Gå til innhold

Den Store Fedora Core 2-Guiden (v1.0-pre5)


Anbefalte innlegg

Er det virkelig sånn at

$ gnome-keybinding-properties

ikke er i stand til å lage en hurtigtast for GNOME/FC2 som kan åpne en ny terminal?

 

Eneste løsning foreløpig, som jeg har kommet over, er å kjøre følgende to kommandoer:

 

$ gconftool-2 -t string -s /apps/metacity/global_keybindings/run_command_2 "<Ctrl><Alt>t"
$ gconftool-2 -t string -s /apps/metacity/keybinding_commands/command_2 "gnome-terminal"

 

Dette fører til at [Ctrl+Alt+t] åpner en ny terminal. Denne hurtigtasten kan selvfølgelig endres til noe annet.

Det finnes også en "gui" som kan gjøre de samme "register"-endringene:

$ gconf-editor

 

FC2 blir ikke det samme med denne hurtigtasten! (Hvis du er en som ofte bruker terminalen...) :)

Endret av andersfk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en finfin ting du kan laste ned som automagisk kan fikse f.eks. "alle mapper åpnes i ett vindu" i nautilius (filutforskeren i GNOME, standardskrivebordet) er gtweakui. Se i apt selv.

 

EDIT: Denne legger til to nye oppføringer i brukervalg->flere brukervalg, nemlig "menus" og "nautilus"

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

IOM at denne guiden har blitt litt... Uhåndterlig... Driver jeg nå og skriver den EN GANG TIL. Målet er å bli til en viss grad mer generiskt (flere distroer), samt gjøre hele greia mer oversiktlig.

 

Den nye (uferdige) guiden kan finnes på:

linux.solution-forge.net

 

Les også "hjelp ønsket" :D

Lenke til kommentar

vurderer å prøve fedore 2, men har hørt at den ødelegger noe boot greier sånn at man ikke klarer å starte winxp igjen ved dual-bott?

 

btw. jeg har lasta ned dvd isoen og skal instalere denne via harddisk, men jeg trenger da en såkalt boot disk, hva skal jeg laste ned?

Lenke til kommentar
finnes da en boot.iso på cd1? ligger sikkert på DVD også.

 

Det med boot-trøbbel kan du (vistnok) fikse etterpå lett. Har selv ikke hatt noen problemer på noen av de boksene jeg har installert.

kan du forklare kort hvordan jeg fikser boot greiene? jeg har windows xp og bare en harddisk, men denne er delt inn i 3 partisjoner + linux partisjonen

 

edit: for å lage boot disken, brenner jeg bare boot.iso som image i nero?`trenger vel ikke noen andre filer?

Endret av j0rn
Lenke til kommentar
finnes da en boot.iso på cd1? ligger sikkert på DVD også.

 

Det med boot-trøbbel kan du (vistnok) fikse etterpå lett. Har selv ikke hatt noen problemer på noen av de boksene jeg har installert.

kan du forklare kort hvordan jeg fikser boot greiene? jeg har windows xp og bare en harddisk, men denne er delt inn i 3 partisjoner + linux partisjonen

 

edit: for å lage boot disken, brenner jeg bare boot.iso som image i nero?`trenger vel ikke noen andre filer?

ta en titt på fedorafaq for dualboottrøbbel. Har som sagt aldri hatt trøbbel med dette selv.

 

Skulle bare være å brenne denne på en cd, ja. Har aldri gjort en install fra HDD selv, men vil annta at den må ligge på en FAT-partisjon.

 

Linux-partisjonen? Bare sørg for å ha noe upartisjonert plass, så ordner installasjonsprogrammet det å lage partisjoner selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nettop lagt inn FC2 og synes den virker som en god nybegynner "distro", men ser og at det er endel som må "avprogrameres" etter 5 år med kun windows. Men et sted skal man begynne.

Og det er mye frustrerende, men man lærer mens man holder på.

Ved utstrakt bruk av google-linux.png er det meste mulig.

 

Nå må jeg bare få lagt inn nforce2 driverne, ati driverne og konfigurert musa og GRUB, og "mounte" ntfs partisjonene for tilgang til mp3 samlingen, så tror jeg mye er gjort.

 

Et greit tips jeg kom over i min søken etter mer viten.

 

Hvordan installere Firefox 0.9.1 i Fedora Core 2.

 

Oversatt fra denne guiden : fedoranews.org

 

1.Åpne Mozilla, gå til mozilla.org/firefox og last ned firefox-0.9.1-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz til /usr/lib. (Eller for deg som MÅ ha den siste utgaven, kan du stikke hit, se etter mappa "latest-*.*" .)

 

2.Åpne terminalen, skriv su – for å få "root tilgang" , skriv så "cd /usr/lib" for å åpne mappen du lastet ned til. Skriv "tar -xzvf firefox-0.9.1-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz", så "rm firefox-0.9.1-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz" og svar "y" på spørsmålet.

 

3.Åpne så "Filbehandleren" på hoved meny'en og gå til mappen "/usr/lib/firefox".

 

4.Dra så filen "firefox" (ikonet er merket med "sh") til et tomt område på panelet nederst på skjermen.

 

5.Skriv "Mozilla Firefox" i boksene "Navn" og Generisk navn" , klikk så på ikonboksen og søk deg frem til "/usr/lib/firefox/icons" og velg "mozicon50.xpm".

 

6.Åpne så "Filbehandleren", gå til "/etc", høyreklikk "modprobe.conf", velg "åpne med" > "gedit" og legg til linjene "alias net-pf-10 off" og "alias ipv6 off" på slutten av filen, lagre og lukk. Dette skal gjøre den kjappere ved å redusere DNS søketiden.

 

7.Steng alle vinduer, start maskinen på nytt, logg inn som "root" og restart Firefox.

 

Håper dette hjelper deg med å få inn den "beste" nettleseren som kan brukes.

 

Mvh Meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Hvordan installere Firefox 0.9.1 i Fedora Core 2.

 

Oversatt fra denne guiden : fedoranews.org

 

1.Åpne Mozilla, gå til mozilla.org/firefox og last ned firefox-0.9.1-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz til /usr/lib. (Eller for deg som MÅ ha den siste utgaven, kan du stikke hit, se etter mappa "latest-*.*" .)

 

2.Åpne terminalen, skriv su – for å få "root tilgang" , skriv så "cd /usr/lib" for å åpne mappen du lastet ned til. Skriv "tar -xzvf firefox-0.9.1-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz", så "rm  firefox-0.9.1-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz" og svar "y" på spørsmålet.

 

3.Åpne så "Filbehandleren" på hoved meny'en og gå til mappen "/usr/lib/firefox".

 

4.Dra så filen "firefox" (ikonet er merket med "sh") til et tomt område på panelet nederst på skjermen.

 

5.Skriv "Mozilla Firefox" i boksene "Navn" og Generisk navn" , klikk så på ikonboksen og søk deg frem til "/usr/lib/firefox/icons" og velg "mozicon50.xpm".

 

6.Åpne så "Filbehandleren", gå til "/etc", høyreklikk "modprobe.conf", velg "åpne med" > "gedit" og legg til linjene "alias net-pf-10 off" og "alias ipv6 off" på slutten av filen, lagre og lukk. Dette skal gjøre den kjappere ved å redusere DNS søketiden.

 

7.Steng alle vinduer, start maskinen på nytt, logg inn som "root" og restart Firefox.

eller bare installere den slik:

apt-get install firefox

:cool:

Endret av rapt0r
Lenke til kommentar

Se det, sikkert litt lettere.

 

Husker ikke hvorfor jeg brukte den oppskriften, men tror det hadde noe med at du ikke fikk installere 0.9.1 i usr/lib og få med alle instillingene fra mozilla. Men men, jeg lærte jo litt, så "vinninga gikk ikke opp i spinninga" :p

 

Mvh Meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan få de delene av min xorg-config som fikser det:

Section "Monitor"

Identifier "Monitor0"

HorizSync 31.5 - 79.0

VertRefresh 50.0 - 90.0

ModeLine "1152x864/85" 121.5 1152 1216 1344 1568 864 865 868 911 -hsync -vsync

EndSection

 

Section "Screen"

Identifier "Screen0"

Device "Card0"

Monitor "Monitor0"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Viewport 0 0

Depth 24

Modes "1152x864/85"

EndSubSection

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen...

Her har jeg noe dere kan bryne dere med og se om dere kan hjelpe meg.. jeg prøvde meg på den med og bytte om Fc2 hd'n & xp hd'n sånn at dem sto som: Fc2 Prim Master, Xp Prim Slave. og det gikk greit. helt til jeg hadde kommet frem til der det kommer opp : Verifying DIM Pool Data (Rett etter at du kan gå inn i bios) og der kommer det:

 

GRUB Loding stage1.5

 

GRUB loading, Please wait

Error 18.

 

og der fryser den... lengre kommer jeg ikke.. uannsett hva jeg gjør.. prøvd med og uten cd.. noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

SirLeon: IOM at du har to disker, og er villig til å reinstallere, vil vel dette være den beste måten å gjøre det på:

 

1. Legg inn XP. La det være ca. 100 mb ledig først på disken, og ca 7 GB ledig etter.

2. Legg inn fedora. Opprett ext3-partisjon på de 100 MB, og velg at denne skal være /boot. Lag ext3 på de 7 GB, og legg inn "/"-partisjonen der.

 

På disk to legger du inn en 256 MB stor swap-partisjon, samt resten med vfat(fat32) (vet ikke om du kan lage fat32 fra installeren. Gjør det etterpå og mount inn.

 

Installer ellers "alt annet enn servere".

Lenke til kommentar
Jeg prøver å få min adsl til å funke i fedora, har lagt inn ip og alt men når jeg prøver å legge in gateway via console så kommer det network/destination is unreachable.. Noen forslag?

prøv å starte neat (ev. system-config-network, men det er bare et alias). Klikk deg fram derifra. Jeg tror FC2 skal ha alt som trengs av ADSL-stuff preinstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...