Gå til innhold

Hjelp, jeg brenner meg på min nye 1557


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg min nye 1557, med 1,6 Dothan, 512 ram og 60 Gb 7200 Hd.

 

Men allerede etter noen minutters bruk er minnebrønnen på undersiden så varm at det er direkte ubehagelig å ha den i fanget, du brenner deg faktisk!! Og viften går og suser hele tiden... er dette normalt? trodde Centrino maskiner skulle være mindre varme og støyende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag fikk jeg min nye 1557, med 1,6 Dothan, 512 ram og 60 Gb 7200 Hd.

 

Men allerede etter noen minutters bruk er minnebrønnen på undersiden så varm at det er direkte ubehagelig å ha den i fanget, du brenner deg faktisk!! Og viften går og suser hele tiden... er dette normalt? trodde Centrino maskiner skulle være mindre varme og støyende?

au..... bare værforsiktig så du ikke havner som den svensken med sviddeballer...:wee:

Lenke til kommentar
Men er det så lurt å ha laptoper i fanget da?

 

Med mindre du ikke har planer om å sette barn til verden .. ;) har hørt man kan bli steril.. hehe

Eller er dette ikke lengre ett problem?

Du har delvis rett. Man kan få midlertidig nedsatt fruktbarhet av å ha for varme baller. "Midlertidigheten" varer i 3 måneder siden det er så lang tid det tar å produsere nytt innhold fra grunnen av. Trivselstemperaturen for ballene er nemlig 35°C og ikke 37°C som resten av kroppen. Det er derfor de henger utenpå for å avkjøles. Trange og varme bukser skaper nøyaktig samme problem, og er nok et langt mer utbredt problem. Varme stoler og sofaer er heller ikke bra. Varme bærbare PC'er er nok et langt mindre problem om du ikke har den svært ofte på fanget og det blir varmt over lengre perioder. (eller om du svir ballene skikkelig sånn som han svensken)

Lenke til kommentar
Du har delvis rett. Man kan få midlertidig nedsatt fruktbarhet av å ha for varme baller. "Midlertidigheten" varer i 3 måneder siden det er så lang tid det tar å produsere nytt innhold fra grunnen av. Trivselstemperaturen for ballene er nemlig 35°C og ikke 37°C som resten av kroppen. Det er derfor de henger utenpå for å avkjøles. Trange og varme bukser skaper nøyaktig samme problem, og er nok et langt mer utbredt problem. Varme stoler og sofaer er heller ikke bra. Varme bærbare PC'er er nok et langt mindre problem om du ikke har den svært ofte på fanget og det blir varmt over lengre perioder. (eller om du svir ballene skikkelig sånn som han svensken)

Good to know :thumbup:

Lenke til kommentar
Tenkte helst på stråling jeg.. hvordan er det med den faktoren?

Elektromagnetisk stråling fra PC'n har ingen målbar effekt på fruktbarheten. Ikke bare er SAR-verdien mye mye lavere enn for mobiltelefoner, men det har ikke blitt målt noen målbar helseeffekt av mobiltelefoner en gang. Forskerene er stort sett enige om at mobiltelefon er ufarlig. Media derimot de gidder ikke skrive om dølle rapportet om hvor ufarlig ting er, men elsker å tolke ting til at det nærmest kan være livsfarlig. Leser men litt nedover i tekstene og prøver å finne kildene til artiklene så ser man at overskriftene er ekstremt sterkt overdrevet.

 

Kort fortalt kan man oppsummere faren av å bruke mobil til å være så vanvittig mye lavere enn det å ikke bruke bilbelte at det blir nærmest lattelig å kalle det farlig. Faren ved å ha bærbar PC på fanget blir tilsvarende lavere enn det igjen pga de ennå lavere SAR-verdiene.

 

For å sette det på spissen så vil jeg tippe at det er større sansynlighet for at man er på ferie i sydlige strøk, kjører av veien, treffer en palme, som mister ei kokkosnøtt, som detter ned i den åpne takluka di og treffer deg i knollen enn sansynligheten for å få helseproblemer av strålingen fra mobiltelefon eller bærbare PC'er.

 

Edit: Du tenkte kanskje på varmestråling? I så fall så har det samme fruktbarhetseffekter som annen oppvarming av ballene.

Lenke til kommentar

Mitt tips er å pakke full boxeren/trusa med aluminiums folie. For å være helt sikker kan det lønne seg å surre inn hele kroppen med en gang. :p

 

Tilbake til topic. Du bør nok ta kontakt med de som solgte deg maskinen. Centrino maskiner skal vel ikke bli så varme at man brenner seg?

Lenke til kommentar

min blir også sånn varm, men det er når jeg spiller settlers2 :)= den er litt varm når jeg surfer\div også, men jeg brenner meg ikke. det er uansett ikke helt bra å ha den i fanget, da det blir dårlig med lufting og sånnt. kanskje det er problemet.. og ikke settlers2:p

jeg har ikke tenkt noe spes over det, annet enn at det sikkert er sånn.. men, jeg vet ikke.

btw, jeg så en dings på clAs ohlson som liksom skulle gjøre vinkelen bedre for skriving på bærbare pcr. den hjalp også på utlufting, du kan jo se etter en sånn og se om det hjelper, eller gjøre som meg å ta et atlas og legge under. pc'en må helst stå på alle sine fire bein ser du :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er en grunn til at laptop/notebooks har knotter under; for å holde seg rundt 1 cm over flaten de står på for bedre kjøling. Det er da en selvfølge at fanget ditt svir når du sitter med den der, og det faktum at det er sommer gjør det ikke stort bedre.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Wh1te. God lufting fra undersiden er ganske viktig. Noe av det værste du kan gjøre med den bærbare er å legge den i senga/sofaen/laptopveska og la den jobbe tungt der i lang tid. Jeg kan garantere at den får så lite luftkjøling utenfra at den blir mye varmere enn den bør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...