Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa. Hadde pengene gått til politiet, så hadde saken stilt seg i ett annet lys. Hvor mye koster ikke en kontroll? Det er ikke veldig billig, og det har veldig liten effekt. Jeg kjører like fort uansett, jeg har laser blocker, 2stk. laservarslere/radarvarslere og politi radio i bilen, så jeg vet godt når det er kontroll. Har aldri blitt tatt i vanlig kontroll, hadde uflaks da en politi bil hadde sett meg en gang, og la seg etter meg. Slikt utstyr er veldig vanlig, og man er derfor veldig godt sikret mot slike kontroller. Derfor har det veldig liten effekt på det folk kaller verstinger. Det er de som ligger 10-20 km/t over som blir tatt. Dessuten er mobil en fin ting, det tar kun få minutt etter en kontroll er blitt satt opp til hele gjengen i bygda hvet om det. Promille/rus kontroller derimot, kan det være en del av. Det di som er livs farlige! Men det virker som om det er veldig ned prioritert, merkelige når 40% av alle ulykker har rus inne i bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men pengene kan ikkje gå direkte til politiet, på grunn av faren for unødvendig og feilaktige kontroller. Pengene frå bøter går nå gjennom statskassa og tilbake til politiet, det er greit at ein tredjepart holderoversikta då. Vi kan jo risikere at vi får ein masse bøter for rå sykkling eller forsøpling eller andre slike "småting" berre for at politiet skal få meir penger. Det synest eg blir litt feil.

Lenke til kommentar
"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa.

Var det ikke snakk om (for en tid tilbake siden) at UP skulle bli mer eller mindre egenfinasiert hva kontroller angår da? Er vel ikke det dummeste forslaget i kurven det.

 

Men som du sier, med mobil vet halve bygda det før andremann blir tatt.

Lenke til kommentar
"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa.

Var det ikke snakk om (for en tid tilbake siden) at UP skulle bli mer eller mindre egenfinasiert hva kontroller angår da? Er vel ikke det dummeste forslaget i kurven det.

 

Men som du sier, med mobil vet halve bygda det før andremann blir tatt.

Nei det er jeg egentlig ganske for, for da blir ikke up en stor utgift i politi budsjettet. Så det må jo være ganske bra. Da blir det mer penger til andre kriminal saker. Jeg snakket med en som jobbet i up, og han sa at det var staten som hadde hypa opp antall kontroller, men uten å få mer penger. Han syntes det var altfor mye fokus på fart, og ikke de egentlige problema. Utrangert bilpark, mye alkohol/rus på veiene og mye unkonsentrasjon(prating i mobil, SMS PÅ MOBIL!, lesing av div. lesestoff osv.), dette medfører vesentlig større fare. Han mente også at straffene for å kjøre for fort var alt for høye, Norge burde legge seg på nivå med andre europeiske og nordisk land. I Danmark f.eks, må du ha 190 i 110 sone for å miste lappen.

Denne Up karen var en vedlig sympatisk kar, syns bilen min var fin, og virket veldig trafikk sikker. (Dette var en teknisk kontroll, og førerkort/vognkort kontroll).

Trafikk sikker pga. veldig gode dekk, og oppgradert understell.

Han hadde privat en 98 Primera 2.0 GT, senket med 17" felger og 215/40-17 dekk.

I jobb hadde han 97 Primera SRi Stasjonsvogn. Så han likte veldig godt Primera, kan en vel si.

 

Anyways, Politiet mener at lovene er altfor strenge, og at det ikke henger på greip at en skal bures inne for kjøre litt for fort. Flere som har vært ute i media med dette. Men staten er jo ganske blåøyd da, og tror at lavere fartsgrenser og høyere straffer skal hjelpe. Det som derimot hadde hjulpet: Lavere avgifter på nye biler, (dette ble gjort i finnland, avgiftene ned 45% og de fikk faktisk MER inn i avgifter enn før!), mer og bedre utbyggning av nye veier. Jeg jobbet selv på nye E18 ved Holmestrand, den gammle E18 hadde flere dødsulykker hvert år, den nye E18 har ennå ikke hatt dødsulykker. De mest trafikkerte veiene må bli 4 felts motorvei, (Oslo-Stavanger, Oslo-Svinesund, Oslo-Trondheim, osv.)

Endret av skyline
Lenke til kommentar
"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa. Hadde pengene gått til politiet, så hadde saken stilt seg i ett annet lys. Hvor mye koster ikke en kontroll? Det er ikke veldig billig, og det har veldig liten effekt. Jeg kjører like fort uansett, jeg har laser blocker, 2stk. laservarslere/radarvarslere og politi radio i bilen, så jeg vet godt når det er kontroll. Har aldri blitt tatt i vanlig kontroll, hadde uflaks da en politi bil hadde sett meg en gang, og la seg etter meg. Slikt utstyr er veldig vanlig, og man er derfor veldig godt sikret mot slike kontroller. Derfor har det veldig liten effekt på det folk kaller verstinger. Det er de som ligger 10-20 km/t over som blir tatt. Dessuten er mobil en fin ting, det tar kun få minutt etter en kontroll er blitt satt opp til hele gjengen i bygda hvet om det. Promille/rus kontroller derimot, kan det være en del av. Det di som er livs farlige! Men det virker som om det er veldig ned prioritert, merkelige når 40% av alle ulykker har rus inne i bildet.

Jeg ser ikke på det som et problem at pengene ikke går tilbake til politiet direkte. Indirekte går pengene tilbake, idet det faktisk er sånn at statskassa finansierer politiet. En økt mengde penger ifra trafikkkontroller kan bidra til økt penge til politiet, om politikerne ønsker det.

 

Du mener en kontroll koster mye, og har liten effekt. Jeg mener den har god effekt. Hvis du ser politiet har kontroller langs veien, så vil det automatisk gjøre at du respekterer trafikkreglene mer, da du vil bli straffet i å bryte dem. Å følge trafikkreglene betyr at trafikken blir tryggere, som igjen betyr mindre ulykker, og derav mindre dødsfall i trafikken. Jeg skjønner ikke hvordan du kan være imot dette? Isåfall er du tilhenger av den anarkistiske tanken, der enhver følger sin egen lov.

 

Ditt argument med at det ikke har stor effekt på verstinger, fordi de har så avansert utstyr likevel, er sant nok. Men til gjengjeld så er verstinger, med denne type utstyr i mindretall i trafikken, jeg tør ikke tippe prosent, men la oss si 4-5? Hva som kan hjelpe mot disse verstingene vet jeg ikke.. mulig sivilt UP, men dette koster masse penger, og har liten virkning spør du meg.

 

Rusmisbruk kan kun forebygges på en måte. Flere kontroller. Men du er jo imot flere kontroller, så hva din løsning er vil jeg gjerne høre.

 

Jeg vil bare si en ting til slutt. Jeg tror du overvurderer hvor mye kontroll du har på bilen. Du har for stor tiltro til utstyret, og overvurderer dine egne evner. Du er en fare for trafikken, og for deg selv.

Lenke til kommentar
"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa.

Hva f er problemet med det? Er du klar over hvor mye en alvorlig ulykke koster? Ser ikke slik ut. Vel, totalt sett for samfunnet er det snakk om flere millioner kroner. Kanskje det da er greit at staten får dekket det og ikke må bruke skattepenger fra uskyldige? Kanskje det da er greit å bruke penger man får fra trafikkkontrollene til å betale ulykker? (Blir man tatt så har man jo vært en potensiell fare og kunne ha utløst en ulykke)

 

Nei, ærlig talt. Du _fortjener_ seriøst å få litt tid bak murene og ikke minst litt tid uten førerkortet, og dette er første gang jeg har sagt det til noen....

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa.

Hva f er problemet med det? Er du klar over hvor mye en alvorlig ulykke koster? Ser ikke slik ut. Vel, totalt sett for samfunnet er det snakk om flere millioner kroner. Kanskje det da er greit at staten får dekket det og ikke må bruke skattepenger fra uskyldige? Kanskje det da er greit å bruke penger man får fra trafikkkontrollene til å betale ulykker? (Blir man tatt så har man jo vært en potensiell fare og kunne ha utløst en ulykke)

 

Nei, ærlig talt. Du _fortjener_ seriøst å få litt tid bak murene og ikke minst litt tid uten førerkortet, og dette er første gang jeg har sagt det til noen....

Kanskje man heller burde brukt pengene til å forbygge ulykker, ved å lage bedre veier. Istedet står de å stopper folk på vei til jobb i køkjøring i 30km/t å sjekker om vi har beltet på. Way to go :thumbdown:

Lenke til kommentar
"problemet" med trafikk kontroller er jo at 0,-kr går tilbake til politiet, de går rett i statskassa.

Hva f er problemet med det? Er du klar over hvor mye en alvorlig ulykke koster? Ser ikke slik ut. Vel, totalt sett for samfunnet er det snakk om flere millioner kroner. Kanskje det da er greit at staten får dekket det og ikke må bruke skattepenger fra uskyldige? Kanskje det da er greit å bruke penger man får fra trafikkkontrollene til å betale ulykker? (Blir man tatt så har man jo vært en potensiell fare og kunne ha utløst en ulykke)

 

Nei, ærlig talt. Du _fortjener_ seriøst å få litt tid bak murene og ikke minst litt tid uten førerkortet, og dette er første gang jeg har sagt det til noen....

Kanskje man heller burde brukt pengene til å forbygge ulykker, ved å lage bedre veier. Istedet står de å stopper folk på vei til jobb i køkjøring i 30km/t å sjekker om vi har beltet på. Way to go :thumbdown:

Ja, det har man jo årsagiften og div bilavgifter når man kjøper bil til det. Er langt over de 12 milliardene som ble satt av i år så jeg ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Ja, det har man jo årsagiften og div bilavgifter når man kjøper bil til det. Er langt over de 12 milliardene som ble satt av i år så jeg ser ikke helt problemet.

Det er greit nok, men hvorfor er da veien våre så jævli dårlige? Har feriert endel opp igjennom, både i Europa, å i Statene. Veien i Norge er tragiske, rett å slett. Hvis vi har 12 milliarder til å fikse dette, burde de faen meg brukes. Er noe galt når veien er så ujevne, å har så dype hjulspor at en god europesik sportsbil blir ødelagt av å kjøre her.

Lenke til kommentar
Ja, det har man jo årsagiften og div bilavgifter når man kjøper bil til det. Er langt over de 12 milliardene som ble satt av i år så jeg ser ikke helt problemet.

Det er greit nok, men hvorfor er da veien våre så jævli dårlige? Har feriert endel opp igjennom, både i Europa, å i Statene. Veien i Norge er tragiske, rett å slett. Hvis vi har 12 milliarder til å fikse dette, burde de faen meg brukes. Er noe galt når veien er så ujevne, å har så dype hjulspor at en god europesik sportsbil blir ødelagt av å kjøre her.

Fordi norges politikere gir faen i vegen. Folk skal vist nok kjøre kollektivt, men jeg har nå til gode å se noe kollektivt som er billigere enn å kjøre bil :roll:

Lenke til kommentar
Fordi norges politikere gir faen i vegen. Folk skal vist nok kjøre kollektivt, men jeg har nå til gode å se noe kollektivt som er billigere enn å kjøre bil :roll:

Helt enig med deg her. Norske politikere tror de kan tvinge oss til hva de vil, med bare å skru opp prisene på det vi ikke skal. Som du sier. Dårlig velikehold av veier. Dyre biler. Dyr bensin. Helt overgitt..... Er jævli kjipt for de av oss som er avhengige av å kjøre til jobb. :(

Lenke til kommentar
Fordi norges politikere gir faen i vegen. Folk skal vist nok kjøre kollektivt, men jeg har nå til gode å se noe kollektivt som er billigere enn å kjøre bil :roll:

Helt enig med deg her. Norske politikere tror de kan tvinge oss til hva de vil, med bare å skru opp prisene på det vi ikke skal. Som du sier. Dårlig velikehold av veier. Dyre biler. Dyr bensin. Helt overgitt..... Er jævli kjipt for de av oss som er avhengige av å kjøre til jobb. :(

Ja, helt klart. Da er det greit å ha gangavstand til skolen, men det er latterlig når jeg skal hjem til familien. Koster for meg som er student 34kr, og det er 37,5km hjem. Bensin til 9,5kr pr. liter og forbruk under 1liter mila. Sum: 35kr hvis vi sier forbruket er eksakt 1liter(, men i virkeligheten er det mindre i midt tilfelle). Bussen tar 45min, jeg kjører strekket på 30minutter. Øhmmm..... hva velger jeg? Velger jeg bil? Neeeii, det skal jo ikke lønne seg, eller? :roll: Nei, norsk vegpolitik er tragisk deluxe.

 

Edit: gidder ikke tenke på hvordan det er for de som ikke får voksenbillett. Blir jo da 68kr...

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
Ja, helt klart. Da er det greit å ha gangavstand til skolen, men det er latterlig når jeg skal hjem til familien. Koster for meg som er student 34kr, og det er 37,5km hjem. Bensin til 9,5kr pr. liter og forbruk under 1liter mila. Sum: 35kr hvis vi sier forbruket er eksakt 1liter(, men i virkeligheten er det mindre i midt tilfelle). Bussen tar 45min, jeg kjører strekket på 30minutter. Øhmmm..... hva velger jeg? Velger jeg bil? Neeeii, det skal jo ikke lønne seg, eller? :roll: Nei, norsk vegpolitik er tragisk deluxe.

Du eier ikke bil selv ser jeg. Da hadde regnestykket blitt et helt annet ;)

 

Men for all del. Er 100% enig i at prisen på kollektivtransporten er sinnsyk høy i dette landet.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar
Ja, helt klart. Da er det greit å ha gangavstand til skolen, men det er latterlig når jeg skal hjem til familien. Koster for meg som er student 34kr, og det er 37,5km hjem. Bensin til 9,5kr pr. liter og forbruk under 1liter mila. Sum: 35kr hvis vi sier forbruket er eksakt 1liter(, men i virkeligheten er det mindre i midt tilfelle). Bussen tar 45min, jeg kjører strekket på 30minutter. Øhmmm..... hva velger jeg? Velger jeg bil? Neeeii, det skal jo ikke lønne seg, eller? :roll: Nei, norsk vegpolitik er tragisk deluxe.

Du eier ikke bil selv ser jeg. Da hadde regnestykket blitt et helt annet ;)

 

Men for all del. Er 100% enig i at prisen på kollektivtransporten er sinnsyk høy i dette landet.

Nei, jeg bare låner bil av et familiemedlem nå og da.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at etter å ha skummet gjennom tråden så er det masse piss fra enkelte og bare ved å hoppe over enkelte innlegg fra enkelte personer så ble alt plutselig mer saklig, on-topic og ikke minst, mer seriøs.

 

Anyway trådstarter,

en ting du bør gjøre som kan fungere, har du muligheten å kjøre på bane der i ditt område?

Hvis så, lån deg en GPS, gjerne en håndholdt en. sett den til å måle KM og dra bilen opp i 170 som du mente nåla stod på. Viser GPS'en mindre en det fotoboksen står på så blir saken henlagt.

Om det ikke finnes noen baner eller noe, så gjøre dette en sted som ingen vet om eller noe ( men ikke kom her og så at du har gjort det :p )

 

Ellers, hvis det skal vise seg at den stemmer så ville jeg stått på de formidlende omstendighetene og skaffet en advokat som faktisk kan slike saker.

Da jeg var så uheldig å miste lappen (140km/t i snitt over 3.5 km i en 80 sone med defekt bensinpumpe, forstår fortsatt ikke hvordan de klarte å komme frem til dette den dag idag).

Jeg hadde en familieadvoktat (tildelt) som bare var gjennomført idiot og hadde ingen gode påstander, en aktor som likte å høre sin egen stemme og en kvinnelig dommer (går det ann å få det værre under bilsaker), og på toppen av alt da det er åpne rettsaker i Norge. En skoleklasse var tilstede !

 

Vel, ting gikk så ræv som det kunne ha godt!

Anyway, test med GPS og gjerne send meg svar på PM, kunne godt tenke meg å se fremgangen her. og jeg glemmer å følge med på tråder.

Vil bare ønske deg lykke til. And jobb, så mente den F%tte dommeren min at jeg kunne sykkle på jobb. Vel... det dumme brødet er vel en av de få jeg kunne tenke meg å se brenne levende i helvete. For ingen sykkler 1 mil hver veg og med plutslige utkallinger til jobb... :thumbdown:

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
At ting gikk så ræv som det kunne ha gått har du fortjent, særlig med dine holdninger. Det hører ingen steder hjemme å kjøre i 140 i snitt i 80- sone. Videre håper jeg at alle damer du noensinne kommer i nærheten av merker seg de idiotiske holdningene du har til hunkjønnet og holder seg langt unna. Bli voksen!

Jeg er nok mer voksen enn du aner, og du har tydligvis aldri hørt eller sett om dårlige kvinnelige sjofører ? Trur du må heller slutte å være så trangsynt og se mere helheten i ting.

Når du har en aktor som er falsk og bare sier sprøyt og når rettsaken kommer så er han helt motsatt og bare liker å høre stemmen sin, og i tillegg får tilsnakk av meddommerene at han må slutte å gjenta segselv heletiden. Og selve dommeren klarer ikke å skjønne at det ikke lar seg gjøre å sykkle til den jobben da jeg må kunne møte opp på kort varsel!

Det er jo faktisk 100 ganger mildere straff å kjøre uten lappen. 3000 i bot er det å kjøre uten lappen, noe som faktisk er mye værre. Hvis denne personen hadde kommet i en ulykket så hadde det blit regress og vedkommene hadde slitt resten av livet sitt.

 

Aktoren mente også at da bilen hadde effekt anlegg så måtte den være uhyrlig sprek, han hadde store problemet å skjønne at en bil faktisk kan bli dauere eller ingen endring ved effektanlegg. At de ikke klarer å putte folk som har noe bakgrunn i slike saker er helt utrolig.

Lenke til kommentar

Tre ting Wabby- det ene er at kvinner faktisk ikke er dårligere sjåfører enn menn. Statistikk fra statistisk sentralbyrå viser det, og har vist det i mange år.

 

Det andre- det at du har behov for førerkort i jobben burde du ha tenkt på selv før du svinekjørte.

 

Og for det tredje- alder har i en del liten sammenheng med hvor voksen man er mellom øra..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...