Gå til innhold

Ta lappen i USA


torsvb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Har ei venninne som har kommet tilbake fra et år i usa (hu er 19). Hun tok lappen der, og den kan hun bruke et år i Norge nå før hun er nødt til å ta oppkjøring. Hun har sjekket, og biltilsynet sa at hun kun trengte den praktiske prøven.

Fra vegvesnet sine sider.

 

Q: Kan jeg kjøre med utenlandsk førerkort i Norge?

 

A: Dersom det utenlandske førerkortet er utstedt innenfor EØS-området kan du kjøre med dette i Norge så lenge du ønsker. Er førerkortet utstedt utenfor EØS-området kan du kjøre på det i inntil ett år i Norge.

Lenke til kommentar

For å kunne bruke USA-lappen som f.eks. 16 åring i Norge må du være meldt utflyttet fra Norge og ha bostedsadresse i USA. Det er ingen som kan nekte deg å bruke bilen din på ferie i Norge, akkurat som Svenske 16-åringer kan bruke "Epa-traktoren" sin her. Fantes alltid en 2-3 råe traktorer på besøk under Kongsvinger-marken. Slo an blant fjortisjentene. :w00t:

Vet ikke om du må ha US-skilter på bilen, men jeg kan da leie/kjøre bil med Norsk førerkort uten problemer i USA, så hvorfor ikke med USA-førerkort i Norge..

Lenke til kommentar
For å kunne bruke USA-lappen som f.eks. 16 åring i Norge må du være meldt utflyttet fra Norge og ha bostedsadresse i USA. Det er ingen som kan nekte deg å bruke bilen din på ferie i Norge, akkurat som Svenske 16-åringer kan bruke "Epa-traktoren" sin her. Fantes alltid en 2-3 råe traktorer på besøk under Kongsvinger-marken. Slo an blant fjortisjentene. :w00t:

Vet ikke om du må ha US-skilter på bilen, men jeg kan da leie/kjøre bil med Norsk førerkort uten problemer i USA, så hvorfor ikke med USA-førerkort i Norge..

Jeg vil tørre å påstå at du tar litt feil. Hadde ei jente fra USA i klassen i fjor som var utvekslingsstudent, og hun fikk ikke kjøre bil i Norge med amerikansk førerkort (17 år), fordi hun likevel må følge aldersgrensene i landet hun er i.

 

Det blir nesten som om vi skal kreve å kjøpe alkohol i USA når vi har fylt 18, selv om aldersgrensen i USA er 21...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syns det burde bli 16 års grense på lappen her i norge (med liten forbokstav) også !

I USA går veiene i noen delstater for det meste rett fram, derfor er det forsvarlig at 16-åringer har lappen. I andre destater, med mer komplekse og vanskelige veier, er grensen 18 år som i Norge.

 

Jeg vil påstå at norske veier ikke er nkle nok til at 16-åringer skal kunne kjøre bil. Det ville bare økt ulykkeskapasiteten. En annen ting er at øvelseskjøringen da måtte startet når en var 14 år. Da er ikke en gang alle lange nok i bena til å kjøre. 16 år fungerer ikke i Norge.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
er jo galskap å la folk ta lappen i usa forså og kjøre i norge.. er det ikke sånn at man kan ta lappen med automatgir der eller er det bare rykter?

Det kan man faktisk i norge og.... :!:

men da er lappen din kun gyldig på automat biler

 

om man kan ikke bruke et sertifikat fra et annet land dersom man ikke er gammel nok dsv 18

 

hvist du dra til et land der man må være 21 og bare er 20 så kan du mest sansynelig ikke kjøre bil der , selv om bare er på ferie

 

jeg vurderte og kjøre opp når jeg var på ferie i egypt , ingen krav, ingen teori alt man måtte gjøre var og kjøre 200m rett fram og rygge tilbake.

eller hvist man var rik betalte man bare norn tusen egyptike penger mere for den , jeg som turist måtte sikkert betalt enda litt til,:p

Lenke til kommentar

Jeg tok lappen da jeg var 17 i USA. Jeg var der som utvekslingselev.

Først tok jeg teorikurs og så 8 timer med obligatorisk kjøring. Kosta meg ca 2000 ++ kr. Etterpå var det å troppe opp på "biltilsynet" og ta teori prøven. Deretter tok jeg den praktiske kjøreprøven. Den kan du ta i din egen bil om du vil - bare sålenge den har riktige lys osv. Vi brukte den som tilhørte kjøreopplæringa, dvs en med automat.

 

I kjøreprøven kjørte vi ut på gaten, til neste kryss, rundt kvartalet, tilbake til biltilsynet, rygga mellom 2 pinner, og ferdig. Hele kjøringa tok ca 14-15 minutter.

 

Hvis du har hatt førerkortet i 6mnd kan du søke det norske biltilsynet om at det skal "godkjennes" som et norsk førerkort. (når du er gammel nok iflg norske regler)

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Nå har du klart å klare å bumpe en tråd som er nesten 7 år gammel, godt jobbet.

 

Jeg ville ikke anbefalt å bryte retningslinjene til de du reiser med. Sannsynligvis er du ikke forsikret godt nok til å kjøre motoriserte kjøretøy, og det er veldig kjedelig å få en enormt krav mot deg, spesielt når praksisen med å saksøke for potensiell tapt inntekt og nedsatt livskvalitet og hele rekka er såpass utbredt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det stemmer at man ikke kan kjøre motorisert kjøretøy, blant annet hos AFS.

Jeg valgte å "følge reglene" til AFS da jeg var i USA som utvekslingselev for 5-6 år siden.

 

Det er jo slik at i USA, så er det personen som er forsikret, og ikke bilen som i Norge.

 

Alternativet ditt kan være å ta opp privat forsikring hos forsikringsselskap i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...