Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

erstate adsl modem med wifi router


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har litt lite peil på adsl fra telenor som krever brukernavn og passord. Før i tiden har jeg hatt nextgentel og firstmile og da var det jo bare å koble opp og kjøre på.

 

 

Far i huset vil nå ha WIFI og jeg fant frem denne pakken.

 

Da vi driver å flyter skal telenor ha igjen adsl modem saken sin, det jeg da lurer på er om en slik office connect boks støtter "ppoe" (husker ikke åssen det staves) slik at jeg slipper å kjøpe nytt adsl modem?

 

 

_

Thorsan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste routere i dag støtter PPPoE. Men det betyr IKKE at du kan droppe ADSL modemet.

Da har jeg et problem, fikk nemlig en mail fra telenor hvor dem sa at de skulle ha igjen boksen nå når vi flytter og at jeg måtte kjøpe et nytt et. Hvor får jeg tak i det tenkte jeg kunne få dette i samme boksen som wifi router saken.

 

huff og meg

Lenke til kommentar
thorsan:

Nei! Det var ikke den du linket til.

Du linket til en ren trådløs router/switch/AP

bludern linket til trådløse router/switch/AP/ADSL-modem.

 

Gå for 3Com dersom du trenger USB adapteret

jeg så at det ikke var den jeg linket til og rettet det opp så fort jeg klarte, trodde ikke noen så det :blush:

 

 

Takk for hjelpen folkens, da kjøper jeg den 3com bundle saken som erstatter adsl modemet fra telenor, endelig skal jeg slippe å trykke stygge ledninger i lappisen.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått 3Com saken,

 

OfficeConnect ADSL Wireless 11g Firewall router, altså den med adsl modem hvordan får jeg den til å koble opp mot internet da?

 

Sync lampa lyser, og Online lampa blinker når jeg trykker connect.

 

Brukernavn = [email protected] har også prøvd uten @online.no

 

skal jeg sette opp cloning av mac adresse? trenger jeg sette opp domene, online.no står nemlig optional på det feltet... Irriterer meg litt det her skullejo ikke være så vanskelig¨å få dette til, sikker jeg som har glemt et eller annet.

 

 

_

Thorsan

 

 

edit, altså jeg har prøvd å konfe via http saken til boksen, wlan og alt sånt funker men den vil bare ikke koble opp dsl linja

Endret av thorsan
Lenke til kommentar
Du kan vel ikke bruke alle slags ADSL modemer hvor som helst, er ikke det avhengig av hva slags utstyr som sitter i DSLAM? Det er ikke ren tilfeldighet at folk får tilsendt forskjellige typer ADSL modemer.

det er jo da et godt poeng, men altså på sidene til mpx står det nb støtter kun annex b isdn, regner jo med at det er vanlig telenor adsl ved hjelp av splitter det er snakk om ? Uansett det jeg trenger er VPI/VCI parameterene, samt om det er llc eller VC mux som brukes.

 

 

 

Tror i allefall det er dette jeg trenger.. :hmm:

Lenke til kommentar

Telenor kundeservice klarte ikke hjelpe meg idag desverre, noen som har bytta telenor sitt modem med en router som kan gi meg vpi / vci parameterene sine ?

 

 

Takker...

 

Telenor mente at den burde i utgangspunktet fungere så det er sikkert en eller annen innstilling som ikke er som den skal..

 

VPI

VCI

 

Samt MTU er de vi kom frem til som kanskje feil satt opp, men ingen klarer å finne ut hva som er riktig, og en av forumetsbrukere har sikkert satt dette opp :roll:

Endret av thorsan
Lenke til kommentar

Etter mye mas fant jeg ut at vi på duken i vestfold er koblet til en dslam levert av nokia og de som er på nokia sin dslam setter vpi/vci til 0/100

 

VPI = 0

VCI = 100

 

Samtidig skal encapsulation setten til LLC

 

De som ikke er på Nokia dslam skal sette VPI / VCI til 5/38 (tror jeg det var) Desverre husker jeg ikke om encapsulation skal settes til VC MUX eller LLC, men det går kjapt å bytte mellom de to.

 

 

wlan er digg når det funker, men fy det var mye styr for å finne ut dette.

 

 

_

Thorsan

Lenke til kommentar

Har bestilt den samme jeg også, får håpe den fungerer bra :hmm:

 

Dette er hvilke opplysninger jeg fikk fra dem jeg bestilte den fra:

 

Du må sette disse innstillingene til Telenor ADSL

Velge PPPoE

Multiplex= LLC

VPI=8

VCI=35

 

(Har ISDN, og Nokia boksen fra Telenor)

 

Vet noen forresten om det denne "boksen" har Denne egenskapen?

 

Har forstått at det ikke er på de "vanlige" 3Com routerene, men denne er det innebygget brannvegg som kanskje har disse innstillingsmulighetene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...