Gå til innhold

Bilde-Quiz - Gjett filmen!


Venerable

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der ja, så kom pudding-scenen.

"What we need now is another WAR!"

Burde selvsagt tatt hintet mye tidligere (baby-scenen), men veldig bra utvalg av ikke fullt for avslørende bilder, og sleit litt (skammelig at jeg gjorde så, for filmen er jo blant en av favorittene mine) men igjen, bra valg av bilder. 

Liker det bildet med guttungen og hodet gjennom et ape skilt, like før rat-monkey scenen og den fryktelige mora til filmens stakkarslige figur.  

Ellers ble jo en annen kult-film av samme regissør nevnt på forrige side av ClarkCabe, Meet the Feebles, så igjen, her skulle man vært kjappere ute med avtrekkeren. 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tatt den der uansett gitt tid. Men det kan jo hende jeg tar en ritt på andre filmer av Jackson jeg ikke har sett. Han har jo en ganske original stil, virker det til. Og da tiden før 2000. Det blir litt som med noen Brian De Palma Filmer jeg ble tipset om her, som er fra tiden hans rundt/før Scar Face.

Lenke til kommentar
ClarkGable skrev (2 minutter siden):

Han har jo en ganske original stil, virker det til. Og da tiden før 2000.

De fleste filmene hans frem til og med The Frighteners (1996), er faktisk av typen underholdning som jeg har med årene og utallige besøk senere endt opp med å foretrekke, da fremfor hans langt større Hollywood produksjoner. Ikke at disse er direkte "fæle", men er noe med den helt spesielle stemningen, sjarmen og stilen som preget hans tidligere arbeid.

Må snart fly avsted, mat, fotball og film (i den rekkefølgen, mer eller mindre) er rett rundt hjørnet, så prøver meg på denne oppgaven, og hvor vi er inne i noe lignende genre, kanskje litt mer "seriøs" enn splætter-komediene til Jackson, men likefullt ei interessant liten film og der ble til i samme tiår/periode:

zXaA4r2.jpgwKLs3L2.jpgkqRTdaN.jpg3GQN5Sn.jpg

Og, tja, kan jo slenge på et lite hint til.Handlingen er ikke så langt unna den man finner igjen i lignende filmer som Trick or Treat (1986), 976-EVIL (1988) og tja, vi snakker definitivt ingen Oscar vinner her, men likevel ei ganske så severdig type underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, der var en mildt sagt ellevill fotballkamp forbi, tar en time-out før det blir film, men inntil da legger jeg ut et par nye hint:

heODZpR.jpgDou7Heu.pngfLZaqpl.jpg

Den unge hovedrolleinnehaveren, hadde vel og forblir vel mest kjent for sin rolle i en av det tiårets aller største filmsuksesser, men greide aldri å matche film med den type suksess, selv om senest i fjor gjorde et bittelite innhopp (knapt nok det) i den siste av filmseriens unødvendig mange "fortsettelser" men for nevnte skuespiller/karakter, ble det mest sannsynlig siste stopp.

Handlingen dreier seg om virtuell virkelighet, da med ei krim-mysterie rettet plot dyttet inn, og ikke minst baksiden med å bli litt for avhengig av denne type "verden", fremfor det virkelige livet.

Lenke til kommentar

Brainscan (1994) er riktig. 

Har alltid likt Langella i skrekk og thriller genren, spesielt i The Ninth Gate, men kanskje ikke særlig stor rolle, men hans tilstedeværelse går igjen hele veien, selv når man kun har stemmen hans å gå. 

Synd karrieren til Edward Furlong aldri helt tok av, selv om han gjorde flere fine innhopp i gode filmer utover 90-tallet, men personlige problemer virket å veie for tungt.

Lenke til kommentar

Ordet brainscan var også tilfeldigvis et tema i første episode av Spicy City. Episoden kunne minne om en av få episoder jeg har sett av Black Mirror. USS Callister, med Jesse Plemons. Forøvrig en flott episode for den som liker Star Trek.

Spoiler

9AE7ADC0-802D-41EA-BE6F-BB9AE8842C68.thumb.png.3e22ad4b77ac7d45f1fddf190033dfd2.png

Ettersom jeg har sett en del film de siste dagene, følger jeg opp med den siste filmen jeg så.

Ny

 

2297A7AE-F33D-403A-BE13-BFCF7507036E.thumb.png.a8b3d8547d12ad8be2841ed7f24c4c5b.pngFB21DF34-2401-4956-9ABA-65B7DB7A57FD.thumb.png.489c4e45e49a20a8ab8681588d6e44b5.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, synd Don Coscarelli ble påtvunget å gjøre såpass store forandringer med oppfølgeren (men skal ikke si for mye, ettersom du kanskje ikke har sett den før?). Men vet jo at veldig mange fans av filmserien faktisk foretrekker film nummer 2 over førstefilmen, så antar at det er smak og behag, men for meg er førstefilmen helt spesiell, og milevis foran i kvalitet og underholdning, med tanke på hva hva som senere fulgte (kom vel, tja, 4 filmer, godt spredt utover de neste tiårene, siste var tilbake i 2016).

Liker skrekkfilmmusikk der setter stemningen tidlig ut, men da uten å gå fullt løs med all slags "klisjeer", i stedet holde litt igjen, men nok til at man får en grei ide om at det man har i vente de neste 80-90 minuttene vil bli alt annet enn noe forutsigbart, og hvor få skrekkfilm themes oppsummerer den slags (i mine ører da) mer passende enn Phantasm Themet. 

 

Lenke til kommentar

Alltid blitt mektig imponert av hvor gode og vel utført spesial effektene (da med tanke på hvor lavt budsjettet var tilbake i førstefilmen) var i førstefilmen, og synes de har holdt seg meget bra. 

Scenen i begravelsesbyrået, der Mike plutselig står ovenfor The Tall Man og de har en liten "stand-off" før helvete braker løs, er jo fantastisk flott filmet, med de brummende ekle lydene av Spherene til Tall Man som soundtrack, og de umenneskelige skrikelydene når Mike hugget til med kniven sin for å unnslippe marerittet.

Tross av de mange mørkere og ikke fullt så "morsomme" stundene, er det nå likevel kjemien og det tette båndet mellom de tre gutta, som er mye av grunnen til at man er såpass glad i den, og både plass til humor (elsker bruken av kjempe-flua), drama og nei, en fin gjeng med skuespillere, og pleier som oftest å se gjennom filmene utover høsten.

Den lille gitar-jammen de tar utafor dørstokken, er også en flott liten scene. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...