Gå til innhold

Prosjekt "smspvdhhspilh",Hjemmekino V. 2


Anbefalte innlegg

www.dolby.com

 

les der.

der står alt du trenger å vite.

 

der står det og at forskjellen på bass i høyttalere og sub er 2 helt forskjellige ting.

 

for det andre er microanlegg plast. har vært borti en del slike anlegg hvor høyttalera er laget for en liten forsterker som disse microanleggene har. dårlig lyd. selv om det kun skal gi "romfølelse"/ambient så må det være en viss kvalitet over høyttalerne.

 

Det beste er å ha høyttalere fra samme produsent og produktserie slik at man finner igjen de samme speccsene i de fleste høyttalerne. Samme frekvensområdet osv

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du hadde vært innom aveforum.no Tha Sims. Har du diskutert prosjektet der og, eller bare lyd? Tror du du kunne fått til en slags test mot en eller annen komersiell PJ? Har spurt før, men er sinnsykt interessert i hvordan din pj yter mot en komersiell i den prisklassen du mener den hadde ligget i.

Lenke til kommentar

Som det blir sagt her... Sub og bass fdra høytallerene er 2 helt forskjellige ting!!

og Subben skal helst etter min oppfattning plasseres i et hjørne men dette kommer helt ann på romet!!

 

som det blir agt het at hvis du plasserer denne feil så HØRER du det veldigt godt!!

 

men les på om dette i blader oig sånt der er det masse Tips!!! ;-)

Lenke til kommentar

yeah... leste litt! lyden din er bra nok!! men som du sa du står på ditt..! så jeg gidder ikke og krangle :) ingen vits!

 

vi får håpe det blir flott Tha sims! men hadde dette vert et profesjonalt system NOE DET IKKE ER!! så har subben sin plassering noe og si ;) men men....

 

Som du sier da blir det nye høytallere hvis det ikke blir bra så da håper jeg med deg at det blir flotters!

 

Skrue hva tror du???

 

Keep up the good work!

Lenke til kommentar

En sub plasseres gjerne i et hjørne ja, da oppnår man gjerne 3-4dB forsterkning av bassen.

Uten dermed å si at dette lyttemessig er den ideelle plasseringen.

Det man _kan_ gjøre, er å plassere sub´en der man vanligvis sjøl sitter, og deretter gå rundt i rommet for å lytte etter hvor den høres best. Deretter plasseres sub´en der du står. En veldig enkel metode kanskje, men den skal visstnok fungere.

 

Men, det kan jo også medføre visse ulemper, om den ender opp midt i rommet! :D

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Det Skrue sier er helt rett, men en må inngå kompromissen med f.eks. en vikig møbel som ikke kan flyttes så mye.

 

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men om du skal bygge dine egne høytalere så er det etter min mening bare en plass og gå til. www.dynabel.no. Siden er ikke så veldig profesjonell, men disse karene kan virkelig lyd. Bestill en gratis katalog.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange foretrekker en sub i tillegg er at de spiller så dypt som nesten 20hz hvis du har en bra subb. To 12" i fronthøytalerene vil kanskje slå, men de vil neppe være med på skikkelig dyp bass. Se scenen i ringenes herre der Sauron får kappet av ringen og sprekker i ei boble. Med god sub i stua blir du selv truffet av bobla : -)

Lenke til kommentar

EMP-S1L

Ok, skal gi deg tusen grunner til å kjøpe en lumenlab pj fremfor den på komplett.

 

Begynner med kontrast: Begge projektorene har en kontrast på ca 400:1 , men jeg har en anelse at kontrasten på en lumenlab projektor har mer, siden sort er nesten kullsort. Har sammenlignet kontrasten på min versus en annen på 1000:1. Synes lumenlab projektoren hadde omtrent lik kontrast

 

Oppløsning: Lumenlab pjen har en høyere oppløsning enn den du viser til.

 

Lyskilde: Lyskilden er sterkere på en lumenlab projektor enn den du henviser til. Lumenlab metal halide lampen bruker 400 W ( :D ) versus den du henviser til på 130 W. Noe som resulterer i flere ansi lumens på en lumenlab pj i dette tilfelle. Et annet pluss er at lampen i en lumenlab pj koster ca 500 kr og varer i ca 20 000 t. Lampen til projektoren du henviser til koster sikkert det samme som halve prisen til selve projektoren, og vare ikke mere enn ca. 2-3 tusen timer.

 

Keystone-korrigering: Kan justere opp til -15 til 15 grader korrigering på begge.

 

Viftestøy: Den du henviser til har viftestøy på 31 dB, lumelab pjen har viftestøy på under 28 db

 

Throw lenght ( Kaste lengde): Lumenlab pjen har en mindre kastelengde enn den du henviser til. Dette er kjekt hvis du har et lite rom, men vill ha et stort lerret.

 

Justeringer: Slik jeg kan se er det de samme justeringsmulighetene på den du henviser til kontra lumenlab sin.

 

Zoom: Dette er ikke mulig på en lumenlab projektor annet enn hvis du skal kjøpe pro lens utgaven på lumenlab som koster litt mere. Men uansett var det ikke mye zoom på den du henviser til, så det har ikke så mye å si. Zoom trenger man heller ikke hvis man ikke skal drasse med seg projektoren overalt :). Men dette er induviduelt fra person til person.

 

Fjernkontroll: Er desverre ikke med på lumenlab projektoren. Men det følger med på den du henviste til

 

Størrelse/Vekt: Hehe, samma. Dette forstår dere.

 

Men, et stort pluss skal lumenlab projektoren ha! Det er så kewlt å lage den og den er billig med mange gode fordeler!

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

kan jeg bruke denne skjermen?? den har kontrast som du ser på 450:1 det samme tha sims sin! merke er ikke det samme den skjermen her er fra Acer!

den koster ca 2200kr... !!

 

 

kan jeg bruke den eller hva tror dere??'

 

Størrelse/Vekt: Hehe, samma. Dette forstår dere.

 

hehe.. litt størelse forskjell..... ;) hehe....

 

det som er gøy er at man faktisk bygger den selv!.... skal bygge høytallere før pj-en tror jeg.. :)

fik stipend den 15 ende tha... bet regninger og 1oo kr igjen på konto.. :(

Endret av Omy
Lenke til kommentar
Får man bedre prosjektorer ved å lage selv framfor å kjøpe?

JA !! Prisklassen som Lumenlab pj-en koster 4500 kr og i ytelsesmessing kvalitet så ligger den på ca 10 000 kr... eller 15... i følge tha sims...

 

En prosjektor som man bygger selv er jo STOR i forhold den veier MYE MER!!,

men den som man kan kjøpe er dårligere dyrere... les "testen" eller comparingen til Tha sims så skjønner du hva jeg snakker om ;)

 

Eneste pluss: til de man køper til ca 5-6 000 kr er at de har gjerne fjernkontroll og man slipper og tenke på støelsen på den... hehe..

den er jo som sikkert skjønner lettere og den er "flexibel" på en måte.. dvs. den er liten og slank som sagt slik at den passer inn i hver eneste krok og krik på rommet ditt...

 

 

Tha Sims får stå for konklusjonen... (hadde en men fjernet etter komentar av tha.. har ikke bygd noen så jeg trekker meg i konklusjonen...

 

 

 

MvH. Ole M ;)

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Nei, for all del omy! Konkluder så mye du vill gutt!

Mye er riktig omy! Kan nesten si det slik: Lumenlab projektoren har en verdi på langt mere enn 4500 kr (et sted rundt 15 tusen etter min mening). Vill man ha en kompakt liten "jevel" er ikke lumenlab pjen noen vei å gå. Hvis man skal ha projektoren på et sted hele tiden (som man vaneligvis gjør når man har funnet et tilfredsstillende sted å ha den på) er dette veien å gå!.

 

En ting som jeg virkelig ser på som en fordel med denne projektoren er kvaliteten, men ikke minst den billige driftskostnaden på lampe o.l. :=)

Lenke til kommentar

Får tro våre svar gjorde at skjønte mer...

enkelt sammendrag...

skal du ha pj-en din på en plass hele tiden og sjeldent flytter den så er lumenlab sin best.... og du får mer for prisen.. den får til ca 5000 k max

+ at den er verdt mye mer... en pj fra lumenlab ligger i 10-15 00 kroners klassen i kvalitet.. i følge tha sims...

 

Skal du derimot flytte pj-en din ofte så er den fra komplett.no best! den har dåligre kvalitet og du betaler for utseendet (størelsen).... den får til 6-7 000 k... skal du ha en pj som er bedre en tha sims sin må regne med og betale deretter...

 

åssen går det med updaten tha sims??

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...