Gå til innhold

Gilde slakter på "Halal"-måten


Anbefalte innlegg

http://www.nationen.no/naeringsliv/article...e?service=print

 

 

Gjennom selskapet Alfathi AS satser Gilde på å mette norske muslimer. Alfathi har nylig lansert halal-pizza og -hamburgere, og til høsten kommer mer.

 

Alfathi betyr nye muligheter, og det er nettopp nye muligheter selskapet ønsker å gi norske muslimer. Fram til i fjor har det bare vært mulig å få tak i oppstykket og helslakt av halal-kjøtt.

 

Det har ikke fantes noen bearbeidede produkter. I fjor høst intervjuet Alfathi norske muslimer om hva slags produkter de savnet.

 

Resultatet er at selskapet nå har produsert pizza, storfehamburger og lammeburger. Til høsten kommer salami, servelat og grillpølser.

 

Jeg synes dette er kjempefint å internasjonalisere slike selskap som Gilde på denne måten og satse på alle mulige folkegrupper. Jeg er ikke muslim eller noe, men synes at ting som dette er positivt :)

 

Hva synes dere om dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Det er helt kurant å tjene penger på at enkelte har håpløse regler i sin religion, spesielt når det gjelder så harmløse ting som kjøtt. Som stian-hg sier; det er en vinn/vinn situasjon.

Lenke til kommentar
Får håpe at selv kristenkonservative og andre høyredreide ikke kommer med noen sleivspark på grunn av dette. Muslimer skal ikke ha det for godt i Norge vet du...
Forventer at halalmaten skal koste mer, da den er dyrere å tilberede. Gilde er såvidt jeg vet landsdekkende samvirke konsern eid av bondeorganisiasjonene. Hvis halalmat betyr enda dyrere kjøtt og større subsidier til den sektoren så er det bare trist. Men hvis det er penger i halalkjøttmarkedet så burde de ha startet opp for lenge siden.
Lenke til kommentar
Tenker dere høyrefolk ikke på annet enn penger ? :dontgetit:

 

Det er jo selve prinsippet som er fint bak dette.

Hvilket prinsipp?

Er det et marked for dette, er det kjempefint!

Men som med alle ting, må jo det gå med overskudd..

Jeg driter vel i pengene de tjener, som om noen av oss får noe ut av det.

 

Det er bra at de gir muslimer den muligheten å spise mer "hjemmelaget" mat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er bra at de gir muslimer den muligheten å spise mer "hjemmelaget" mat.

At det blir lettere for "kresne" mennesker å skaffe seg mat opplever jeg ikke som særlig engasjerende.

Lenke til kommentar
Det er bra at de gir muslimer den muligheten å spise mer "hjemmelaget" mat.

At det blir lettere for "kresne" mennesker å skaffe seg mat opplever jeg ikke som særlig engasjerende.

De er neppe kresne, det er slikt de har vokst opp og det er slikt det har vært i flere år. Jeg ser fortsatt ikke homofile prester i den norske kirke :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan forholdene er i andre landsdeler, men enkelte Trønderske bønder har tilbudt halal-kjøtt på det svarte markedet siden det kom muslimer til Trondheim. For noen år tilbake gikk varebiler med nyslaktet kjøtt i skytteltrafikk nattestid til/fra Trondheim. At slik slaktning og tilberedning av kjøttet nå kommer inn i stadig mer organiserte former er bare positivt.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
De er neppe kresne, det er slikt de har vokst opp og det er slikt det har vært i flere år.

Merk anførselstegnene. De er vanskelige i matveien - uansett om det er et påbud fra Allah eller ikke. Og påbud fra Allah, Gud osv. har aldri vært et argument.

 

Det er og blir en latterlig tradisjon, men det skal sies at det finnes verre.

Lenke til kommentar
Forventer at halalmaten skal koste mer, da den er dyrere å tilberede.

Iflg. artikkelen dekkes de ekstra kostnadene inn ved høyere pris, ja.

Er ikke det på grensen til rasisme og forskjellsbehandling? Dette er en sak for norsk muslimsenter eller hva "etniske fagforbundene" heter?

Heldigvis ikke. ;)

Lenke til kommentar
Tenker dere høyrefolk ikke på annet enn penger ? :dontgetit:

 

Det er jo selve prinsippet som er fint bak dette.

Hvilket prinsipp?

Er det et marked for dette, er det kjempefint!

Men som med alle ting, må jo det gå med overskudd..

Ikke som alle ting. Finnes mange non-profit organisasjoner, f.eks.

Og mange bedrifter går med vilje underskudd på enkelte varer hvis de har noe å tjene på det.

 

Det jeg mener (hvis det kom uttydelig fram) er at ikke alle produkter trenger å gå med overskudd hvis underskuddet kjøper ønsket PR. :)

Endret av kag
Lenke til kommentar

Mne til syvende og sist koker det hele ned til at det er lønnsomt. En bedrift kan f.eks tjene på gode sosialie ordninger til de ansatte hvis det "tilbakebetales" i form av mindre ulovlig "sykefravær" eller økt effektivitet samt vilje til å beholde jobben (med mindre man har en jobb som passer til deltidsansatte uten spesiell opplæring)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...