Gå til innhold

Må alle tre minnebrikkene være identiske?


D-ZeeZ

Anbefalte innlegg

Jeg har et KT400-hovedkort med tre ram-slotter på, og i to av dem sitter 512MB TwinMos CL 2,5 PC2700-brikker. Kan jeg kjøpe en hvilken som helst DDR-brikke og sette i den tredje slotten, må det være en PC2700 CL 2,5 eller må det være en 100% identisk TwinMos-brikke?

 

Kan jeg kjøpe en 512 MB PC3200/CL 2,5-brikke, og kjøre den sammen med mine andre PC2700-brikker? Vil den da automagisk gå på 333MHz/PC2700 slik som de andre brikkene, og fungere bra sammen med dem?

Endret av D-ZeeZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp TwinMos du, men for guds skyld ikke PC2700-brikker. PC3200-brikker kan du bruke igjen senere. Selv om du må kjøre alle brikkene på PC2700 og cl 2,5, så er det mye bedre enn å måtte skifte ut alle brikkene ved senere oppgraderinger.

 

Edit: Det er merke og chip-type som har noe å si om de kan kjøre sammen. Er ikke noe problem å kjøre PC4200 og PC2700 sammen, så lenge de er kompatible med hverandre. Man bare underklokker minnet.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Jeg har inge erfaring med TwinMos men det er bare å prøve med 400Mhz og slappere timinger, men du må mest sansynlig på CL3 for at det skal gå.

Det høres ikke logisk ut. En brikke som er laget for å gå stabilt på 400MHz og CL på 2,5ns må da gå minst like stabilt på CL2,5 på 333MHz?

Lenke til kommentar

Minnebrikkene fungerer absolutt best med samme hz frekvens og samme type minnebrikke. Problemer kan oppstå om ikke hz er den samme, så jeg ville kjøpt ei minnebrikke med i hvert fall samme hz og helst samme type også. Har selv satt inn nye minnebrikker i tre PC'er, da med samme hz og type.

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg skriver dette er at jeg har 2 stk 512Mb Crucial brikker.

Den ene er en PC2700 CL2,5 og den andre en PC3200 brikke CL3.

Begge går i lag på 400Mhz timing 3-3-3-7.

De går også i lag på 333Mhz timing 2,5-2-2-6, og PC2700 brikken går alene på 333Mhz 2-2-2-6.

Spenningen er og har altid vert 2,6V

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Du kan stortsett settte inn hva du vil av andre ram- brikker. Det du forøvrig må passe på er "Clocken" på RAM'n. Den kan ikke være høyere en hva HK'et støtter. Det andre er at du ikke passerer max antall GB HK'et ditt støtter.

 

En annen ting som er verdt og få med, hvis du for eks kjøper en 3200 brikke, vil ikke denne yte bedre en den "laveste" brikken du har fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...