Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorvidt man har en ny eller gammel bil spiller liten rolle i dette tilfellet. De aller fleste nye biler klarer ikke å beskytte oss mot dødsulykker hvis farten er over ca. 70 kilometer i timen. Derfor er det slik at slik skyline kjører, spiller det liten rolle om han har ny eller gammel bil. Hvorfor ikke komme seg på en bane?

Der kan man kjøre virkelig fort, og ikke drive å utsette andre for fare på veien.

Det stemmer, men sjansen for at man kjører fort med ny bil er større enn med gammel bil. Det er vesentlig.

Lenke til kommentar

Ny bil/gammel bil- forskjell på fart- virker ikke slik på rånerne her hvor jeg bor. Uansett bil så er det flatt jern. Nylig var det en som moset baklengs gjennom et butikkvindu i 50- sone. Farten ble anslått til ca. 120 i det ha fikk sladd i en svak sving med sin Audi.. Han hadde sikkert fete "Falken"- dekk han også.. og brede 18" lettisser.

Lenke til kommentar
Jeg mener fokus bør være på å forbedre veiene i dette landet. Slik det er nå, må det en dødsulykke til før tiltak blir iverkssatt.

Bedre veier = høyere fart = ingen økning i sikkerhet

Så du mener at vi bør ha dårligst mulig bil, å dårligst mulig veier, for å få ned farten å opp sikkerheten? Er du helt blåst eller? Bedre veier, å bedre biler trenger ikke bli høyere fart. Så klart er det bedre med gode veier å bedre biler. Hva tror du skjer når en fattig alenemor med sine to barn i en gjennomrustet Ford Fiesta blir på kjørt av en ny Audi A6? Jo, Fiestaen blir totalvraket å antagligvis blir de alvorlig skadet i Fiestaen, mens A6 kan kjøre videre. Bilprisene bør ned, slik at alle har råd til å kjøpe en bil med skikkelig sikkerhet. Fartsgrensene her til lands er vel egentlig ganske greie, når man tenker på hvor dårlige veiene er rundt forbi. Er for forbedring av veiene å økning til 110km/t på motorveier (der kvaliteten tilsider det)

Lenke til kommentar
Så du mener at vi bør ha dårligst mulig bil, å dårligst mulig veier, for å få ned farten å opp sikkerheten? Er du helt blåst eller? Bedre veier, å bedre biler trenger ikke bli høyere fart.

....men det blir det :yes: Slik er fakta, og fakta er ofte et kjedelig fenomen.

 

Hvis du klarer å se i perspektiv; hvorfor har vi fartsdumper? Jo, det er fordi en asfaltert vei er så behagelig å kjøre på at man må lage den ubehagelig for at ikke folk skal kjøre for fort.

Lenke til kommentar
Så du mener at vi bør ha dårligst mulig bil, å dårligst mulig veier, for å få ned farten å opp sikkerheten? Er du helt blåst eller? Bedre veier, å bedre biler trenger ikke bli høyere fart.

....men det blir det :yes: Slik er fakta, og fakta er ofte et kjedelig fenomen.

 

Hvis du klarer å se i perspektiv; hvorfor har vi fartsdumper? Jo, det er fordi en asfaltert vei er så behagelig å kjøre på at man må lage den ubehagelig for at ikke folk skal kjøre for fort.

Javel du får tro det du da. Er ihvertfall helt uenig. Bare en liten ting til deg. Vi satt vel 80km/t fartsgrenser for 40 år siden eller noe. Du er klar over at bilene stopper på halvparten av bremselengden nå som de gjorde da? Å uansett så er jo sikrer biler bedre uansett. Du kan vel ikke mene at du synes alle burde kjøre rundt i vrak, for tar vi ikke å kjøre fort? Sikkerhet fremfor alt. Norge er jo ekstreme på trafikklovene.

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt!

 

På en fjellovergang ikke langt fra der jeg bor var det en dødsulykke for ikke lenge siden (en av mange mange ulykker).

Bilene hold godt under fartsgrensen, det som skjedde var at en flokk sau! forvillet seg ut i vegbanen.

Dermed reagerte den ene føreren på instinkt og svingte unna, rett i møtende bil.

Hadde det vert brukt litt penger på å sette opp sikring langs veien slik at dyrene ikke kom utpå vegbanen hadde dette vært unngått!

Uttalelser fra myndighetene, det blir for dyrt, å nå blir det jo snart tunell!

 

Kom ikke å si at dårlige veier ikke har noe med antallet ulykker å gjøre, det er jo helt absurd.

 

Hvor mange tror du som har omkommet pga vogntog som har kommet skliende i mot på en vei der vi ikke har råd til å strø feks.

 

Seff har for høy fart mange liv på samvittigheten, men å si at det ikke nytter å gjøre noe med veiene er jo helt på tryne.

 

Mange såkalte ulykkes strekninger, der det dør folk hver år, blir ikke gjort noe med før så og så mange er drept.

Når det blir gjort noe på strekningen faller ulykkes tallene drastisk.......

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Dette blir for dumt!

 

På en fjellovergang ikke langt fra der jeg bor var det en dødsulykke for ikke lenge siden (en av mange mange ulykker).

Bilene hold godt under fartsgrensen, det som skjedde var at en flokk sau! forvillet seg ut i vegbanen.

Dermed reagerte den ene føreren på instinkt og svingte unna, rett i møtende bil.

Hadde det vert brukt litt penger på å sette opp sikring langs veien slik at dyrene ikke kom utpå vegbanen hadde dette vært unngått!

Uttalelser fra myndighetene, det blir for dyrt, å nå blir det jo snart tunell!

 

Kom ikke å si at dårlige veier ikke har noe med antallet ulykker å gjøre, det er jo helt absurd.

 

Hvor mange tror du som har omkommet pga vogntog som har kommet skliende i mot på en vei der vi ikke har råd til å strø feks.

 

Seff har for høy fart mange liv på samvittigheten, men å si at det ikke nytter å gjøre noe med veiene er jo helt på tryne.

 

Mange såkalte ulykkes strekninger, der det dør folk hver år, blir ikke gjort noe med før så og så mange er drept.

Når det blir gjort noe på strekningen faller ulykkes tallene drastisk.......

 

 

:hmm:

Vi får forby sauer å lastebiler da, å kanskje legge inn en bønn også, for å prøve å forby snø å is også. For veiene vil vi ikke gjøre noe med. De er jo så sinnsykt bra allerede.

Lenke til kommentar
Så du mener at vi bør ha dårligst mulig bil, å dårligst mulig veier, for å få ned farten å opp sikkerheten? Er du helt blåst eller? Bedre veier, å bedre biler trenger ikke bli høyere fart.

....men det blir det :yes: Slik er fakta, og fakta er ofte et kjedelig fenomen.

 

Hvis du klarer å se i perspektiv; hvorfor har vi fartsdumper? Jo, det er fordi en asfaltert vei er så behagelig å kjøre på at man må lage den ubehagelig for at ikke folk skal kjøre for fort.

Javel, da får du foklare en liten ting du da:

 

Strekkningen Drammen- Holmestrand, før: Fartsgrense 70km/t. Flere dødulykker hvert år.

Nå: Fartsgrense 100km/t, ingen dødsulykker siden den nye E18 ble åpnet i 2001. Hva sier det deg?

Lenke til kommentar
Jeg husker ikke nøyaktig hvilket faglitterært blad det var, men lurer på om det ikke var siste utgave av "trafikken og vi", der står det en artikkel om akkurat det.

 

Skyline: 300 drepte hvert år - hva sier det deg?

Det sier meg følgende:

 

ELENDIGE VEIER;

ELENDIGE BILER;

MYE ALKOHOL OG NARKOTIKA;

MASSE GAMMLE, LIVSFARLIGE SJÅFØRER PÅ VEIEN!

 

Men 300drepte pr. år er jo 3 beste i verden da, så det er ikke veldig ille. Men self for høyt. Har staten virkelig ønske om 0 visjonen sin, så må det gjøres drastiske forandringer. Først og fremst 4 felts motorvei med midt deler fra Stavanger til Gøteborg.

Lenke til kommentar

Godt du har konkrete forslag :cool:

 

 

ELENDIGE VEIER; <-- enig, mange veier er for dårlige til å kjøre fort. Trenger vi kjøre fort? Ja, det er gøy å kjøre bil, men kanskje det ikke er nødvendig å kjøre fort?

 

ELENDIGE BILER; <-- igrunn er det ikke så mange elendige biler... påstand kan ikke bevises

 

MYE ALKOHOL OG NARKOTIKA; <-- men om man kjører sakte blir skaden mindre selv om man kjører i rus

 

MASSE GAMMLE, LIVSFARLIGE SJÅFØRER PÅ VEIEN! <-- men yngre krasjer jo mer enn eldre?! merkelig...

Lenke til kommentar
Godt du har konkrete forslag :cool:

 

 

ELENDIGE VEIER; <-- enig, mange veier er for dårlige til å kjøre fort. Trenger vi kjøre fort? Ja, det er gøy å kjøre bil, men kanskje det ikke er nødvendig å kjøre fort?

 

ELENDIGE BILER; <-- igrunn er det ikke så mange elendige biler... påstand kan ikke bevises

 

MYE ALKOHOL OG NARKOTIKA; <-- men om man kjører sakte blir skaden mindre selv om man kjører i rus

 

MASSE GAMMLE, LIVSFARLIGE SJÅFØRER PÅ VEIEN! <-- men yngre krasjer jo mer enn eldre?! merkelig...

Må du faen meg gi deg. Sånn som du tenker så er det jo bare å senke fartsgrensene til 50km/t på alle veier så slipper vi dødsulykker i det hele tatt. Herregud da mann. Kan jo ikke tenke sånn.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

vel fjartan, er det sånn som deg de tenker på stortinget har vi vel mye av forklaringen.

 

Vi forbederer ikke veiene, det er ikke det som er problemet.....

Vi satser mere på kontroller og setter ned fartsgrensen i stedet....

 

Det er vel vist gang på gang at dette har begrenset effekt.

 

Når en ser ulykkes strekninger som blir forbederet og plutselig er det 0 ulykker :hmm:

Hva sier det oss egentlig...

Har vi bra nok veier....

 

Folk som kjører som gal har seff også mye skyld som sagt, men har lave fartsgrenser egentlig noen gang skremt noen kamikaze piloter?....

 

 

Når en ruster opp veiene investerer vi faktisk penger, det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Siden de aller fleste påstandene som har kommet i denne tråden er ikke påviste, tror jeg at jeg avslutter min gjesteopptreden i denne tråden nå. Lykke til med diskusjonene videre alle sammen, og drive safely :)

Tror jeg gjør det samme. Nå har vi gnålt om igjen å om igjen om det samme. Ingen som blir enige alikevel. å som fjartan sa, Drive Safely.

Lenke til kommentar

Morsom lesing :)

 

Har lappen på tolvte året nå og har fått to bøter i mitt liv. Begge var angående bilbelte. Vil det dermed si at jeg kjører som en engel eller at jeg har vært heldig?

 

Må innrømme at det kunne gå litt kjapt da jeg var yngre så her var det vel egentlig flaksen som holdt meg på veien. De siste syv åtte årene så har jeg imidlertid kjørt temmelig bra. Holder meg ca 5-10 over fartsgrensen og hver gang jeg føler det ryker utålmodig i høyrefoten så dukker det opp forskjellige bilder i huet mitt. Tom pengebok, ta buss i lengre periode eller i verste fall at sønnen må vokse opp uten far eller med en handikapped far. For ikke å snakke om hva skade jeg kan påføre andre!

 

Dette fungerer som en mental bremse i huet mitt og medfører til at jeg holder meg rundt fartsgrensen som vanlig. Nå er det ikke alltid at det er farten som dreper, men risikoen for en ulykke vil jeg si øker.

 

SÅ.....med dette i tankene......er jeg for eller imot en økning av fartsgrensene? Her må jeg si ja takk, begge deler. Noen steder så kan man fint øke fartsgrensen litt, men andre steder så bør man senke den. Dette kommer ann på omgivelser, beboelighet og standard på veien.

En annen ting som kommer inn i bildet er hvor god man skal regne med at føreren er til å håndtere en bil. Jeg er skråsikker på at hver eneste 18 åring her inne føler seg 100% sikker på at dem er gode bilførere, akkurat som jeg gjorde.

Denne vissheten er, etter min mening, den største trafikkfare som er i dag. Jeg har vært yrkessjåfør i noen år og hver dag så så man unge førere som lå 1 centimeter bak meg uten nubbe tjangs til å reagere dersom jeg hadde bremset. Man ser dem raser gjennom tettbebygde områder mens dem kikker rundt seg etter noen å imponere uten å tenke på at 3 sekunder senere så kan må ha drept et barn som kom ut i veien......og det er ikke særlig kult!

 

Etter min mening så skyldes de fleste trafikkulykkene mangel på vett og sunn fornuft. Dette gjelder ikke bare ungdommer, men også eldre og erfarne bilførere som mener at dem kan kjøre bil og at det skal dem pokker vise også......stupido.

Dersom man her i landet kommer til en veistrekning som man ikke har kjørt før og fartsgrensen er 80 (f.eks veier utenbys, landeveier etc), skal man da holde 80 eller skal man kjøre slik som man føler er forsvarlig?

 

Det er stor forskjell på å være feig og å være voksen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...