Gå til innhold

MySQL - Turtorial


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok.

Det jeg har lyst til å gjøre er å lage en database over "items" jeg skal selle/auksjonere bort. (Vi er nå i spillet Anarchy Oline.)

Jeg har laget noen databaser, (en for hver type item), med en tabel.

"Item, Ql, Price, Bided price, Bided by, osv."

Jeg trenger å lære mer om dette, for jeg ønsker en enkel måte å legge til items. (dette skal jeg gjøre med en form.)

Jeg ønsker at det skal kunne søkes etter "Items" i alle tabeller, og ikke i en og en tabel.

Jeg ønsker at du skal kunne by på en auksjon, der summen du byr skal være høyere en "Price" og høyere en "Bided price". "Bided by" skal inneholde navnet på persone som gav et bu sist.

 

Jeg trenger en guid/turtorial som kan hjelpe meg på vei for å klare dette.

:roll:

Endret av aog
Lenke til kommentar

Det vil nok ikke være så lett å finne en artikkel som tar for seg akuratt det, men du kan jo prøve google.com eller hotscripts.

 

Scriptet du ønsker å lage behøver ikke å være særlig komplisert, så ta heller en kikk på grunnleggende tutorials.

 

For å lage et script som det trenger du i utgangspunktet tre tabeller: users, items og bids. Før et bud registreres sjekker du det høyeste budet og "price". Det er en del auksjoner som har feltet høyeste bud i items også, slik at en slipper å sjekke mot to tabeller. Det er en god løsning siden det er enklere å skrive til to tabeller enn det er å lese fra to tabeller - siden det helt sikkert oftere vil bli lest fra tabellen enn skrevet til tabellen.

 

For å passe på at det ikke oppstår problemer med lagring til to tabeller kan du ta en kikk på "Transactions" - det er en enkel måte å sikre seg at det ikke blir noe "krøll" i databasen, men det kan bli et hastighetstap på å bytte tabelltype. MyISAM er optimailisert for lesing, og er faktisk skrevet for ca. 90% lesing - så det vil være klare fordeler ved å holde seg til MyISAM, men det er avhengig av hvilke funksjoner du bruker og størrelsen.

Lenke til kommentar

ok.

Saken er at jeg har flere kategorier på items.

eks.: Patterns, Symbiants, Armor.

Det er 3 kategorier.

Hver kategori inneholder:

Item, Ql, Price, Bied Price, Bided By, Status.

 

Grunnen til at det er egne kategorier på hver type item, er for å skape mer oversikt dersom alle items skulle bli vist, eller dersom en person søker etter et item, og det ligger 2 nesten like items i forskjellige kategorier.

 

Da trenger jeg jo mer en bare users, items og bids.

 

Har prøvd en del på google, men jeg er ikke fornøyd med ressultate ;)

Lenke til kommentar

Det ville hjelpe mer om du illustrerte med et annet eksempel, har ikke spilt det spillet så da blir ikke sammenhengen så stor mellom de "tingene" og det vil ikke være lett å komme med forslag til hvordan db strukturen burde være. Hvis du forklarer litt hva de tingen er eller illustrerer med et annet eksempel vil det være lettere å hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

ok..

La oss gå i butikken.

Der finner vi katogoriene Kjøledisk, Middag, Drikke, Brød, osv.

I kjøledisken så finner vi "Items". Alstå Pizza, Kjøttdeig, osv.

I Drikke finner vi "Items" Øl, Cola, Solo, osv.

 

I databasen skal jeg kunne legge til "items", og du skal kunne gi bud på det jeg legger ut.

For at du skal finne det du ønsker, så må du kunne søke etter det.

 

Jeg, når jeg legger til et "Item", skal gi deg info om:

- Navn på item (navnet skal da vere navn på en klikk-bar link til en database som viser info om den tingen.)

- Ql (Altså Ql 1 er lavest kvalitet, mens eks: Ql 200 er bra.)

- Price (Prisen det koster for den tingen)

- Bided Price (Hvor mye som ber git i bud. Kan bare legge inn høere sum en "Price og det må være høyere en det som allerede står i "Bidded Price")

- Bided By (Hvem som har lagt inn det siste bude)

 

Hjalp dette? :p

Lenke til kommentar

høres bar ut det, men vist dere har noen bar sider om mySQL, så ikke sitt og hold for got på dem... jeg kunne trenge å se litt på noen :yes:

 

Har ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem..

 

....eller.. jeg har jo laget en database med en tabel i da, så nå trenger jeg å lage et skjema til å legge til data i tabellen.

Spørsmålet er.. ..hordan får jeg "kontakt" med tabellen og de radene jeg vil skrive til?

Lenke til kommentar

Du føler kanskje ikke at du har tatt deg litt vann over hodet? :roll: Vil anbefale deg å ta en tur innom et bibliotek eller no å se om du finner en bok om php og MySQL. Vanskelig å vite hvor man skal begynne å forklare når du virker å starte helt på bar bakke.

 

Men når det gjelder spørsmålet så må du koble deg opp mot databasen vha mysql_connect(...), deretter kjøre en mysql_query( "INSERT INTO ... VALUES ...").

 

PHP sine MySQL funksjoner

Endret av Psi_^
Lenke til kommentar

hehe.. Jeg tar meg nok litt vann over hodet ja, men jeg trenger et mål som inspirerer meg til å lære for å lære.

 

Det kommer til å koste meg mye tid å få dette til, men tid er noe jeg har mye av.

Tror jeg skal klare å få til noe.

:D

 

Jeg har klart å skrive til databasen min nå, og jeg har klart å vise informasjonen.

Det neste er å lære meg hvordan jeg skal sortere informasjonen jeg skal vise.

forså å lære meg å søke etter informasjon i databasen osv.

Jeg tar dette stegvis for å prøve å lære meg mens jeg jobber.

med hjelp og tips fra dere, + 3 andre forums, så skal jeg nok lære, og få til mye.

 

Takker for all hjelp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Var en kjekk liten tutorial det for nybegynnere.

 

Hva er det du ikke skjønner med å "Selecting A Single Record"?

 

Noe forenklet så er SELECT statements bygd opp av disse delene.

 

SELECT attributten(e) du vil hente ut

FROM tabellen(e) du henter data ifra

WHERE betingelsene for å koble sammen tabeller, og betingelser for uthenting av data.

ORDER BY sortering av data.

 

Så går utifra at det er WHERE betingelsen du sliter litt med, men eneste de gjør i den tutorialen er å si at de vil ha ut radene hvor id='$id'. Da id er unik, står spesifisert i tutorialen, så kommer det kun ut 1 rad...

Lenke til kommentar

hehe.. ja :blush:

Jeg var nok litt for trøtt :whistle:

 

 

Men...

Jeg klarer overhode ikke redigere eller slette noe i databasen..

 

mysql_connect(localhost,$username,$password);
$query=mysql_query ("DELETE FROM contacts WHERE id='3'");
echo "Record Updated";
mysql_close();
?>

Burde ikke dette slette det "innlegget" som har id autonummer 3?

 

 

EDIT

 

lol...

 

@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");

 

det der hjelper nok litt på ja :-p

Endret av aog
Lenke til kommentar

Et spørsmål..

 

 

for å slette et "inlegg" bruker jeg denne koden.

<?
$id=$_GET['id'];

$username="***";
$password="******''";
$database="*********";
mysql_connect(localhost,$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");

$query=mysql_query ("DELETE FROM contacts WHERE id=$id");
echo "Record Deketed";
mysql_close();
?>

 

for å slette inlegget som har unik id=1, så skriver jeg ?id=1 bak filnavnet i url'en.

Men, jeg vet jo normalt set ikke id'en.

Det jeg hadde lyst til å gjøre var å legge til en row i databasen som lager link til denne filen som jeg bruker for å slette, og i tilegg legger til ?id=$id der $id er idnummeret til den posten som ligger på det idnummeret.

____________________________

 

id | row2 | row3 | row4 | delete

1 | bla b | b bla | al bla | <a href="delete.php?id='1'";>Delete</a>

____________________________

 

 

Var det uklart hva jeg ønsker å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...