Gå til innhold

Hvor lenge kan en LCD stå på mht. innbrenning?


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk strømspare funksjonen i windows, setter skjermen i standby etter x antall minutter. Det er surt å brenne en LCD for noen felter kan bli lysere enn andre så det vises uansett hva som skjer på skjermen.

 

Det skal noen timer til før det skjer men skjermen er ødelagt når den er brent. TFT skjermen på mobilen min brente seg bare pga teleopratør logoen, går en lys stripe over skjermen der den er/var.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

"Inn-brenning" av skjermer er veldig overhypet (eller var det ihvertfall før i tiden). Selv vanlige CRT-skjermer må stå på i dagesvis (eller ukesvis?) for at det skal bli noe særlig skade-effect av det. "Skaden" i dette tilfelle ville være at du kan se et svakt bilde av det innbrennte skjermbildet selv når du har noe annet på skjermen. Dette ser du ofte på bare på overvåknngs-monitorer som står med samme bildet på i åresvis.

 

Jeg har aldri sett en PC-monitor med slike skader, og jeg har sett maaaaange monitorer i min tid =)

 

så, ved mindre du lar en CRT-skjerm stå på i laaaaaaang tid, og du IKKE har en skjermsparer, og du IKKE har funksjonen i som slår av skjermen etter X minutter når maskinen ikke er i bruk, så er det ingenting å være redd for.

 

Du spør vel og merke om LCD-skjermer, og her er jeg litt mer usikker. Jeg har aldri hørt om at burn-in på LCD monitorer kan i det hele tatt skje. Det er tross alt en helt annen type teknologi. De er i alle fall ikke mer motagelig for dette enn CRT skjermer. Sansynligvis er de helt immune mot fenomenet, eller tar enda lengre tid for å ta skade av det.

 

I alle tilfeller, om du er bekymret over slikt, så bare slå på funksjonen som slår av skjermen din automatisk etter 30 eller 60 minutter etter maskinen sist var i bruk (noen brukte tastatur eller musen). Da unngår du problemet helt, og sparer litt strøm uansett. Ingen grunn til å ikke ha det på med andre ord, siden det ikke er noen negative side-effekter.

 

Håper dette hjalp

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Har en crt på jobben som er "brent" ser login ruta til nt 4.0 på den uansett hva mann jobber med.. :)

Ja, stemmer. Jeg har vel egentlig sett det på skolemaskiner jeg også når jeg tenker over det. men så er det snakk om maskiner som står på hele dagen, hver dag, og står oppe med akkurat samme skjermbilde mesteparten av tiden (NT login). Selv i slike tilfeller der det bare skriker etter å brenne bildet, så er det bare de eldste skjermene du ser effekten på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Okei, så jeg kan ta det helt med ro med herre innbrenninga?

Yepp =) Spesielt fordi du har LCD. Bruk likevel auto-av funksjonen. Alle skjermer inkludert LCD sliter ned lysstyrken og kontrastfohold etterhver som de står på. Så for en sunn og frisk skjerm som skal vare lengst mulig, så la den slå seg av når du ikke bruker den. Ingen vits å bli helt av-knapp-nazi av den grunn, men bruk auto-av funksjonen slik at den ihvertfall ikke står på i timesvis uten at noen engagn er i rommet. Sløs med strøm er det også ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
LCD skjermer har ikke fosfor i billedflaten, slik som plasma og CRT skjermer. LCD-skjermer har flytende krystaller, og disse vil ikke bli preget av å stå med samme bilde i ukesvis.

 

Er 100% sikker i mitt svar når jeg sier at LCD ikke kan ta skade av å stå på med samme bilde konstant!

Dette er tull!!

 

På jobben har vi to 17 lcder (panasonic) brente.

og vi har byttet to 19 lcder (viewsonic) som brant seg for deretter og flippe helt.

Dvs sjermen "rullet" og vi måtte skrue den av og på flere ganger for å få den på.

 

Det må sies at de 2 17" er ca 3år og har stått på det samme bilde hele tiden kunn noen små tall som varierer verdi.

 

De 19'' var ikke så gamle men har ei stripe oppe og nede på ca 3 cm som ikke forandrer seg. Vi har hatt endel problemer med viewsonicene men vi har fått alle nye på garantien. (viewsonic VG191)

 

PeeT

Lenke til kommentar
LCD skjermer har ikke fosfor i billedflaten, slik som plasma og CRT skjermer. LCD-skjermer har flytende krystaller, og disse vil ikke bli preget av å stå med samme bilde i ukesvis.

 

Er 100% sikker i mitt svar når jeg sier at LCD ikke kan ta skade av å stå på med samme bilde konstant!

Dette er tull!!

 

På jobben har vi to 17 lcder (panasonic) brente.

og vi har byttet to 19 lcder (viewsonic) som brant seg for deretter og flippe helt.

Dvs sjermen "rullet" og vi måtte skrue den av og på flere ganger for å få den på.

 

Det må sies at de 2 17" er ca 3år og har stått på det samme bilde hele tiden kunn noen små tall som varierer verdi.

 

De 19'' var ikke så gamle men har ei stripe oppe og nede på ca 3 cm som ikke forandrer seg. Vi har hatt endel problemer med viewsonicene men vi har fått alle nye på garantien. (viewsonic VG191)

 

PeeT

Hold deg til tema!

 

Her snakker vi kun om inbrenning av skjermflaten og det du kommer med der har ikke noe med diskusjonen å gjøre!

 

-J-

Lenke til kommentar
LCD skjermer har ikke fosfor i billedflaten, slik som plasma og CRT skjermer. LCD-skjermer har flytende krystaller, og disse vil ikke bli preget av å stå med samme bilde i ukesvis.

 

Er 100% sikker i mitt svar når jeg sier at LCD ikke kan ta skade av å stå på med samme bilde konstant!

Jepp, kan bekrefte det du sier her ja. Det er kun CRT og Plasma som kan bli berørt av innbrenning av skjermbilde, fordi begge bruker fosforbelegg for å vise et bilde. LCD derimot benytter ikke fosfor, og det er altså fosforet som er grunnen til innbrenning..

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Har lest en plass at LCD projektorer har problemer med at fargene blir blasse etter noen år. Så det er mulig å få forandringer i krystallene.

Men projektorer har jo mye sterkere lys etc, og jeg trodde også at skjermer ikke hadde problem med innbrenning.

 

Her trengs nok referanser til renomerte kilder for å få en avgjørelse.

Lenke til kommentar
At fargene blir blasse er jo ikke akkurat det samme som innbrenning, er det vel? Slå opp i faglitteratur, så vil du se at det er fosforet som er avgjørende..

Helt klar over forskjellen på fosfor og LCD. Men det var visst kun den ene fargen (blå?) som ble blass, og effekten av det kan kanskje minne litt om innbrenning?

 

Plasma har jo 2 typer innbrenningsproblem, hvorav bare det ene gjelder fosfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...