Gå til innhold

Hvordan tolkes angreretten?


Anbefalte innlegg

Her er et utdrag:

 

"Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde"

 

Jeg skal være ærlig.

Har akkurat kjøpt en laptop til 15000,- (det er MYE penger for meg) og har installert windows, partisjonert hd'er og alt som er vanlig i forbindelse med en installasjon. Kort tid etter installasjonen oppdaget jeg en død (oransje) pixel på skjermen, og jeg ble ganske deppa. Her har jeg brukt så mye penger på en ny datamaskin, og så må jeg evt. leve med en irriterende oransje prikk som spesielt ved prøvekjøring av et videoklipp viser sin tilstedeværelse.

 

Etter å ha lest litt på dette forumet så ser jeg at man vanligvis må ha minst 5 døde pixel før man får gjort noe på garantien. Men kan jeg benytte meg av angreretten, selv om jeg har installert os? (laptop'en kom fra internettbutikk for 2 dager siden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angreretten din gjelder i 14 dager uavhengig av om det er noen feil på produktet. Fordelen med netthandel når det gjelder bærbare PCer og LCD skjermer er at en død pixel ikke er reklamasjons grunn i seg selv, men at man innenfor de 14 dagene angrefristen gjelder faktisk har mulighet til å sende tilbake produktet.

 

Hvis den døde pixelen plager deg ville jeg formatert hardisken og sendt den tilbake.

Lenke til kommentar

har et par døde pixler på skjermen jeg sitter med nå, men jeg har skikkelig problemer med å finne dem, lært å overse dem :) men jeg er helt enig, det er fryktelig irriterende. Bruker å irritere meg noe fryktelig over småfeil.

 

Er nok 14 dager ja.

 

Du kunne jo sjekke om de du kjøpte hos har brukbar service. Kanskje de til og med tilbyr seg å "gjøre" noe med det. Selv om det er lite sannsynlig siden der er bare en liten pixel. Du kan vel sende en mail å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt på dette forumet så ser jeg at man vanligvis må ha minst 5 døde pixel før man får gjort noe på garantien. Men kan jeg benytte meg av angreretten, selv om jeg har installert os? (laptop'en kom fra internettbutikk for 2 dager siden)

Her tror jeg det står noe.

 

 

db

Lenke til kommentar

Som du selv påpekte er dette ikke en reklamasjon, men den inbefattes av angreretsloven.

Kriteriet er som sagt at de motar den i tilnærmet samme stand som du motok den. Det betyr at om du motokk den upartisjonert uten windows så formaterer du den og sletter partisjonene og sender den tillbake. Det er uviktig om du har testet den og brukt den litt, så lenge den er i tilnærmet samme stand som du fikk den.

Lenke til kommentar
' date='02/09/2004 : 20:34'] Kommer det virkelig ikke under garantien ved døde pixler? :dontgetit:

Det med garanti er det som regel produsenten som står for. Så du får sjekke opp websida/manuelen til skjermen og sjekke om hva garantien deres sier om dette.

Problemet er at døde piksler desverre er et "vanlig" problem, og de har nok ikke råd til å erstatte alle skjermer som blir levert med en dø pixel elelr to. :ermm:

Lenke til kommentar
,02/09/2004 : 20:34] Kommer det virkelig ikke under garantien ved døde pixler? :dontgetit:

Det med garanti er det som regel produsenten som står for. Så du får sjekke opp websida/manuelen til skjermen og sjekke om hva garantien deres sier om dette.

Problemet er at døde piksler desverre er et "vanlig" problem, og de har nok ikke råd til å erstatte alle skjermer som blir levert med en dø pixel elelr to. :ermm:

hm.. leste for en stund siden at det finnes to forskjellige "klasser" LCD-skjermer. den "vanlige" som de aller fleste skjermer har, kan 3-4 piksler være akseptabelt, men hvis det går over det kan du ta kontakt med butikken eller produsenten og "kreve" en ny en. den "uvanlige" klassen er de grisedyre skjermene som har garanti på at det ikke kommer en død piksel på skjermen.

 

(tror jeg husker sånn ca. riktig)

Lenke til kommentar
,02/09/2004 : 20:34] Kommer det virkelig ikke under garantien ved døde pixler? :dontgetit:

Det med garanti er det som regel produsenten som står for. Så du får sjekke opp websida/manuelen til skjermen og sjekke om hva garantien deres sier om dette.

Problemet er at døde piksler desverre er et "vanlig" problem, og de har nok ikke råd til å erstatte alle skjermer som blir levert med en dø pixel elelr to. :ermm:

hm.. leste for en stund siden at det finnes to forskjellige "klasser" LCD-skjermer. den "vanlige" som de aller fleste skjermer har, kan 3-4 piksler være akseptabelt, men hvis det går over det kan du ta kontakt med butikken eller produsenten og "kreve" en ny en. den "uvanlige" klassen er de grisedyre skjermene som har garanti på at det ikke kommer en død piksel på skjermen.

 

(tror jeg husker sånn ca. riktig)

Høres logisk ut ihvertfall... men syns det er litt drøyt å ikke få fiksa en skjerm med døde pixler.... om det er 1 eller 5...

Men det er kanskje ikke så enkelt for butikkene eller produsentene....

Lenke til kommentar
' date='03/09/2004 : 00:19']
,02/09/2004 : 20:34] Kommer det virkelig ikke under garantien ved døde pixler? :dontgetit:

Det med garanti er det som regel produsenten som står for. Så du får sjekke opp websida/manuelen til skjermen og sjekke om hva garantien deres sier om dette.

Problemet er at døde piksler desverre er et "vanlig" problem, og de har nok ikke råd til å erstatte alle skjermer som blir levert med en dø pixel elelr to. :ermm:

hm.. leste for en stund siden at det finnes to forskjellige "klasser" LCD-skjermer. den "vanlige" som de aller fleste skjermer har, kan 3-4 piksler være akseptabelt, men hvis det går over det kan du ta kontakt med butikken eller produsenten og "kreve" en ny en. den "uvanlige" klassen er de grisedyre skjermene som har garanti på at det ikke kommer en død piksel på skjermen.

 

(tror jeg husker sånn ca. riktig)

Høres logisk ut ihvertfall... men syns det er litt drøyt å ikke få fiksa en skjerm med døde pixler.... om det er 1 eller 5...

Men det er kanskje ikke så enkelt for butikkene eller produsentene....

Det er nok ikke så billig for produsentene heller vil jeg tro. Fikk meg ny bærbar for to dager siden. Oppdaget en død piksel, men det er så vidt man ser den hvis du ikke konsentrerer deg skikkelig, og leiter etter den. Jeg lovte meg sjøl at den dagen jeg får en ny pc med død piksel så skal jeg bruke angreretten, men der tok jeg feil gitt. Jeg kan leve med den døde pikselen. Den er ikke så ille som jeg trodde det skulle være. :)

Lenke til kommentar

Angreretten gjelder i 14 dager og så fremt du ikke har begynt å bruke maskinen "som om den var din egen". Du kan teste maskinen osv, men ikke ta deg til rette og BRUKE den med stor B, for å si det sånn.

 

Klart, hva som er testing og "bruk som om den var din egen" er jo definisjonsspørsmål... men jeg kan ikke se at trådstarter skulle ha noe problem med dette.

 

Videre, butikkene har ikke lov til å lage betingelser som er dårligere enn det lovverket allerede gir deg. Det betyr at den betingelsen om at du ikke engang kan teste produktet, bare er piss. Butikken har enkelt og greit ikke lov til å lage slike betingelser, da dette vil begrense dine rettigheter.

 

Du kan kreve prisavslag eller omlevering av maskinen... hvis butikken nekter, så returnerer du hele maskina. Så enkelt er det. Butikken kan ikke gjøre så mye med det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...