Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg forstod meg aldri på det W&G-opplegget. Britisk humor er en ting, men jeg fant liksom aldri noe humor. Det var aldri sånn at jeg tenkte at en replikk ikke var morsom, jeg klarte bare aldri å lokalisere det som skulle være morsomt. Jeg satt egentlig og lurte på hva det var jeg så på i 2 timer, for så å se at den lå på Topp 250 og få et lite hjerteinnfarkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Where Eagle's Dare

 

Gamle filmer duger fortsatt, og det er denne Eastwood-klassikeren en ekte bevis på.

 

Hva handler den om?

 

Under Andre Verdenskrig får en gruppe Allierte agenter i oppdrag å redde en amerikansk general som er blitt tatt til fange av tyskerne. Desverre sitter han fengslet i et strengt bevoktet slott høyt oppe i de vinterkalde alpene. Oppdraget ser umulig ut. Spesielt når det viser seg at noen i gruppen jobber for nazistene.

 

Hvorfor se den?

 

Fordi Clint Eastwood og Richard Burton styrer skuta elegant frem i en eksplosiv og spennende krigsfilm, med en historie som tar flere interessante vrier. Where Eagles Dare holder fortsatt formen, nesten 40 år etter at den ble lagd.

 

Hva kan jeg pirke på?

 

Gammeldagse spesialeffekter og overdramatisk musikkbruk er bare en del av sjarmen. Tyskere som snakket gebrokkent engelsk derimot, ødela litt for innlevelsen og troverdigheten.

 

Totalt: 8/10 - Svært God :thumbup:

Lenke til kommentar

The Aviator

 

Martin Scorseses mye omtalte storfilm innfrir delvis.

 

Hva handler den om?

 

Livet til den eksentriske piloten, filmproduseren, inginøren og mangemilliadæren Howard Hughes.

 

Hvorfor se den?

 

Fordi det til tider er en veldig interessant og vellagd film om Hughes mange opp og nedturer. Dessuten overbeviser Leonardo Di Caprio igjen, og beviser at han har kapasitet til å "bære" en såpass stor rolle.

 

Hva trekker den ned?

 

Den har ikke nok store øyeblikk og sterke scener til å bli en film som virkelig skiller seg ut. Den kunne også belyst Hughes mørke sider enda sterkere.

Totalt: 7/10 - God :)

Endret av Foregangsmannen
Lenke til kommentar

Kingdom of Heaven DC

 

Filmen blir en god del bedre med DC'n spesielt begynnelsen blir MYE bedre. men filmen har ikke nok action. det er en slåss sene ganske tidlig og slaget på slutten, det er 2+ timer i mellom der det egentlig ikke skjer så mye, det er en fin historie men det kunne godt vært litt mer som skjer, og det irriterer at man ikke får se slaget i ørkenen, greit nok at det hadde vært ganske ensidig men ville vært greit med litt slagt.

 

7.5/10

Lenke til kommentar

The Sentinel

 

Jeg liker sånne filmer med konspirasjoner, agenter, byråer som Secret Service, FBI, CIA og lignende veldig godt på et generelt grunnlag, så jeg er muligens litt vel upartisk akkurat nå :)

 

Denne filmen er rimelig spennende, jeg trodde ganske tidlig at jeg hadde skjønt visse nøkkelelementer men tok visst grundig feil. Jeg ble lurt :)

Kiefer Sutherland er jo bare rå i grunn, han passer utrolig godt i roller som dette og selvsagt Jack Bauer, men det får være en annen diskusjon.

Michael Douglas er også en bra skuespiller og gjør jobben sin her også.

 

Det jeg synes er negativt er en del teit og malplassert musikk, men det er min personlige mening.

 

Uansett, veldig grei underholdning etter mitt syn.

 

7/10, verdt å se igjen ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Die Hard

 

En av tidenes tidenes mest populære action-filmer holder fortsatt koken i en ellers overfylt sjanger.

 

Hva handler den om?

 

Det er juleaften i Los Angeles, og i skyskraperen Nakatomi-Palace holdes det et selskap for de ansatte etter nok et velykket år. Men når terrorister tar kontroll over bygningen og gislene som fange, forandres julehyggen til et mareritt.

 

Hvorfor er den så bra?

 

Bruce Willis stråler i rollen som en røff politimann i en spennende og velspilt katt-og-mus lek med fryktelige kjeltringer. Die Hard er spennende, actionfylt og unngår de verste klisjeene og påklistret sentimentalitet.

 

Er det noe å pirke på?

 

Egentlig ikke. Noen forventer kanskje at filmen finner opp hjulet, pga all den gode forhåndsomtalen. Det gjør den aldri, men Die Hard er så fordømt bra i sin sjanger at det ikke har noen mening uansett.'

 

Totalt: 8/10 - Veldig God :thumbup:

Lenke til kommentar

nei ikke nødvendig vis, men i slikte "epics" bør det være litt mer slåssing, Brave heart og glatiator(de beste epicene i nyere tid) hadde passe innslag av action. i K of H, blir det veldig mye ansikter som prater og ikke så mye annet. og da du har et ansikt som bloom i stede for Gibson eller Crow blir det litt tamt.

Lenke til kommentar

High Fidelity

 

Vellykket amerikansk adapsjon av den populære britiske boka med samme navn.

Hva handler den om?

 

Rob, en frustrert platebutikk-eier, som går igjennom en "hva er meningen med livet"-krise etter at kjæresten slår opp.

 

Hvorfor er den bra?

 

Fordi regissør Stephen Frears har klart å beholde bokas vittige og intelligente stil, og samtidig vært suksessfull i å bytte miljø fra London til Chicago. Dessuten har filmen en rekke interessante og morsomme karakterer, med Jack Black i sin beste rolle.

Hva trekker ned?

 

Det blir litt mye av den samme klaginga fra hovedrolle-innehaver John Cusack. Dessuten var det veldig uvant at han snakket direkte inn i kamera. Jeg tror en monolog hadde fungert bedre.

Totalt: 7/10 - God :)

Lenke til kommentar

Fantastic 4

Handler om en noen forskere som går uti rommet og blir rammet av stjerneting,5 blir rammet når de kommer tilbake til jorden merker de at alt ikke er som før at de har nye krefter...

Ble litt skuffet på kinoen pågrunn av høye forvetninger men denne gangen husket jeg nesten ingenting og hadde ikke store forventninger så den ble faktisk tro det eller ei dritt gøy.

gode effekter og den hotte dama

5,8/10

Lenke til kommentar

Biler_100855c.jpg

 

Dette var på alle måter en stor overaskelse. Filmen har fått heller middelmådig kritikk og således var ikke forventingenen særlig høye når jeg tok turen på kino for å se denne her. Det var mer obligatorisk for ungenes del. Det at jeg da også må se den på norsk er noe jeg heller ikke har sansen for, slike filmer er nesten alltid best på engelsk og heller skuffende på norsk, med Istid som hederlig unntak.

 

Men denne filmen var en hærlig opplevelse, selv på norsk. Over to timer med fart og spenning, dette er uten tvil den beste animasjonsfilmen jeg har sett på år og dager. Den skal garantert sees igjen på engelsk, regner med den er enda bedre enn på norsk.

 

Filmens handling er lett å gjennomskue bare ved å se de første par minutter. Den egoistiske selvdiggeren, racerbilen Lynet, vil gjennom filmens forløp lære seg verdien av venner og samspill. Ikke noe nytt på den fronten, men det gjør intet da slike filmer skal være enkle og greie historiemessig. Gjennomført på en utrolig tøff og stilig måte, med en god porsjon sjel etterhvert. Filmen begynner litt tregt men tar seg enormt opp og en flott slutt. Dette var sammen med X-Men 3 årets overaskelse på kino.

 

Denne filmen anbefales sterkt. Kanskje ikke ideelt for små jenter, som nok kan finne det kjedelig, men både for undertegnede og mine to små barn var det en utrolig artig opplevelse. Tusen takk til anmeldere Selås og co. for å gjøre forventingene heller begrenset, for dette ble en flott lørdagsopplevelse.

 

 

8/10 - Svært God

 

 

Edit: Håper folk fortsetter å gi små omtaler av filmer på kino, gjør sitt for å bedre Kinoguiden

Lenke til kommentar

A Clockwork Orange

 

Lenge siden jeg hadde sett denne, hadde helt glem hvor grusomt fæl, fantastisk og psykedelisk den faktisk er. Historien bør være kjent for de fleste, men i hovedtrekk noe sånt som dette:

 

Voldelig tulling begår voldelige handlinger, voldelig tulling blir arrestert, voldelig tulling blir tatt inn i et program for å bli kurert og dermed slippe ut igjen, voldelig tulling får gjennom meget effektiv behandling et rimelig anstrengt forhold til vold og Beethoven, voldelig tulling -> tulling, tulling slipper ut, tullingens tidligere verden vender ham ryggen, tulling får bank, tulling blir plukket opp av menn med politiske hensikter, menn med politiske hensikter driver tulling nesten til selvmord ved å spille Beethoven for ham, tulling blir igjen voldelig tulling, filmen slutter

 

Her kan vi a) spekulere i hvilke motiver Stanley Cubrick Hadde for filmen b) fråtse over alle tolkningene av den helt åpenbare samfunnskritikken eller simpelten c) gjette på hvilke tyngre rusmidler Stanley Cubrick og gjengen hans faktisk gikk på når de skapte denne filmen. Noen av scenene er så hinsides fantastisk rare at man fristes til å spole tilbake for å studere dem på nytt og på nytt. Dette er en film man bare skal se, om man er over middels filminterresert.

 

10/10

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar

United 93

 

Jeg vil ikke tro at noe av det som står i denne anmeldelsen vil regnes som spoiler, da de fleste vet hva som skjedde 11. september 2001.

 

Handlingen

Filmen handler om det fjerde flyet som ble kapret 11. september, hvor målet mest sannsynlig var Det Hvite Hus. Flyet nådde aldri sitt mål. Det var takket være passasjerene ombord på United flight 93. Samtidig som man ser hva som skjer inne i flyet, følger man også folkene på bakken, kontrollrommet som har som jobb å styre de forskjellige flyene rundt i USA. Det er interessant å se hvordan de fremstiller det overraskelsesmomentet disse kapringene var. Per i dag ville man reagert på en helt annen måte enn det de gjorde denne dagen. Karakterene er gjennomtenkte og dialogene er stilrene. Praktfullt.

 

De små detaljene

Denne filmen er full av de små detaljene som hever filmen et par ekstra hakk. Ta for eksempel da pilotene og flyvertinnene kommer om bord. Helt normale mennesker, i helt normale jobber, med helt normale familier. Og de har helt normale samtaler. "Hvordan går det med konen da?" "Jeg elsker å tilbringe tid med ungene mine" og lignende. Men de blir satt i perspektiv da man tenker over hva som skjedde noen timer senere den dagen. Flyvertinnen som egentlig ikke liker jobben sin, og egentlig bare vil hjem til familien sin og ungene, hun dør og ser de aldri igjen. Alle karakterene og er basert på virkelige personer, og er gjort grundig research på.

Like etter at flyet lettet ser man kapteinen si "And if you look to your left, it's the beutiful skyline of the lower Manhattan". Og i det han sier det, ser man toppen av de to World Trade Center-bygningene ut det ene vinduet. Fantastisk.

 

Glimrende lydeffekter

Lyden i denne filmen er brilliant. Å se et fly lette er èn ting, men å få en lydopplevelse som gjør at det føles som om buksen blafrer er bare fantastisk. Jeg satt bare og smilte i kinosetet. Herlig.

 

Gode kulisser

Store deler av filmen foregår inne på et fly. Når man ser filmer hvor handlingen er på et fly, så ser det ofte ut som om man sitter i en flight-simulator. Men, nei. Her er alt glimrende. Man blir grepet med, og føler nesten at man sitter der sammen med de. Dette gjelder også når man ser et fly utenifra. Som oftest er dette dårlig CGI som blir brukt, men her ser det helt autenisk ut. Genialt.

 

Hvorfor likte jeg denne filmen så veldig?

For det første, jeg kjenner meg igjen i handlingen. Jeg husker den dagen, bedre enn noen andre dager. Selv om jeg bare var åtte år. De brennnende bygningene på tv er bilder som har..brent seg inn i hukommelsen. Selv om jeg vet hva som skjedde den dagen, selv om jeg sitter og ser på en film der jeg vet nøyaktig hva som kommer til å skje, så er den ikke så forutsigbar. Og som når man er nede på bakken i kontrollrommet, der de lurer på hvor det ene flyet har blitt av, og ser det plutselig på himmelen, før man ser det verdenskjente klippet. Klippet der det andre flyet flyr inn i WTC.

Slutten er fantastisk. Vel, fantastisk og fantastisk. Det er ikke så gøy å se et fly kræsje i bakken. Men måten det skjer på er herlig. Plutselig blir det svart, og musikken dør ut. Jeg har aldri opplevd en så stille kinosal. Aldri. Jeg tror alle satt og måpte sammen med meg.

 

10/10

Må sees.

 

Edit: Ble det litt langt det?

Endret av Fisker
Lenke til kommentar

Saw_20007c.jpg

 

 

Saw er en morbid lek med publikum. Man blir vitne til et grotesk spill som er så kaotisk at man fort blir målbundet. To menn befinner seg lenket i et rom, den ene får et oppdrag han fint kunne vært foruten. Mer kan man egentlig ikke si om handlingen uten å ødelegge. På utsiden ser dette ut som nok en latterlig blod&gørr film, men den viser seg heldigvis å ha litt mer på lager.

 

Musikken i filmen virker litt vel ekstrem til tider, som om man prøver for mye. Skuespillet er svært så varierende, det samme går for regien til den nokså ukjente James Wan. Det virker som filmen prøver litt vel mye å følge Se7en sin oppskrift, men er ikke helt på samme nivå. Filmen varierer fra det grusomt dårlige til det nærmest geniale. Filmen er hverken særlig skummel eller skremmende men man blir ganske oppslukt til tider.

 

Alt i alt er denne filmen et lite mesterverk. Med et budsjett på fattige 1.2 millioner dollar har regissøren fått utrolig mye ut av filmen. Det finnes ikke mange filmer som har vist større fortjeneste enn denne her. Noe som egentlig er velfortjent.

 

7/10 - God.

Lenke til kommentar

The Sentinel

 

Det har ikke vært en muldvarp i Secret Service, før nå. Denne taglinen sier egentlig alt om hva den handler om. I denne filmen er det tatt inn noen TV-serie stjerner deriblant Eva Longoria og Kiefer Sutherland, jeg syns ingen av de egentlig spiller noe bra. Spesielt Longoria. Det føles ut som de er der bare for å gi filmen publisitet.

Michael Douglas som spiller en Secret Service-agent spiller bedre enn de, men når likevel ikke helt opp synes jeg.

 

Regissøren syns jeg ikke helt vellyket med framstillingen av filmen, og det blir litt småpirk her og der. Denne nådde ikke helt opp til toppen, jeg hadde forventet mer.

 

Sterkt terningkast 3.

Lenke til kommentar
The Sentinel

 

Det har ikke vært en muldvarp i Secret Service, før nå. Denne taglinen sier egentlig alt om hva den handler om. I denne filmen er det tatt inn noen TV-serie stjerner deriblant Eva Longoria og Kiefer Sutherland, jeg syns ingen av de egentlig spiller noe bra. Spesielt Longoria. Det føles ut som de er der bare for å gi filmen publisitet.

Michael Douglas som spiller en Secret Service-agent spiller bedre enn de, men når likevel ikke helt opp synes jeg.

 

Regissøren syns jeg ikke helt vellyket med framstillingen av filmen, og det blir litt småpirk her og der. Denne nådde ikke helt opp til toppen, jeg hadde forventet mer.

 

Sterkt terningkast 3.

6793168[/snapback]

 

Kiefer Sutherland er da slett ikke en tv-seriestjerne! Lær deg litt filmhistorie gutt!

Hva med fantastiske filmer som: Flatliners, Dark City, Young Guns, A few good men, A time to kill?

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...