Gå til innhold

Kan du justere parabol? (Trondheim)


Anbefalte innlegg

Morn!

Vi har gått til innkjøp av en Canal Digital parabol, og har fått festet den på veggen. Er usikre på om den vender "nok" mot syd, til å motta signaler... Har du peiling på slikt, og i tillegg holder til i Trondheim, er du mannen/kvinnen vi leter etter. De store selskapene krever masse penger for slikt, noe vi ikke er så villige til å betale. Vi skjønner jo at vi må betale noe, men satser på hjelp fra noen "hjemme-hjelpere" før vi leier en "proff". Hva er de klassiske feilene når det gjelder justering av parabol? Send meg en PM om du er interessert i å hjelpe til, dusør utloves....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morn!

Vi har gått til innkjøp av en Canal Digital parabol, og har fått festet den på veggen. Er usikre på om den vender "nok" mot syd, til å motta signaler... Har du peiling på slikt, og i tillegg holder til i Trondheim, er du mannen/kvinnen vi leter etter. De store selskapene krever masse penger for slikt, noe vi ikke er så villige til å betale. Vi skjønner jo at vi må betale noe, men satser på hjelp fra noen "hjemme-hjelpere" før vi leier en "proff". Hva er de klassiske feilene når det gjelder justering av parabol? Send meg en PM om du er interessert i å hjelpe til, dusør utloves....

bruk kompass

hvis du ser på feste. så har den runde stangen små merker som er delt opp i 360 grader.og på parabolen er det en strek.sett streken på den graden canal+ ligger på og du er nesten i mål da er det bare å finjustere.

Endret av nosto
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Spør noen venner eller familie om de har et kompass å låne deg. OBS: Det må være et med 360 grader, ikke 400 grader orienteringskompass!

 

Så titter du på et kart over Trondheim for å finne ut sånn nogenlunde hvor langt Øst byen ligger.

 

Deretter finner du ut hvor satelitten ligger på himmelen,, tror den skal være 1 grad Vest eller deromkring ;)

 

Nå må du trekke fra Østlig lengdegrad for å korrigere mot nullmeridian. For eksempel hvis Trondheim ligger 10 grader mot øst, mens satelitten ligger 1 grader vest, så blir retningen parabolen skal stå i forhold til rett Sør ca 11 Grader.

 

Det du gjør er å vri kompasset til nåla står i sør, og så vrir du den runde skalaen (vet ikke hva den heter ;) ) til at den står på 11 grader mot Vest.

 

Høydevinkelen som parabolen din skal være er jeg ikke sikker på, du får lese monteringsbeskrivelse eller ringe support, eventuelt prøve deg fram.

 

Mens du vrir på parabolen er det lurt om du har noen til å hjelpe deg innendørs. Få noen til å titte på signalstyrken i menyen til mottakeren mens du vrir og vrenger på parabolantenna utendørs :p

 

PS: Hvis det er noen tv butikker der som kan låne deg en Sat-Tracker ( liten dingst til å koble til ledninga fra parabolen), så finner du satelittene enkelt :)

 

NB: Jeg vet IKKE hvilken lengdegrad Trondheim befinner seg på, dete må du sjekke!

Lenke til kommentar

Ja vi satt opp parabol her om dagen vi også. Holdt på i flere timer med å få stilt inn parabolen ... men fikk det ikke til før vi skjønte at den ikke fikk signal fordi trærne var i veien så vi måtte sette den helt oppå taket og da bare vridde vi litt på parabolen så kom signalet med en gang. Det er egenbtlig ikke så vansklig, og man burde være 2 personer .. en som ser på tv'en på signalet og en som styrer parabolen, da går det kjempe greit. Det aller vanskligste må vel være å finne en egnet plass hvor parabolen har fri sikt.

 

Vell, man burde vite sånn någen lunde i hvilken retning den skal stå da, men det står det i instruksjons boka. Dessuten kan man kjøpe sånn pipe greie på biltema til rundt 50 kr som de proffe bruker for å stille den inn.

Lenke til kommentar

EDIT: Argh, brukte litt for lang tid her. Vel, det er noen gode tips her som kanskje kan hjelpe likevel så jeg lar posten stå...

 

Ikke svar på ting du ikke vet noe om!

 

Signalene skal slettes ikke reflekteres i bakken. Det benyttes offset-antenner til dette her. Antenna skal helle litt fremover. I trondheim vil jeg gjette på at dersom du holder en tråd (med noe tungt i andre enden) over toppen av antenna, så skal tråden krysse LNB armen omtrent 10-12 cm fra nedre kant av parabolen. Det vil se ut som den peker nedover, men på grunn av at LNB hodene ikke er sentrert midt i antenna, så vil det bli som om du ser skjevt på et speil.

 

En kollega av meg har laget denne siden, som vi benytter en del på jobb:

Online Satellite Calculations

Nest øverst vil du finne antenna look angles, som er den kalkulatoren du skal bruke (det tar tid å laste ned, så være tolmodig). Etter hva jeg kan se så skal antenna peke nøyaktig samme retning som sola når klokka er 13:58. Dersom du har sol, så line opp antenna etter skyggen. Jeg antar at du har to mottakshoder på antenna. Du skal da line det opp slik at skyggen fra det venstre mottakshodet (sett fra bak antenna) skal treffe midt der armen kommer ut fra parabolen. Da har du funnet azimuth (venstre-høyre) med ganske stor nøyaktighet. Deretter fører du antenna nedover til det tråd trikset jeg fortalte om stemmer ganske bra. Jeg har aldri satt opp en antenne så langt nord, men det skal være i området der jeg sa. Uansett så skal antenna ikke "peke oppover" men være litt fremoverlent om du skjønner. Det ser rart ut, men er riktig.

 

Elevasjonen din skal være omtrentlig 18 grader. Det er godt mulig at det er en eller annen indikasjon på antenna som viser omtrentlig elevasjon. Ikke stol for mye på denne.

 

For å være sikker på at det er fri sikt til satelitten der du står (finne ut om det er trær eller bygninger i vegen for eksempel) så kan du lage deg en 18 graders vinkel ved å klippe til litt papp (eller noe annet) og legge den ene siden vannrett, for så å se langs den andre siden. Du vil da se i nøyaktig den retningen antennesignalene skal komme fra.

 

Hadde jeg bodd i Trondheim skulle jeg hjulpet dere, men jeg bor langt derfra dessverre... Lykke til!

 

-Ko_deZ-

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar

Kjøp en Sat-beeper på clas ohlson.

 

 

"Satellittsøker "Sat beeper". Et akustisk hjelpemiddel for justering av parabolantennen. Søkeren kobles mellom antenne og mottaker. Endrer tonehøyde etter satellittens signalstyrke. Frekvensområde 950-2150 MHz. Både for analoge og digitale sendinger. Leveres med ørepropp."

 

149kr

 

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/fs_mm....72&IsCampaign=N

Endret av AX_
Lenke til kommentar

nei gjør nå som jeg sa da. Still antenna rett mot sola klokken 13:58 (bruk skygge metoden. Skyggen fra det venstre hodet skal treffe midt på antenna nøyaktig klokken 13:58). Der fester du høyre/venstre justeringa. Deretter beveger du antenna sakte men sikkert nedover til du får signal. Det er veldig lett å treffe riktig med denne løsningen.

 

Har du noen du kjenner som har parabol, så ta med mottageren dit og scan for kanaler. Sett mottageren da på kanalen kiosk1 (fordi denne er ukryptert og kommer fortere frem enn de fleste andre), og skru opp lyden. Når du da justerer antenna nedover så vil du høre når du treffer. Juster saaaakte.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Prøvde å sette opp min parabol med kompass men det ble bare kødd, så på andres retning og sveipet over himmelen til jeg fikk inn så sterkt signal som mulig og skrudde det godt fast. Hadde tenkt å kjøpe SatBeeper, men det får kanskje bli neste gang.

 

Sliter med noen kanaler fra Canal Digital for tiden, Blandt annet TVNorge og Discovery, får masse mosaikk og når jeg sjekker signal så går det jojo fra 0-80% hele tiden. Har sjekket kabelen og det er ikke noe feil på den. Jeg har viasat på samme parabolen og alt funker helt fint på det LNB hodet.

 

Andre som opplever det samme?

Lenke til kommentar

Jeg hadde problem med at bildet ble svart, for så å komme tilbake det neste sekundet, dette gjentok seg hele tiden. Signalet droppet til 0 mens dette skjedde.

Jeg kappet av 10cm av enden av kabelen som går til hodene på antennen, og satte på ny plugg. Jeg tror det var korrosjon av kabelen som gjorde det. Fukt som kom inn i pluggen, og den korroderte oppover i kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...