Gå til innhold

kan dette toppes?


devo_thj

Anbefalte innlegg

fikk en gammel sliten pc for noen dager siden som var full av støv, gjorde den ren osv, og satt alt sammen igjen. psu lagde lyder som hørtes ut som en skadeskutt irakisk tanks, og etter kanskje et sekund inni POSTen stoppa alt med en pen hvit linje over skjermen. så snur jeg meg og ser ned i det åpne kabinettet for å se hvor lukta (O_o) kommer fra, og der ser jeg en amd 850 mhz ryke som bare f*... kjøleren var ikke på men herregud det får da være grenser for hvor fort temperaturen stiger i en cpu :p

Uansett, lurer på om noen har vært borti noe av det samme bare for moro skyld, i sammenheng med f.eks overklokking? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

uten kjøling svir du en cpu på null komma blåbær. Surf www.tomshardware.com etter en test de hadde en stund tilbake om kjøling på P4 og AMD XP cpu'er. Der ser du hva som skjer. ^^

Lenke til kommentar

At folk ikke lærer. Det er en grunn til at en cpu har ei kjøleribbe med vifte, bare pcer som er spesielt laget for å bruke passiv kjøling (noen via) eller urgammle pentium 1 kan tåle korte perioder uten kjøleribbe.

 

Selve kjøleblokka blir en forlengelse av overflaten til cpu og dermed større areal å varme opp før den eventuelt tar kvelden hvis den ikke har vifte.

 

Men greit nok, du har sikkert lært av dette håper jeg ;)

Lenke til kommentar

En dm^3 vann (dvs en liter) krever vel ca 4200J for å varmes opp en grad. En CPU-kjerne er vel 1cm x 1 cm x 1mm = 0,0001dm^3. Dvs, at en vanndråpe på størrelse med en CPU-kjerne trenger 4200J * 0,0001 = 0,42J for å bli varmet 1 grad.

 

Med 40W varmeutvikling, vil vann-CPUen vår øke temperaturen med 40 / 0,42 = 95,2 grader per sekund. Når vi så tenker på at silisium har langt lavere varmekapasitet enn vann (det krever mindre energi for å varmes), er det da rart at jævelskapen svir seg fort ? :roll:

 

 

Jeg brukte vann, siden det var bare det stoffet jeg husket ca. varmekapasitet til. Hvis noen har tallene for silisium, kom gjerne med dem ;)

Lenke til kommentar
AMD uten vifte ja...

AMD har ALLTID hatt store varmeproblemer! Så synd det 850 mhz ut i røyk...

 

Men frykt ikke de koster vel bare 300 kr for en 1.2 mhz duron... om de fremdeles er på komplett.no da ...

Hvilken CPU klarer seg uten kjøleribbe (av dagens)?

Tipper det ikke bare er AMD CPU's som svir seg da.....

Lenke til kommentar
ingen av dagens prosessorer svir seg vel uten kjøling :!:

jeg passiv kjølte min XP2500@3200 men den lå på 70-80 grader

 

:p deg

De fleste forbinder passiv kjøling med å fjerne vifta fra kjøleribba.. I denne tråden snakker de om å kjøre med naken prosessor... dvs.. nada kjølevifte og nada kjøleribbe.

 

edit: syntax

Endret av hart
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde en Athlon 1.2 GHz som jeg satte kjøleren litt skeivt på, da var det god natt med en gang.

Tok av kjøleren og lot strømmen stå på. Etter en liten stund smeltet loddingene på selve prosessoren. Husker ikke temperaturen der loddetinn smelter, men det er vel en 140 grader eller noe slikt.

Da jeg kjente varmen i ansiktet ca 1 meter unna, slo jeg dritten av.

CPU'en var selvfølgelig ødelagt, men hovedkortet berget seg.

 

P4 klokker seg ned når den blir for varm.

Skulle kjøleren på nye prosessorer "falle" av, blir AMD sine CPU'er døde ganske fort, men P4 sine overlever med mindre brannsår. :dribble:

Lenke til kommentar

UFO: Etter mine beregninger (kan være feil, men) så blir tilsvarende tall for silisium, med alle andre data akkurat som du regnet ut med vann, ca 571 grader per sekund. Det går vel i realiteten litt tregere enn som så, pga at litt varme avgis til omgivelsene, men fort er det ingen tvil om at det går.

*: Det var de gamle Palomino-kjernene som brant opp hvis du tok av kjøleribben. Athlon XP (Throughbred og Barton) og nyere AMD CPUer har nå en tilsvarende funksjon som Itel-CPUene har, som skrur hastigheten ned i tilfelle overoppheting.

Lenke til kommentar

tja man må ta hensyn til hva cpuen er laget av og 40w effekt er prakitsk talt ingen ting men noen som har holdt i en mostand rett etter den har hatt strøm på seg den er noe varm. samme gjelder egentlig en transistor. de blir sykt varme og det er det som brenner seg. uten kjøling

 

 

dessuten loddetin smelter på et sted mellom 190 grader og 250 grader men ett hardere lodde tin stoff smeltes ved rundt 500 - 750 grader. som sagt det kommer ann på materialet

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke vært borti en skadeskutt irakisk tanks. jeg har heller ikke brent noen cpu enda:) Jeg har settet 75 grader som maksimum temp for cpu, slik at den skal koble av om vannkjølingen skal ta kvelden. aner ikke om den beskyttelsen egentlig virker, og i alle fall ikke midt i postingen.

Endret av capy
Lenke til kommentar

ok jeg hadde ikke akkurat noe behov for denne cpu'en men nå vet jeg at det tar et par sekunder før det er god natt uansett.. :) kan ihvertfall bekrefte det at intel generellt sett overlever sånne ting, en jeg kjenner hadde ikke satt på ribba skikkelig og da slo pcen seg automatisk av inni windows eller hvor det enn var... det viste seg at den gjorde det når temperaturen nådde 100 grader :O... men prosessor og hovedkort er i daglig bruk enda og virker som bare det... forresten er det hovedkortet jeg svei cpu'en på fremdeles i orden og jeg bruker faktisk minne brikka som fulgte med på en av de andre pcen jeg har... ;) og ja, de selger ennå den "gamle" amd-prosessoren på 1.6 ghz på komplett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...