Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verdt å opplyse om at iH100 nylig er sluppet, og tester tyder på en ca 3-5 grader bedre kjøling med noen få DB lavere lyd, eller samme kjøling ved betydelig lavere lyd. Selv har jeg byttet ut viftene på min H100, så det er ikke så aktuelt for meg å kjøpe i varianten.

Jeg tror neste gang jeg oppgraderer kjøling blir til en custom CPU loop. Muligens en 120.4 60mm tykk i taket på HAF-X, om det får plass, men en 120.3 på 60mm vil også kjøle betydelig bedre enn H100. Det er nok et stykke frem da.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nå strømmer det på igjen med P8102 bigadv, og da blir det fort store tall, her er en liten update fra nå på formiddagen:

post-53451-0-32800900-1353752819_thumb.jpg

Kommer det ned 8102 også på de to som kjører 8101 vil PPD klatre til over 2.7mill.

 

Legg merke til øverste klient med 6276es chippene som leverer over 500K på 3.0GHz. Normalt skal disse sykle (les være overklokket til) med 3.3GHz, men på grunn av at kortet tok fyr under forsøket på å nå over en million PPD for å sette verdensrekord, så tør jeg ikke klokke det høyere. Jeg venter på VRM heat sinks før jeg igjen vil gjøre et forsøk på rekorden.

 

Egentlig er det jo rart at kortet fungerer i det hele tatt etter at det bokstavelig talt sto i full fyr, men etter å ha vært frakoblet alt av kabler og kvilt seg litt så startet det utrolig nok opp igjen. Les mer om hva som skjedde her: http://hardforum.com...=1715566&page=9

 

Så dere som er i startgropa med 2P og 4P rigger, vær forsiktig med overklokking av disse uten tilstrekkelig kjøling på VRM komponentene. Det gjelder også å ha god luftflyt i kassa, spesielt hvis vannkjøling brukes på CPUer.

Endret av -alias-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Makinvare kan være morsomt og frustrerende sånn sett. Noen komponenter kan feile eller dø helt uten noen åpenbar grunn, mens andre kan få seg en kraftig trøkk (fysisk smell fra hardhendt håndtering, høy overklokking, overopphetning, brann, vann) og fortsatt fungere.

Mitt beste eksempel på noe slikt er en 7 (snart 8) år gammel Nokia 3220 (spoiler for de som vil vite hva en god Nokia har overlevd)

Den har blitt mishandlet av min kusine og lillesøster sitt første 1.5år (ble gitt videre når de oppgraderte og endte hos meg. Begge har drept alle mobiler de har hatt siden denne på ca et år gjennomsnittlig), siden har den alltid vært i lomma mi, utenom rekrutten i militæret, hvor den ikke kunne. I militæret (2007) ble den plassert i bunn av en gymbag som ble stående i en vanndam på en våt plen, mens den fortsatt var skrudd på. Etterpå var den gjennomvåt, kretskortet hadde sugd opp vann, og den ville ikke starte. Etter en uke demontert i et skap til tørking satt jeg den sammen igjen og den våknet. Siden har den blitt sluppet i bakken og sølt vann på (eller vært i lomma på en våt bukse pga. regnevær) en del ganger. Gummien som er rundt lysene på siden er slitt vekk, og fargen på kanten av tastene er slitt vekk, og også grunn-fargen ytterst er slitt vekk så man kan se den matte plasten under. Jeg har også byttet batteri på den 2 ganger, og om jeg skulle fortsatt å bruke den måtte jeg ha byttet på nytt nå i høst.

Rant: Dette er et eksempel på et solid design som tåler en trøkk. De gode gamle Nokia telefonene var designet av ingeniører for å gjøre jobben sin, mens siden smart-telefon revolusjonen har det fysiske designet blitt overlatt til designere og markedspersonell, mens ingeniørene hovedsaklig har blitt delegert til innmat og implementere designet de blir overlevert. Tidligere i høst kjøpte jeg meg endelig en Galaxy S3, og den virker hittil som en av de bedre bygde smart-telefonene. Nokia'n lever ennå om jeg har lyst til å bruke den for en skogstur eller på konsert.

 

 

Alias, får håpe kortet ditt overlever videre og takler høy overklokking med de VRM kjølerne. Om du hadde bestilt et nytt hovedkort kanskje det blir en ny 4P rigg, enten til å erstatte en av dine andre, eller selge videre ferdig sammensatt?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg fikk en WU igjen nå jeg har lagt merke til gir bedre PPD enn de fleste andre, og tenkte jeg skulle dele info her.

Grunnen til at jeg kjører -smp 10 er at jeg har brukt maskinen aktivt til andre ting mens denne WUen har gått, resten av tiden kjører jeg -smp 12, som gir 70-75K PPD på samme WU.

post-163450-0-12110300-1353788815_thumb.png

Her har jeg en TPF på 1m21s, på en WU med 600 base credit. (med SMP-12 har jeg sett den på ganske nøyaktig 1min)

Andre små WU med 190-220 base credit pleier å ha en TPF på 50-55s med -smp 10, for å sammenligne.

Større WUs med 1800-2200 base credit ligger som regel med TPF på 8-12 min.

 

Jeg synes dette er noe snodig.

Lenke til kommentar

Begynner å bli kaldt, på tide å varme hybelen litt.

 

Har satt opp dual socket 2011 riggen til å folde bigadv. Sitter også på to GTX 560 Ti som kanskje er verdt å folde på nå som GPU får QRB, problemet er bare at de lager en del lyd, får se om det finnes en løsning på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg blitt med jeg også. Har ikke samme råe specs som mange av dere andre, men alle monner drar :)

 

Specs:

Intel i7 2600k m/ standard kjøler.

16 GB ram (1600 MHz)

Nvidia GTX 560 TI.

 

Merket at jeg faktisk måtte klokke ned pcen pga høy temperatur på prosessor, så må nok skaffe meg bedre kjøler etterhvert. Det kommer! Men ikke på denne siden av året pga student med lite penger.

 

Edit: Ja, jeg ble med Hardware.no-laget :D

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg blitt med jeg også. Har ikke samme råe specs som mange av dere andre, men alle monner drar :)

 

Specs:

Intel i7 2600k m/ standard kjøler.

16 GB ram (1600 MHz)

Nvidia GTX 560 TI.

 

Merket at jeg faktisk måtte klokke ned pcen pga høy temperatur på prosessor, så må nok skaffe meg bedre kjøler etterhvert. Det kommer! Men ikke på denne siden av året pga student med lite penger.

 

Edit: Ja, jeg ble med Hardware.no-laget :D

 

 

Mvh Faller

 

Standard kjøler dekker ca 70% av varmesprederen på cpu.

Eneste den er brukbar til er å legges i elretur.

 

Komplett pleier å ha 50% på de fleste kjølere 3-4 helger i mnd.

Endret av War
Lenke til kommentar

Velkommen skal du være :) Kjører selv med i7 2600k @ 4.4 GHz, veldig fornøyd med Noctua-kjøleren jeg kjøpte.

 

Takk for det :D Hvilken Noctua-kjøler har du?

 

Jepp. Bruker noctua nh-c14 3st og 4 hyper tx3 evo. Det er litt forskjell i temp på de to, men vil ikke si det er verd prisforsjellen. Støyen er heller ikke noe problem for meg.

Du sier klokke ned litt? Hva kjører du cpuen på.

Kjører på 4200 3770K, tempen er mellom 60-68C

 

Ja, måtte klokke ned. Asus AISuite kommer hele tiden med advarsel på at CPU ligger på 72 grader og da ligger klokk på 3 GHz. Jeg sjekket også temperatur med SIW, og da ligger jeg nærmere 80 grader når FAH kjører. Så enten har jeg rota det til med kjøler, eller så kan det være pga dårlig ventilasjon.

 

Kabinettet er et Fractal Design Define R4, og jeg bruker kun de to medfølgende viftene. Jeg skal på sikt fikse flere kabinettvifter tenker jeg.

 

Grunnen til at jeg nevner støy er fordi maskinen står på soverommet.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Om du ikke skal overklokke langt, støynivået har noe å si, og du ikke har veldig stort budsjett er Cooler Master Hyper TX3 Evo (150-230kr) en kjøler som er verdt å vurdere.

Om du vil legge litt mer i det er Antec 620 (400-450kr) en grei lukket system vannkjøler. Da kan du dumpe den varme luften fra CPU rett ut av kabinettet.

Med disse kan du regne med å klare et sted mellom 4.2 og 4.5GHz på 2600K. Hvor høyt du kan gå avhenger av hva du aksepterer av temp og hvor heldig du har vært med chippen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...