Gå til innhold

Hard-disker på Laptop


Steezo

Anbefalte innlegg

Har selv en 4200rpm 80 Gb HDD. Skulle valgt igjen, så ville jeg definitivt valgt en 60 Gig 7200 disk. Disken blir en flaskehals du blir å irritere deg over. Til syvende og sist vil du trenge mer plass uansett, da kjøper du et eksternt kabinett og disk. Jeg har et eksternt kabinett og bruker i tillegg nettverksdisk når det er tilgjengelig.

 

Gå for 7200 disken :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har praktisk erfaring? Er det verdt å ha en raskere disk fremfor større?

Blir det virkelig ikke noe varmere eller mer batteriforbruk av 7200 disk???

 

Men er den treigere enn 5200 disk til å "spinne opp"? Det irriterer meg ved mange PCer at man må vente så mange sekunder på at harddisken skal spinne seg opp (etter at den har "sovet")..

 

Noen erfaringer/anbefalinger??

Nei den blir ikke varmere, nei den bruker ikke mer batteri og nei den er ikke tregere til å spinne opp. Den har et veldig snedig system som styrer on/off i disken og som sparer strøm.

 

7200RPM er virkelig verdt pengene.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Så glimrende at dette temaet dukker opp akkurat nå. Jeg skal bestille meg ny 2,5" disk snart selv og har derfor begynnt å se litt på alternativene.

 

Det jeg hadde før var en:

  • 2 år gammel IBM Travelstar 20GB 4200rpm 2MB

Jeg tenkte i utgangspunktet på en

  • Seagate Momentus 40GB 5400rpm 8MB eller en
  • Hitachi 5K80 40GB 5400rpm 8MB

,men er fortsatt åpen for forslag. Tenkte også jeg skulle sette opp en liten tabell over disker, priser og de viktigste egenskapene før jeg bestemmer meg.

 

Edit: 5K80 lagt til på ønskelista etter å ha lest test på barbara.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så glimrende at dette temaet dukker opp akkurat nå. Jeg skal bestille meg ny 2,5" disk snart selv og har derfor begynnt å se litt på alternativene.

 

Det jeg hadde før var en 2 år gammel IBM Travelstar 20GB 4200rpm 2MB. Jeg tenkte i utgangspunktet på en Seagate Momentus 40GB 5400rpm 8MB, men er fortsatt åpen for forslag. Tenkte også jeg skulle sette opp en liten tabell over disker, priser og de viktigste egenskapene før jeg bestemmer meg.

Toshiba sine disker er også ganske bra. For eksempel denne er meget bra. Til tross for 5400RPM er den den eneste 60gigérn med 16mb cache. Meget bra til småapplikasjoner og internett surfing.

Lenke til kommentar

PAsser alle 2.5" - 9.5mm eller 12.0m hardiskene til alle bærbare maskiner ?

 

Lurer dersom jeg har tenkt å kjøpe meg ny bærbar, og kanskje etterhvert raskere harddisk dersom den bærbare kun har 4200 rpm eller 5400 medfølgende..

Kan alle bærbare maskiner ta 7200 rpm harddisker, jeg mener

er det noen bærbare maskiner som kan bli for varme osv ?

(eller er bare følgende at vifta går lengre og kanskje oftere ? )

Lenke til kommentar
PAsser alle 2.5" - 9.5mm eller 12.0m hardiskene til alle bærbare maskiner ?

 

Lurer dersom jeg har tenkt å kjøpe meg ny bærbar, og kanskje etterhvert raskere harddisk dersom den bærbare kun har 4200 rpm eller 5400 medfølgende..

Kan alle bærbare maskiner ta 7200 rpm harddisker, jeg mener

er det noen bærbare maskiner som kan bli for varme osv ?

(eller er bare følgende at vifta går lengre og kanskje oftere ? )

Alle passer ikke nei. Grunnen er størrelsen på disken. 12,5mm disker passer f.eks ikke i bærbare som er designet kun for 9,5mm. Nå er ikke akkurat det noe problem da alle dagens disker er 9,5mm, men noen ultraportable bruker ikke 2,5" disker men 1,8". (2,5" passer selvfølgelig ikke i en 1,8" plass.)

 

Men med tanke på varme så utvikler ikke 7200rpm-disken noe merkbart mer varme enn det 4200 og 5400rpm-disker gjør. I hvertfall i følge de testene som er linket tidligere i tråden. Huske også at strømforbruk = varmeutvilking så du kan se på f.eks batterymark hvilken disk som utvikler mest varme.

 

Støynivået skal også være ganske likt selv om barbara opplevde at Hitachi 7K60 vibrerte ganske mye.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt mer og sjekket prisguiden, så slår jeg fra meg 7200rpm pga pris. Det samme gjelder samtilige 60 og 80GB'er. (Toshibaen med 16MB også pga tilgjengelighet)

 

Men jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg for om det blir

  • Seagate Momentus 40GB 5400rpm 8MB (774kr) eller
  • Hitachi 5K80 40GB 5400rpm 8MB (849kr)

Forresten: Beklager om jeg stjeler oppmerksomhet fra trådstarters valg.

 

Edit: Hvis jeg kunne ventet noen måneder så ville også følgende disker vært med i min vurdering:

  • Seagate Momentus 5400.2 5400rpm 8MB
  • Seagate Momentus 7200.1 7200rpm 8MB

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg for om det blir
  • Seagate Momentus 40GB 5400rpm 8MB (774kr) eller
  • Hitachi 5K80 40GB 5400rpm 8MB (849kr)

Hmm.. Nå tror jeg at jeg har finnet en vinner ... Seagate Momentus. I testen til barbara er den veldig jevn med 5K80, der hver av de vinner med ca 1% margin like mange ganger. Unntaket er på overføringshastighet, der 5K80 scorer hele 10% bedre enn Seagate, og Aksesstid der Momentus scorer ca 6% bedre. Siden aksesstid har mer å si for ytelsen i Windows enn overføringshastighet så heller jeg over til Seagate Momentus. Prisen på sistnevnte er også ca 10% lavere (75kr). Dermed stikker Seagate Momentus av med en knepen seier i mitt tilfelle.

 

(Må forresten så si at jeg ikke kjenner meg igjen i barbara sin oppsummering i forhold til 5K80, der de sier 5K80 yter generellt bedre enn Momentus.)

Lenke til kommentar
Grrr. får ikke bestemt meg nå, for om jeg vil ha 80GB 5200 eller om jeg skal hoppe på 60GB 7200..

 

Noen som har praktisk erfaring? Er det verdt å ha en raskere disk fremfor større?

Vel, jeg har hatt 60gb 7200rpm disken før, og nå har jeg 80gb 5400rpm. Kan ikke si jeg merker noen forskjell i hastighet egentlig. Er ihvertfall glad jeg har 80gb nå, siden 60gb ble litt lite.

 

Men det er nå min opplevelse, du får gjøre som du vil :)

Lenke til kommentar

Kjøpte til slutt Hitachi 5K80 80mb selv. Men det er mulig jeg hadde blitt litt mer fornøyd med Momentus'en. Ytelsen er helt grei, men den har noen kneppelyder og er ikke mye mer støysvak enn den orginale 4200rpm Toshibadisken som satt i. Ytelsen er selvfølgelig endel bedre, men det blir varmt...

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...