Gå til innhold

Hard-disker på Laptop


Steezo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe en av disse 2 PC'ene

 

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7126

 

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7288

 

Det er kun en 1000 lapp i forskjell. Den dyrere har DVD brenner (dog kun +) samt litt raskere og større hard-disk.

 

Å ha en DVD-brenner betyr ikke så mye for meg, men hvor viktig er den raskere hard-disken? Etter det jeg har fått med meg så skal 7200rpm også være skrivehastigheten på desktops. Vil PCen virke noe vesentlig raskere med en 5400rpm hard-disk sammenlignet med en 7200rpm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste en test i går, der 7200rpm var VESENTLIG raskere enn 5400 rpm.

Lager den ikke VESENTLIG mye mer varme og lyd også? Dessuten lages vel ikke 80 GB disker VESENTLIG mye raskere enn 5400. (som jeg nettopp har kjøpt by the way)

De kommentarene jeg har lest fra brukere av 7200-disker, viser ikke dette. De nye diskene lager i noen tilfelle mindre lyd og varme også.

 

Selv hadde jeg gått for 7200-disk om jeg skulle ha bytta/ kjøpt ny bærbar nå

Lenke til kommentar
Skal du bruke den til forelesninger etc ville jeg valgt en 5400 disk.

Bruker du den til spill\redigering osv ville jeg valgt 7200 disken..

Jeg kommer hovedsaklig til å bruke PCen på biblioteket og hjemme. Under selve forelesningene komme jeg ikke til å bruke den minimalt.

 

Jeg sitter å hører på musikk mens jeg jobber 99% av tiden så støyen er ikke så veldig viktig for meg siden høretelefonene blir brukt flittig.

 

Angående spill så håper jeg det blir minimalt av det ettersom jeg skal starte på Master i Oktober, men litt kan det fort bli. Vil da tro at det blir litt CM spilling og muligens litt av Rise of Rome når det kommer ut. Men jeg har lyst på å ha en laptop som bør holde i 3-4 år når jeg først skal kjøpe en og det er fult mulig at det blir mere spilling når jeg er ferdig med utdannelsen om 12 måneder

Lenke til kommentar
Leste en test i går, der 7200rpm var VESENTLIG raskere enn 5400 rpm.

Lager den ikke VESENTLIG mye mer varme og lyd også? Dessuten lages vel ikke 80 GB disker VESENTLIG mye raskere enn 5400. (som jeg nettopp har kjøpt by the way)

Ikke ett faktum, byttet fra 5400 til 7200 og varme og støy gikk faktisk ned. Og pc´en ble helt anderledes, ikke bare til spill men til alt; browsing, windows app og lignende. Pc´en ble liksom bare bedre responsmessig. Beste oppgraderingen jeg har gjort noen gang. PS;får 80Gb også som 7200 nå.

Lenke til kommentar

En moped er ikke raskere enn en bil selv om moped motoren jobber på et mye høyere turtall (RPM).

 

Tilsvarende på hardisker så er det datatettheten på plata som er viktigst for hastigheten på disken. En 7200 rpm disk vil ha bedre aksesstid enn en 5400rpm, men lese og skrivehastigheten trenger ikke være bedre av den grunn.

Lenke til kommentar

Dette siste er bare delvis riktig.. det er helt korrekt at sustained lese-skrive hastighet er avhengig av datatettheten. Men for generelt windowsbruk er det faktisk søketiden som er det viktigste, iogmed at dette krever hurtig tilgang til masse småfiler. Ta en titt inne i windowskatalogen på hva slags størrelse filene der har, det er ikke veldig mange som er spesielt store.

Når det gjelder selve tråden, forskjellen mellom 4200 disker og 5400 disker er stor, mens forskjellen fra 5400 til 7200 er mindre men etter hva jeg har hørt definivt merkbar. Uansett er poenget at alle nyere bærbare nå så er det å bytte harddisk en relativt enkel sak, slik at å bytte harddisk er en oppgradering man kan vurdere i maskinens levetid.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall inntrykk av at på min P4 2.4Ghz laptop med 768mb ram så er det den forferdelige 4200rpm (!) disken som gjør at det meste går sakte. Ren overføringshastighet er ikke så utrolig viktig, søketiden er vel så viktig, jeg bruker ikke maskinen til ting som krever ekstreme overføringshastigheter allikevel.. jeg vurderer absolutt å kjøpe en ny harddisk til maskinen.. og da så klart 7200rpm.

Lenke til kommentar
En moped er ikke raskere enn en bil selv om moped motoren jobber på et mye høyere turtall (RPM).

 

Tilsvarende på hardisker så er det datatettheten på plata som er viktigst for hastigheten på disken. En 7200 rpm disk vil ha bedre aksesstid enn en 5400rpm, men lese og skrivehastigheten trenger ikke være bedre av den grunn.

*Ler meg skakk ihjel* Det der med moped eksempelet er helt på trynet. Er bilmekaniker og måtte le rått når jeg leste dette. :!:

Hva med motorsykler da??? Går de saktere enn biler de da? Må ikke glemme kubikk i dette utsagnet ditt. Samt det har heller ikke noe å gjøre sammenlignet med hardisker.

Både søkehastigheten, lesehastigheten og skrivehastigheten har gått opp mange hakk skal jeg si deg, etter jeg byttet til 7200 fra 5400. Har benchet dette med div program og ytelsen er endel bedre.

Lenke til kommentar

Hva ble det til,

Gir en 7200-disk mer varme og/eller støy?

 

Er det slik at den bruker lenger tid på å "spinne opp", slik at det blir et irriterende moment? Eller er dette ikke et aktuelt problem siden den spinner hele tiden?

 

Spiller det noen rolle hvilket merke man kjøper? Eller er alle omtrent like ytelsesmessig og støymessig?

Lenke til kommentar

Svaret er nei på alle.

 

I tester viser det seg at 7200RPM diskene hverken støyer mer, blir varmere eller bruker mer batteri.

 

Skiftet selv ut en 4200RPM i en IBM Thinkpad T23 jeg hadde. Det ble en helt ny maskin. Støyet mindre og ble mye raskere. Bedre batterilevetid fikk jeg også. (Dette da min gamle 4200RPM nok var av en eldre årgang...)

 

Når det gjelder varme så opplever jeg at selv min 4200RPM som står i PowerBooken min blir såpass varm at man kan kjenne den når den jobber. 1.8" disken i X40en er derimot ikke varm i det heletatt. Tror nok at det er mange faktorer som spiller inn her, og at 7200RPM diskene avgir marginalt mer varme enn andre disker.

 

Leste en god test av dette her.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Byttet ut min 4200 disk til fordel for en 60 GB 7200 for et par måneder siden.

 

Merker ikke noe forskjell i varme utvikling eller batteri forbruk, litt mere støy (men en ekkel tikkelyd forsvant ) og maskinen er mye kvikkere og behaglig å bruke synes jeg..

 

Oppgraderte også til 1 GB ram .. Og da ble det nesten som en ny maskin :)

 

Så min trofaste HP ZE5525ea kjøpte seg litt ekstra levetid på denne måten ..

 

 

Men når det kommer til harddisker, så kan det sikkert variere litt fra

produsent til produsent hvordan støy, varme, og strømforbruk er.

Lenke til kommentar

Grrr. får ikke bestemt meg nå, for om jeg vil ha 80GB 5200 eller om jeg skal hoppe på 60GB 7200..

 

Noen som har praktisk erfaring? Er det verdt å ha en raskere disk fremfor større?

Blir det virkelig ikke noe varmere eller mer batteriforbruk av 7200 disk???

 

Men er den treigere enn 5200 disk til å "spinne opp"? Det irriterer meg ved mange PCer at man må vente så mange sekunder på at harddisken skal spinne seg opp (etter at den har "sovet")..

 

Noen erfaringer/anbefalinger??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...