Gå til innhold

Studiepoeng for VGS


Dr.X

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sinnsykt lyst til å gå på siviløkonomstudiet på NHH i Bergen når jeg blir ferdig med VGS. Problemstillingen er vel poengkravet for å bli tatt inn, som ligger mellom ~55-60poeng.. Det vil jo si et snitt på 5.7 hvis man ikke har noen form for ekstrapoeng.. Det er hvertfall ikke oppnåelig for min del.. Hvordan kan man skaffe ekstrapoeng? Vet at man får fordypningspoeng (når, egentlig?), og realfagspoeng (kommer ikke til å få det).. Hvor mange poeng får man i army'n? Hva er det mulig å få?

 

Mvh Dr.X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis du har hatt et fag i både VK1 og VK2 i minst 8 timer ukentlig sammenlagt (3t første året og 5t neste) gir det 2 poeng. Så har du hatt Matte, Fysikk og Biologi får du automatisk 6 poeng ekstra.

 

Så får du vel 3-4 poeng avmilitæret, 1 poeng for hvert år du er over 20 (eller noe? Til max 25 eller noe) samt enda litt til her og der. Har glemt det ut dessverre

Lenke til kommentar

Ja, du har visst det, blib ;)

 

Du får 0,5 poeng per realfag per år. Det vil si at med f.eks. matte, fysikk og kjemi (eller biologi eller IT-a-variant, velg tre!) får du da 2x3x0,5 = 3 poeng for dette.

 

I tillegg får du to poeng for studieretningsfag nummer to, og to poeng for studieretningsfag nummer tre. Et studieretningsfag må minst være på 8 timer over to år. Maksimalt kan du få fire poeng på dette.

 

Totalt kan du altså få med deg sju ekstrapoeng ut fra VGS. Disse kan du bruke til hovedopptaket, der det er lavest snitt.

 

Du får x antall poeng for hvert år som går (alderspoeng), og noen poeng for militæret. Husk at om disse skal benyttes, konkurrerer du ikke lengre på samme grunnlag - kravene for denne type inntak er høyere. Da har du jo imidlertid mulighet til å ta opp fag på nytt osv.

Lenke til kommentar

I primærkvoten gjelder følgende:

0,5 poeng pr. realfag pr. år. (Gjelder Matte, FY, KJ BI.) Maks 4 poeng tilsammen.

2 poeng pr. fordypningfag. (Minst 8 uketimer over 2 år) Maks 4 poeng tilsammen.

 

I ordinær kvote gjelder det over, samt følgende:

2 poeng for hvert år fra og med det året du fyller 20. Maks 8 poeng tilsammen.

Du får også 3 poeng for militæret eller 60 studiepoeng høyere utdanning. Maks 3 tilsammen.

 

Så du ser det er mulig å få ganske mange poeng etterhvert. Ved neste opptak er jeg faktisk oppe i 4+4+6+3=17 poeng!

Lenke til kommentar
Så du ser det er mulig å få ganske mange poeng etterhvert. Ved neste opptak er jeg faktisk oppe i 4+4+6+3=17 poeng!

Kuli.

 

Selv går jeg vk1 med MX, FY og KJ. Si at jeg tar MX og FY neste år, hvor mange bonuspoeng får jeg da?

Er ikke helt inne i dette her jeg. Men hvis noen kunne gitt meg et kjapt svar på dette hadde jeg blitt glad. :)

Lenke til kommentar
Selv går jeg vk1 med MX, FY og KJ. Si at jeg tar MX og FY neste år, hvor mange bonuspoeng får jeg da?

Er ikke helt inne i dette her jeg. Men hvis noen kunne gitt meg et kjapt svar på dette hadde jeg blitt glad. :)

For å få vitnemål må man ha ett fordypningsfag. Dette får man derfor ikke fordypningspoeng for. Så for å få full pott med fordypningspoeng må man ha tre fordypningsfag.

 

Hvis du bare fordyper deg bare i MX og FY så får du bare poeng for ett av fagene med andre ord: 2 poeng.

Du vil også enda opp med 5 realfag: 2mx+3mx+2fy+3fy+2kj. Dette gir 5*0,5=2,5 poeng.

 

Tilsammen blir det 4,5 poeng. Hvis du så er litt hard og velger 3KJ i tilleg i vk2 så vil du ende opp med 2 fordypningpoeng og et halvt realfagspoeng ekstra: 7 poeng!

 

Så hvis du har et karaktersnitt på 4,3 så er du plutselig opp i 50 poeng! Tar du så ett år i militæret vil du få 3 poeng for det, samt 2 alderspoeng. Men husk at disse bare gjelder i ordinær kvote. Altså 7+5 i ordinær og bare 7 i primær.

Lenke til kommentar

Magnus Kopstad: Feil, det fordypningsfaget man MÅ ha er norsk (4+5+5 timer over 3 år). Derfor får han 2 poeng for MX og 2 poeng for FY.

 

Bfisk: Kravene er ikke nødvendigvis høyere om man konkurrerer i ordinærkvoten enn om man konkurrerer i primærkvoten. I primærkvoten er de som har brukt 3 år på videregående (ikke tatt fag opp igjen eller forbedret karakterene). Når man konkurrerer i primærkvoten får man ikke nyttegjøre seg av poeng fra militæret, folkehøyskole eller alderspoeng.

 

De som har brukt mer enn 3 år på å få vitnemålet sitt (eller tatt ekstrafag el.l.) konkurrerer i ordinærkvoten. Her får man med eventuelle militær, folkehøyskole eller alderspoeng. HVis du egentlig ligger i primærkvoten, men ikke kommer inn, kan du komme inn når det tas inn fra ordinærkvoten.

 

Man får 3 poeng for førstegangsteneste (får man for sivilteneste?) og man får 3 poeng for folkehøyskole. Går man på fhs og i militæret får man fortsatt bare 3 poeng.

 

Det som står om realfagspoeng er rett :thumbup:

 

http://www.samordnaopptak.no <--- der står det meste du trenger å vite.

Lenke til kommentar
Feil, det fordypningsfaget man MÅ ha er norsk (4+5+5 timer over 3 år). Derfor får han 2 poeng for MX og 2 poeng for FY.

Det skal visstnok være slik for andre linjer, men for allmenn, økonomisk og administrativ linje får man 4 fordypningspoeng hvis man har fordypning i tre studieretningsfag (man får 2 poeng per studieretningsfag man har fordypning i utover det første). Dersom man kun tar fordypning i to fag, får man følgelig kun 2 fordypningspoeng. «nr. 4» får da altså 2 fordypningspoeng pluss 2,5 realfagspoeng (med mindre han erstatter kjemi med et annet realfag – da får han 3 realfagspoeng). Totalt skulle det altså bli 4,5 tilleggspoeng, slik Kopstad sier ovenfor.

Lenke til kommentar
Hvis jeg går ut fra snittet mitt på 4,625 i fjor blir det 52,75. Hva slags sære ting er det det ikke holder til da tro?

Poenggrensene for i år kan du se hos Samordna opptak, men det er selvsagt mulig at disse har endret seg innen du skal søke på høyere utdanning.

 

Av utdanninger som har høyere krav enn 52,75, kan blant annet nevnes siviløkonomstudier ved NHH og medisinstudier ved hvilken som helst utdanningsinstitusjon.

Lenke til kommentar
Magnus Kopstad: Feil, det fordypningsfaget man MÅ ha er norsk (4+5+5 timer over 3 år). Derfor får han 2 poeng for MX og 2 poeng for FY.

(...)

De som har brukt mer enn 3 år på å få vitnemålet sitt (eller tatt ekstrafag el.l.) konkurrerer i ordinærkvoten. Her får man med eventuelle militær, folkehøyskole eller alderspoeng. HVis du egentlig ligger i primærkvoten, men ikke kommer inn, kan du komme inn når det tas inn fra ordinærkvoten.

På allmen er det i hvertfall sånn, det er det ingen tvil om. Der må man i tillegg til norsk alle årene, ha fordypning i minst i ett studierettningsfag som man dermed ikke får fordypningspoeng for. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer for andre linjer...det burde jeg kanskje presisert. Hvilke linje går du på Dr. X?

 

-Kan ikke skjønne noe annet enn at man får 3 poeng for siviltjeneste også.

 

Man mister ikke retten til å konkurrere i primærkvoten hvis man har brukt flere enn 3 år på utdanningen. Det finnes bla. linjer på 4 år, og en del andre grunner som gjør at dette ikke holder helt.

 

Hvis man tar et ekstrafag etter at man er ferdig med vgs. så kan man fortsatt konkurere i primær såfremt dette ekstrafaget var et nytt fag. (dvs, et fag du ikke hadde fra før.) Hvis du tar et fag på nytt for å forbedre karakteren kan den forbedrere karakteren bare føres på et ordinært vitnemål.

 

Du kan nemlig sende inn to vitnemål, ett for primær, og ett for ordinær. Snakk med skolen din så ordner de det for deg hvis det er nødvendig.

 

Så husk at for at et primærvitnemål skal gjelde i primærkvoten, så må du ikke fylle mer enn 20 det året opptaket skjer, og du kan ikke ha forbedrede fag på vitnemålet.

Endret av Magnus Kopstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...