Gå til innhold

Bildeformatet ikke 4:3 på LCD skjermer


Bardus

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvorfor oppløsningen 1280*1024 har blitt så utbredt, spesielt på stasjonære flatskjermer. Denne oppløsningen følger jo ikke 4:3 formatet som nærmest alle andre oppløsninger gjør, med unntak av de forskjellige widescreen oppløsningene. 1280*960 tilbys jo av de fleste skjermdrivere i dag, men det vil jo ikke passe med en flatskjerms standardoppløsning.

 

Når de fleste LCD skjermer bruker denne oppløsningen, betyr det at skjermflaten på LCD fysisk er høyere i forhold til bredden enn CRT skjermer?

 

Og når jeg først er inne på LCD skjermer, hvorfor får man ikke høyere oppløsning på stasjonære LCD skjermer når dagens bærbare maskiner (også billige modeller) langt overgår 1280*1024, selv på fysisk mindre skjermer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4:3

Dette har jeg svart utfyldende på før, og jeg orker ikke gå i detalj enda en gang (kan bli ganske mye stoff). Dette stammer fra tiden det det var om å gjøre å få høyest oppløsning koste hva det ville. Det er teit, men sånn er det nå en gang. Det er dessuten bare LCD i størrelsen 17 og 19" som har dette bildeforholdet.

 

Oppløsning

Dette har ikke noe med hva som er tekninsk mulig å gjøre, snarere hva markedet vil ha. Optimal pikselstørrelse er definert som 0.255mm. Blir pikslene mye mindre så blir det for lite for mannen i gata og produsentene anslår et lavere salg. Man sitter nærmere en laptop-skjerm og kan da utnytte en større oppløsning uten at ting blir mindre.

Lenke til kommentar

Den teite oppløsningen får jeg bare slutte å irritere meg over.

 

Men jeg er ikke enig i at man bruker en bærbar skjerm i mindre avstand enn en stasjonær. Ikke vesentlig i hvert fall. Så når jeg har 1400*1050 på min 14" bærebare skjerm så burde jeg kunne få det samme på en 17" eller 19" stasjonær uten å måtte kjøpe en eller annen toppmodell til x ganger prisen.

Lenke til kommentar
Dette har ikke noe med hva som er tekninsk mulig å gjøre, snarere hva markedet vil ha. Optimal pikselstørrelse er definert som 0.255mm. Blir pikslene mye mindre så blir det for lite for mannen i gata og produsentene anslår et lavere salg. Man sitter nærmere en laptop-skjerm og kan da utnytte en større oppløsning uten at ting blir mindre.

Feil, markeded vil såklart ha høyest mulig oppløsning, høy oppløsning har ingen ulemper (utenom evt høy native oppløsning, som kan skape krøll i spill). Problemet er at det koster mer. Og folk er ikke villige(?) til å betale kostnaden. Størrelsen på "ting" kan lett justeres etter den tilgjengelige oppløsningen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Feil, markeded vil såklart ha høyest mulig oppløsning.

Uenig. Det er mange som gjerne vil ha en 19" framfor 17" LCD da de synes ting blir for smått på 17". Husker jeg ikke helt feil så er det hjemmemarkedet og ikke-IT-proff markedet som står for størstedelen av salget, og her har gjerne folk litt andre preferanser.

 

Når det er sagt så er selvfølgelig ikke verden så svart/hvitt som de ytterpunktene vi har presentert, men det er dette jeg har hørt som argument for pikselstørrelse.

Lenke til kommentar
Feil, markeded vil såklart ha høyest mulig oppløsning.

Uenig. Det er mange som gjerne vil ha en 19" framfor 17" LCD da de synes ting blir for smått på 17". Husker jeg ikke helt feil så er det hjemmemarkedet og ikke-IT-proff markedet som står for størstedelen av salget, og her har gjerne folk litt andre preferanser.

 

Når det er sagt så er selvfølgelig ikke verden så svart/hvitt som de ytterpunktene vi har presentert, men det er dette jeg har hørt som argument for pikselstørrelse.

Som jeg har sagt, tings fysiske størrelse på skjermen kan enkelt avpasses hva som produserers, det er ikke vanskelig å lage en 20 pixels bokstav enn en 14 pixels bokstav, så folk vil ha høyere oppløsning, fordi noe av samme størreslse ser bedre ut på høyere oppløsning. Så det er noe publikum vil ha, enten de vet det eller ikke ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke forsøkt å gjøre det i Linux ennå, men ellers bør man vel heller påpeke at det er MS og windows som er problemet, ikke en eventuell høy oppløsning på skjermen. Jo høyere oppløsning jo bedre bilde får man... (Så fremt man greier å produsere det.)

 

Det at mennesker 'vil ha' 0.25mm piksler er bullshit, det er kanskje det som passer i forhold til størrelsen på ikoner ol. i windows og en 'normal' oppløsning en gitt skjermstørrelse. Øyet vil nok helst ha tilnærmet uendelig antall piksler, men da må det som vises være vektorgrafikk eller noe annet fornuftig så størrelsen (som man 'ser') forblir omtrent lik.

 

Problemet er ikke høy oppløsning, men manglende fremtidstekning for 10-20 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...