Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har butikker i norge lov til å selge varer som er utgått på dato?

8775420[/snapback]

Nei. Sannsynligheten er stor for at du får det gratis om du finner noe som er gått ut. Om de i det hele tatt vil gi det det, kanskje de ikke har lov til det heller.

Skrevet

Har hørt at kan man selge varer som har overskredet "Best før"-datoen (dersom varen er i tilfredsstillende stand), men ikke varer som har overskredet "Siste forbruksdag"-datoen. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.

Skrevet
Nedre grense for temperatur eksisterer fordi temperatur er et uttrykk for hvor fort atomene i et legeme vibrerer. Når hastigheten er 0, er temperaturen på det absolutte nullpunkt, 0 grader Kelvin (-273.15 celsius).

En øvre grense eksisterer ikke, fordi jo nærmere atomenes hastighet nærmer seg lyset, jo mer energi trengs for å øke hastigheten enda litt til. For å oppnå lyshastighet, må du tilføre en uendelig mengde energi. Og det går ikke :)

8772279[/snapback]

Så, derfor er det nemlig en øvre grense for temperatur, eller? ;)

8774000[/snapback]

Nei, fordi du kan tilføre uendelige mengder med energi uten at partiklene bryter lysfartbarrieren, og dermed får du høyere og høyere temperatur, selv om hastigheten stiger med stadig lavere intervaller per Joule jo høyere du kommer.

Skrevet
Har hørt at kan man selge varer som har overskredet "Best før"-datoen (dersom varen er i tilfredsstillende stand), men ikke varer som har overskredet "Siste forbruksdag"-datoen. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.

8775514[/snapback]

Tror det stemmer bra.

Der jeg jobber selger vi mat som nærmer seg siste forbruksdag for halv pris, og det samme med mat som har overskredet best før grensen.

Mat som har røket over siste forbruksdag går i retur =)

Skrevet
Si man har en ganske myk ball, som man kaster motsatt vei som tyngde kraften, med en plate/hard materiale som "tak".

Hvorfor vil en ball som blir kastet mot platen og treffer ha en kortere "hang time" en det ballen som ikke treffer plata?

ALtså, hm, tenk du ligger på ett gulv, og kaster en ball oppover. Hvis du treffer taket kommer ballen raskt ned, men bommer du (kaster for kort) så kommer den saktere ned.

WHY?

8775109[/snapback]

Ballen som treffer taket vil utvikle energi i motsatt retning, som jeg tror blir kalt trampolineeffekt, og vil derfor treffe bakken før ballen som ikke traff taket.

Ballen som treffer taket får altså en "boost" i motsatt retning :)

Skrevet

8775514[/snapback]

Tror det stemmer bra.

Der jeg jobber selger vi mat som nærmer seg siste forbruksdag for halv pris, og det samme med mat som har overskredet best før grensen.

Mat som har røket over siste forbruksdag går i retur =)

8775925[/snapback]

Som en liten digresjon kan det nevnes at man ikke har lov til å selge kjøtt det ikke står noen dato på, hvis lappen har falt av for eksempel.

Skrevet

Jeg tror jeg har hørt at man ikke har lov å selge matvareprodukter uten at det står hva som er brukt, kalori-innhold og dato.

Vet ikke om dette er riktig eller ikke, så hadde vært fint om noen kunne korrektert meg.

Skrevet
Jeg tror jeg har hørt at man ikke har lov å selge matvareprodukter uten at det står hva som er brukt, kalori-innhold og dato.

Vet ikke om dette er riktig eller ikke, så hadde vært fint om noen kunne korrektert meg.

8776409[/snapback]

Mye godteri o.l. har ingen etikett med energiinnhold.

Skrevet

8776409[/snapback]

Mye godteri o.l. har ingen etikett med energiinnhold.

8776417[/snapback]

Jeg har sett etter mange ganger, men jeg har aldri sett at det mangler. Men kan det være at det er de kan slippe unna regelen så lenge de er produsert feks i Sverige?

Skrevet

Ok, svar meg kjapt og bra. :wee:

Hva er raskeste måten å bli kvitt "tørr" hoste? Også kalt røykehoste.

Har ikke hatt røyk siden klokken 3 søndags ettermiddag og vil ikke ha røyk før hosten er vekke

Så, hva kan jeg gjøre? *host**host*

Skrevet

Den vil forsvinne når du får røyken ut av systemet,. Etter 7 dager uten røyk, vil den i all hovedsak være borte. Dette ifølge min far som slutta for 10 år sia.

Se på det som ei ideell tid å slutte. Du sparer mye penger, og kondisen din blir dramatisk bedre etter få dager ;)

Skrevet

Jepp, har store planer om å slutte nå.

Har egentlig bare røyk i nesten 1 år nå.

Jeg trur jeg har oppskriften her:

Dårlig kondis/helse + Røyk = Røykhoste veldig fort.

Kan det stemme? =P

Skrevet

Hvordan kan jeg oppbevare kyllingsalaten uten at den blir bløt og ekkel?

Laget kyllingsalat en gang og hadde den i en plast bolle med plast over. Men etter litt så ble den bløt og jævlig.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...