Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN til analog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag ISDN, men har bestilt berdbånd. Jeg vil gjerne gå over fra ISDN til analog telefonlinje. Hva gjør jeg da? Jeg har bestilt analog telefonlinje, men ingen montør. Er det enkelt å gjøre endringene som må til selv, eller trenger jeg en montør. Hvis jeg kan gjøre det selv, hva gjør jeg??

På forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klipp alle ledningene utenfor huset, og ring Telenor og klag på at det ikkje virker.

Når installatøren kjem for å reparere spør du om han kan være så snill å nett sjå på korleis han ville kopla om inne.

Fungerer fin-fint. :)

(eller kanskje ikke...)

Skrevet

Enkelt, når Telenor har gjort endringene i systemet sitt så bare fjerner du ISDN (NT1) boksen helt og så setter du analogt tlf apparat rett i vegg uttaket. For ISDN boksen er også koblet til vegg uttaket for tlf.

Merk at du får sikkert en retur lapp for NT1 boksen om den da ikke sakl fortsatt tilhøre "huset". Ikke eieren av huset, men selve huset, det betyr at om man flytter så skal den boksen bli stående.

Skrevet (endret)

Vegg uttaket for tlf er det samme for både analog og tlf. Det som er spes med ISDN er at man tar en tlf ledning fra veggutaket og setter inn i ISDN boksen. Og på ISDN boksen har du normalt 2 stykk uttak der for ISDN utstyr.

Vegg uttaket kan både være gode gamle 3pins kontakten, men også en 8pins RJ45 size modularplugg som er standard for både ISDN og Nettverks TP kabler.

[EDIT] Men merk at selve linja inn i huset må være omgjort til analog fra Telenor sin siden før analoge tlf apparater vil fungere der. ISDN og Analog er to vidt forskjellige språk.

Endret av Zimon
Skrevet
:mad: Tja, hvis du har StjeleHor så må du vel betale for å gå fra ISDN til analog.

Jeg er så glad for at jeg ikke har noe å gjøre med de skurkene der lenger.

hehe, er en enkel måte å unngå den der på, jeg fikk i oppdrag å gå over fra ISDN til analog for fatter'n, rinte stjelehor... fikk til beskjed, det koster så og så mye å gå over fra isdn til analog. :yucky:

så spurte jeg, hva koster det å si opp abbonemanget.. Det er gratis.

Hva koster det å opprette nytt abbonemang... Det er gratis.

Ok, da sier jeg opp abbonemanget og bestiller meg ett nytt analogt abbonemang..

Det ble gratis... :thumbs::innocent:

Skrevet
hvorfor vil du ikke ha isdn ?

Kanskje fordi man har bredbånd og mobiltelefon. Da har man som regel ikke brukt for 2 ISDN linjer å ringe med. ISDN har dyrere abonements avgift enn analog

Skrevet
hvorfor vil du ikke ha isdn ?

Kanskje fordi man har bredbånd og mobiltelefon. Da har man som regel ikke brukt for 2 ISDN linjer å ringe med. ISDN har dyrere abonements avgift enn analog

jo du har et poeng , men jeg for min del foretrekker isdn for nettopp å ha to tlf linjer.

Skrevet (endret)

Anbefaler deg å gå over til IP telefon dersom du får bredbånd. Har selv brukt IP telefon fra Telio i flere måneder uten noen form for problemer bortsett fra at det første Sipura adapteret (boks som gjør telefonsignalet om til IP trafikk) ikke virket.

Dersom du skifter fra ISDN til analog linje er det bare å fjerne ISDN boksen, deretter må du prøve deg frem til du finner det ledningparet som har signalene inn til huset, koble disse to ledningene til en telefonkontakt og du har en fungerende linje.

Noen ganger får ISDN boksen signalene direkte fra kontakten i veggen, da er det bare å plugge den analoge telefonen direkte i denne kontakten.

Dersom du har flere kontakter i huset som er koblet sammen slik at du kan bruke ISDN telefon i alle er det muligvis en motstand i den siste kontakten i nettet, denne må fjernes før du kan bruke netttet til analog telefon.

Telenor tar 990kr for å koble deg om i sentralen fra ISDN til analog, noe som i mine øyne er en god grunn til å gå over til IP telefon.

Endret av Chrian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...