er ingen som tvinger en til å ha en jobb man mistrives i.

Lenke til kommentar
Takk, du er jo bare så smart. Enten tar man den jobben man får å skriver under på de vilkårene og aksepterer dermed det, eller så kan du gå på dagpenger. Jeg gir f. i om du lett finner en jobb eller ikke etter å ha sagt opp en jobb du ikke likte. Men det er nå en gang slik markedet fungerer.

Nå er det regler for hvordan en arbeidsgiver skal behandle en arbeidstaker da, og de reglene sikrer en god hverdag for arbeidstakerne. Hvis butikken ikke følger de reglene, og arbeidstakeren føler seg dårlig behandlet, så er det IKKE bare å si takk for seg. Da risikerer man å bli stående på gata uten arbeid. Og om man vet dette før man skriver under på kontrakt er ikke sikkert. Det er uansett irrelevant da en kontrakt som sier at du ikke kan gå på do mer enn én gang om dagen (eller på andre måter bryter de allerede fastsatte regler) er ugyldig.

 

Mange av de som tar jobb på Lidl, gjerne førstegangs arbeidstakere, har ikke engang rett på arbeidsledighetstrygd hvis de forlater jobben, om de ikke tjente mer enn så og så mye året før, og det er det vel lite sannsynlig at de gjorde når de er førstegangs arbeidstakere. Da er det ikke så lett å bare slutte i jobben. Det sier seg selv at det da er arbeidsgiverens ansvar å sørge for at arbeidstakerne har ett levelig arbeidsforhold. Det tjener begge parter på.

 

At du driter i om andre har en jobb, er greit. Men det forandrer ikke det faktum at alle arbeidstakere har rett på ett levelig arbeidsforhold. Hvis man sier opp fordi man ikke likte jobben, så er det ens egen skyld. Men hvis man sa opp fordi arbeidsforholdene ikke var levelige og fulgte norske lover, så er det noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...