Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

moped trimming 50cc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Isåfall ville jeg ikke latt den gå over 70 km/t.

 

(Ja, jeg har personlig scooter-erfaring selv. Kjører Peugeot Speedfight 2.)

Enig der. Min går i rundt 70, den har aldri hatt noen plombering da den kom før 98. En Peugeot Buxy 96modell.

 

Uten å være sikker, men er det ikke i potta den ligger..?

Lenke til kommentar
Isåfall ville jeg ikke latt den gå over 70 km/t.

 

(Ja, jeg har personlig scooter-erfaring selv. Kjører Peugeot Speedfight 2.)

Enig der. Min går i rundt 70, den har aldri hatt noen plombering da den kom før 98. En Peugeot Buxy 96modell.

 

Uten å være sikker, men er det ikke i potta den ligger..?

Jeg har fått min opp i 88, men vil ikke påstå at det er veldig trygt i slike hastigheter. Jeg vil si en grense på 75 holder for alles bruk. :)

 

Min går forøvrig i rundt 65 oppover, noe som jeg er veldig fornøyd med. :)

Lenke til kommentar
normal fart.

 

Fartsgrensa er 45. Ikke at jeg skal starte en debatt her nå, så jeg trekker meg ut igjen. :)

 

Det er forresten en egen motordel på forumet...

Ja, fartsgrensen er 45 km/t, men mopeder (50cc) har full lovlig rett til å kjøre på f.eks. ringveien. Der er det 80 km/t, som du sikkert vet. Synes du det er forsvarlig å kjøre på ringveien i 45, da? :)

Lenke til kommentar
min datter har en vespa scoter 02.

tenkte å ta plomberingen på den,men jeg undrer på om den er i sylinderutblåsningen eller flensen på potta.

vet noen av dere noe om dette? evt om det finnes noe fora?

mvh ove

hvis jeg ikke tar helt feil så er det vel en plombe i variatoren og i potta, samt. noen sperrer her og der...kontakt noen som kan å mekke, ikke prøv selv da dette kan gå til helvete...det går også ann å kjøpe ny effektpotte på scootere...

selv har jeg en Daelim S-Five 2004 :D

Lenke til kommentar
min datter har en vespa scoter 02.

tenkte å ta plomberingen på den,men jeg undrer på om den er i sylinderutblåsningen eller flensen på potta.

vet noen av dere noe om dette? evt om det finnes noe fora?

mvh ove

Datteren din ffs? Du vil vel ikeka t un skal kjøre seg ihjrl?

 

lol2k. !!

 

byn neste, snakkas :idea::idea:

Lenke til kommentar
min datter har en vespa scoter 02.

tenkte å ta plomberingen på den,men jeg undrer på om den er i sylinderutblåsningen eller flensen på potta.

vet noen av dere noe om dette? evt om det finnes noe fora?

mvh ove

Datteren din ffs? Du vil vel ikeka t un skal kjøre seg ihjrl?

 

lol2k. !!

 

byn neste, snakkas :idea::idea:

Nei, han vil at hun skal bli kvesta av en buss som bomma på forbikjøringen av henne..

 

Sorry OT, vi tar ikke debatten om lovligheten her.

Lenke til kommentar

I følge en reportasje i motor, er scooter å mopeder godt egnet for hastigheter opp til ca 70 -75 Km/t! Og kunne holdt 60 med en scooter/moped skulle vært en førnøyelse, en skam med 45 som maks fart! En stakkars moped som er utrimma klarer nesten ikke oppoverbakke den dag idag, dvs, den klarer det, men må ta til takke med 25-30 Km/t :S

Lenke til kommentar
Nå skulle ikke jeg diskutere, og renget med at dere ikke skulle det heller, men må nesten kommentereden der: Mopedene er "laget" for 70-80 km/t, men det er ikke føreren ...

Skulle til og si det men du tok sa det først, en moped kan fint gå i 70/80 uten problemer, det er jo tross alt det de er beregnet på fra fabrikk!

 

MEN! Opplæringen er ALRFOR dårlig, og visst man vill ta 125 lappen må man punge ut MYE!

 

10 000 ++ er jo tross alt mye for en 16 åring, da de fleste ikke har fast inntekt!

 

Visst de hadde trappet opp moped opplæringen og økt fartsgrensen til 80, hadde det blitt BETYDELIG mindre trimming o.l!

Lenke til kommentar
min datter har en vespa scoter 02.

tenkte å ta plomberingen på den,men jeg undrer på om den er i sylinderutblåsningen eller flensen på potta.

vet noen av dere noe om dette? evt om det finnes noe fora?

mvh ove

Svjv er det to plomberinger i vespaen:

 

1. I svanehalsen i eksosen har du en "blindtarm". Denne må kappes av, og sveises igjen. Dette må du nok på et verksted for å få til, og det er irreversibelt, dvs at du ødelegger orginal-potta.

2. I variatoren (giret) har du en eller to ringer som hindrer variatorbåndene i å komme helt sammen. Disse piller du rett og slett bare ut, og de kan settes inn igjen på 15 minutter.

 

Å fjerne plomberingen i eksosen vil gi bedre akselerasjon, men vil alene ikke øke toppfarten noe særlig. Drivstofforbruket øker noe. Motsatt er det med variatorsperren -- den vil ikke gi særlig bedre aks, men vil øke toppfarten og senke drivstoffforbruket, iom at motoren får jobbe på lavere turtall.

 

-----

 

Husk på at datteren din ikke er noen verdensmester i trafikken. Hun er også en myk trafikkant, og du vil utsette henne for større farer ved å trimme mopeden hennes. Du sparer nok noen hissige forbikjøringer, men husk på at fart dreper. Det ER stor forskjell på 50 og 70 km/t.

 

Dessuten vil nok forsikringsselskapet deres kreve regress ved et uhell der de finner ut at mopeden er trimmet. Når lille Ola på 3 løper ut i veien, og datteren din (som ikke kjører fortere enn 45 akkurat da!) ikke rekker å stoppe, kan regningen bli stor, og det vil vi ikke vil vi vel?

 

Nå vet du hvordan, og jeg håper det blir med vitenen om hvordan du KUNNE HA trimmet mopeden til din datter. Ditt valg -- velg riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...