Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skrev denne som en skoleoppgave, så den er noe lengre.

 

Goal!(2005)

Ressigert av Danny Cannon.

Drama/Sport

 

poster.jpg

 

Filmen handler om Santiago Munez som har sammen med sin far, bestemor og lillebror har flyktet fra dårlige kår i Mexico til Los Angeles. Det eneste han har med seg fra hjemlandet er en fotball og et slitt bilde av World Cup-pokalen.

Som de fleste andre unggutter drømmer Santiago om å bli fotballstjerne, og å kunne leve av å spille fotball.

I Los Angeles spiller Santiago for et lokalt fotballag og jobber som kjøkkenhjelp på en kinesisk restaurant. Faren til Santiago er alltid sur og kjefter på Santiago. Faren forteller ham at han burde gi slipp på drømmen om å bli fotballstjerne og heller hjelpe ham med å starte et firma, slik at de kan tjene penger til deres fattige familie.

Men da han treffer Glen Foy, en gammel talentspeider og fotballstjerne forandrer ting seg.

Glen Foy ordner en prøvespilling til Santiago, for selveste Newcastle United.

Santiago kommer seg til England og klarer å få en måneds prøveperiode for Newcastles reservelag. Etter hvert kommer han på A - laget og får spille i sin første kamp.

 

Santiago Munez spilles av Kuno Becker, og jeg synes han gjør en strålende jobb, både som fotballspiller og skuespiller.

Jeg opplevde filmen som en gripende film, med en ganske bra historie og greit med spenning. Man får en bra innsikt i miljøet rundt lagene og spillerne. Dette er en veldig bra film for deg som liker fotball og fotballmiljøet, men jeg vil tro at det kan bli litt kjedelig for personer som ikke bryr seg om fotball i det hele tatt.

 

 

Terningkast: 4

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar

Fikk du karakter av læreren din på denne anmeldelsen? :hmm:

 

Selv har jeg fått høre at filmen er et makkverk. Skuespillet og storyen er klisjéfull. Fotballspillingen er dårlig og utartet seg ikke likt det den ville gjort i virkeligheten. Men ikke vet jeg. Om du har peiling på fotball, er det vel kanksje bare smak og behag det står om. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Skjønner dere ingenting? Fotball er en klisjè. Sånt skjer i fotballverdenen folkens. Kan love dere at det finnes mer utrolige historier i fotball enn den presentert i Goal.

Lenke til kommentar
Skjønner dere ingenting? Fotball er en klisjè. Sånt skjer i fotballverdenen folkens. Kan love dere at det finnes mer utrolige historier i fotball enn den presentert i Goal.

6078642[/snapback]

Jeg mente ikke klisjé som urealistisk eller for utrolig. Jeg mente bare at den var som samtlige idrettsfilmer, bare uten interessante karakterer eller gode vendinger. Alle vet hvordan den slutter, alle vet at hovedpersonen treffer på fartshumper på veien, men blir et mer erfarent menneske av det, osv osv. Jeg tviler ikke på at mer utrolige ting har skjedd, men akkurat Goal har vi sett så mange ganger før.

 

Det skjer, som du sier, mye mer interessante og utrolige historier i fotballen; hvorfor lage en film av noe vi har sett gang på gang?

Lenke til kommentar

A History of Violence

 

Jeg er fan Cronenberg, men hadde på forhånd hært at denne filmen ikke akuratt var standard Cronenberg. Men jeg så alikevell frem til å se den, da den hadde fått rimelig gode kritikker.

 

Men jeg må si jeg alikevell klarte å bli skuffet. Filmen var alt for forutsigbar. Litt spennende i begynelsen da du ikke helt visste hva som foregikkk, men jeg skjønte det ganske fort.

 

En annen ting som irriterte meg var volden. Jeg har hørt folk si at det var alt for mye vold i den, så jeg gledet meg til å se vold som bare Cronenberg kunne lagd. Men den var faktisk ganske kjedelig. For min del kunne det vært mye mer vold, og de få voldscenene som var i filmen var jo faktisk ikke "gory" på noen måte, slik jeg hadde blitt fortalt.

 

Men filmen har absolutt sine høydepunkter, jeg bare valgte å nevne de negative grunnet mine forhåpninger.

 

Terningkast fire.

Lenke til kommentar
A History of Violence

 

Jeg er fan Cronenberg, men hadde på forhånd hært at denne filmen ikke akuratt var standard Cronenberg. Men jeg så alikevell frem til å se den, da den hadde fått rimelig gode kritikker.

 

Men jeg må si jeg alikevell klarte å bli skuffet. Filmen var alt for forutsigbar. Litt spennende i begynelsen da du ikke helt visste hva som foregikkk, men jeg skjønte det ganske fort.

 

En annen ting som irriterte meg var volden. Jeg har hørt folk si at det var alt for mye vold i den, så jeg gledet meg til å se vold som bare Cronenberg kunne lagd. Men den var faktisk ganske kjedelig. For min del kunne det vært mye mer vold, og de få voldscenene som var i filmen var jo faktisk ikke "gory" på noen måte, slik jeg hadde blitt fortalt.

 

Men filmen har absolutt sine høydepunkter, jeg bare valgte å nevne de negative grunnet mine forhåpninger.

 

Terningkast fire.

6081557[/snapback]

 

 

tror det folk reagerte på var den ganske realistiske volden.

andre filmer som er mer voldlige er ofte "glad vold" og da reagerer ikke folk på samme måte. tror også at de som syns den var voldig ikke er filmelskere som ser så mange filmer som mulig.

Lenke til kommentar
Selv om jeg hater nazister kan jeg se filmer om dem, lizz :roll:;)

6079340[/snapback]

Jeg digger nazister.

 

Nei, den filmen ble for kjedelig, rett og slett. Jeg hater nazister, og kan se filmer om dem. Dette fordi filmene er som oftest veldige interessante. Filmer om temaer jeg finner utrolig kjedelige, fungerer ikke som film. Fotball, kaniner, hobbiter..

Lenke til kommentar
Nei, den filmen ble for kjedelig, rett og slett. Jeg hater nazister, og kan se filmer om dem. Dette fordi filmene er som oftest veldige interessante. Filmer om temaer jeg finner utrolig kjedelige, fungerer ikke som film. Fotball, kaniner, hobbiter..

6082061[/snapback]

Hvis du skal begynne å slenge dritt om "The Holy Grail", tar jeg det personlig :mad:

Lenke til kommentar
Men filmen har absolutt sine høydepunkter, jeg bare valgte å nevne de negative grunnet mine forhåpninger.

6081557[/snapback]

Ganske enig, men

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Du kan ikke nekte for at det var litt spennende når guttungen slo ned den ene bølla ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...