Gå til innhold

hvilken klokke går rett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
halla :p , alle har vert i den diskusjonen om hvem sin klokke som er rett. men hvis man tenker på vedensbasis. hvilken klokke er egentlig rett?. hva om vi mistet tiden over hele verden, alle klokker stoppet. hvordan hadde vi da skulle klart å finne den igen?

på nyttårsaften da første rakett skytes opp stiller vi alle klokkene våres på 00:00 :whistle:

Lenke til kommentar
halla :p , alle har vert i den diskusjonen om hvem sin klokke som er rett. men hvis man tenker på vedensbasis. hvilken klokke er egentlig rett?. hva om vi mistet tiden over hele verden, alle klokker stoppet. hvordan hadde vi da skulle klart å finne den igen?

på nyttårsaften da første rakett skytes opp stiller vi alle klokkene våres på 00:00 :whistle:

Her begynner rakettene ca. kl. 8 den 30. Desember, hva gjør jeg da?? :hmm:

Lenke til kommentar
halla :p , alle har vert i den diskusjonen om hvem sin klokke som er rett. men hvis man tenker på vedensbasis. hvilken klokke er egentlig rett?. hva om vi mistet tiden over hele verden, alle klokker stoppet. hvordan hadde vi da skulle klart å finne den igen?

på nyttårsaften da første rakett skytes opp stiller vi alle klokkene våres på 00:00 :whistle:

Her begynner rakettene ca. kl. 8 den 30. Desember, hva gjør jeg da?? :hmm:

Noe helt annet enn FlexGym i hvert fall.

Lenke til kommentar

En historisk anekdote. Jeg tar dette ut fra hukommelsen min, så noen detaljer kan være litt feil:

 

Da den gamle parlamentsbygningen i London brant på 1800-tallet og det skulle bygges nytt, ble det bestemt at urverket i klokketårnet skulle ha en nøyaktighet på maksimum ett sekunds avvik i uken. Det var forresten den kongelige astronomen i Greenwich som bestemte dette.

 

På den tiden var ikke dette noen liten utfordring, ihvertfall ikke i et urverk på størrelse med en jevnt norsk sveiseverksted. Klokkemakerne som til slutt fikk det ærerike oppdraget (hvis navn jeg ikke husker, de holder sikkert på med denslags fortsatt) klarte det ikke helt på første forsøk, klokken var ikke nøyaktig nok. Men de fant fort ut at hvis de la en penny (av god gammeldags type) oppå pendelen, så sakket klokken med et sekund i døgnet, og hvis de fjernet en penny så satte klokken opp farten igjen. Slik klarte man kravet om maks ett sekunds avvik i uken.

 

Forresten, under Annen verdenskrig fikk parlamentsbygningen seg en fulltreffer av en tysk bombe, som selvsagt rystet godt. Klokken i tårnet sakket bare av et par sekunder og tikket ufortrødent videre. Og misvisningen fikset de ved å fjerne et par slanter fra pendelen.

 

Hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke har brukt navnet "Big Ben" i det hele tatt i denne teksten, så skyldes det at det er KLOKKEN (i.e. forvokst bjelle) som heter Big Ben, og ikke urverket eller tårnet. Men det er en helt annen historie...

Lenke til kommentar
egentlig er det bare soluret som går 100% riktig, da tiden er regnet ut fra hvor solen står...

Soluret går neppe rett i det hele tatt. Årstidsforandringer osv tas ikke med i beregningen til soluret. Og hva med områder hvor det er midnattssol?

Det er ikke så mange problemer med soluret ang. midnattsol, men derimot mørketid ;)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Det er vel egentlig bare universet som går 100% riktig. Om jeg husker riktig måtte man hoppe over et sekund eller to på nyttårsaften for noen år siden da tidsregningen vår hadde sklidd ut litt.

universet??

 

har/er det noe klokke??

 

de har problemer med å finne ut tiden fordi de ikke vet 101% nøyaktig hvor lenge ett år er, altså hvor lenge det er til solen er på akkurat samme posisjon...

hvis de regner 1 sec feil så blir jo det 100 sec på 100 år :omg:

 

dette er egentlig bare tull, vi trenger ikke en superklokke som går 100% riktig, men en som går 95% riktig, må de stille den inn en gang i blandt så gjør vel ikke det så mye...

 

er jo bare den klokken som går riktig uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...