Gå til innhold

Lidl - Vil du handle der?


Jon@s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, morro meg kommunister. Nevn ett (1) land der kommunisme har gjort levevilkårene bedre for befolkningen.

 

Lidl kommer sikkert ikke til å være billigst på "norske" varer. De kjøper inn mindre kvanta enn Rema og Rimi, så de får ikke like gode rabatter. Det de kommer til å gjøre det bra på er egne merker. Nå som jeg er student driter jeg i hvor syltetøyet eller vaskemiddelet kommer fra, bare det er billig og greit.

Lenke til kommentar
Heh, morro meg kommunister. Nevn ett (1) land der kommunisme har gjort levevilkårene bedre for befolkningen.

 

Lidl kommer sikkert ikke til å være billigst på "norske" varer. De kjøper inn mindre kvanta enn Rema og Rimi, så de får ikke like gode rabatter. Det de kommer til å gjøre det bra på er egne merker. Nå som jeg er student driter jeg i hvor syltetøyet eller vaskemiddelet kommer fra, bare det er billig og greit.

Man må jo være kommunist for å mislike monopolvirksomhet!

Lenke til kommentar

Jeg handler der jeg finner den maten jeg vil ha. Billigmat alla firstprice og sånt har jeg lite sansen for.. :nei: Da betaler jeg heller både en og to ganger mer for noe jeg synst smaker greitt og vet er av litt mer kvalitet. For og si det ærlig kunne jeg godt tenke meg og legge kosten min over til økologisk mat men det igjen er ærlig talt så dyrt at det blir umulig med min økonomi nå med mindre jeg vil legge hele det resterende budsjettet, etter at de faste utgiftene er betalt, i mat..

 

Ja, til billigere økologisk mat!

Lenke til kommentar
Jeg handler der jeg finner den maten jeg vil ha. Billigmat alla firstprice og sånt har jeg lite sansen for.. :nei: Da betaler jeg heller både en og to ganger mer for noe jeg synst smaker greitt og vet er av litt mer kvalitet. For og si det ærlig kunne jeg godt tenke meg og legge kosten min over til økologisk mat men det igjen er ærlig talt så dyrt at det blir umulig med min økonomi nå med mindre jeg vil legge hele det resterende budsjettet, etter at de faste utgiftene er betalt, i mat..

 

Ja, til billigere økologisk mat!

Kjenner du forskjellen på f.eks pasta fra Firstprice og Sopps? Det gjør ikke jeg. Jeg spiser/drikker ikke ting som jeg ikke synes er godt (billig-Cola f.eks), men mye av billig-maten smaker akkurat det samme som de dyrere etablerte merkene.

Lenke til kommentar
Man må jo være kommunist for å mislike monopolvirksomhet!

Det er ekstremt sjeldent at ett selskap oppnår monopol i et fritt marked.

 

Hvis man skal "kjøpe opp" konkurrentene, betaler man ikke bare for eiendelene til disse. Eierene skal ha kompensasjon, og oppkjøper må i tillegg betale en betydelig sum for potensiell inntekt.

Lenke til kommentar
Man må jo være kommunist for å mislike monopolvirksomhet!

Det er ekstremt sjeldent at ett selskap oppnår monopol i et fritt marked.

 

Hvis man skal "kjøpe opp" konkurrentene, betaler man ikke bare for eiendelene til disse. Eierene skal ha kompensasjon, og oppkjøper må i tillegg betale en betydelig sum for potensiell inntekt.

NRK, Telenor

 

EDIT: Men det var før i tiden

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
Heh, morro meg kommunister. Nevn ett (1) land der kommunisme har gjort levevilkårene bedre for befolkningen.

Det går jo ikke an å stille kommunistene dette spørsmålet da de bare vil si: "Sovjet/Cuba/N. Korea/whatever er ikke kommunisme men statskapitalisme bla bla bla...", selv om faktum er at forsøk på kommunistisk revolusjon ALLTID vil utvikle seg dithen (altså til diktatur/elendighet/bare sorgen). Ergo er det kommunisme, om enn på et senere "utviklingstrinn"

Lenke til kommentar

Tja, i flere markeder beveger det seg jo mot monopoltendenser. Særlig . bilindustrien hvor bilfabrikantene er eid i hovedsak av to-tre store selskaper, men hvor mange bilmerker finnes det?

 

Selskaper som blir kjøpt opp av andre bytter ikke nødvendigvis navn, de fortsetter å ha det navnet de hadde og oppererer omtrent som tidligere.

Lenke til kommentar
Man må jo være kommunist for å mislike monopolvirksomhet!

Det er ekstremt sjeldent at ett selskap oppnår monopol i et fritt marked.

 

Hvis man skal "kjøpe opp" konkurrentene, betaler man ikke bare for eiendelene til disse. Eierene skal ha kompensasjon, og oppkjøper må i tillegg betale en betydelig sum for potensiell inntekt.

NRK, Telenor

 

EDIT: Men det var før i tiden

telenor har aldri oppnåd monopol i et fritt marked. hvis jeg ikke husker feil var det ikke mulig for andre aktører og komme inn på fasttelefon markedet før.

Lenke til kommentar
Heh, morro meg kommunister. Nevn ett (1) land der kommunisme har gjort levevilkårene bedre for befolkningen.

Det går jo ikke an å stille kommunistene dette spørsmålet da de bare vil si: "Sovjet/Cuba/N. Korea/whatever er ikke kommunisme men statskapitalisme bla bla bla...", selv om faktum er at forsøk på kommunistisk revolusjon ALLTID vil utvikle seg dithen (altså til diktatur/elendighet/bare sorgen). Ergo er det kommunisme, om enn på et senere "utviklingstrinn"

For å svare Darth Kjell, så gjorde revolusjonen i Sovjet levevilkårene bedre, samme skjedde i Kina. Men, om man har lest mer enn ti sider marxistisk teori så vet man at sosialismen er ett utviklingstrinn, det er ett slags overgangssamfunn mellom kapitalisme og kommunisme og at sosialismen er full av klassekamp, kvinnekamp osv. Den såkallte kommunismen i Sovjet var sosialisme som, av flere årsaker, utviklet seg til en reaksjonær stat.

 

Det farke her gjør er å først bygge seg en stråmann ("faktum er at forsøk på kommunistisk revolusjon ALLTID vil utvikle seg dithen (altså til diktatur/elendighet/bare sorgen)") for så å argumentere imot denne stråmannen ("Ergo er det kommunisme, om enn på et senere "utviklingstrinn"")

 

Men, feil tråd ;)

Lenke til kommentar
Og her tenker du på pariskommunen?

Nei, ikke akkurat. Selv om Frankrike kanskje ikke var en kommuniststat så har kommunistpartiet stått svært sterkt i landet siden 2. verdenskrig. Såpass mange var de at Frankrike ikke fikk atomvåpenteknologi slik som Storbritannia av USA selv om det var en del av den samme forsvarsalliansen.

 

Å si noe annet enn at kommunistene har påvirket landet i positiv retning vil være løgn hvis man ser stort på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...