Gå til innhold

advarsel mot Smart SMS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke regnestykkene som presenteres av tvilerene er riktige. Norges desidert største mediekanal - Posten Norge AS - tar fra Kr. 5 - 8 pr. melding som sendes i porto. I tillegg kommer trykkekostnader på Kr. 1-2 og byråkostnader på kr. 1-3 noe som tilsier at hver melding koster fra Kr. 7 - 13. I tillegg tar det 3-5 dager å sende meldingen, og du er ikke sikker på om den kommer frem... Særdeles mange bedrifter syns tydeligvis dette er meget lønnsomt, og mye mer lønnsomt en et bannerannonse til 20 øre visningen.

 

Jeg lar dem få en sjanse, dersom det er tull så melder jeg meg ut.

Endret av Aksel1
Lenke til kommentar
Hva har posten med sms-reklame å gjøre?

Posten har ingenting med SMS reklame å gjøre (bortsett fra at det er et alternativ), men det blir påstått at ingen annonsør er villig til å betale kr. 3 for å nå en forbruker når bannerannonser og andre reklamemedier er så mye rimeligere... Forsøkte kun å poengtere at de fleste bedrifter betaler vesentlig mere for å nå potensielle kunder.

Jobber selv i medie/reklame bransjen og det å kunne sende ut et budskap til en kundegruppe i løpet av noen sekunder, og få umiddelbar respons er verdt... Det er gjort tester med denne type markedsføring i utalandet og de har responsrater opp mot 40-50%... På tilsvarende kampanjer gjennom Posten har disse variert fra 0,5% til 3% respons, og så koster det som nevnt 3-4 ganger så mye...

Endret av Aksel1
Lenke til kommentar
Tror ikke regnestykkene som presenteres av tvilerene er riktige. Norges desidert største mediekanal - Posten Norge AS - tar fra Kr. 5 - 8 pr. melding som sendes i porto. I tillegg kommer trykkekostnader på Kr. 1-2 og byråkostnader på kr. 1-3 noe som tilsier at hver melding koster fra Kr. 7 - 13. I tillegg tar det 3-5 dager å sende meldingen, og du er ikke sikker på om den kommer frem... Særdeles mange bedrifter syns tydeligvis dette er meget lønnsomt, og mye mer lønnsomt en et bannerannonse til 20 øre visningen.

 

Jeg lar dem få en sjanse, dersom det er tull så melder jeg meg ut.

Er du godtroende? Regnestykket ble helt påtryne.....

 

1 kr per sms og la oss si at gjennomsnittlig hver person har vervet 16 stk som da blir 16x25 øre = 2,75 kr per mld til 25000 folk (de ville ha 100 000) Det blir slettens ikke noe billig.

 

+ de aller fleste brukerene er småbarn ned i 13 års alderen, og jeg tviler på at salget kommer til å gå opp på bakgrunn av reklame sms, dermed vil eventuelle bedrifter tape på dette.

 

Regnestykket er lett....dette prosjektet er en drøm som aldri komemr til å fungere skikkelig.....

Lenke til kommentar
Tror ikke regnestykkene som presenteres av tvilerene er riktige. Norges desidert største mediekanal - Posten Norge AS - tar fra Kr. 5 - 8 pr. melding som sendes i porto. I tillegg kommer trykkekostnader på Kr. 1-2 og byråkostnader på kr. 1-3 noe som tilsier at hver melding koster fra Kr. 7 - 13. I tillegg tar det 3-5 dager å sende meldingen, og du er ikke sikker på om den kommer frem... Særdeles mange bedrifter syns tydeligvis dette er meget lønnsomt, og mye mer lønnsomt en et bannerannonse til 20 øre visningen.

 

Jeg lar dem få en sjanse, dersom det er tull så melder jeg meg ut.

Er du godtroende? Regnestykket ble helt påtryne.....

 

1 kr per sms og la oss si at gjennomsnittlig hver person har vervet 16 stk som da blir 16x25 øre = 2,75 kr per mld til 25000 folk (de ville ha 100 000) Det blir slettens ikke noe billig.

 

+ de aller fleste brukerene er småbarn ned i 13 års alderen, og jeg tviler på at salget kommer til å gå opp på bakgrunn av reklame sms, dermed vil eventuelle bedrifter tape på dette.

 

Regnestykket er lett....dette prosjektet er en drøm som aldri komemr til å fungere skikkelig.....

Gøy å følge med på denne debatten. Må hive meg på jeg også. Klarer annonsør å nå fram med sitt budskap vis SMS, så "må" SMS det være billigere enn å bruke posten. Legger vi til grunne prisen på 25 000 SMS ink provisjon, og kun regner porto på utsendelse av trykksaker, så vil nok SMS vinne denne pris-krigen. Legger vi til prisn for trykksaker osv, så blir nok seieren for SMS større. Hva som egner seg på SMS kontra post er en annen sak.

Lenke til kommentar

La meg først si at jeg er en av dem som har vært "dum nok til å melde meg på". Men at jeg skal tjene flere 100 tusener har jeg ingen trua på. Men om det i det hele tatt blir noe av dette opplegget kanskje en tusen lapp eller to...

 

Vil uansett bare komme med et par kommentarer til det som har blitt sagt her:

 

###### har lov til å sende deg reklame-sms.(mot provisjon)

Dine personopplysninger vil aldri bli solgt eller gitt til 3.part.

 

Altså vil det ikke være lovlig for en 3. part å sende reklame selv om han har denne databasen. At det kan skje alikvel kan man selvsagt ikke utelukke... Men som jeg kan se det: Det blir ikke noe mer lovlig med denne databasen...

 

Og det som skiller dette fra et vaskeekte pyramide spill er at man mottar jo ikke pengene fra folk lenger ned i systemet som f.eks. kjøper såpe. Her mottar man pengene fra en 3. part... Dessuten funker vel ikke pyramidespillene lenger på den måten at en kan stå igjen som svarte-per, nå rykker heller personen under opp et hakk om en person over trekker seg og dermed er pyramiden like fin...

 

Dessuten til han som påstod at det fort kunne komme til å koste en del penger:

 

Det eneste som koster mobilbrukeren på ######.no er den ene tekstmeldingen som må sendes for å verifisere telefonnummeret.Denne meldingen koster akkurat det samme som å sende en helt vanlig melding. Selv om vi har skrevet at det kan bli endringer, så vil det ikke bli endringer på denne biten. Hele konseptet er basert på at mobilbrukeren ikke skal betale. Pengene kommer fra bedriftene som betaler oss for å sende ut reklame.

 

Så ja, kanskje er provisjonen satt litt høyt for å trekke flere medlemmer. Men hva så om dem halverer provisjonen (eller enda mer)? Det er fortsatt ingen kostnader ved dette, siden dem ikke har lov til å påføre brukerene kostnader. Så selv om fortjenesten blir mindre, blir kanskje de fleste tross alt hverende siden det blir pluss...

 

Og til dere som lurer på hvorfor ikke vente til prøveperioden er over: Det er jo nettop som det stod i et av innleggene her: De på bånn tjener lite/ ingen penger... DERFOR melder folk seg inn nå i prøveperioden, for å forsøke å få fleste mulig under seg...

 

 

Jeg har her stort sett prøvd å se det fra et lovlig synspunkt. Selvsagt kan dette være noen store støller som gir en lang f i norsk lov, men det dem selv skriver gir dem i alle fall ikke lov til å f.eks. selge databasen til en 3. part.

 

- Amund

* Som har et håp om det skal være mulig å tjene noe på dette, om en ikke de store summene.

Lenke til kommentar

En ting til til alle som er redd for at 13 åringer og barn blir bomardert med SMS'er:

 

Slik jeg forstår dette konseptet så får man betalt pr. melding man mottar og pr. melding de du verver mottar. Noen må da finne meg eller de jeg har vervet såpass interessant at de ønsker å betale penger for å nå meg.

 

Det er langt fra sikkert at særlig mange bedrifter er interessert i å betale for å sende ut meldinger til 13 åringer. Kanskje de helst vil sende til noen de har vervet f.eks. 13 åringens mor, eller kanskje den 17 år gamle søsteren. Så det kan være man får betalt uten å motta en eneste melding selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Time wil show..." er det et uttrykk som heter. Ikke vet jeg angående dette, men tidligere erfaring tilsier at det koker ut i kålen.

 

Det snakkes om en sum på inntil kr 200.000 i året. Jeg er helt enig i at provisjonen (1,- kr for hver motatt sms, og 25 øre for hver SMS de under deg har motatt) er helt på trynet. Har sett mange provisjonstabeller for ulike konsept gjennom de siste årene, og ingen har vært så urealistiske som dette. Men...

 

Om de etterhvert justerer disse provisjonene til et fornuftig nivå, og utbetalingen kommer ned på tiendeparten, så er ikke kr 20 000,- for et år å forakte heller. Selv kr 2000,- er jo en grei slump penger, dersom man slipper å gjøre noe for det.

 

Så var reklamen da, eller spammen, som mange velger å kalle det.

 

Forslag:

 

Det står ingen ting om at mobilabb ditt må være i daglig bruk på sidene deres eller sånn.

 

Kjøp den rimeligste kontantkortpakken med nytt nr og registrer deg inn på med dette nr. Kos deg med å bruke opp verdien av kontantkortet til å ringe eller sende SMS til venner og bekjente, det er jo bare å slenge på initialene på slutten av SMS'en eller noe. Legg kortet til side, og du slipper å irritere deg over noe reklame på telefonen din.

 

Hva har du tapt? Ingenting... Og om konseptet mot formodning fortsatt skulle gå rundt om et år, og du faktisk tjener penger på det, så kan du jo fylle på kontantkortet for en hundrings eller sånn, så varer kortet et år til.

 

Om det faktisk er slik at du må fysisk må motta mld på tlf din for å få betalt, vil det vel bare være den ene kronen pr mld du går glipp av, og det er jo ikke akkurat 1 krone pr mld som er interessant her da...

 

Alternativet er jo å putte dette kortet i den gamle mobilen (alle har vel det nå om dagen?), og la den ligge med lyden av, og tømme innboksen regelmessig. For det er jo klart at om alle følger oppskriften, og man må fysisk motta mld på tlf, så vil det jo ikke være noen som tjener penger til slutt.

 

Når det gjelder begrepene pyramidespill og pyramidestruktur må det en liten opprydning til.

 

Pyramide: Man sender penger oppover i spillet som har en pyramidestruktur, uten å få noe igjen.

 

Pyramidestruktur: Spillet (som dette her), har en pyramidestruktur.

 

Den største forskjellen med dette konseptet og andre tidligere konsepter som har komt (og som regel gått), er at her er det ikke medlemmene selv som skal betale inn penger, alt fra noen hundrelapper til flere ti-tusen. Ideen er god på den måten at det er annonsørene som betaler (dersom det blir noen annonsører som vil bruke pengene sine på dette da - mange antakelser og beregninger på at dette er dyrere enn annen type reklame).

 

Det er også viktig å huske på at det at man kan sende mld til eksakte målgrupper ikke skal undervurderes, og det er kanskje det som er den viktige brikken i hvorvidt dette vil fungere eller ikke!

 

Tilbud på billige balltre i Brummundal, vil jo nødvendigvis bare blitt sendt til en bestemt aldersgruppe innenfor noen få årskull (fortrinnsvis gutter vil jeg tro ;) i og omkring Brumundal. Alle disse guttene i disse årskullene i Brummundal er heller nødvendigvis ikke medlemmer i dette konseptet, og da koker antall utsendte meldinger kraftig ned, kanskje nok til at en annonsør faktisk har råd til å betale for å annonsere for produktet sitt? Reklame handler jo om å selge for mer enn det man annonserer for.

 

Bare en liten betraktning fra meg dette her, men som sagt, den store forskjellen er at her er det IKKE medlemmene selv som skal betale penger oppover i systemet. Den eneste kostnaden ifølge siden er bekreftelsen av medlemsskapet, vanlig SMS-pris (Vi får se om det stemmer når neste telefonregning kommer ;)

 

PS! Jeg er verken for eller imot dette konseptet, har som først nevnt hatt mye dårlig erfaring med nettverksmarkedsføring. Det eneste jeg er for, er penger inn i kassa. I dette tilfellet har om alt koker bort, kun tapt kostnaden til den ene SMS'en for å bekrefte medlemsskapet ;)

Lenke til kommentar
Jeg er medlem i dette.. Hvis det er pyramidespill, så burde vel politiet sporet dem opp for leeenge siden..  :hmm: Finner jeg ut at dette virkelig ER pyramidespill, skal jeg sørge for å annmelde dem, og saksøke dem  :innocent:

 

BARE VENT "SMART"-SmS!!!  :mad:

Eller så kan du jo bare sende mannen bak ###### en melding eller hundre hvis du får problemer. :tease: Ser ut til at han bor i nabolaget mitt!

 

Norid.no

Endret av haglemann
Lenke til kommentar

Medlem her. Synes konseptet er spennende i markedsføringsøyemed og vil vurdere annonsering :hmm: .

 

Noen kommentarer:

- konseptet kan ikke defineres som pyramidespill, men kanskje heller som mlm (multi level marketing), da en får betalt for å få flere med på noe, enten det er å kjøpe et produkt eller å være med i en kundegruppe. Mlm er ingen dum idé, så lenge det markedsføres gode produkt som kjøperen ønsker å ha. Biler er et godt eksempel; det er lett å få rabatt hos bilselgeren dersom du tar med en kompis som også vil ha en bil. I dette tilfellet selges jo egentlig ingenting, en får bare betalt for å få med kompisen inn i en kundegruppe.

 

- en del innlegg her har moret seg med å regne ut hvor mye det vil koste å sende ut en melding i smart_sms-systemet. De er nok ikke helt presise, nettopp fordi det er ytterst få annonsører som ville finne på å sende ut en melding til alle medlemmene. Det er jo nettopp det som er vitsen med direkte markedsføring; å treffe kundegruppen best mulig og mest mulig effektivt. Hvis man vet at kvinner mellom 26-32 kjøper Toyota Corolla oftere enn andre, sender man brev/reklame/e-post/sms til dem. Og hvis man skal selge Corollaer på tilbud i Trondheim, annonserer man til den kundegruppen i Trondheim, og ikke i Oslo. Det er derfor du får Isbilen-reklame som sier at Isbilen kommer på torsdag i ditt nabolag. Fordi det er da den er hos deg og fordi den er et annet sted på fredag. Man sender ikke ut reklame til alle i Norge om at Isbilen er i indre Rørosbakken 10. juli. Direkte markedsføring er basert på kunnskap om bl.a. kundegruppens alder, kjønn og bosted. PS: dette betyr selvsagt også at en medlem ikke vil få penger for alle meldinger som sendes ut i systemet, men for de meldingene som faktisk mottas av medlemmen og dem den har referert.

 

- sammenligninger med annonsering på nett i form av linker og pop-ups holder ikke. Vi snakker her om en kundegruppe som sier "ja, det er greit, jeg kan godt motta reklame på SMS mot at jeg får noen kroner for det. Og jeg vil helst ha reklame innen det og det markedet." Vi vet at reklame virker, og selv om sms-kundene kanskje er mer interessert i provisjonen enn i reklamene er annonsører fornøyd med det - nettopp fordi en vet at mange også er i kjøpemodus eller får en 'dytt i baken' av annonsen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...