Gå til innhold

Verdens beste kjølepasta


Inspekta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis de bor i Oslo, kan du bare gå i Møllergata og kjøpe.  Ned i kjelleren. Digital et eller annet.

w00t? Ned i kjelleren?

 

:p

Jepp, hos "digital impuls". De holder til i et kjellerlokale litt i samme gate som komplett/datakjeden.

 

Men jeg aner ikke hvorfor han anbefalte akkurat den butikken. Ikke at de er noe mer verdensmestere på kjølepasta der enn mange andre nettbutikker og fysiske butikker rundtom i landet.

 

Forresten så lurer jeg litt på hva trådstarter har som kriterier for "best". Uttrykket "best" kan inneholde ørten faktorer man kan gjøre forskjellige kompromisser mellom. F.eks hvis det er høyest termisk ledningsevne det menes så er Artic Silver 3 trolig den beste (i hvertfall den beste jeg vet om), eller hvis det er snakk om "kjemisk stabilitet" altså at den ikke skiller seg så er det vel Artic Silver5 som er best, men den har litt dårligere termisk ledningsevne enn AS3. Hvis det er høyest termisk ledningsevne for pengene som gjelder så er klart den store tuber med A.S. Ceramic compound det beste valget. Hvis det er "billigst mulig for 1 CPU" som er kriteriet så må nok det bli en sort "thermal pads". De er skikkelig billig per CPU og kan brukes flere ganger. De termiske egenskapene er derimot ikke særlig bra med slike...

 

Så det er altså opp til trådstarter hva han er ute etter.

Lenke til kommentar
Hvis de bor i Oslo, kan du bare gå i Møllergata og kjøpe.  Ned i kjelleren. Digital et eller annet.

w00t? Ned i kjelleren?

 

:p

Jepp, hos "digital impuls". De holder til i et kjellerlokale litt i samme gate som komplett/datakjeden.

 

Men jeg aner ikke hvorfor han anbefalte akkurat den butikken. Ikke at de er noe mer verdensmestere på kjølepasta der enn mange andre nettbutikker og fysiske butikker rundtom i landet.

 

Forresten så lurer jeg litt på hva trådstarter har som kriterier for "best". Uttrykket "best" kan inneholde ørten faktorer man kan gjøre forskjellige kompromisser mellom. F.eks hvis det er høyest termisk ledningsevne det menes så er Artic Silver 3 trolig den beste (i hvertfall den beste jeg vet om), eller hvis det er snakk om "kjemisk stabilitet" altså at den ikke skiller seg så er det vel Artic Silver5 som er best, men den har litt dårligere termisk ledningsevne enn AS3. Hvis det er høyest termisk ledningsevne for pengene som gjelder så er klart den store tuber med A.S. Ceramic compound det beste valget. Hvis det er "billigst mulig for 1 CPU" som er kriteriet så må nok det bli en sort "thermal pads". De er skikkelig billig per CPU og kan brukes flere ganger. De termiske egenskapene er derimot ikke særlig bra med slike...

 

Så det er altså opp til trådstarter hva han er ute etter.

Det jeg mente med best, som absolutt ikke har peiling (som det virker som du har), var den kjølepastaen som kjølte best. Men hva synes du jeg bør prioritere med en athlon 64 prosessor da? Kjøleevnen eller termisk ledeevne eller hva ? :)

Lenke til kommentar
Arctic Silver Céramique er i første rekke et produkt for de som har vil være på den sikre siden og har behov for en termisk pasta som absolutt ikke leder strøm. Rent ytelsesmessig ligger den et stykke bak AS-5, men er tilsvarende bedre enn AS-3. Har du AS-3 og ønsker å skifte termisk pasta er AS-5 det soleklare valget, med mindre det er fare for kortslutning eller du er veldig blakk - Céramique koster nemlig halvparten av AS-5.

Dette er oppsummeringen fra Arctic Silver Céramique-testen de hadde for en stund siden.

 

Jeg ville gått for AS5!

Lenke til kommentar
Det jeg mente med best, som absolutt ikke har peiling (som det virker som du har), var den kjølepastaen som kjølte best. Men hva synes du jeg bør prioritere med en athlon 64 prosessor da? Kjøleevnen eller termisk ledeevne eller hva ? :)

Hmm.. Det blir litt smak og behag egentlig. Alle de kjente kjølepastaene er mer enn gode nok. Det er bare snakk om hvor kresen en skal være. Personlig ville jeg nok valgt mellom A.S. 5 og A.S. Ceramic og da valgt Ceramic pga prisen (den store tuben er faktisk ganske billig og rekker til mange titalls CPU'er) Forskjellen er neppe merkbar likevel.

 

PS. "Termisk ledningsevne" og "kjøleevnen" er akkurat det samme. (Termisk = har med varme å gjøre, ledningsevnen = hvor lett den leder varmen fra CPU'en til Kjøleren)

 

PS. Følg tipsene om påføring. Det er viktig å få laget så tynnt som mulig uten at det blir noe luftbobler noen plasser. Personlig så presser jeg ut en dråpe på ca 2mm i diameter og smører den utover midten av lokket på CPU'en. Jeg smører på et ca 2cm x 2cm stort område på midten av lokket for å være sikker på å dekke litt mer enn hele CPU'kjernen som ligger under lokket. Å smøre kantene har ingen kjøleeffekt og kan faktisk virke mot sin hensikt siden man da fordeler trykket fra kjøleren utover et større areal enn nødvendig. (altså blir det mindre kraft per kvadratcentimeter av det området som virkelig trenger kjølingen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...