Gå til innhold

Turbo-knapp på gamle kabinetter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil, var det slik at en del programvare opprinnelig var skrevet for 8086 -> 80286, og når det kom kjappere prosessorer oppsto det feil. Derfor kunne man velge mellom 2 hastigheter etter behov. Det er mulig jeg tar feil her og tenker på en løsning som fantes på enkelte 80286-maskiner, så ta det for det det er verdt.

 

For øvrig skal jeg ha stående en 80286 med EGA-skjerm og 40 MB harddisk på kontoret mitt fra høsten av. Fram med de gode, gamle spillene! :) Og det er i grunnen de som er de beste. Oil Imperium, Ports of Call (POC), Lemmings, Ski or Die... YAYYY!!!

:dribble:

Lenke til kommentar
Fint at noen spurte om dette, har faktisk lurt på det lenge. Men hvorfor lage en turboknapp? De gammele pcene ble jo ikke særlig varme...

Hovedhensikten med turbo knappen var å kunne sette _ned_ hastigheten på PC'en (midlertidig). Som andre allerede har vært inne på så var dette fordi hastigheten til en del spill i PC'ens barndom var kodet direkte relatert til prosessorens hastighet, da gjerne 4,77 MHz 8086. Når det så kom nye, raskere prosessorer ble disse spillene helt ubruklige fordi de kjørte med en grassat hastighet. Da kunne turbo knappen være redningen. Alle kjørte ellers selfølgelig med turbo modus _på_ som default for å få en raskest mulig PC.

Endret av six
Lenke til kommentar

Skolen jeg gikk på en gang hadde maskiner som kjørte DOS - Win3.11 på hengende håret og ble "oppgradert" til win95. Jeg ville heller sagt degradert! Når turbo knappen trykkes inn kommer ofte advarsel i os. Noen ganger kunne man tro at blågnisten stod etter få sekunder :evil:

 

LOZER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...