Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solaris og Stalker og Andrei Rublev er vel på rundt tre timer alle sammen, og det blir litt rungt for mange sikkert. The Mirror har jeg ikke fått sett selv, men den er mye kortere og jeg tror den tar et litt fastere grep om en alminnelig seer. Kan nesten si at de flest innvidde Tarkovsky-fans forguder den høyest, så jeg sitter bare og sparer på den opplevelsen. Kan egentlig se filmen nå, men jeg tror det blir et av mitt livs største øyeblikk, så jeg må forberede meg litt på begivenheten. (Har den på PC-en, men skal bestille den snart da.)

 

Lykke til i hvert fall. Jeg tror ikke den filmen er noe å gå glipp av, men nå er det ikke riktig å tro i lag med meg ofte.

 

Edit: Ok, Njål. Jeg vet ikke om den er tung. Tenkte bare den måtte være fjærlett, ettersom tre Stalker-gikk unna på et blunk for meg.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig i hypotesen din, Sanoj.

 

Zerkalo er en svææææ(æææ)æææært sakte film.

Nostalghia og spesielt Solaris var for min del også rask, fordi handlingen hele tiden _gikk_ konkret et sted. Det var spenning i bildet. Det er nok samme greia med Stalker.

Det har ikke Zerkalo. Man må verdsette den på et helt annet plan.

På mange måter en veldig vakker film, men den hadde mye jeg ikke klarte å fange grepet på.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke forsto et dugg av den, men vakker var den.

Kommer ganske mye frem at han lagde den først og fremst for segselv.

Ikke akkurat den filmen jeg ville anbefalt til noen som aldri har sett noe av han akkurat.

 

S,

Lenke til kommentar

Sett zerkalo nå...må være den filmen jeg har skjønnt minst av noen sinne. Satt igjen som et spørsmålstegn da filmen sluttet.

 

Var det altså en mann som skulle dø, og tenkte tilbake på minner han har og sånn? Skjønnte knapt nok det en gang... men får se den igjen, og håpe jeg forstår litt mer da.

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke beveger meg utenfor temaet, men må bare fortelle om en film jeg har sett.

 

Altså filmen heter "12 edssvorne menn"

 

Historien før jeg begynte å se den er jo ganske så morsom.

 

Jeg hadde sett killbill 1 og 2 på rad. Foreldrene mine hadde flere ganger bekymret seg for gutten som elsket blodig slagsmål og drap. Til tross for foreldrenes motsettinger fikk jeg de med på å se kill bill 1 og 2. I tillegg måtte jeg se en film de ønsket jeg skulle se: "12 endsvorne menn" En gammel svar-hvit film fra 60-åra.

 

Forventningene av til gubbe-filmen var ikke store. Handlingen skulle foregå på et eneste rom. Ingen filming ute, kun nærbilder av fjes som snakket.....

 

Tror det eller ei, skuesspillerene var glimrende. Handlingen ga de en god følelse av å ha sett skikkelig "stuff"

 

Etter alt å dømme en klar 6-er

 

 

 

 

 

Bare for de som lurte:

 

 

Foreldrene mine skiftet mening, og nå er elsker de Tarantino.

Lenke til kommentar
Forresten. Helt på begynnelsen av Zerkalo kan man veldig tydelig se en skygge av en mikrofon. Skal det bety noe, eller er det bare en tabbe?

Ingen aning.

 

Håper ikke du har fått avsmak på Tarkovsky forresten.

Zerkalo er riktignok regnet for å være Tarkovskys beste av hans "kjennere", men det tror jeg har noe med at den henvender seg kun til de som virkelig er inne i Tarkovskys verden, og utestenger de som ikke kjenner han.

Hans andre filmer er ofte mye mer utadvent og har virkelig noe for seg.

Tarkovsky er en regissør jeg ikke helt skjønner selv, men for øyeblikket er han samtidig en av de mest interessant.. Filmene hans er virkelig unik ihvertfall.

 

Prøv Solaris eller Stalker!

 

S,

Lenke til kommentar

Jeg satt og studerte den mikrofonen her. Prøvde Google. Men akk...

 

Så fremtredende som den var, skal jeg nesten garantere at det ikke er en tabbe. Tarkovskij var vel en rimelig stor jævel av en pirkende perfeksjonist har jeg fått inntrykk av. Jeg vet da ikke, men det var en interessant bemerkning (som jeg tror jeg ville latt merke til selv).

 

Bestiller Offret (svenske utgivelsen) og Zerkalo og forhåpentligvis Andrei Rublev rundt 10. desember sånn at jeg har dem til juleferien. Så skal jeg ha min livs juleferie javisst.

 

Liker dere Fanny och Alexander? Det er vel Bergmans mest respekterte film av litt normale filmfolk... de blodsdryppende fanatikerne synes å sette den litt lavere. Men jeg vet ikke? Tenkte jeg skulle ta meg råd til Criterion-boksen med fem disker straks. Vet dere om den er sonefri som mange andre Critertion-utgivelser?

 

Og så bestiller jeg heldigvis Naked Lunch om noen dager, Svankmajer.

Lenke til kommentar

Naked Lunch er best, Sanoj. Kanskje en av de 3 beste filmene jeg noensinne har sett.

 

Fanny och Alexander har jeg ikke sett da. Litt morsomt at du nevner den dog, jeg sto med Platekompani versjonen i dag faktisk og vurderte å kjøpe den.

Istedet ble det den siste Bjørk og A Silver Mt. Zion CD.

Tror nok du gjør rett i å kjøpe Criterion der. Leste et sted at den klippede versjonen mangler endel av det skumleste med filmen.

Jeg tipper den er Sone 1 dog, men jeg bare gjetter.

 

S,

Lenke til kommentar
Så fremtredende som den var, skal jeg nesten garantere at det ikke er en tabbe. Tarkovskij var vel en rimelig stor jævel av en pirkende perfeksjonist har jeg fått inntrykk av. Jeg vet da ikke, men det var en interessant bemerkning (som jeg tror jeg ville latt merke til selv).

Den står opplistet som en goof på www.imdb.com Men imdb er jo ikke alltid til å stole på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...