Gå til innhold

Lage en mod


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg heter Øyvind Hermans er 18 år gammel og har hatt stor interesse i mods siden HL kom ut i 1998. Jeg er stor fan av mods , og har spillt VELDIG mange mods til half life, og de andre store spillene som Unreal Tournament 2003 , Quake 3...

 

Jeg vurderer å starte et mod prosjekt til Half Life 2. Men dette er ikke bare bare skjønner jeg. Så jeg lurer på om det er noe vits å prøve seg?

 

Jeg skjønner at det er veldig vanskelig å skaffe seg et MOD-team, spesielt kodere er vanskelige å få tak i. Selv har jeg mappet endel til Half Life (inkludert lage egne teksturer) , ellers så kan jeg lage websider og er litt flink med photoshop (grafikk).

 

Tror dere det er mulig at folk vil få en interesse om jeg lager en bra web-side med bra innhold om hva mod`en vil innebære og skrive en fengende storyline?

Jeg som leder vil være engasjerende og oppmuntrende, jeg er en veldig snill person og det værste jeg vet er å krangle med folk, og jeg ønsker bra miljø blandt MOD-teamet.

 

Jeg bare lurer på om det er noen vits å prøve seg :hmm:

 

Beklager viss jeg har formulert meg dårlig , men er ganske trøtt akkurat nå :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har formulert deg bedre enn 90% av forumets brukere inkludert megselv så no problem :D

 

Syns at du bør gjøre det ;) Du kan kun få erfarning på den måten, så hvorfor ikke ... ?

2 tips: Skaff flere i crewet først, ikke vær alene lenge

 

Ha ideen klar og skrevet ned lenge før du lager webside osv, iaffal det jeg ville gjort (Hør på en erfaren modder ;) ) :D

 

HL2 er vel det spillet jeg ville moddet, men for å være helt ærlig ... lag en mindre mod først ... ikke sats på CS2-2 lissom :D

 

God ide btw, en leder bør forresten ikke være for snill, og må tåle diskusjon ;)

Lenke til kommentar

hvis du har en idé og du tør satse så er det ikke noe spørsmål en gang, du vil kansje tenke, hva om det ikke går så bra? eller liknende, slik kan du ikke tenke.

Du må tenke positivt, stå på og ha innsatsvilje, det er grunnlaget for en god mod, det tekniske kommer etter.

 

Det at du er snill osv er vel og bra men du tjener ikke noe på og være for snill, hvis det er noe med et produkt (modell eller noe) du ikke liker som en i temaet har laget så si klart ifra, evt hva du vil ha i forhold.

 

Stor eller liten mod spiller egentlig ingen rolle så lenge viljen er der, vil du ha en stor mod så skaffer du nok folk til og holde produksjonen oppe enkelt og greit.

Det at det er vanskelig og skaffe folk kan være at man leter på feil sted kansje?

Det ER overflod av gode folk i spill industrien, det er mangen som sjelden eller aldri får utfolde sin kreative side. Leter du nok så er du "dømt" til og finne noen som kan det de driver med.

 

Kan du mappe og lage webside så er du allerede greit i gang, har du i tillegg en fengene storyline eller liknende som du kan promotere mod'en med i startfasen så er det og bra.

 

 

 

Ja, ok kort og godt, hvis du virkelig vil og mener du kan, så gå for det, det er bedre og ha prøvd og feilet enn og ikke og ha prøvd på noe som KUNNE blitt knall bra

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar
Takk for tips og positiv tilbakemelding!

 

Jeg skal nå legge mye arbeid i en fengende histore , og annet bakgrunnstoff til en mod! Lage en web side , og se om det er no interesse!

 

:!:

Du kan også prøve å lage en single-player mod! Det er ikke så mange som har laget det (i allefall ikke til HL!) Og hvis modden er god nok,(spesiell, original, fengende, avansert på en god måte, gøy osv ) kan andre følge i dine fotspor, og du vil kanskje bli en "legende"! (det var vel å ta i _litt_ :p )

 

Anyways, jeg kunne tenkt meg en SP mod, hvor man kunne sloss i små slag mellom soldatene og rebellene! Du styrer feks. Gordon, og kjemper sammen med rebellene! Du trenger ikke å styre dem i spillet, bare lag dem slik at de stormer på hele tiden! Så løper du sammen med dem og kjemper til siste slutt!

 

Denne modden vil bli veldig ny-tenkende (i allefall innen cs) og jeg tror den kan slå an! :thumbup:

 

Det var jo en lignende level på wc3, i den bonus kampanjen, (del 3) hvor orkene og menneskene braket sammen i et stort slag mot hverandre, og du skulle ikke styre dem, men bare slosse sammen med dem!

 

Denne modden var jo fansen vill etter! (inkludert meg! :D )

 

Uansett om du velger å prøve en mod lignende den jeg beskrev, eller en helt egen: Lykke til! :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det er veldig vanskelig å skaffe seg et MOD-team, spesielt kodere er vanskelige å få tak i.

Nå vet ikke jeg hvor mye koding som skal til siden det er en modifikasjon, men jeg mener hvertfall at den som koder, den modder. Å starte et mod-team uten å kunne programere blir litt feil. Blir som å ta "æren" fra andres verk.

Lenke til kommentar

hvorfor det?

Noen må stå for organisering, design, ledelse, osv også så ikke alt går på dunken, og alle får sitt navn på produktet i credits (eller hvilken annen form de bruker for og promotere teamet).

Desuten så sier han jo han kan mappe og lage texturer osv, som begge er viktige deler av en god mod.

Det blir jo nesten det samme som og si at når all kodingen i et spill er ferdig så er spillet ferdig.

Det er TEAMET som får æren/berømmelsen, whatever, ikke kun den som starter mod'en

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar
Det blir jo nesten det samme som og si at når all kodingen i et spill er ferdig så er spillet ferdig.

Da er spiller omtrent ferdig. Mangler bare litt modeller og grafikk.

 

Hvorfor er kodere vannskelige å få tak i? Fordi programering er vannskeligst. Det er omtrent alt!

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Det blir jo nesten det samme som og si at når all kodingen i et spill er ferdig så er spillet ferdig.

Da er spiller omtrent ferdig. Mangler bare litt modeller og grafikk.

 

Hvorfor er kodere vannskelige å få tak i? Fordi programering er vannskeligst. Det er omtrent alt!

ja for og lage gode spillbare maps for eks, er gjort på 1-2-3, og lage gode sømløse animasjoner er og gjort på 1-2-3 :roll:

 

Det er ikke alle oppgavene som er så lette som de høres ut og det er ikke alle oppgavene som er så vanskelige som de høres ut.

 

 

 

Hvis du setter det litt på spissen så er alt like vanskelig i begynnelsen, det kommer bare ann på hva man har vilje til og lære seg skikkelig.

 

Men anyways, jeg gir meg om dette nå, det var ikke det diskusjonen gikk ut på og tror generelt sett Hermans fikk svar på det han lurte på

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er d mulig?? Det kommer jo helt an på hvor mye du vil endre på i en mod da.. kan jo godt hende at modellene er mye mer arbeid en kodingen.

 

Å hvorfor fremhever du kodingen som et enormt arbeid.. mens du omtaler modeller og grafikk som om det er gjort på få minutter?

 

Her kommer et spørsmål til deg: Har du noen gang laget en mod?

Lenke til kommentar
Er d mulig?? Det kommer jo helt an på hvor mye du vil endre på i en mod da.. kan jo godt hende at modellene er mye mer arbeid en kodingen.

 

Å hvorfor fremhever du kodingen som et enormt arbeid.. mens du omtaler modeller og grafikk som om det er gjort på få minutter?

 

Her kommer et spørsmål til deg: Har du noen gang laget en mod?

Det kan også hende at man skal endre mye i modden. Skal like mye endres i koden som med modellene, vil jeg si kodinga er mest arbeid.

 

Og som jeg allerede har svart til "ZeZar is BACK": Et team har jeg ikke vært mer i, men å programere gjør jeg.

Lenke til kommentar
Og jeg vil påstå at det ikke går ann å ta mer feil enn det du gjør ..

 

Et team har jeg ikke vært mer i, men å programere gjør jeg.

I og med at jeg er i ett modde team, tror jeg nok at jeg vet dette ca 10000 ganger bedre enn deg, så plz, su! Jeg tror faktisk ikke du ANER hvor mye som skal gjøres....

 

Animasjoner tar iallefall i min mod mer tid en koding, spillet vi modder har lite koding, og derfor trenger vi kun en JAVAscripter!

Jobben på modeller, animasjoner osv er allerede begynt (Har pågått i nesten 8 mnd nå) og vi har enda 4-5 mnd før kodingen trenger å begynne. Så hold kjeft!

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvor mye koding som skal til siden det er en modifikasjon, men jeg mener hvertfall at den som koder, den modder. Å starte et mod-team uten å kunne programere blir litt feil. Blir som å ta "æren" fra andres verk.

Det hele startet jo med at du sier at den som er koder lager modden. Det er dette jeg mener ikke stemmer. Det er teamet som lager modden. Alle er like viktige for at det skal bli et ferdig produkt ut av det. Så viss noen lager en mod som også inneholder nye modeller, maps osv så er det alikevell koderen som skal ha æren?

 

Fortell litt mer hva du mener. På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...