Gå til innhold

advarsel mot Smart SMS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vil prøve ut det, så la de da prøve ut det? VEnt en stund, før dere sier at dere "VET" at der er bullshit.

Kanskje noen har lyst til å teste ut dette da? Kanskje de er klar over konsekvensene? KANSKJE dette er noe som kommer til å fungere? Kanskje ikke? Tiden vil vise.

Endret av HybRis
Lenke til kommentar

Nokon som ikkje skjønte mitt innlegg eller?

Eller det jendor også drar fram.

 

Gjennom å ha ei liste med nr som har godkjent mottak av reklame sms kan dei fyre av smser til den store gullmedalje og tjene grovt med penger på det utan at "kundene" får eit rødt øre.

 

Viss effekten er den same som nettreklame så betyr det (etter hws gamle tall) over 4 gonger så dyr reklame og kven betaler så mykje meir for same effekt?

 

Dermed er den offisielle forretningsideen døfødt, og det er element i tekstene på nettsida som tyder på at dei opner moglegheita for å selge kundedatabasen til andre som ikkje inngår i avtalen om betaling for smsene.

 

Du får berre betalt for smsene som dei sender ut ikkje kva andre sender til deg, mens du har nok i vilkåra for å bli medlem godtatt 3. parts reklame.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Er det noen som vil prøve ut det, så la de da prøve ut det? VEnt en stund, før dere sier at dere "VET" at der er bullshit.

Kanskje noen har lyst til å teste ut dette da? Kanskje de er klar over konsekvensene? KANSKJE dette er noe som kommer til å fungere? Kanskje ikke? Tiden vil vise.

..........

Det skal ikke store regnestykke til for ås e at dette er håpløst....og dette er nøyaktig det samme som har vært prøvd i utlandet....så mange her VET hvordan det vil ende.....

 

Nå i begynnelsen er det kun det å bygge opp et "nettverk" osm er meningen, de sier de ikke begynner å sende ut smser osv før om 1,5-2mnd....

 

"bygge opp nettverket under seg" Det er som å SKRIKE pyramidespill.....

 

Det går forresten ann å melde spammere og, på siden deres....bare husk eller kopier tlf. nummeret bak en spam reklamel ink, og rapporter den.

 

-slabbedasken- (anti pyramide)

Lenke til kommentar

Fakta:

 

1. Penger ramler ikke ned fra himmelen, eller andre steder.

2. Når noe er for godt til å være sant, så er det akkurat det.

3. Ingenting er gratis - du kan være sikker på at du på en eller annen måte betaler for moroa.

4. Det finnes mange idioter i dette landet.

5. Jeg er ikke en av dem.

 

;)

Lenke til kommentar

Du må da forstå at folk syns det er morsomt at dere biter på dette. Å tro at noen som helst kommer til å tjene 100.000kr på en måned grenser til idioti.

 

Det er sikkert skrevet før, men hvilken annonsør vil egentlig betale flerfoldige millioner/milliarder til diverse drittunger som mest sannsynlig kommer til å slette meldingen fra innboksen så snart de ser hvor den kommer fra?

Lenke til kommentar

Lite spørsmål til dei som trur dette vil fungere:

1.75,- minumum pr sms i kost for bedrifta

eller

0.25 pr visning på ei større nettside?

 

Eit budsjett på 100000,- vil dekke

4000000 visninger mens berre 57142 smser som er eit 1:7 forhold.

 

For å få same inntekt på smsene må ein har 7 gonger så bra respons som websida.

 

Så kjem det geniale spørmålet, kvar for bedrift vil bruk meir pengar på å nå ferre brukarar?

 

jendor og psilocybe har svart på det, men greier fleire å komme opp med rett svar?

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Hvorfor være så frempå da?

"4 Det finnes mange idioter i dette landet."

Du driter deg totalt ut. Vi har forstått at dette kan ende med reklamasjons bomber, kan hende at det til og med fungerer. VENT OG SE!

Hæ hæ!

 

Frempå? hvor?

 

Nei, jeg har ikke driti meg totalt ut. Tvert imot lar jeg meg ikke lure så lett. Vent og se, sier du. Javel, sier jeg. Og så kan du se om du vil si det samme når du har ventet en liten stund?

 

Jeg for min del kan absolutt se stor humor i at folk:

 

1. Tror det vokser penger på trær (hvor mange tegnefilmer har de sett, egentlig?)

2. Er godtroende nok til å gi fra seg sine personlige opplysninger i den tro at de skal få betalt i gull og grønne skoger for det.. (100.000 i måneden.. HAHA!!)

3. Ikke innser dette selv.

 

Ellers passer vel dette ordtaket ganske godt:

 

When God gave out brains, I thought He said trains.

So I asked for a slow one.

 

When God gave out heads, I thought he said beds.

So I asked for a big soft one.

 

:tease:

Endret av jendor
Lenke til kommentar

De skriver:

 

Forbrukerombudet

Vi har nettopp vært i kontakt med forbrukerombudet angående ######. De kunne ikke finne noe kritikkverdig ved driften vår. Vi er også lovt en skriftig vurdering innen 3 uker.

De kan jo ikke uttale seg når de ikke har noen informasjon om det???

Og det foreligger ingen som helst "godkjenning" fra Forbrukerombudet - de "godkjenner" heller ikke virksomheter.

 

En skriftlig vurdering om 3 uker? hehe

Det er forresten ikke forbudt å samle inn nummer.

 

 

Videre:

 

Prøveperiode

Det er nå fastsatt at prøveperioden er over i månedsskiftet september/oktober, med forbehold om at vi har fått 100.000 medlemmer. Ellers kan vi opplyse om at vi ikke kommer til å sende ut mer enn maks noen hundre sms i prøveperioden(tilsammen). Det betyr at du som mobilbruker sannsynligvis aldri kommer til å få en sms som ikke er betalt:)

Prøveperioden er over med FORBEHOLD? hehe

Hva skal de med 100.000 medlemmer i prøveperioden, om de bare skal sende ut "maks noen hundre sms i prøveperioden (tilsammen)"??? De kunne vel da klart seg med ... tja, 10 medlemmer?? 100.000 medlemmer... for å sende et par hundre sms...

 

Jada!

 

De skal selvfølgelig skaffe 100.000 + medlemmer FORDI de bygger opp en database over nummer/tullinger som har forhåndsgodkjent mottak av reklame. Dersom man ikke forhåndsgodkjenner, er det ikke lov å sende reklame vis sms.

 

Straks de har denne databasen, med 100.000 nummer eller mer, så selger de den dyrt til første og beste kjøper. En slik database er verdt ganske mye. Alt det har kostet dem å skaffe disse numrene i databasen, er ei webside, og et par hundre sms...

 

Tenk over det.

 

16712 stykker har ikke gjort det til nå.

 

Se her: http://www.rongved.com/pivot/entry.php?id=...shrn-0408160318

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Les dette nøye - (Google's hurtigbuffer er vår venn, av og til):

 

Fra: http://66.102.9.104/search?q=cache:nfjts4-...group+sms&hl=no

 

Jeg slutter aldri å forbause meg over folk som driver med pyramidespill. I dag var det en gomp som prøvde å få meg med på et luftslott som heter SmartSMS. Hva var konseptet? Jo, jeg skulle bare opplyse mobilnummeret mitt, så ville jeg tjene penger på å motta reklame-SMS. Mer spesifikt ville jeg tjene 1,- for hver reklame-SMS jeg mottak, så skulle dette automatisk bli trukket fra mobilregninga mi. Men ikke bare det, jeg skulle også verve folk - slik som denne gompen fortvilt prøvde på - slik at jeg skulle tjene penger når vennene mine mottok reklame-sms!

 

La oss se bort fra det at reklame-SMS er sykt irriterende. Jeg stakk innom websida for å sjekke konseptet, og joda, det var jo kjempespennende:

Får du med flere på ######, vil du få 25 øre per melding disse mottar, ytterligere 25 øre for neste ledd, og 25 øre for neste ledd der igjen.

 

Om du f.eks overtaler 10 venner til å få betaling for å motta sms, og disse igjen overtaler 10 av sine venner, og disse igjen overtaler 10 venner. La oss si at alle disse mottar en sms:

1 * 1.00 = 1.00 kr for meldingen du mottar

10 * 0.25 = 2.50 kr for meldingen dine venner mottar

100 * 0.25 = 25.00 kr for meldingen dine venners venner mottar

1000* 0.25 = 250.00 kr for meldingen dine venners venners venner mottar.

Sum: 278,50 kr for hver eneste melding.

 

Dette for en eneste melding. Hvis disse for eksempel mottar 2 meldinger per dag, blir beløpet over 200.000 kr i løpet av ett år. Kjekke penger som du for eksempel kan bruke til å betale mobilregningen :) Tenk hva som skjer om du får med 50 stk...

Konseptet er med andre ord dette: Jeg skal gi bort mobilnummeret mitt til et eller annet fremmed firma, slik at de skal sende meg reklame. Websiden er registrert på en INTERNORDIC GROUP GUNDER JOHANSEN ([email protected]). Jeg googla litt for å finne ut hva dette foretaket var for noe, og det viser seg at de driver med to ting.

 

Det ene er at de selger trekkspill. Det er jo en ærlig sak, men jeg er ikke sikker på om trekkspillselgere har den kompetansen som trengs for å drive et lønnsomt - og lovlig - mobiltelefonselskap.

 

Det andre de gjør er pyramidespill. Det jeg fant etter et kvarter på Google var blant annet DailyPay.net, som ikke er oppe lenger, men som hadde hele 43 medlemmer da de la inn årene. 43 medlemmer er selvfølgelig milevis unna de tusenvis av medlemmene de forespeiler at man skal få med SmartSMS. De har også drevet med The Retire Quickly Corporation, som også er nedlagt. De hadde en side på pyramidekonseptet The New World Team, men denne sida er også nede. Med andre ord er ikke Internordic Group ferske i pyramidebransen. Man skulle tro at folk hadde fått nok etter å ha prøvd seg flere ganger på pyramidespill uten å få det til, men neida, nå er det SmartSMS som er tingen.

 

Det skal nevnes at Internordic Group har en oppegående - dog generisk og grisestygg - side hos gratisleverandøren tripod. Får du lyst til å gjøre business med et firma som har en slik webside? I tillegg har de vært aktive i debatter på forumene hos working-sucks.com. Med andre ord er det noen hardtarbeidende maur vi har med å gjøre.

 

Uansett, tilbake til SmartSMS. De har gardert seg godt, det skal de ha, for på forsida er det en link med tittelen "Er dette lovlig?". Når et firma bruker plass på websida til å diskutere hvorvidt det de driver med faktisk er lovlig, da blir jeg skeptisk.

 

Konseptet var altså at jeg skulle få én krone for hver SMS jeg fikk, 25 øre for hver SMS de jeg verva fikk, 25 øre for mine venners venner, og 25 øre for SMS mine venners venners venner ville motta. Litt av en deal, eller?

 

Jeg regner med at han som driver websida er øverst i pyramiden, så hvis jeg hadde meldt meg på med en gang hadde jeg kanskje havna i det nest øverste leddet i pyramiden, sammen med alle andre som meldte seg inn med en gang. Der måtte jeg ha verva folk til å komme under meg, og de måtte ha verva nye folk, et.c. ad infinitum. Problemet er åpenbart. I skrivende stund er det - i følge websiden - rundt 2000 medlemmer i SmartSMS. La oss si at alle disse har blitt vervet av han øverstepresten som driver dette konseptet. Pyramiden ser da slik ut foreløbig:

 

 

1

2 000

 

 

Altså sitter sjefsluringen øverst, og han har verva 2000 folk til å være under seg. Veldig bra jobba! Men hva skjer når disse nye folkene verver 10 venner, som igjen verver 10 venner, som igjen verver 10 venner? Jo, pyramiden ser slik ut:

 

 

1

2 000

20 000

200 000

2 000 000

 

 

Med andre ord er det over to millioner medlemmer etter at vi har gjort jobben vår. (Legg også merke til at over 80% av medlemmene befinner seg i det NEDERSTE leddet). Men de som kom sist skal jo også verve 10 folk, som skal verve 10 folk, som skal verve 10 folk. Hva gjør de? Jo, de verver selvfølgelig bare videre, slik at pyramiden etter tre nye ledd ser slik ut:

 

 

1

2 000

20 000

200 000

2 000 000

20 000 000

200 000 000

2 000 000 000

 

 

Det er altså nå over 2 milliarder abbonnenter på SmartSMS. Her er det kanskje på sin plass å nevne at det er rundt én milliard mobilbrukere i verden i dag. Og når de 2 milliardene nederst har verva i tre nye ledd nedover, er vi oppe i to og et kvart tusen milliarder mennesker i pyramiden - tyve ganger så mange mennesker det har levd på jorda siden vi kravla opp av ursuppa for tre milliarder år siden. Det blir en helvetes stor telefonkatalog. La oss for enkelhets skyld gå litt tilbake og stoppe ved to millioner brukere, det vil si etter fire ledd ned i pyramiden.

 

Hva vil det koste å sende én reklame-SMS? Vel, hvis vi går ut fra at sjefen øverst ikke mottar noen SMS'er, så vil personene i "mitt" ledd (jeg hoppa inn nest øverst i pyramiden, remember?) motta 2000 SMS'er. De under meg vil motta 20 000 SMS'er, og så videre, til det er sendt 2 222 000 SMS'er, én til hvert medlem i pyramiden. Men vi skal jo ha betalt for dette!

 

De 2000 i mitt ledd får 1 krone for SMS'en, med andre ord til sammen 2000 kroner. Så får vi 25 øre for hver av de 20 000 SMS'ene som sendes til leddet under oss, 25 øre for hver av de 200 000 SMS'ene som sendes til leddet under der igjen, og 25 øre for hver av de 2 000 000 SMS'ene som sendes til leddet under der igjen. Med andre ord utbetales det til sammen, til oss 2000 øverst i pyramiden:

 

2000 kroner for hver SMS vi mottar selv

5000 kroner for SMS mottatt av de 20 000 i leddet under oss

50 000 kroner for de 200 000 i leddet under der igjen

500 000 kroner for de 2 000 000 i leddet nederst

 

Til sammen 557 000,- delt på oss 2000 øverst, eller 278.50,- for hver av oss, akkurat som de lover på websiden. Men det er flere ledd i regnestykket. De 20 000 under oss skal også motta 1 krone for hver SMS de mottar! I tillegg mottar de 25 øre for hver SMS de 200 000 under seg mottar, samt 25 øre for hver SMS de nederste 2 000 000 mottar. For enkelthets skyld går jeg ut i fra at vi ikke har utvida til 20 000 000 medlemmer ennå - la oss si at det var vanskelig å verve nye medlemmer i Litauen etter at hvert levende menneske i Norge, Sverige, Island, Svalbard, Jan Mayen og Danmark var med i SmartSMS.

 

Da blir det utbetalt:

20 000 for hver SMS de øverste 20 000 mottar

50 000 kroner for SMS mottatt av de 200 000 i leddet under

500 000 kroner for SMS mottat av de 2 000 000 i det nederste leddet

 

Totalt 570 000 kroner.

 

Men, de 200 000 som kom inn rimelig sent skal jo OGSÅ ha én krone for hver SMS de mottar. Sukk, på'n igjen:

 

200 000 for hver SMS de øverste 200 000 mottar

500 000 kroner for SMS mottatt av de 2 000 000 i leddet under

 

Totalt 700 000 kroner.

 

Så var det de nederste 2 000 000 menneskene da, de som kom inn aller sist og ikke har verva noen ennå, de skal OGSÅ ha ei krone for hver SMS de mottar.

 

Med andre ord må vi legge til to millioner til regnestykket vårt.

 

Så, hva vil det koste SmartSMS å sende én SMS til hver bruker når pyramiden har fire ledd under grunnleggeren? (Merk at det er fire ledd de opererer med når de legger fram regnestykket på sida si).

 

557 000 + 570 000 + 700 000 + 2 000 000 = 3 827 000 kroner.

 

Med andre ord vil det koste i underkant av fire millioner å sende én SMS. Men, som SmartSMS sier på siden sin:

Handler du for eksempel mye klær, vil du være blant de første til å vite det når yndlingsbutikken din plutselig selger bort 100 bukser til gibortpris!

Du skal selge noe idiotisk mange bukser for å tjene inn det det koster å sende de SMS'ene. Selger du 100 bukser - som det gjøres i eksempelet til SmartSMS - og bruker 3 827 000 på å sende ut SMS-annonser, må du tjene rundt førti tusen kroner på hvert par bukser du selger. Kall meg en gnier, men jeg syns ikke det er "gibortpris" når ei bukse koster mer enn en bruktbil. Begynner det å bli åpenbart at hele dette konseptet er et luftslott?

 

3 827 000,- er altså det det koster å sende én SMS til alle brukerne sine, forutsatt at de nederste to millionene ikke har verva noen ennå. Men, vi siterer fra websida:

Dette for en eneste melding. Hvis disse for eksempel mottar 2 meldinger per dag, blir beløpet over 200.000 kr i løpet av ett år. Kjekke penger som du for eksempel kan bruke til å betale mobilregningen :) Tenk hva som skjer om du får med 50 stk...

Skal vi se. To meldinger om dagen, i et helt år, blir...2 793 710 000, eller i underkant av tre milliarder kroner vil det koste dem, dersom pyramiden har fire ledd under sjefen. Det er jævli mange bukser det. Og verver man 50 personer hver, vil pyramiden, etter fire ledd under sjefen, ha 250 millioner mennesker. To ledd til, og hele jordens befolkning er med i SmartSMS. Jeg gidder ikke regne på hva det vil koste dersom pyramiden er oppe i et par tusen milliarder mennesker, men poenget er dette: Bruk hodet, drit i SMS-pyramider, og kjøp buksene dine hos Hennes & Mauritz.

 

/update: På hjemmesida til ###### står det at det kan koste helt ned til tre kroner for annonsøren å sende én SMS. Det står også at de ikke bare skal sende brukerne sine veldig målrettet reklame, de skal også begynne med svært spesifikke bannerannnonser på sidene sine:

www.######.no har daglig flere titalls tusen sidevisninger, og vil kunne øke besøk til ditt nettsted vesentlig. Iom at ######.no har data om våre brukere kan vi også tilby spesifisert visning av banner til brukere som logger seg inn på siden. Dette betyr at vi vil ha muligheten til å vise din banner eksempelvis kun til brukere som kommer fra Oslo-området, som kun er mellom 15 og 19 år, og som kun er gutter.

Vi tilbyr også kombinasjoner av dette og reklame via sms, slik at de aktuelle brukerne ser banneren deres på siden vår, samtidig som de får en sms-melding.

 

Jeg syns jeg ser det. Alle gutter under 13 år får tilbud om å kjøpe lekepistoler, alle arbeidsledige gutter i 20-årene fra Brummundal får annonser om balltre, og 14 år gamle jenter får bannerannonser om dristige klær.Hvis man verdsetter privatlivet sitt og ikke vil ha påtrengende annonser syns jeg man bør holde seg unna dette konseptet.

 

Videre står det:

Det ble tidlig klarlagt at oppbyggingen av databasen som nettverk, ikke faller inn under Forbrukerombudets juridiksjon, men at dette faller inn under Lotteritilsynets lovgjemler.

Ja, nettopp. LOTTERI.

Sms kan sendes til bestemte aldersgrupper, bestemte geografiske lokasjoner, bestemte kjønn, og personer med besteme interesser.

Tidspunkt for utsendelse kan bestemmes helt eksakt.

Mobilbrukern nås nesten uansett hvor vedkommende er.

SMS blir i mye høyere grad lest enn eksempelvis epost.

SMS er i reklamesammenheng et meget lite brukt medium, og vil derfor få større oppmerksomhet fra mottakerene.

Kom an, er det virkelig verdt å selge privatlivet sitt for ei krone? Vil man virkelig bytte bort anonymitet og fred med en annonse for bukser?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...