Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kjøpe 1000mbps svitch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja

prismessig mener jeg nok at det ennå er et dårlig forhold mellompris / ytelse. spesielt på nettverksskort siden

 

Det er i hele att avhengig av hva man skal bruke båndbredden til.

 

Spill osv krever endel men etter min erfaring bruker jo selv store lan party - 100Mb

 

Man får følge med på prisutvikling mener da jeg, forøvrig hvis penger ikke er noe poeng er det jo klart at man vil få gevinst i form av mindre henging osv. men oftest tror jeg heng osv ligger hos makiner /RAM /Sjermkort osv... Nettverket er ligsom ikke første flaske hals...

Endret av RobinHood
Lenke til kommentar

Hei

 

jeg arrangerer dataparty, og på våre lan får hver bruker 10/100 mbit og vi har gb fra hver 24 port switch og opp til en backbone swicth som er en gb swicth. og spillservere osv står også på gb.

 

Er ikke behov for gb nettverk for spilling, blir ikke noe mindre ping tider, og driver man mye med fildelig vil ingen hd klare og bruke i nærheten av hva gbit klarer, snakker da om vanlige 7200rpm disker.

 

en vanlig disk klarer og skrive i ca 20-35 mb/sek, gb nettverk er 250 mb/sek og 100 mbit er 12 mb/sek så det vil gå fortere, men ikke så mye fortere av det er vits i å betale så mye mer enn vanlig 100 mbit.

 

så en vanlig bruker har ikke bruk for gb nettverk enda og gb er mye dyrere en 100 mbit. og gb nettverk er ikke i nærheten og være gunstig mellom pris/ytelse for vanlige brukere.

 

 

Dere kunne jo kjøpt en 10/100 switch med 1 eller 2 gb porter på og sette spill servere osv på de portene.

Lenke til kommentar
en vanlig disk klarer og skrive i ca 20-35 mb/sek, gb nettverk er 250 mb/sek og 100 mbit er 12 mb/sek så det vil gå fortere, men ikke så mye fortere av det er vits i å betale så mye mer enn vanlig 100 mbit.

Nei, 1gbit klarer teoretisk 125mB/sec, "250mB/s" om du tenker full duplex som a) blir helt feil å si og b) aldri vil bli oppnådd på billig utstyr :p.

Lenke til kommentar
Er ikke behov for gb nettverk for spilling, blir ikke noe mindre ping tider, og driver man mye med fildelig vil ingen hd klare og bruke i nærheten av hva gbit klarer, snakker da om vanlige 7200rpm disker.

 

en vanlig disk klarer og skrive i ca 20-35 mb/sek, gb nettverk er 250 mb/sek og 100 mbit er 12 mb/sek så det vil gå fortere, men ikke så mye fortere av det er vits i å betale så mye mer enn vanlig 100 mbit.

Jeg arrangerer også litt større LAN. Da har vi to 24porters switcher, med fiber mellom. Jeg må si at det funker gull, og får mye bedre ytelse enn ved 100mbits.

Samtidig kjører vi DC-hub på nettverket, hvor over 98% av brukerne bruker. Da det kopieres på kryss og tvers av alle disse brukerne, går det MEGET tregt - noe vi gang på gang erfarer. Det vil i et slikt tilfelle ikke lagge på spill, men kopiering og surfing går tregere - spesielt siden vi har 10mbit internett.

Allikevel vil jeg i et sånt tilfelle, hatt 1000mbits switcher, selv om harddisker og slikt ikke takler den fulle båndbredden, vil allikevel switchene takle overføringene mye bedre.

Lenke til kommentar

Skal de sitte of dele store filer vil 1000 mbit være best ja, men han sier ikke noe om hva de skal gjøre i nettverket så regnet med at det var spilling og vanlig fildeling de driver med. og da er det bortkastet og kjøpe gb switch og nettverks kort.

 

men skal alle sitte og dele store filer kjøp en 1000 mbit swicth :thumbup:

 

 

 

Nei, 1gbit klarer teoretisk 125mB/sec, "250mB/s" om du tenker full duplex som a) blir helt feil å si og b) aldri vil bli oppnådd på billig utstyr .

 

Nå vet jo ikke vi om de skal ha billig utstyr eller ikke :p

Lenke til kommentar

100mbps for klienter, og 1gb trunker/backbone mellom switchene fungerer veldig bra til LAN praties. Bruker det selv på store lan (100 folk.) og er veldig fornøyd. Det kan være en ide å bruke trunker for å slippe loopback, selv om det trekker ned hastigheten på hele nettverket generelt.

 

Edit: Litt typos ja :p

Endret av DeeZire
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
jeg skall kjøpe en 1000mbit/s svitch jeg står mellom disse:

 

3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8

SMC EZ Switch 8508T 8P gigabit

CNet Switch 8P gigabit

noen som har noen anbefalinger?

 

skal brukes som backbone på et LAN med litt over 50 personer

Helt klart 3Com av disse du lister opp. 3Com-switchen har ekte 3.2 Gbps backplane og 1 MB minne, noe som er meget bra til å være switcher i billigsegmentet. Denne switchen vil gjøre jobben best av de tre.

Lenke til kommentar
QUOTE (nd4spd @ 22/01/2005 : 14:03)

Er 1Gbps det samme som 125MBps? 

 

 

Ja

 

Egentlig ikke 1Gbps =1024 Mbps ergo 128 MB/s

 

Men de fleste leverandører av nettverks utstyr velger og bruke 1000 istedenfor 1024 ergo ja i dette tilfelle..

 

Men nei skal man følge standarden for bits and bytes :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...