Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Fatter ikke hva dere ser i Eternal Sunshine Of A Spotless Mind

 

Drit kjedelig spør du meg.

I second that. Og den grusomme dogme regien. :nei:

Dogme-regien?

 

1. Innspillingen må foregå "on location". Rekvisitter og gjenstander må ikke tas med (hvis en spesiell rekvisitt er nødvendig for historien, må det finnes en "location" hvor denne allerede finnes).

 

2. Lyden må aldri bli produsert separert fra bildene og visa versa(musikk må ikke bli lagt til med mindre det finnes der scenen skytes).

 

3. Kamera må være håndholdt. All bevegelse og ubevegelighet oppnåelig med hånden er tillatt. (Filmen må ikke ta sted hvor kamerat står; filming skal foregå hvor filmen tar sted).

 

4. Filmen må være i farger. Spesiell belysning er ikke akseptabelt (er det for lite lys må scenen bli kuttet bort, eller et enkelt lys bli festet til kameraet).

 

5. Optisk arbeid eller bruk av filter er forbudt.

 

6. Filmen må ikke inneholde overfladiske handlinger(mord, våpen og lignende må ikke være med).

 

7. Verdslig og geografisk fremmedgjøring er forbudt(Dvs. at handlingen skal foregå her og nå).

 

8. Sjangerfilmer er ikke tillatt.

 

9. Filmformatet må være Academy 35mm.

 

10. Regissøren må ikke bli kreditert.

 

Dogmefilm er noe helt forferdelig som går i mot det fiksjonelle og illusjonerende filmelementet. Det har blitt sagt, av ymse regissører, at å lage en dogmefilm er en grei måte å koble av på, etter for eksempel en større produksjon. Nå skal ikke jeg uttale meg for mye om nettopp dette, men jeg tror neppe Von Trier følger "reglene" slavisk på de større filmene hans, som den triologien han holder på med - for eksempel Dogville.

Lenke til kommentar
Jaja. Liker du ikke Being John Malkovich eller Adaptation heller forresten?

Jeg er ikke sikker på om jeg har sett hele Being John Malkovich, om jeg gjorde det så husker jeg svært lite av den og vil ikke uttale meg om det nå. Skal prøve å få sett den snart.

 

Adapatation er nesten en av mine favoritt filmer. Jeg digger spesielt den første halvdelen, fordi den føles så realistisk ut (og så klart fordi det er en genial historie med masse morro mellom Charlie og Donald Kaufman). Men når Charlie endelig forstår hva han skal skrive om så blir den litt for standard og kjedelig. Som alt det tullet ute med huset til Chris Cooper.

Lenke til kommentar
Jeg syns de og var rompe jeg da :D

 

Selv om en film får god omtale fra talentløse filmkritikere og blir slaktet av folk flest, så betyr ikke det at det er en knallfilm ;)

Jo. Det er nettopp det som gjør de bra. :p

Bare at folk flest faktisk digger Being John Malkovich og Adaptation. (Kom deg ut litt, mann!)

 

Dogmekonseptet er et interessant konsept som prøver å være en motvekt mot den fargefyllte og naive Holllywood filmen, og ønsker å skildre en mer realistisk og grovkornet måte å skildre virkeligheten på. Det stemmer dog at Von Trier i det siste ikke har laget særlig mange dogmefilmer, men han holder én fot innenfor hele tiden.

 

S,

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...