Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN trøbbel, trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg bor i et hus med 3 etasjer, 1.etasje, 2.etasje, og kjeller.

Min far har installert ISDN boks, videre til ADSL modem, og en trådløs router i 2.etsaje der familiePCen står, nå har det seg sånn at jeg har fått ny PC, som står i kjelleren.

Vi bruker trådløst nettverk ned til meg, og det funker perfekt, bra hastighet, og ingen stabilitetsproblemer.

Men nå har det seg sånn at jeg vil ha LAN nede i kjelleren hos meg, er det noen som vet om et trådløst produkt (Switch EL) som kan fange opp signalene fra den trådløse routeren, så jeg får flere porter å bruke nede hos meg?

Her kan du se et bilde av problemstillingen

problem.JPG

Takker for alle svar

MVH Erlend

Videoannonse
Annonse
Skrevet

interesant opplegg.

noen som vet om det går,eller må han bruke kabel fra tredje etasje?

finnes det routere som kan fange wan trådløst?

Skrevet (endret)

Setter han opp et AP som kan kommunisere med den trådløse routeren, så kan han koble AP'et nede til en switch (eller han kan bruke et AP med innebygd switch). Dette forutsetter at de to AP'ene kan kommunisere med hverandre og det er ikke mulig med alle AP'er. Husker ikke hva standarden het.

Rett meg om jeg farer med løgn, noen :)

Endret av darkness|
Skrevet
Men nå har det seg sånn at jeg vil ha LAN nede i kjelleren hos meg, er det noen som vet om et trådløst produkt (Switch EL) som kan fange opp signalene fra den trådløse routeren, så jeg får flere porter å bruke nede hos meg?

WLAN-bridge burde fikse dette, noen aksesspunkter kan settes opp som bridge og fore f.eks en switch.

Skrevet

Hva er en AP? og funker det å dele internettoppkoblingen jeg har i dataen nede, med en kabel fra den ledige netterksporten, og inni en switch?

Skrevet (endret)

AP er access point, altså en enhet som kan sende og motta trådløse signaler. Hvis du har en ruter oppe, kan internettoppkoblingen deles fra denne.

Standarden heter btw. Ad-Hoc (den for at to AP'er skal kunne snakke sammen), tror jeg

Endret av darkness|
Skrevet

Om dette bare skal være en billig og midlertidig løsning, så går det faktisk ann å bridge en trådløs forbindelse i xp. Sitter for tiden med denne løsningen i den nye leiligheten inntill vi får inn sdsl neste uke.

Det vi da har er 1 stk "server" som har trådløst nettverkskort. Den har satt på "del denne internett forbindelsen" (eller hva det nå heter i xp) slått på på den trådløse forbindelse.

Så har vi videre koblet en router på det "vanlige" nettverkskortet der de andre maskinene er satt opp til å kontakte 192.169.0.1 (gateway), og har tatt inn DNS manuellt (funket ikke auto).

Dette er en billig løsning om en eller annen har en router fra før, og dere bare skal ha internett til å surfe og chatte litt på likevel.

PS: Vil ikke anbefale trådløst nett om det er flere som skal spille på internett, siden dette kan lage rævva ping når dere er flere.

Skrevet

hmm..... i første omgang er det bare jg og en annen som ska ha et minilan, holder det ikke bare med å sette en krysset kabel mellom PCene og dele internettoppkobling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...