Gå til innhold

Hvor lenge kan en LCD stå på mht. innbrenning?


SvennAndre

Anbefalte innlegg

titta litt rundt, og siden jeg har Viewsonic skjerm selv, fant jeg dette da;

 

http://www.viewsonic.com/support/qa.cfm?to...lcd&question=09

 

Image Persistence

 

Unlike CRT monitors, image persistence or "Burn-In" is not permanent on your LCD panel. To recover from "Burn-In", leave the panel OFF for an extended time. We recommend the use of a screen saver when the ViewPanel is not in use.

 

--

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, var ganske sikker på at LCD'er kan ikke oppleve burn-in, siden krystallene i LCD skjermer er alltid i bevegelse (hele prinsippet bak "liquid crystal" display).

 

http://www.keohi.com/keohihdtv/experttips/...burnin_lcd.html

 

http://www.aviinc.com/projectors-plasmas/lcd-vs-plasma.asp

 

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....TV&HQS=fasset_3

 

Tror ikke jeg trenger å fordype meg mer enn det. Man kan jo og ta en titt inne på www.howstuffworks.com . ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har en Phillips "FlatTV" 37" LCD 1366(1360)x768 HDTV. Etter bare 3 ukers normal bruk (slår av TV'en hele natten og mange timer om dagen) har den innbrenning fra 4:3 tv-titting siden 16:9 sidene er somregel svarte og sjelden i bruk. Dette er veldig irriterende når man da ser på en widescreen film på f.eks DVD som brukere hele skjermen, da er 16:9 området fortsatt litt mørkere enn 4:3 midtdelen, så mye at det ser ut som TV'en er skitten/støvete i 16:9 området.

 

Skal ringe Expert Bonus i morgen, betalte 25.000,- for TV'en, men at sånnt skal oppstå etter 3 ukers normal bruk, uten at de har nevnt noe som helst om slike problemer synes jeg er latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg lot LCD HDTV'en min stå av i 1 døgn nå, da forsvant brennmerkene helt, takk og lov.

Er allikevel irriterende at det skal ikke mere enn 3-4 timers 4:3-format titting før de svarte sidestripene har "brent" seg inn igjen.

 

Men dog, blir jo mindre 4:3 titting på meg etterhvert så da vil ikke det bli så stort problem lenger.

 

Glad for at problemet ikke var permanent ihvertfall.

Lenke til kommentar
så dere anbefaler auto av fungsjonen i stedet for skjermsparer, for da kan de sorte merkene "brenne" seg inn?

Med LCD, så er det SORT som "brenner" seg inn, men ikke permanent.

 

Mens på plasma og CRT er det lys som BRENNER seg inn permanent.

 

Dvs, på LCD HDTV, ser man mye på 4:3, noe som er vanlig enda, så vil dette være et kontinuerlig problem, bare ikke permanent, men vil dukke opp på nytt sålenge man ser mye 4:3 som krever sorte striper på hver side av skjermen.

For meg er det ikke så plagsomt, siden jeg ser mest på 4:3 uansett, og den dagen jeg virkelig kommer til å begynne å se mest på 16:9 og minimalt 4:3, så trenger jeg bare la TV'en stå av en dag for at "innbrenningen" fra mange års bruk i 4:3 visning forsvinner.

 

LCD mister heller ikke lyssstyrken slik som plasma gjør etter noen år. LCD er mere slik at enten virker det, eller så slutter det å virke en dag pga lysstoffrørene som skaper selve lyset.

 

Grunnen til at det er SORT som "brenner" seg inn på LCD og ikke LYS, er pga av den molekylære strukturen i LCD krystallene som blir i en "avslappet" stilling i forhold til de aktive/lyse krystallene. Derfor vil det merkes en forskjell, dette er grunnn til at man kan skru av TV'en 1-2 døgn for å fjerne innnbrenningen 100%, for det er ca. tiden molekylene bruker på å falle tilbake til normal / original struktur for alle krystallene, og da vil skjermen være som "ny" igjen.

Lenke til kommentar

Jeg sendte inn min Samsung 191T da jeg oppdaget at hele start-menyen, altså start-knappen og system tray var synlig hele tiden,spesielt i fullskjerm med mørk bakgrunn. Fikk godkjent returen, og fikk en 910T som erstatning. Så ja, LCD kan også "svis", selv om det ikke nødvendigvis skjer på fysisk samme måte som på CRT. Det jeg fant ut etter litt leting her og der er at denne tilstanden ikke er permanent på en LCD, men at de kan ta fryktelig lang tid å få den tilbake til normalen igjen. Syns kanskje det er noen som er litt vel bastante når de påstår at det er komplett umulig å brenne fast bildet på en LCD, jeg har ihvertfall sett det med mine egne øyne.

 

inf

Lenke til kommentar

Mens CRT sliter mest med sterkt lys, er det mørke felt som er problemet på LCD.

Det kommer av at en LCD-skjerm er fullt belyst med lamper bakfra hele tiden, og LCD-pixelene må sperre for lyset for å skape svart.

Da vil varmeutviklingen bli mye høyere internt i skjermen enn når hvitt vises og lyset får "slippe ut".

 

Man skal ikke se bort fra at alle fotonene som "fanges" i pixelen når svart vises, forårsaker en endring, som kan sees senere. En slik synlig endring må kunne kalles "fastbrenning".

Lenke til kommentar

ADVARSEL: LCD skjermer kan brennes inn!!

 

Hadde kurs for 2 uker siden i Oslo hvor jeg satt foran en 15" Samsung LCD skjerm som har hvite diffuse "windows bokser" permanent brent inn. Det var 10-15 identiske skjermer i kursrommet som ikke hadde dette problemet.

Sannsynligvis hadde man glemt å slå av denne skjermen (bakerst i kursrommet).

 

Ble allikevel litt bekymret på Samsungs vegne da jeg har samme skjerm i 19" utgave og den er bare 1 1/2 gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...