Gå til innhold

Kan man oppgradere BIOSen uten OS?


Audun265

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har problemer med pcen min som jeg har satt sammen for ikke så lenge siden.

 

Jeg har ikke instalert OS, og får det ikke til fordi pcen klikker, nesten i beynnelesen av istalasjonen. Den klikker også når jeg er i BIOS etter en stund. Og når jeg går på "Save and Exit" så skjer det ingen ting. så må jeg slå av pcen. Og så kommer det feil meldinger i for av noen leds på min D-bracket. Så tar jeg ut Batteriet til BIOSen noen minutter, clearer BIOS også med jumperen. Og så er det samme som skjer igjen. men det varier litt med feila, men det kommer de samme, om hverandre.

 

Så jeg tror det er noe feil med BIOS, og derfor tror jeg at en oppgradert utgave vil funke bedere.

 

Derfor lurer på om det går ann å opgradere BIOSen uten OS.

 

Hvis det ikke er BIOS som er feil, si gjerne hva dere tror som er feilen.

 

Takk for all help! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel (ihvertfall på bittelittegranne eldre hovedkort) så pleide man alltid å oppgradere BIOS uten OS. Man bare laga en bootdisk med BIOS-en og flash-programmet på.

 

Last ned BIOS på en annen PC og kopier ut på en bootdisk, og stapp den i PC'n din. Skal funke fett. (Altså.. vet ikke om det løser problemet, men du får ihvertfall oppgradert BIOS-en).

 

Men hvis OC'n din er veldig ustabil så bør du passe på at den ikke klikker under oppgraderinga.

Lenke til kommentar

Den vanligste metoden er å flashe BIOS uten OS, altså lage en flash-bootdisk, starte maskinen med floppy'en i og flashe BIOS (står en guide på nettsiden til produsenten av HK'et ditt).

 

Det som kan være lurt hvis PC'en er veldig ustabil, er å ta ut av alt som ikke trengs (det som trengs er: HK, CPU, RAM, PSU, skjermkort og floppy) og underklokke skikkelig (100MHz FSB, og høye timings på minnet).

Lenke til kommentar

DOS Flashing kan vel egentlig alle hovedkort som sedsberg beskriver...

www.google.com søk på bios flashing eller noe for en guide...

finnes også på hovedkortet sin bios side vil jeg tro.

 

Men det aller letteste er å klage på kortet... (om kortet er så ustabilt at det ikke kan kjøre et dos spill eller to fra diskett uten å klikke...)

 

Ta ut minne, pci kort, evt. ekstra harddisker og start med å prøve minnebrike for minnebrikke (om du har muligheten). Bruk eliminasjonsmetoden for å finne feil, om du ikke alt har gjort det.

Returner så hovedkortet og si at du vil ha ett nytt (du har krav på å få dekket returporto i forbindelse med feil/mangler, i følge kjøpsloven).

Lenke til kommentar
Det er en helt vanlig floppy (3,5") med alle filene som trengs til å flashe.

 

(Mer info på HK-produsenten hjemmeside)

men det står på doc filen som følger meg bios oppgraderingen at:

 

WARNING!!!!!

DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK!!!!

DON'T FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE!!!!

DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!!

Lenke til kommentar

Last ned Dr DOS Disk For Bios Flashing på denne siden og gå til produsenten av hk ditt, last ned flash programmet for DOS og oppdateringen til bios'en din. Følg evnt. innstrukser for hvordan du flasher på hjemmesiden til hk produsenten.

 

Du kan og prøve og velge å "save" uten "exit" også "save and exit" i bios, dette kan og fungere. Men det er viktig at du vet at innstillingene er korrekte før du "saver".

 

Mvh Meg.

Lenke til kommentar

Det vanligste er å bruke diskett eller CD til å flashe med. Enten det eller å flashe fra windows.

 

Hvis du setter likhetstegn mellom windows og OS så er svaret: ja, du kan flashe bios uten windows. (Forøvrig så er også DOS og andre oppstart CD'er et eget OS så det blir litt feil å si at man ikke har noe OS i det hele tatt selv om man ikke har Windows.)

Lenke til kommentar
Det vanligste er å bruke diskett eller CD til å flashe med. Enten det eller å flashe fra windows.

 

Hvis du setter likhetstegn mellom windows og OS så er svaret: ja, du kan flashe bios uten windows. (Forøvrig så er også DOS og andre oppstart CD'er et eget OS så det blir litt feil å si at man ikke har noe OS i det hele tatt selv om man ikke har Windows.)

Jeg har ikke Dos heller, pcen min er alldrig brukt før.

Lenke til kommentar
DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!!

Dette er vel den eneste advarselen av de tre som er i doc-fila du burde høre på.

 

finn problemet før du starter å flashe et ustabilt hovedkort....

 

Og så kommer det feil meldinger i for av noen leds på min D-bracket.

 

I manualen står det hva feilkodene som d-led gir fra seg betyr, tolk koden og finn problemet. (og post her hvis du ikke finner en løsning utifra feilkoden)

Lenke til kommentar
Last ned Dr DOS Disk For Bios Flashing på denne siden og gå til produsenten av hk ditt, last ned flash programmet for DOS og oppdateringen til bios'en din. Følg evnt. innstrukser for hvordan du flasher på hjemmesiden til hk produsenten.

 

Du kan og prøve og velge å "save" uten "exit" også "save and exit" i bios, dette kan og fungere. Men det er viktig at du vet at innstillingene er korrekte før du "saver".

 

Mvh Meg.

Skal jeg legge Bios filen på den Dr Bot disk for BIOS flashing eller på en annen?

Lenke til kommentar

som sagt ikke flash biosen før du vet hva som forårsaker problemet. Dersom pcen går ned for telling under flashingen kan du ligge veldig tynnt ann., kanksje også ødelegge hovedkortet.

Prøv heller komponent for komponent.

Begynn med:

1 hovedkort,cpu. et stk minnebrikke, et stk grafikkort (helst et gammelt pci kort dersom du har et slikt liggende)

2 hovedkort cpu ,2stk minnebrikke (dersom du kjører dual channel)

3 samme som 2 men med agp grafikkort

4 samme som 3 men med harddisker tilkoblet

5 eventuelle tilleggskort kan nå kobles til.

 

Mest sansynlig etter min mening er vel at ram brikken(e) er kaputt. Dersom du har flere prøv med en om gangen. Andre feilkilder kan være at cpuen går for varm...men da vill normalt pcen skru seg selv av.

Lykke til med feilsøkingen

Lenke til kommentar
som sagt ikke flash biosen før du vet hva som forårsaker problemet. Dersom pcen går ned for telling under flashingen kan du ligge veldig tynnt ann., kanksje også ødelegge hovedkortet.

Prøv heller komponent for komponent.

Begynn med:

1 hovedkort,cpu. et stk minnebrikke, et stk grafikkort (helst et gammelt pci kort dersom du har et slikt liggende)

2 hovedkort cpu ,2stk minnebrikke (dersom du kjører dual channel)

3 samme som 2 men med agp grafikkort

4 samme som 3 men med harddisker tilkoblet

5 eventuelle tilleggskort kan nå kobles til.

 

Mest sansynlig etter min mening er vel at ram brikken(e) er kaputt. Dersom du har flere prøv med en om gangen. Andre feilkilder kan være at cpuen går for varm...men da vill normalt pcen skru seg selv av.

Lykke til med feilsøkingen

Tror du jeg er helt dom eller?

 

Jeg har teste med og uten det meste som er mulig.

 

Minne funker fint jeg testet det hos min bror.

 

Jeg har ikke i Lydkort, Jeg har prøvd uten dvd-spiller og disket-stasjon, det er ikke skjermkortet, det er ingeng ting med det å gjøre dessuten så ser jeg ting på skjermen. Og jeg tror heller ikke det er CPUen siden pcen går.

 

Jeg har en 92 mm vifte type Zalman så jeg tror ikke den blir for varm og den slår seg ikke selv av.

 

jeg har også ringt til Norek å snakket med de, og de tror også det er Hovekortet, kanskje BIOSen, og så jeg skulle prøve å oppgradere biosen først, men jeg som nevnte det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...