Gå til innhold

Magnetisk kabinett = HD-morder?


Shadowfax

Anbefalte innlegg

Har det siste halve året ikke hatt mindre enn 4 harddisker av typen Seagate Barracuda 7200.7 Sata 120 GB som har gått i stykker etter en tids bruk. De begynte å melde feil mellom 2 dager og 3-4 uker etter montering. Kjørte CheckDisk, og feilmeldingene forsvant. Så kunne det gå alt fra 2-4 uker før OS (WinXP) nektet å starte. Med 2 HD'er fikk jeg opp en (mørke)blåskjerm, med de andre startet maskinen seg selv på nytt og på nytt osv.

 

Jeg fant ut at de første HD'ene antakeligvis skyldtes en høyttaler fra et gammelt stereoanlegg som jeg hadde stående oppå kabinettet og brukte som pc-høyttaler (m/forsterker, selvsagt). Denne vil jo være magnetisk både under bruk og utenom, så etter 3 krasj (det var først da jeg kom på at det kunne være høyttalerne) fjernet jeg den. Nå har jeg flyttet, og bor langt fra plagsomme høyttalere, men nå frykter jeg at kabinettet mitt har blitt magnetisk av høyttaleren og tar livet av HD'ene mine på egenhånd, ettersom en disk jeg satte i kabinettet etter at jeg flyttet sluttet å virke i ettermiddag. Kabinettet mitt er Compucase CI69U6B og er laget av stål eller jern.

 

Er det mulig (ikke kjemisk/fysisk) at det er kabinettet som har blitt magnetisk og myrder harddiskene mine, eller bør jeg lete etter andre årsaker?

 

Tror ikke på feil på diskene etter den andre som røk :p

 

System:

Asus A7N8X Deluxe

Athlon XP Barton 2500+

2*512 MB Twinmos PC2700 RAM

Seagate Barracuda 7200.7 Sata 120 GB

Mist 350W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med hårek her. Ytre magnetfelter påvirker ikke harddisker.

 

Dette er en myte som henger igjen fra diskett-tidene.

 

Det er nok andre årsaker som er skyld i kræsjene. Kanskje diskene har vært behandlet uforsiktig? Det skal ikke mer til enn et fall på 10cm ned på et hardt underlag før man gjør alvorlig skade på disken.

Lenke til kommentar

Har kjøpt 1 disk hos komplett.no, fikk returnere den da den røk og har fått nye (som også har røket).

 

Det skal ikke være noe varmeproblem, ettersom jeg har 2 kabinettvifter á 120x120 mm + 120x120 mm i psu. En av kabinettviftene blåser rett over harddisk. Dessuten har ikke systemet blitt utsatt for hard belastning siden tidlig i sommer pga. ødelagt skjermkort.

Lenke til kommentar

Enig, det virker veldig usansynlig. Det kreves ganske sterke magnetfelt for å ødelegge en harddisk, og dessuten må kabinettet ditt inneholde magnetitt (som du som regel bare finner i jern, eler jern-legeringer).

 

Kabinettet ditt består med all sansynlighet kun av står og/eller aluminium. Ingen av disse kan magnetiseres uansett hvor sterke magnetfelt de utsettes for, og teorien din er derfor høyst usansynlig.

 

Selvfølgelig kunne jo et sterkt magnetfelt fra en sterk ubeskyttet høytaler nært inntil harddiskene forårsake noe slikt, men det skal som sagt ganske så sterke magnetfeilt til for å ødelegge en harddisk, og magnetfeilt svekkes veldig fort med bare litt avstand.

 

Jeg ville likevel først mistekt varme eller feil-spenning som feilkilde hvis det virkelig er så mange disker som dør, og alle dør over tid...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Er ikke stål en jernlegering da?? :p

Jupp! Men det kommer litt an på typen stål om det lar seg magnetisere. F.eks "rustfritt" stål lar seg ikke magnetisere. Men jeg tipper de fleste kabinetter er laget av stål som lar seg magnetisere.. Det finner du uansett lett ut ved å hente en kjøleskapmagnet og prøve.

 

Edit: Legger vekt på "tipper".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er ikke stål en jernlegering da?? :p

Det stemmer, men de aller fleste typer stål som brukes til vanige forbrukerformål (inkl. stål i PC kabinetter) er nesten helt uresponsiv til magnetisme. Det finnes magnetisk "mykt" stål også, men jeg kan så godt som garantere at det ikke ville bli brukt til et PC-kabinett.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Min teori er at Seagate har hatt litt ustabile disker den siste tiden...

I følge denne siden, basert på god statistikk, skal Seagate Barracuda 7200.7 være litt mer til å stole på enn andre disker. (Slike disker kræsjer skjeldnere enn 68% av de andre diskene)

 

Jeg tror nok ikke vi klarer å komme i nærheten av like bra statistikk på diskkræsj ved å summere opp erfaringene til alle brukerene her i forumet.

Lenke til kommentar
Min seagate funker flott.. Du bruker ikke Raid eller andre skumle greier som kan ødelegge diskene dine da?

Raid0 ødelegger ikke disker. Det bare øker risikoen for å miste data.

 

Hvis du f.eks har to disker uten raid, og en av de kræsjer etter ett år, så taper du all data på den ene disken som kræsjet. Hvis du f.eks hadde valgt å kjøre de i Raid0, så ville fortsatt den samme disken ha kræsjet etter like lang tid, men konsekvensen er at man mister alle data på begge diskene i stedet for bare den ene.

 

Du skriver ikke noe om hvilket raid-nivå du mente, men de andre raid-nivåene tilbyr faktisk redundans (R'en i Raid). Det betyr at du ikke taper noe data selv om en av diskene kræsjer.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke henger helt med her, men dere snakker om et kabinett som skal ha blitt magnetisk?!

 

Forvidt meg bekjent er dette umulig. Et kabinett i ren stålkvalitet kan ikke la seg bli magnetisk uten at det er koblet sammen med eller inneholder et stoff som heter magnetitt.

 

Et kabinett kan bli magnetisk om du henger en magnet på det. Men i det du tar bort magneten vil kabinettet være akkurat like lite magnetisk som det var før du satte magneten mot det.

 

Og skulle det vise seg å være rustfritt eller syrefast stål ville det ikke være eller la seg magnetisere overhodet.

 

Uten magnetitt kan ikke kabinettet ditt ha blitt magnetisk. Så jeg tror ikke synderen er her.

 

 

Som noen andre her nevnte før meg tror jeg også det kan være temperaturen som har ødelagt diskene. Bare ren spekulasjon.

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...